Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا- محققان موفق به کشف ماهی عجیبی شده‌اند که رنگ پوست فوق‌العاده سیاه او می‌تواند آن را در برابر بسیاری از شکارچیان محفوظ بدارد. محققان موفق به کشف ماهی عجیبی شده‌اند که رنگ پوست فوق‌العاده سیاه او می‌تواند آن را در برابر بسیاری از شکارچیان محفوظ بدارد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، محققان موفق به کشف ماهی تیره‌رنگی شده‌اند که دارای پوستی بسیار خاص است که آن را از دست شکارچیانی که با استفاده از زیست تابی به شناسایی طعمه خود می‌پردازند، محفوظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
گروهی از محققان از قبیل راهبر این تحقیق به نام الکساندر دویس از دانشگاه دوک پژوهشی را در رابطه با یک ماهی بسیار سیاه در مجله Current Biology منتشر کردند. آن‌ها موفق به کشف 16 نوع ماهی در عمق دریا شدند که می‌توانند 99 درصد نور را به خود جذب کنند. این نوع استتار به بقای این موجودات در عمق تاریک اقیانوس‌ها کمک شایانی کرده است.
     
پوشش Vantablack یکی از مشهورترین پوشش‌های فوق سیاه است که به‌منظور اهداف حفاظتی و کاربری‌های فضایی ساخته ‌شده است اما در معماری و هنر نیز کاربرد دارد. بااین‌حال محققان ام آی تی ماده در سال 2019 موفق به کشف ماده تاریک‌تری شدند. تیم تحقیقاتی این پژوهش برای اندازه‌گیری میزان انعکاس نور پوست این ماهی‌ها از یک طیف‌سنج استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان انعکاس نور پوست این موجودات 0.04 درصد است.
 
دانشمندان توانستند تفاوت میان ماهی سیاه و ماهی فوق سیاه را با تمرکز بر ملانوزوم ها به‌عنوان ساختاری میان سلولی که حاوی ملانین است، کشف کنند. دانشگاه دوک در این رابطه اعلام کرده است که :« سایر موجودات خون سرد با پوشت سیاه عادی دارای ملانوزوم های شبیه به مروارید هستند و این در حالی است که ملانوزوم های فوق سیاه‌ها بزرگ‌تر و شبیه به شکل تیک تک است.»
 
مدل‌های کامپیوتری مشخص کرده‌اند که این ملانوزوم ها قابلیت جذب نور بسیار بالایی دارند. علاوه بر این تقلید از این استراتژی می‌تواند به مهندسان در ساخت مواد فوق سیاه ارزان‌تر، قابل‌انعطاف‌تر و بادوام‌تر برای استفاده‌های فناوری نوری نظیر تلسکوپ‌ها، دوربین‌ها و استتار کمک کند.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: اقیانوس ماهی موفق به کشف فوق سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

به گزارش فرارو، یک موشک بدون سرنشین حامل کاوشگر «چانگ ای-۶» در حدود ساعت ۱۷.۲۷ دقیقه روز شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی ون چانگ به فضا پرتاب شد.

قرار است این کاوشگر در ماموریت ۵۳ روزه خود حدود ۲ کیلوگرم از خاک بخش «تاریک ماه» را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌برداری کند.

منظور از بخش «تاریک ماه»، آن بخشی است که از زمین قابل مشاهده نیست، اما این به معنای آن نیست که این بخش پرتو‌های خورشید را دریافت نمی‌کند.

این بخش از ماه دارای پوسته ضخیم‌ترو قدیمی‌تری است که گودال‌های بیشتری دارد و به نسبت سمت دیگر ماه کمتر با گدازه‌ها پوشیده شده است.

دانشمندان امیدوارند که از طریق این پروژه بتوانند نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند که به روشن شدن چگونگی شکل‌گیری ماه کمک کند.

این کاوشگر به نام الهه ماه و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های اساطیری چینی نامگذاری شده است.

انتظار می‌رود که این کاوشگر در حوضه قطب جنوب - آیتکن که نام یک دهانه بر روی سطح ماه است فرود بیاید که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر عرض و تا ۸ کیلومتر هم عمق دارد. سپس ماموریتش که جمع آوری خاک و سنگ از سطح ماه و انجام آزمایش بر روی آن‌ها است را آغاز خواهد کرد.

پرتاب این کاوشگر، اولین ماموریت از سه ماموریت بدون سرنشین به ماه است که چین برای این دهه برنامه‌ریزی کرده است.

دیگر خبرها

  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد + فیلم
  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد
  • ۸۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به اعماق غار تاریک فرانسوی رفتند؛ اما چگونه؟ (+عکس)
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • تمرین پرسپولیس با حضور چهره ویژه سکوها
  • ببینید | نیمه تاریک ماه