Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن در سطح کشور به لحاظ اخذ پروانه بهره‌برداری مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که از این تعداد بیش از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال و بقیه، غیر فعال است.

 ایران اکنون از نظر تنوع مواد معدنی با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی در بین ۱۰ کشور شاخص جهان جای دارد و از لحاظ ذخایر شناسایی شده با حدود ۵۷ میلیارد تن ذخیره که حدود ۳۷ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، جایگاه پانزدهم دنیا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تفویض اختیار توسط شورای عالی معادن

«حسین مدرس خیابانی» سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیر فعال است و می‌توان با اختیاراتی که شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها داده، بخشی از این معادن را فعال ساخت.

وی افزود: فعال‌سازی این معادن و دیگر طرح‌های نیمه تمام در حوزه صنعت می‌تواند با اشتغالزایی لازم، تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره مردم داشته باشد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش خصوصی دعوت کرد تا در طرح‌های نیمه تمام حوزه معدن سرمایه‌گذاری کنند و این را نیز گفت: تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام در حوزه صنعت و معدن اکنون وجود دارد.

۱۴۲ هزار نفر اشتغال مستقیم معادن

وزارت صنعت، معدن وتجارت، آمار رسمی اشتغال مستقیم در معادن کشور را به میزان ۱۴۲ هزار نفر پایان سال ۱۳۹۸ اعلام کرد. چنانچه به ازای هر معدن غیر فعال که به چرخه تولید و فعالیت متصل شود حدود ۵۰ نفر اشتغال مستقیم تحقق یابد، برآورد می‌شود بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار نفر در این ارتباط فعال شوند. 

انتظار می‌رود استان‌ها برای رونق یافتن موضوع اشتغال جوانان، موضوع فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس را به شکل جدی در دستور کار قرار دهند و طیف وسیعی اشتغال غیر مستقیم را فراهم سازند.

فعال سازی یک‌هزار معدن 

 وزارت صنعت امسال براین باور است که یکهزار معدن را در سطح کشور به چرخه تولید متصل سازد و این موضوع مهم علاوه بر رونق سرمایه‌گذاری در این بخش و اشتغال، نقش بسزایی در تولید را به همراه خواهد داشت و بستر ساز صادرات هم شود.

همچنین فعالیت یک‌هزار معدن جدید، به رفع محرومیت در مناطق محروم کمک می کند. بدین ترتیب زمینه زدودن چهره فقر و محرومیت از نقاط دور افتاده که عموما معادن در اینگونه مناطق واقع شده‌اند، فراهم می‌شود.

برنامه‌ریزی برای تکمیل ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح

 مدرس خیابانی با اشاره به ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت ۶۰ درصد در حوزه صنعت و معدن، چندی پیش گفته بود، تعداد سه هزار و ۸۰۰ طرح از بین طرح‌های نیمه تمام که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشتند، تکمیل شده است.

وی افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای راه‌اندازی طرح‌هایی که دولت قادر به تکمیل آن‌ها نیست استفاده شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش خصوصی کشور قدرت آن را دارد که با مشارکت و با واگذاری طرح‌ها به آنها این طرح‌ها را راه‌اندازی و به بهره‌برداری برساند.

صادرات در کنار تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه

به گفته مدرس خیابانی، بخش خصوصی توانمندی لازم را در کشور دارد، به گونه‌ای که سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار صادرات داشت و ۴۳ میلیارد دلار هم کالاهای اساسی و مواد اولیه به کشور وارد کرد.

انتظار می رود امسال نیز برابر با عملکرد سال گذشته ارزش صادرات محقق شود و بدین ترتیب ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز، منابع لازم برای تهیه کالاهای اساسی صرف شود.

بخش معدن و صنایع معدنی نیز در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش داشته و در سال‌های ۹۸- ۱۳۹۷ بیش از یک پنجم ارزش صادرات غیرنفتی متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی بوده است که پیش بینی شده امسال سهم بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید تولید داخلی جهش تولید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال فراگیر دولت حسین مدرس خیابانی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید تولید داخلی جهش تولید اشتغال فراگیر دولت حسین مدرس خیابانی صادرات غیر نفتی وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید تولید داخلی جهش تولید اشتغال فراگیر دولت حسین مدرس خیابانی صادرات غیر نفتی مدرس خیابانی معدن و تجارت وزارت صنعت هزار و ۵۰۰ فعال سازی بخش خصوصی نیمه تمام طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با اشاره به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق، گفت: ناترازی در این صنعت به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل توانیر در ادامه تاکید کرد: رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد) در سال گذشته یکی دیگر از چالش‌های صنعت برق عنوان شده که با توجه به رشد یک الی ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است؛ بخشی از رشد، مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نو ظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

وی در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥٠ مگاوات به کمتر از ٥٠ مگاوات خبر داد و تصریح کرد: به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز و تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های‌سرمایشی در کشور، معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت، نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل، ادامه داد: ٨٠ درصد مناطق کشور معتدل محسوب می‌شود که توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد؛ بنابراین کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

کد خبر 6096106

دیگر خبرها

  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم
  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی