Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش نیو اطلس، اگرچه اخترشناسان تاکنون بیش از ۴۰۰۰ سیاره را خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده اند، اما اکثر آن‌ها به عنوان نقاط داده یا فرو رفته در نمودار‌های نوری ظاهر می‌شوند. در حالی که اکنون ستاره شناسان برای اولین بار موفق به ثبت تصویری از دو سیاره فراخورشیدی عظیم الجثه شده اند که به دور یک ستاره می‌چرخند که شباهت زیادی به خورشید ما دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سامانه چند سیاره‌ای به دور ستاره‌ای به نام "TYC ۸۹۹۸-۷۶۰-۱" می‌گردند که در صورت فلکی "موسکا" یا "پرواز" قرار دارند و حدود ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند. این دو سیاره غول‌های گازی هستند که بسیار بزرگتر از غول‌های گازی منظومه ما هستند. یکی از آن‌ها ۱۴ برابر مشتری و دیگری ۶ برابر آن اندازه دارد.

آن‌ها همچنین نسبت به سیاره‌های منظومه شمسی از ستاره میزبان خود بسیار دورتر هستند، به طوری که نزدیکترین آن‌ها در فاصله ۱۶۰ واحد نجومی (AU) و دومین سیاره نزدیک در فاصله ۳۲۰ واحد نجومی از ستاره خود قرار دارند. برای درک این فاصله باید گفت که زمین یک واحد نجومی از خورشید فاصله دارد و نپتون فقط ۳۰ واحد نجومی و حتی پلوتون نیز به طور متوسط تنها ۳۹ واحد نجومی از خورشید دور است.
  این منظومه قابل توجه اکنون به طور مستقیم توسط "تلسکوپ خیلی بزرگ" (VLT) شکار شده است. در این عکس، دو سیاره فراخورشیدی غول پیکر به وضوح به شکل دو نقطه نورانی در تاریکی اطراف قابل مشاهده هستند. درخشش ستاره میزبان آن‌ها نیز در بالا سمت چپ تصویر مشاهده می‌شود.

دایره سیاهی که درون ستاره دیده می‌شود، نتیجه استفاده از یک ابزار تصویربرداری نجومی به نام "کروناگراف" (coronagraph) است که نور ستاره را برای کمک به تلسکوپ برای شناسایی سیاره‌های کم نورتر مسدود می‌کند.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این نخستین باری است که به طور مستقیم از دو سیاره فراخورشیدی که در حال چرخش به دور یک ستاره خورشیدمانند هستند، تصویربرداری می‌شود. البته این ستاره بسیار جوانتر از خورشید است و تنها ۱۷ میلیون سال سن دارد و در مقایسه با خورشید ما که میانسال است و قدمت آن حدود ۴.۶ میلیارد سال است، یک نوزاد کیهانی به حساب می‌آید.

این دو سیاره نیز بسیار جوان هستند و گرمای حاصل از شکل گیری آن‌ها است که باعث می‌شود آن‌ها اینچنین درخشان باشند.

این تنها عکس از یک کودک کیهانی نیست که تلسکوپ VLT شکار کرده است. این تلسکوپ در ماه مه از آنچه یک سیاره در روند شکل گیری و در ابر غلیظی از غبار و گاز اطراف یک ستاره جوان به نظر می‌آمد، عکسبرداری کرد.

این مطالعه جدید در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ستاره غول پیکر منظومه شمسی سیاره پارسی خبر واحد نجومی دو سیاره یک ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۷۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد

جواد عبدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی محلی به همت دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان‌شمالی، شهرداری بجنورد و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی بجنورد در محوطه باز دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد.

وی بیان کرد: اسفند سال گذشته برای برگزاری این جشنواره جلسات متعدی با ارگان‌هایی همچون شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی استان برگزار شد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های لازم این جشنواره را در روز معلم در دانشگاه برگزار کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تصریح کرد: طناب‌کشی، دوزپا، دارت، لی لی و هفت سنگ از جمله رشته‌های ورزشی بودند که دانشجویان و دانش‌آموزان زیادی بالغ بر دو هزار نفر برحسب علاقه‌مندی خود در این رشته‌ها شرکت کردند که پس از داوری مسابقات توسط مسئولان حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه به نفرات برتر نیز جوایزی اهدا شد.

عبدی با اشاره به برنامه‌های متعدد این جشنواره افزود: این جشنواره با استقبال بسیار خوب دانشجویان و دانش آموزان همراه بود و کانون‌های فعال دانشگاه نیز از جمله کانون دست آرا حضور پررنگی در این جشنواره داشتند.

وی ضمن بیان فعالیت‌های کانون دست آرا گفت: به همت دانشجویان فعال در کانون دست آرا دانشگاه آزاد بجنورد، در بازارچه فروش، دست ساز‌های دانشجویی نیز به عرض نمایش گذاشته شد که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان همراه بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این جشنواره برپایی سیاه چادر‌های عشایری بود که با پخت غذا‌های محلی، فروش محصولات لبنی محلی همراه بود.

عبدی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار به صورت دانشگاهی در سطح استان برگزار شده، افزود: جشنواره‌های اینچنینی به صورت جداگانه در استان‌ها توسط ارگان‌های متولی مختلفی برگزار می‌شود، اما این جشنواره با توجه به ماهیت فرهنگی و ورزشی که داشت برای نخستین بار در سطح استان و در سطح کشور در واحد دانشگاهی بجنورد برگزار شد.

وی ضمن قدردانی از حوزه تربیت‌بدنی واحد بجنورد و بخش فرهنگی و کانون‌های دانشجویی دانشگاه بیان کرد: باتوجه به پیگیری‌های لازم به دنبال این فرصت هستیم که چنین جشنواره‌هایی که موجب ایجاد شور و نشاط در بین افراد می‌شود را توسعه و گسترش دهیم تا بتوانیم علاوه بر ایجاد فضایی شاد و مفرح در راستای آشنایی و نزدیکی بیشتر جامعه دانشگاهی با فرهنگی بومی محلی گامی برداشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • نخستین دیدار خانواده شهید رنجنوش با پیکر مطهر بعد از ۳۸ سال
  • برای برد مقابل پرسپولیس آمده بودیم/می‌توانستیم در فصل جاری با فاصله ۱۰ امتیازی قهرمان شویم
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • دومین فوران آتشفشان در اندونزی/ فرودگاه تعطیل و خورشید تاریک شد!
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است