Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: نظارت بدون مداخله شورای نگهبان هیچ منع قانونی ندارد اما در رابطه با اعمال نظارت باید بگویم که شورای نگهبان چنین اختیاری ندارد.

«محمدحسین فرهنگی»، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با «نظارت بر عملکرد نمایندگان طی 4 دوره نمایندگی توسط شورای نگهبان» گفت: نظارت بدون مداخله وظیفه شورای نگهبان است، این نظارت شامل نمایندگان حاضر در مجلس و نمایندگان در مظان کاندیدا شدن برای آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نظارت در حدی است که اطلاعاتی داشته باشند تا در آینده بتوانند، نظرات خود را بر آن اساس منطبق کنند، چنین نظارت بدون مداخله‌ای، هیچ منع قانونی ندارد اما در رابطه با اعمال نظارت، باید بگویم شورای نگهبان چنین اختیاری ندارد. 

او ادامه داد: یک مکانیزم درونی تحت عنوان نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس وجود دارد و امیدواریم طبق کارکردی که قانون، انتظار دارد این خلا را پوشش دهد. نظارت بر رفتار نمایندگان یک مکانیزم درونی است، موضوعی نیست که لازم باشد شورای نگهبان یا مراجع دیگر در آن دخیل باشد. 

فرهنگی در رابطه با «ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بر اظهارات برخی نمایندگان که منافع ملی را به خطر می‌اندازند» گفت: اظهارات برخی نمایندگان افکار عمومی و مسائل بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیات نظارت باید بر اظهارنظرهای نمایندگان که منجر به شایعه آسیب زننده است، ورود کند. یکی از مواردی که منجر می‌شود هیات نظارت ورود کند؛ استعلامی است که مراجع ذیربط از جمله محاکم از این هیات در خصوص گفتار و مواضع نماینده خواستار می‌شوند، که آیا اظهارات نماینده در راستای وظایف نمایندگی‌اش بوده یا خیر؟ طبق قانون اساسی، هیچ‌کس حق پیگرد این موارد را ندارد، مرجعی که می تواند بگوید این به وظایف نماینده  مرتبط است یا خیر یک قاضی در یک محکمه نیست بلکه اکثریت 7نفری است که با سازوکار درونی مجلس، تعیین می‌شوند.

او در رابطه با هتک حرمت برخی نمایندگان به وزرا افزود: قطعا اگر جرم باشد به وظایف نمایندگی ربطی ندارد. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نظارت بر رفتار نمایندگان شورای نگهبان هیات نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد

به گزارش «تابناک» به نقل از دیده‌بان ایران، پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد، مناقشات حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را دوباره به خیابان‎ها آورده، ایجاد کرده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. انشاالله به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.»

وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون می‌توانند.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است، به دیده بان ایران گفت: «قانونی که مصوب کردند ... (مکث می‌کند) فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.»

این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.»

دیگر خبرها

  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد