Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-امام جمعه پارسیان گفت: یکی از مهمترین کارکردهای نماز جمعه می‌تواند جریان سازی در جامعه باشد قطعا جامعه اسلامی با مسائل و بحران‌ها و حوادث مختلفی روبرو می‌شود و اینجاست که نماز جمعه در همه امورات باید نقش محوری خود را ایفا بکند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، 5 مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه در تهران می‌باشد که توسط آیت الله طالقانی با حضور پر شور مردم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز جمعه در تمام استان مرکزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شودنماز جمعه سوم مردادماه در اسدآباد، بهار، فامنین، رزن و درگزین اقامه می‌شود3 طرح امید، مصباح و میعاد برای جذب کودکان و نوجوانان قزوینی به نماز جمعه اجرا می‌شود

ائمه جمعه دارای جایگاه رفیعی در کشور هستند و وظیفه ارشاد و راهنمایی مردم را چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اخلاقی بر عهده دارند ؛ به نوعی می‌توان گفت امام جمعه در هر شهر حکم پدر معنوی آن شهر را دارد و مورد رجوع مردم در مسائل دینی و حل مشکلاتشان است تا جایی که امروزه دسترسی به ائمه جمعه بسیار آسان‌تر از دسترسی به مسئولین دستگاه های اجرایی است و از این بابت مردم چه با حضور در نماز جمعه و چه از راه‌های مختلف با امام جمعه شهرشان ارتباط برقرار می‌کنند.

این روزها جوانگرایی در دستورکار شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور است و انتصاب ائمه جمعه جوان باعث استقبال بیشتر نسل جوان از نمازهای جمعه و تقویت روح مطالبه گرانه شده است.

یکی از این ائمه جمعه جوان در استان هرمزگان حجت الاسلام والمسلمین بارانی امام جمعه پارسیان است که به مناسبت فرا رسیدن سالروز اولین نماز جمعه در کشور مصاحبه‌ای را با وی ترتیب دادیم.

برگزاری نماز جمعه نخستین گام در راه جامعه سازی و تشکیل دولت اسلامی توسط پیامبر اسلام(ص) بود

حجت الاسلام والمسلمین بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پارسیان در پاسخ به سوالی در رابطه با جایگاه نمازجمعه در آیات و روایات اظهارداشت: دین اسلام آیین انسان سازی و جامعه پردازی است به همین جهت یکی از مهمترین عباداتی که مورد تاکید اسلام برای این هدف مقدس است نماز جمعه می‌باشد لذا پیامبر اسلام پس از بیعت با اهالی یثرب در مکه در اولین اعزام سفیر به مدینه دستور به برگزاری نماز جمعه دادند و مسلمانان یثرب نماز جمعه رابه امامت معصب ابن عمیر و اسعد بن زراره اقامه کردند.

 وی افزود: این فرمان پیامبر نخستین گام در راه جامعه سازی و ایجاد دولت اسلامی در تاریخ اسلام ارزیابی می‌شود و پس از هجرت خود حضرت به مدینه نیز در همان اولین جمعه حضورشان در محله بنی سالم با جمعیتی حدود صد نفر نماز جمعه به امامت پیامبر اسلام برگزار شد.

امام جمعه پارسیان بیان کرد: در قرآن کریم نیز یک سوره به نام جمعه نازل شده است و پروردگار متعال به طور اختصاصی مردم را دعوت به حضور در نماز جمعه می‌کنند و در روایات فراوانی نیز در رابطه به فضیلت نماز جمعه و مذمت و بدگویی از ترک نماز جمعه وارد شده است که همگی این موارد نشانه جایگاه ویژه نماز جمعه در مبانی دینی است.

ضعف در مساجد می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به جامعه اسلامی وارد کند

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با برنامه‌های محوری و الگوساز امام جمعه در شهرستان؛ بیان کرد: نماز جمعه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این امام جمعه است که وظیفه دارد این ظرفیت را به مرحله بهره برداری و فعلیت برساند.

بارانی افزود: حقیقتا نماز جمعه مانند معدن طلایی که امام جمعه باید با مهارت کامل آن را استخراج کند و یکی از مواردی که در این مدت احساس شد که باید اصلاحاتی در آن انجام بگیرد مساجد بود.

امام جمعه پارسیان گفت: ضعف در این پایگاه مهم دینی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به جامعه اسلامی وارد کند لذا با استفاده از تجربیات مختلف، طرح اعتلا مساجد شهرستان را با ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی مساجد آغاز کردیم و هدف از این طرح انسجام و هماهنگی مجموعه‌های فعال در مساجد و همچنین برنامه ریزی فرهنگی کارشناسی با محوریت ظرفیت‌ها و آسیب‌های هر محله و روستا و شهرستان بود.

وی تاکید کرد: در مرحله اول مجموعه‌های فعال در مساجد مانند امام جماعت، پایگاه بسیج برادران، پایگاه بسیج خواهران، کانون فرهنگی، هیئت مذهبی، هیات امنا مسجد، فعالین فرهنگی خواهر و برادر محله، در روستاها دهیار و رئیس شورای روستا در قالب قرارگاه فرهنگی آن محل ساماندهی شدند.

بارانی ادامه داد: مرحله دوم آسیب‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن منطقه در قرارگاه شناسایی و در مرحله آخر با توجه به این معقولات برای محله برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شد که تجربه این کار در مساجدی که موفق به انجام شده‌ایم بحمدالله بسیار موفق بوده است و توانسته‌ایم برحسب اقتضائات به اهداف ترسیم شده برسیم.

انقلاب اسلامی عصر رونق نماز جمعه در کشور است

امام جمعه پارسیان در پاسخ به سوالی در رابطه با کارکردهای نماز جمعه در عصر غیبت ابراز داشت: متاسفانه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام تا پیش از حکومت صفویه در ایران نماز جمعه تقریبا فراموش شده بود؛ هر چند حکومت‌هایی از شیعه هم در این مدت ظهور و بروز داشته‌اند اما به دلیل عدم قدرت کافی و فتوایای برخی علمای آن اعصار در رابطه با نماز جمعه شاهد عدم رونق این عبادت مهم سیاسی عبادی بودیم.

وی اظهارداشت: دوران آغاز رونق نماز جمعه پس از مدت طولانی در دوران صفویه بوده است به طوری که در بیشتر شهرهای ایران نماز جمعه به امامت علمای شیعه برگزار می‌شد و پس از دوران صفویه نیز به دلیل نارضایتی مردم از حکومت‌ها کم کم نماز جمعه از رونق افتاد به طوری که در دوران پهلوی نماز جمعه تقریبا تعطیل و مهجور شد و اگر هم نماز جمعه‌ای از طرف حکومت برگزار می‌شد با عدم استقبال مردم مومن روبرو می‌شد یا حتی مردم از برگزاری آن اطلاع نداشتند.

بارانی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه به شکوه و عظمت واقعی و شایسته خودش برگشت و به لطف الهی امروز در قریب به 900 شهر نماز جمعه اقامه می‌شود.

خطبه و خطابه یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها است

امام جمعه پارسیان تاکید کرد: خطبه و خطابه در طول تاریخ بشر یکی از تاثیرگزارترین رسانه‌ها به حساب می‌آید و امروز هم که رسانه‌های قدرتمند جهانی مانند شبکه‌های گسترده صداوسیما، شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وارد زندگی ما شده‌اند اما باز هم خطبه و تبلیغ چهره به چهره از جایگاه ویژه و تاثیرگذاری برخوردار است خصوصا در رابطه با نماز جمعه که براساس ارتباط با حکومت جنبه سیاسی نیز دارد و به حق وصف سیاسی و عبادی به خود گرفته است می‌تواند بازتاب و بازخوردهای خاص خود را در جامعه داشته باشد. 

جریان سازی در جامعه یکی از مهم ترین کارکردهای نماز جمعه است

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین کارکردهای نماز جمعه می‌تواند جریان سازی در جامعه باشد قطعا جامعه اسلامی با مسائل و بحران‌ها و حوادث مختلفی روبه‌رو می‌شود و اینجاست که نماز جمعه در همه امور باید نقش محوری خود را ایفا بکند؛ در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و...‌‌ نقش نماز جمعه بسیار پررنگ است.

بارانی خاطرنشان کرد: نماز جمعه باید محور وحدت و انسجام و اتحاد ملی باشد؛ نماز جمعه باید مبلغ سیاست‌های نظام اسلامی باشد؛ باید مطالبه‌گر مشکلات و دغدغه‌های امت اسلام باشد؛مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی با نماز جمعه است؛نمازجمعه تقویت کننده هویت دینی و اقتدار حاکمیت اسلامی است.

امام جمعه پارسیان در تبیین دیدگاه امامین انقلاب اسلامی در رابطه با نماز جمعه گفت: نماز جمعه نماد شکوه و عظمت مسلمانان است که به برکت انقلاب اسلامی احیا شد لذا طبیعتا امام راحل و رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه‌ای به این عبادت بابرکت داشته و دارند. 

وی اظهار داشت: امام راحل در کتب مختلف از کشف الاسرار تا تحریرالوسیله از اهمیت نماز جمعه سیاسی سخن گفته‌اند تا جایی که ازاحیاء نماز جمعه به عنوان تجلی ترکیب اسلام و سیاست یاد می‌کنند و آن را مهمترین ره‌آورد انقلاب معرفی می‌کنند و بر برگزاری نماز جمعه به عنوان پل ارتباطی مردم و روحانیت تاکید داشتند.

بارانی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز با تاکید بر بازیابی نقش محوری نهاد امامت جمعه در عرصه فرهنگ و جریان سازی فرهنگی در جامعه اسلامی از نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی شهر و قرارگاه ایمان و تقوا و بصیرت یاد می‌کنند لذا ائمه جمعه به عنوان منصوبان رهبری و فرماندهان این قرارگاه‌ها با برنامه ریزی مناسب باید نقش راهبری خود را در شهرهای محل امامت به خوبی ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که به آن باید توجه داشت شروع کارها از خود امام جمعه است یعنی اگر توصیه به تقوا می‌شود در مرحله اول خود امام جمعه مخاطب است؛ اگر توصیه به بصیرت می‌شود خود امام جمعه باید قبل از همه بصیر باشد و قس علی هذا؛ بنابراین در نگاه امامین انقلاب نماز جمعه در راس همه امور است و کسی که باید این جایگاه را در نهاد امامت و ولایت در عرصه‌ها و موضوعات مختلف حفظ کند و ارتقا بدهد شخص امام جمعه است. 

امام جمعه پارسیان در پایان تاکید کرد: نکته آخر اینکه در گام دوم انقلاب باید با باز تعریف نقش نهاد امامت جمعه این مجموعه انقلابی علمداری و هدایت‌گری جامعه را بیش از پیش بر عهده بگیرد و قطعا ائمه محترم جمعه باید در خط مقدم تبیین و عملیاتی کردن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در جامعه باشند و قطعا به فضل الهی و با هدایت‌های رهبر حکیم و فرزانه این انقلاب به اهداف متعالی خود خواهد رسید.

گفتگو از علی ستاری

انتهای پیام/865/ش

R7555/P/S6,58/CT2 بیشتر بخوانید... نماز جمعه این هفته در سراسر استان کرمان لغو شد اصفهان| تریبون نماز جمعه رسانه گویای انقلاب برای روشنگری و آگاه‌سازی مردم است نماز جمعه با تمهیدات ائمه جمعه در مناطق زرد چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود‌ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نماز جمعه این هفته در سراسر استان کرمان لغو شد اصفهان| تریبون نماز جمعه رسانه گویای انقلاب برای روشنگری و آگاه‌سازی مردم است نماز جمعه با تمهیدات ائمه جمعه در مناطق زرد چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود‌ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ لیگ برتر فوتبال| پوکر قهرمانی پرسپولیس روی سکوی نفتی/ طلسم و رکوردها با هم شکستند + جدول ۲ معاون وزیر بهداشت: مشهد در وضعیت بحران ابتلا به کرونا قرار دارد / مردم ‌به هیچ عنوان به این شهر سفر نکنند‌ ۳ گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از ماجرای زمین‌خواری ۳۰ ساله در گلستان / ‌نجات جنگل ۴۰ میلیون ساله ناهارخوران با دستور "رئیسی" ۴ گل‌محمدی: هر چقدر از بازیکنانم تعریف کنم کم است، آنها از جان مایه گذاشتند/ در شهر اولین‌ها رکوردشکنی کردیم ۵ متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در استان‌ها چکار کنند؟ ۶ راه‌های تشخیص گرمازدگی از کرونا چیست؟ ۷ تارتار: در جنگی نابرابر به پرسپولیس باختیم/ شرمنده هواداران شدیم ۸ اختصاصی| طرح مجلس برای افزایش اختیارات قانونی دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا مهمترین اخبار استانها خبر خوش حریرچی برای پرستارانی که در اوج کرونا به‌کارگیری شدند/ به مرور همه را استخدام می‌کنیم+ فیلم اختصاصی| طرح مجلس برای افزایش اختیارات قانونی دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا اختصاصی| پاسخ کارگران هپکو به دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند/ اعتراضات صنفی است+ فیلم گزارش|‌تیغ تیز مشکلات بر گلوی چاقوسازان / چرا صنعت چاقوسازی ‌مورد حمایت هیچ ارگانی نیست؟ مهمترین اخبار تسنیم باقری: راهزنی هوایی آمریکا تهدیدی جدی برای امنیت هوانوردی جهانی است اولین گام مجلس یازدهم برای مبازره با جرائم اقتصادی با تدوین یک طرح+متن طرح اختصاصی| پاسخ کارگران هپکو به دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند/ اعتراضات صنفی است+ فیلم کارت اعتباری سهام عدالت به زودی ارائه می‌شود اندر حکایت جان گرفتن دوباره واگذاری‌های دولت در قالب رد دیون درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام جمعه پارسیان کارکردهای نماز جمعه انقلاب اسلامی جمعه به عنوان جامعه اسلامی نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه جریان سازی ائمه جمعه رسانه ها جمعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۵۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزیی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند.

به گزارش مهر، «محسن رضایی» دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حاشیه کمیسیون تخصصی این شورا با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بر پایه ارزش‌های والایی همچون برادری، ایثار، فداکاری و وحدت بنا شده است، اظهار کرد: این ارزش‌ها بودند که مردم ایران را در برابر ظلم و ستم رژیم پهلوی متحد کردند و آن‌ها را به سوی پیروزی رهنمون داشتند.

وی ادامه داد: دو گوهر گران‌بهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند.

رضایی با یادآوری جانفشانی مردم و رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آن‌ها را به معجزاتی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف‌کردن مسیر پیشرفت ایران هستند؛ لذا ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تاکید بر اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزیی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، افزود: همان‌طور که پیش از این بارها تاکید کردم، فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که همانا ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم.

وی گفت: از همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی می‌خواهم که با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است