Web Analytics Made Easy - Statcounter

عظیمی از برگزاری سوگواره مجازی تعزیه‌خوانی در مازندران خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در استان، تلاش داریم با تنوع‌بخشی به فعالیت‌های تعزیه‌خوانان زمینه‌ساز رشد و گسترش تعزیه در عرصه مجازی باشیم.

«علی عظیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، در خصوص تعزیه و اهمیت توجه به هنرمندان این رشته درسایه کرونا گفت: مسئله‌ای که در حوزه هنرهای نمایشی نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است، مهجور و مظلوم ماندن نمایش‌های آیینی و سنتی و به شکل ویژه شبیه‌خوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنری مقدس  که در طول تاریخ دچار افت‌وخیزهای فراوانی بوده است و علیرغم همه‌ی ویژگی‌های منحصربه‌فردی که از آن می‌توان  یافت متأسفانه کمترین توجه و حمایت  در طول دهه‌های اخیر از این سرمایه ملی و فرهنگی و هنری شده است.

 

مسئول کانون تعزیه انجمن هنرهای نمایشی مازندران افزود: تعزیه هنری است که مستقیماً به باور مذهبی و اعتقادات دینی برمی‌گردد و می‌توان به جرأت گفت که نقش بسیار مهمی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته است چراکه بسیاری از اندیشمندان و محققان دینی  معتقدند که این تعزیه‌خوانی بوده که در طول سال‌های حکومت رضا خوانی و علیرغم سرکوب‌های رژیم پهلوی با نمایش نهضت عاشورا حسینی روحیه جهاد و ایثار و شهادت را در جامعه زنده و پویا نگه‌داشته است و حتی در بسیاری از موارد هنرمندان این رشته (تعزیه‌خوانان) مورد شکنجه قرارگرفته و یا متحمل حبس شده‌اند.

 

عظیمی بیان کرد: به فرموده: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است» و باید گفت که محرم و صفر موجب زنده نگه‌داشتن اسلام عزیز شده و تعزیه‌خوانی نیز مسبب حفظ محرم و صفر شده است.

 

وی به‌پیش نه تعزیه‌خوانی در مازندران اشاره کرد و افزود: استان مازندران به سرزمین علویان شهرت دارد و گواه این گفته موقوفاتی است که مربوط به تعزیه‌داری سیدالشهداست و بازهم متأسفانه علیرغم همه پیگیری‌ها مشخص نیست که این منابع مالی که مربوط به وقف تعزیه است کجا و چگونه هزینه می‌شود و حتی یک ریال آن‌هم به این هنر ملی مذهبی نمی‌رسد.

 

عظیمی بابیان اینکه کانون تعزیه استان مازندران که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایش استان مازندران شکل‌گرفته است نیازمند توجه ویژه و حمایت جدی و اساسی برای حمایت از تعزیه به‌عنوان یک گنجینه ملی مذهبی است، اظهار کرد: اهداف و موضوعات متعددی  در حوزه تعزیه و هنرمندان این رشته وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود و نیازمند مساعدت مسئولین در این خصوص است.

 

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی شامل: اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی. سازمان تبلیغات اسلامی. میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری، بسیج هنرمندان، شهرداری و...ارتباط مستقیم با موضوع تعزیه‌خوانی و به‌طور ویژه نمایش‌های آئینی و سنتی دارند، گفت: این دستگاه‌ها باید برای حمایت و حفظ تعزیه در استان با هماهنگی و هم‌افزایی جلسات متعدد برای بررسی و آسیب‌شناسی و همچنین حفظ و احیای این رشته برگزار نمایند و خروجی جلسات این موردبررسی و شفاف‌سازی قرار گیرد.

 

عظیمی به کرونا و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و دینی اشاره کرد و افزود: اکنون‌که ویروس کرونا خسارت جبران‌ناپذیری به بدنه فرهنگی و هنری کشور وارد کرده است لازم است بدانیم که بسیاری از هنرمندان تعزیه و پیر غلامان که تمامی عمر خود را صرف زنده نگه‌داشتن این رشته کرده‌اند و از این راه امرارمعاش می‌کنند درخطر نابودی قرار دارند. کانون تعزیه استان توجه ویژه به این عزیزان و گنجینه‌های که هرساله شاهده از دست دادن آنان هستیم بی‌آنکه بهره‌ای برده باشیم و گمنام همه تجربه و مهارت سالیان دراز خود را به گور می‌برند را ضروری می‌داند.

 

وی خاطرنشان شد: کانون تعزیه استان در نظر دارد با شناسایی گروهای تعزیه و شبیه‌خوانی در سطح استان و همچنین بهره‌مندی هنرمندان تعزیه از بیمه هنرمندان و تجلیل و قدردانی از پیر غلامان حسینی و معرفی و آموزش جوانان و فعالان این حوزه زمینه‌ساز حفظ و احیای این هنر ملی مذهبی در استان باشد و همچنین با برگزاری سوگواره در فضای  مجازی و همچنین فضای حقیقی موجب رونق، رشد و گسترش این فرهنگ ایرانی و اسلامی شود.

 

عظیمی با تأکید بر اینکه توجه به مسئله فضای مجازی امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخت چه کرونا باشد و چه نباشد به همین خاطر و همچنین اهمیت فضای مجازی و حضور در این رسانه مهم برای جذب و مدیریت فرهنگی در حوزه عاشقان تعزیه و شبیه‌خوانی الخصوص در سطح استان و مرکز استان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخت تنوع‌بخشی به فعالیت با محوریت تعزیه‌خوانی در عرصه مجازی است.

 

وی گفت: در پایان انتظار می‌رود  با حمایت ویژه از کانون تعزیه استان مازندران شاهد رشد و شکوفایی  این هنر ملی مذهبی  در سطح باشیم  و برای درک صحیح و اهمیت پرداختن به تعزیه‌خوانی کافی است نگاهی به این هنر و جایگاه آن در استان‌های دیگر مانند اصفهان، قزوین، شیراز، تبریز، قم، کاشان، اراک، تهران  و...بیندازیم.

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: علی عظیمی پیروزی انقلاب اسلامی ماه محرم و صفر شبیه خوانی تعزیه خوانی کرونا کانون تعزیه استان استان مازندران تعزیه خوانی هنرهای نمایش ملی مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق

حجت الاسلام مدرسی از اساتید دانشگاه و حوزه در همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق گفت: تقویت باور و ایمان لازمه خداشناسی است و اعتقاد باید سرمنشأ ایمان باشد.

او با تببین ویژگی‌های مربیان و متربیان از دیدگاه امام جعفر صادق (ع) افزود: عقل و تفکر و تشخیص حق و باطل از اصلی‌ترین صفات مسولان عقیدتی است.

مدرسی بیان داشت: امروز در جامعه به ویژه در فضای مجازی تشخیص حق و باطل مشکل شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید با مربیان و متربیان زندگی کرد تا کار تاثیرگذار باشد.

او گفت: برای تاثیر گذاری باید از رنج و درد‌ها شناخت داشته باشیم و آن را درک کنیم.

مدرسی افزود: مجروح جنگ فرهنگی کسی است که دنبال جریانات ضعف فرهنگی در فضای مجازی است.

او گفت: افکار جوانان را باید درک کنیم بعد وارد بحث شویم و دلسوزی کنیم و جوانان را از خودمان بدانیم.

مدرسی بیان داشت: نیاز به صبر و بردباری داریم و به قدرت بخشندگی و در این راه باید هزینه کرد.

مدرسی گفت: باید در کنار هم به تولید محتوای مفید برای جامعه بپردازید و شرایطی را که بسیج و سپاه که 
به مانند کندوی زنبور عسل فراهم کرده، قدر بدانیم.

او بیان داشت: تولیداتی داشته باشیم که همه اقشار به دنبال ان باشند و هر چه در توان داریم خرج کنید و فداکاری کنیم.

اجرای برنامه‌های فرهنگی، سرود دسته جمعی و تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی بسیج بافق از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می شود
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است
  • ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • «پدرخوانده» در چالوس دستگیر شد
  • پلیس «پدرخوانده» را در یکی از شهرهای شمالی دستگیر کرد + جزئیات
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق