Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بعد از ۱۰ سال پیگیری توانستیم مصوبات قانونی لازم برای روز ملی گرامیداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی را اخذ کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید ناصر اسحاقی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: موضوع اختصاص روزی به نام اردبیل به واسطه تاثیرگذاری آن در هویت و تمدن ایران زمین از سال 88 در استان مطرح شد و از سال 92، بنده شخصا پیگیر تحقق آن بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون تمامی برنامه‌های روز اردبیل با مصوبه استانی اجرا می‌شد، افزود: در نهایت با تاکید مسئولان استانی در سه دی ماه سال 1398 شورای انقلاب فرهنگی با اختصاص روز 4 مرداد به نام روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی موافقت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید به اینکه پیشنهاد استان این بود که این روز به نام روز ملی استان اردبیل در تقویم بیاید، ادامه داد: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد موافقت قرار نگرفت و دلیل مخالفت این بود که باید برای تمامی استان‌ها روزی ملی تعریف می‌شد.

امسال تمامی برنامه‌های هفته استان اردبیل در بستر فضای مجازی برگزار می‌شوداردبیل|نام «شیخ صفی» در تقویم رسمی کشور؛ 4 مرداد در تاریخ ایران ماندگار شد + تصاویرانگشت حیرت سیاحان از نذورات بقعه شیخ صفی؛ بنایی که «دارالامان» شد+تصاویر

 

اسحاقی گفت: از سویی در مورد تاریخ این روز نظرات متعددی مطرح بود و اینکه تولد شیخ صفی الدین اردبیلی در مرداد ماه بوده و یا تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی و یا سفر مقام معظم رهبری در مرداد ماه به ثبت رسیده است ، همگی گزینه‌هایی بود که برای این روز مطرح شده بود که در نهایت  با جمع آوری و ارائه مستندات روز 4 مرداد، سالروز تاسیس حکومت صفوی به عنوان روز ملی اردبیل معرفی شود.

وی با اشاره به نامه موافقت سه وزیر ارشاد با درج این روز در تقویم کشور افزود: تا به امروز هیچ دفاع و اظهار نظری از برنامه‌های هفته استان اردبیل نداشتم اما با مصوبات قانونی پس از این پاسخگو خواهیم بود و این رویداد خجسته اولین رویداد ملی اردبیل و فرصتی برای احیای هویت تاریخی این خطه در سطح ملی و جهانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متذکر شد: فعلا نام این روز در تقویم کشوری درج نشده که دلیل آن به تصویب نامگذاری در نیمه دوم سال گذشته برمی‌گردد. با این وجود اطلاعات روز 4 مرداد در اختیار چاپخانه‌ها قرار گرفته تا در تقویم‌هایی که من بعد به چاپ می‌رسد درج شود.

مکتب اردبیل در قالب روز استان معرفی می‌شود

اسحاقی مهمترین رسالت و ظرفیت این روز را معرفی مکتب اردبیل در حوزه‌های فقهی، سیاسی، عرفانی، هنری، ادبی و فلسفی عنوان کرد و گفت: در مکتب فقهی چهره فاخری چون مقدس اردبیلی و  در مکتب عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی قابل طرح است و تا به امروز چنانکه شایسته است توجهی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مکتب هنری اصفهان بدون مکتب اردبیل ریشه ندارد، اضافه کرد: به عنوان مثال چهره شاخص خوشنویسی یعنی «میرعماد» شاگرد «میرعلی» است که میرعلی خود زاده اردبیل بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید به اینکه در بخش فلسفی اساتید فن معتقد هستند اردبیل صاحب مکتب است اما روی معرفی و احیای آن کار نشده است، ادامه داد: در بخش ادبی نیز لازم به ذکر است مراثی اردبیل قطب تمامی مراثی سایر استان‌ها است و نمونه چهره فاخر این حوزه تاج الشعرا یحیوی است.

اسحاقی متذکر شد: در تشریح مکتب سیاسی همین بس که شاه اسماعیل صفوی توانست حکمرانی شیعی و اسلامی را با از میان برداشتن حکومت‌های ملوک الطوایفی و منسجم کردن تمامی کشور زیر بیرق اسلام پیاده کند.

وی با تاکید به اینکه پادشاهان صفوی خود را نواب فقها می‌دانستند، ادامه داد: لازم است منش شاه اسماعیل و حکومت داری او در سطح گسترده مطالعه و معرفی شود.

اخذ مصوبه راه اندازی پژوهشکده صفویه شناسی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پاسخ به خبرنگاران که چه برنامه‌هایی برای امسال پیش بینی شده است به برنامه خاصی اشاره نکرد و گفت: امسال هم به مانند سال گذشته دبیرخانه هفته استان اداره کل میراث فرهنگی است که خبرنگاران می‌بایست از این نهاد اجرایی برنامه‌ها را اخذ کنند.

وی گفت: با این وجود به دلیل شیوع بیماری کرونا تمامی برنامه‌ها در فضای مجازی و با تمرکز به استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین در پاسخ به خبرنگار تسنیم که چرا این مجموعه خروجی پژوهشکده صفویه شناسی را پایش نمی‌کند و این موسسه برای رفع خلإهای پژوهشی و مطالعاتی چه اقداماتی داشته است، گفت: خوشبختانه از کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه راه اندازی این مجموعه را بعد از مدت‌ها پیگیری اخذ کردیم.

اسحاقی گفت: با این دو مصوبه لازم است در ادامه یکی از ساختمان‌های تاریخی برای راه اندازی این پژوهشکده به همراه دبیرخانه دائمی روز اردبیل و دبیرخانه همایش نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) در نظر گرفته شود.

وی با اعلام مخالفت از اختصاص دبیرخانه روز اردبیل به یک اداره کل تاکید کرد: با راه اندازی دبیرخانه جدید در سال‌های آتی، این مجموعه پاسخگوی رسانه‌ها و افکار عمومی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از رایزنی با نمایندگان استان به منظور اجرای این طرح و نظر مساعد آن‌ها خبر داد و افزود: حتی این امکان وجود دارد که به مانند بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی مانند بنیاد مولوی، اعتبار سالانه‌ای برای روز اردبیل اختصاص یابد.

انتهای پیام/136/ی

R41374/P/S6,49/CT7 بیشتر بخوانید... معاون ‌استان‌های رسانه ملی: سریال شاه اسماعیل صفوی ساخته می‌شود اردبیل|تبلور هنر دوره صفویه در بنای تاریخی؛ اندیشه توحیدی معیار ساخت بقعه شیخ صفی‌الدین روایت تسنیم از هنر صفویان در بقعه شیخ صفی‌الدین‌؛ یادگار ۴۰۰ ساله هنرمندان ایرانی پابرجاست+عکس قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... معاون ‌استان‌های رسانه ملی: سریال شاه اسماعیل صفوی ساخته می‌شود اردبیل|تبلور هنر دوره صفویه در بنای تاریخی؛ اندیشه توحیدی معیار ساخت بقعه شیخ صفی‌الدین روایت تسنیم از هنر صفویان در بقعه شیخ صفی‌الدین‌؛ یادگار ۴۰۰ ساله هنرمندان ایرانی پابرجاست+عکس پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ لیگ برتر فوتبال| پوکر قهرمانی پرسپولیس روی سکوی نفتی/ طلسم و رکوردها با هم شکستند + جدول ۲ ‌قدردانی معاون وزیر بهداشت از رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی / مسافرت در شرایط کنونی ‌توصیه نمی‌شود + فیلم ۳ متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در استان‌ها چکار کنند؟ ۴ حمله عصبی امیر قلعه‌نویی را روانه بیمارستان کرد ۵ سیل تابستانه در جنوب استان فارس / آبگرفتگی معابر و قطعی برق در برخی مناطق ۶ اختصاصی| پاسخ کارگران هپکو به دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند/ اعتراضات صنفی است+ فیلم ۷ نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: سقف تسهیلات ودیعه مسکن ۱۰۰میلیون تومان تعیین شد/ ‌قرارداد رسمی ‌الزامی شد ۸ معاون وزیر بهداشت: مشهد در وضعیت بحران ابتلا به کرونا قرار دارد / مردم ‌به هیچ عنوان به این شهر سفر نکنند‌ مهمترین اخبار استانها ‌قدردانی معاون وزیر بهداشت از رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی / مسافرت در شرایط کنونی ‌توصیه نمی‌شود + فیلم خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور / داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۰۰ هزار نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی از ورود به دوره متوسطه محروم ماندند روابط حسنه مرزی ایران با کشورهای همسایه / الحاق شناورهای بومی و پرسرعت به ناوگان شناوری مرزبانی مهمترین اخبار تسنیم روحانی: ایجاد دوگانه عزاداری و سلامت غلط است/مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود عراق| درخواست ائتلاف فتح از برهم صالح برای تایید سریع حکم اعدام تروریست‌ها خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور / داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید روابط حسنه مرزی ایران با کشورهای همسایه / الحاق شناورهای بومی و پرسرعت به ناوگان شناوری مرزبانی استاندار تهران: مراسم سوگواری ایام محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شیخ صفی الدین اردبیلی بقعه شیخ صفی الدین شاه اسماعیل صفوی برگزار می شود استان اردبیل راه اندازی معاون وزیر روز اردبیل برنامه ها استان ها روز ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: مجوز ایجاد پنج کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های نقاشی سفال زیر لعابدار، حصیربافی، زیورآلات سنتی، نقاشی سفال و خراطی چوب برای فعالیت صنعتگران علاقه‌مند به این رشته‌ها در شهرستان آبدانان صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۱ کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این شهرستان فعالیت دارند، عنوان کرد: مجوز تأسیس کارگاهی مجوزی است که برای راه‌اندازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید، اشتغال، توسعه و تکمیل ظرفیت‌های موجود در یک رشته مصوب صنایع‌دستی صادر می‌شود و بیانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید محصولات است.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی جزو مشاغلی است که از مزایای آن می‌توان تجهیزات ارزان، سهولت دسترسی، بازار فروش و آموزش سریع آن را نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • گرامیداشت مقام معلمان در پویش #معلم_من
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت