Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ پژوهشکده انگور و کشمش و ملایر با حضور معاون رئیس جمهور آغاز به کار کرد؛ مرکزی که راه‌اندازی آن نقش مهمی در بهره‌وری بیشتر تاکستان‌های زرخیز شهر جهانی انگور دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پژوهشکده انگور و کشمش و ملایر، ظهر امروز با حضور ویدئو کنفرانسی ستاری، معان علمی و فناوری رئیس جمهور گشایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز علمی که مجوز ساخت آن سال 91 از شورای گسترش آموزش عالی کشور گرفته شده و با 2 هزار و 500 متر مربع وسعت در سه گروه پژوهشی فعالیت خود را آغاز کرده است.

از آنجا که شهر ملایر با برخورداری از تاکستان‌های زرخیز، عنوان "شهر جهانی انگور" را به خود اختصاص داده؛ پژوهشکده انگور در سه حوزه به‌زراعی و به‌نژادی، تبدیل و نگهداری و تحقیقات و علوم محیطی فعالیت می‌کند.

مرکزی علمی که به گفته فرماندار ملایر، هدف از راه‌اندازی آن تبدیل این شهرستان به قطب علمی، پژوهشی، آموزشی و ترویجی محصول انگور است.

قدرت‌الله ولدی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: در کنار ساخت پژوهشکده، پژوهش‌های پایه‌ای در مورد انگور با استفاده از استادان و متخصصان حوزه کشاورزی آغاز شده و قدم‌های مثبتی هم برای راه‌اندازی مرکز «پرتو دهی الکترون» به عنوان "مهم‌ترین دستاورد صنعتی و اشتغال‌آفرینی غرب کشور" برداشته شده است.

وی از فراهم بودن شرایط لازم برای جهش ملایر در تولید انگور و کشمش خبر داده و بیان می‌کند: مرکز تحقیقات کشاورزی، اتاق بازرگانی، دانشگاه ملایر و پژوهشکده انگور هم تفاهم‌نامه‌هایی برای اجرای طرح‌های مرتبط با تولید انگور امضا کرده‌اند.

همدان| انگور ملایر به‌نام "انگور دره جوزان" ثبت جهانی می‌شودملایر دومین تولید کننده انگور مرغوب کشور است خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور

فرماندار ملایر با اشاره به وضعیت این شهرستان در تولید انگور اعلم می‌کند: 11 هزار هکتار باغ انگور در ملایر وجود دارد که 10 هزاار هکتار آن، بارور است و هر سال 250 هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود.

ولدی می‌گوید: از این مقدار 50 هزار تن تبدیل به کشمش شده و بخش عمده محصول،صرف تازه‌خوری شده یا کیفیت لازم برای تولید کشمش را ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح فراز برای بهبود کیفیت محصول تولیدی بیان می‌کند: این کار سبب افزایش چند برابری تولید شده و کیفیت محصول هم بهتر می‌شود.

فرماندار ملایر اعلام می‌کند: اجرای طرح فراز و داربستی‌کردن باغ‌ها به تدریج در همه باغ‌های انگور ملایر انجام می‌شود که بر اساس سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه استان همدان، یک هزار هکتار باغ تا پایان سال 1400 از این مزیت بهره‌مند می‌شود.

60 درصد انگور استان همدان در ملایر تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان هم می‌گوید: تولید سرانه انگور در جهان 10 کیلوگرم، در ایران 45 و در استان همدان 235 کیلوگرم است که بخش عمده آن در ملایر تولید می‌شود.

حجت‌الله شهبازی، انگور را مهم‌ترین محصول کشاورزی شهر ملایر عنوان کرده و می‌افزاید: ملایر با وجود 10 هزار و 570 هکتار تاکستان، 49 درصد مساحت زیر کشت انگور در استان را به خود اختصاص داده است.

وی اعلام می‌کند: از نظر تولید هم 60 درصد تولید انگور در استان مربوط به ملایر بوده و قطب تولید این محصول در استان به شمار می‌رود.

به گزارش تسنیم، 60 درصد محصول انگور برداشت شده از تاکستان‌های استان همدان در ملایر تولید می‌شود و 30 درصد شاغلان بخش کشاورزی این شهرستان هم از کاشت و برداشت این محصول نان می‌خورند.

محصولی مهم که با توجه به آن می‌توان زمینه اشتغال‌زایی و تولید ثروت بیشتر محصول را فراهم کرد و تحقق این مهم، بهره‌گیری از روش‌های نوین کاشت و ایجاد صنایع تبدیلی مناسب برای تولید کشمش، شیره و سایر محصولات به دست آمده از انگور را می‌طلبد.

گزارش: سمیه مظاهری

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT7 بیشتر بخوانید... برداشت انگور از مزارع قم به روایت تصویر بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع انگور در استان فارس تولید می‌شود نشان جهانی انگور به دیار تاکستان‌های زرخیز ملایر رسید قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... برداشت انگور از مزارع قم به روایت تصویر بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع انگور در استان فارس تولید می‌شود نشان جهانی انگور به دیار تاکستان‌های زرخیز ملایر رسید پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور / داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید ۲ ‌قدردانی معاون وزیر بهداشت از رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی / مسافرت در شرایط کنونی ‌توصیه نمی‌شود + فیلم ۳ لیگ برتر فوتبال| پوکر قهرمانی پرسپولیس روی سکوی نفتی/ طلسم و رکوردها با هم شکستند + جدول ۴ سیل تابستانه در جنوب استان فارس / آبگرفتگی معابر و قطعی برق در برخی مناطق ۵ حمله عصبی امیر قلعه‌نویی را روانه بیمارستان کرد ۶ معاون وزیر بهداشت: هیچ داروی گیاهی و سنتی مؤثر برای درمان کرونا نداریم‌ / پاییز ‌سخت‌‌تری در راه است ۷ فرمانده مرزبانی ناجا: ۸۷۵۵ کیلومتر از مرزهای ایران ‌با سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی ‌هوشمندسازی می‌شود ۸ متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در استان‌ها چکار کنند؟ مهمترین اخبار استانها ‌قدردانی معاون وزیر بهداشت از رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی / مسافرت در شرایط کنونی ‌توصیه نمی‌شود + فیلم خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور / داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید ممنوعیت‌ و محدودیت‌‌های جدید کرونایی در خراسان رضوی اعلام شد معاون وزیر آموزش و پرورش: ۸۰۰ هزار نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی از ورود به دوره متوسطه محروم ماندند مهمترین اخبار تسنیم روحانی: ایجاد دوگانه عزاداری و سلامت غلط است/مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود عراق| درخواست ائتلاف فتح از برهم صالح برای تایید سریع حکم اعدام تروریست‌ها خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور / داروی ایرانی بیماران کرونایی تا سه هفته دیگر به بازار می‌آید توضیح حسینعلی امیری درباره گزارش سالیانه روحانی به مجلس روابط حسنه مرزی ایران با کشورهای همسایه / الحاق شناورهای بومی و پرسرعت به ناوگان شناوری مرزبانی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خبر خوش معاون علمی رئیس جمهور تاکستان های زرخیز پژوهشکده انگور انگور در استان تولید می شود انگور و کشمش استان همدان جهانی انگور تولید انگور ترین اخبار معاون وزیر هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ۱۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی در مزارع مستعد استان اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: تولید انواع دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در مزارع شمال استان 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته بوده و در کنار عمل‌‌آوری کنجد، سویا و آفتابگردان، کشت دانه‌های روغنی نیز در سال‌های اخیر با حمایت دولت رونق بیشتری به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: در شمال استان اردبیل به ویژه شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار کشت محصول با ارزش کلزا توسعه و رونقی مضاعف پیدا کرده و انتظار می‌رود در کنار کشت و صنعت، در اراضی بخش غیردولتی کشت این محصول با ارزش را با قیمت مصوب و خرید تضمینی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قیمت تعیین شده برای این محصول 35 هزار تومان بوده و با توجه به 2 برابر بودن این نرخ نسبت به تولید گندم، رغبت بیشتر کشاورزان را به تولید محصولات دانه‌های روغنی و تأمین نیاز بازار داخل در این حوزه شاهد هستیم.

اژدری افزود: یک‌ هزار و 800 هکتار از مجموعه بنگاه اقتصادی کشت و صنعت مغان به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 3.5 تا چهار تن محصول برداشت شود.

وی ارزش تولید دانه‌های روغنی و کلزا را در بی‌نیاز کردن کشور به واردات مواد اولیه روغن یادآور شد و خاطرنشان کرد: آنچه که در شمال استان ضروری به نظر می‌رسد، احداث و توسعه صنایع فرآوری مربوط به تولید محصولات دانه‌های روغنی به ویژه روغن‌کشی است تا فرصت اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را در منطقه شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا از خام فروشی محصولات در برنامه هفتم توسعه جلوگیری شود که در این راستا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران با حمایت همه‌جانبه از سوی مسئولان شهرستان‌های مختلف در راستای راه‌اندازی مجموعه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی قدم پیش بگذارند.

اژدری بیان کرد: 100 هزار تن انواع دانه‌های روغنی در طول سال در استان اردبیل تولید می‌شود که 30 هزار تن آن متعلق به شهرستان پارس‌آباد است و عملیات کشت و زرع در این منطقه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه