Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، ایران همواره بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا بوده است اما دنیا این محصول را به بیشتر به اسم اسپانیا شناخته است و محصول صادراتی کشورمان بیشتر در بسته بندی های بزرگ به این کشور رفته و در آنجا با بسته بندی و برندهای اسپانیایی در دیگر کشورها به فروش رسیده است.

این امر باعث شده که تولیدکنندگان و حتی تجار ایرانی از فروش زعفران سود بسیار کمتری از شرکت های اسپانیایی به دست آورند به طوری که ماتادورها چند برابر ایرانی‌ها از این مشارکت سود برده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود رقبا به بازار زعفران ایران

در سال‌های اخیر تنها نگرانی موجود، دیگر تقسیم سود فروش زعفران در بازار های جهانی نیست بلکه کشورهای دیگری خود تولید کننده زعفران شده اند و این نگرانی وجود دارد که در آینده رقیب جدی حتی در بخش تولید برای کشورمان باشند.

بنابراین گزارش افزایش شدید قیمت ارز در سال جاری به طور معمول باعث رونق صادرات کالاهای کشاورزی به ویژه کالاهای که وابستگی ارزی ندارد می شود اما علی شریعتی‌مقدم رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ایران باره اظهارات متفاوتی دارد.

وی اظهار داشت: با بالا رفتن قیمت ارز نه تنها ارزش صادرات زعفران بیشتر نشده بلکه کاهش یافته است زیرا رقابت منفی میان صادر کنندگان این محصول شکل گرفته و محصولات خود را به قیمت کمتری از قبل به فروش می رسانند.

وی افزود: از طرفی تغییرات زیاد مقررات ارزی و تحریم صادرات این محصول به صورت قاچاق را افزایش و صادرات قانونی را کاهش داده است.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ارزش گذاری قیمت زعفران در گمرک ایران نیز به روز نیست و لازم است هر 2 ماه ارزش صادراتی این محصول بررسی و تعیین شود.

وی با بیان اینکه قاچاق پیاز زعفران ایران به کشور های دیگری از جمله افغانستان تهدیدی برای صادرات زعفران ایران است، گفت: 30 کشور برای تولید زعفران در دنیا تلاش می‌کنند و ممکن است جایگاه صادرات این محصول را مانند محصولات دیگری نظیر  خاویار، فرش و پسته از دست دهیم.

صادرات زعفران ایران از افغانستان برای برنگرداندان ارز

نایب رئیس شورای ملی زعفران  اظهار داشت: به دلیل اجبار صادرکنندگان برای برگشت ارز حاصل از صادرات و قوانین دست و پاگیر بخشی از  زعفران ایران از مسیر افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود؛ طبق آسیب‌شناسی‌ انجام شده مهم‌ترین دلیل صادرات زعفران از کشور ثالث تعهدات‌ برگشت ارز است.

وی  تاکید کرد: مالیات صادرات زعفران به افغانستان صفر است که موجب اقبال صادر کنندگان ایرانی برای صادرات زعفران از مسیر این کشور است.

شریعتی مقدم با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران افزایش یافته اما بازارهای مناسبی برای آن شناسایی نشده است گفت: تولید زعفران ایران از 500 هزار کیلوگرم در سال‌های گذشته در سال جاری رشد 15 درصدی داشته است اما بازارهای صادراتی متناسب رشد نکرده است.

وی  با بیان اینکه 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اظهار داشت: عمده تولید زعفران در 140 هزار هکتار از سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمالی است و مابقی آن در 20 استان دیگر کشور انجام می‌شود.

شریعتی مقدم با بیان اینکه کرونا صادرات وزنی زعفران را حدود 20درصد کاهش داده است، گفت: کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی ایرلاین‌ها و رستوران‌ها، مشکلات حمل‌ونقل و ورود کالا باعث کاهش صادرات زعفران شده است.

96 درصد زعفران ایران فله ای شده است

 وی گفت: تحریم ها مشکلاتی برای صادرات زعفران ایجاد کرده که کرونا آن را تشدید کرده است و شرکت‌های بسته‌بندی نمی‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند؛ به طوری که اکنون از 250 هزار تن زعفران صادراتی تنها 6 درصد آن به صورت بسته‌بندی صادر می شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: زعفران ایران صادرات زعفران بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در دیدار با محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و همچنین دیدار با علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ضمن تشریح توانمندی‌های این بانک در زمینه تجربه موفق همکاری و شیوه‌های تخصصی تأمین مالی صنعت خودرو کشور، برای توسعه همکاری و تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری در «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین کمک به تعمیق داخلی‌سازی و افزایش تولید محصولات این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

او توسعه همکاری، تسریع و تسهیل ارائه خدمات مالی نقدی و غیرنقدی و تجربیات ویژه و الگوی موفق بانک برای حل مشکلات تأمین مالی زنجیره تأمین سایر خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در بانک صادرات ایران را تشریح و تبیین و کمک به تولید با استفاده از ظرفیت‌های شعب داخلی و خارجی بانک را مورد تاکید قرار داد.

سیفی گفت: «بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های اصلی کشور، از سال‌های گذشته در کنار خودروسازان کشور بوده و اکثر خودروسازان کشور با بانک صادرات ایران تعامل مناسبی داشته و دارند.»

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه بدنه کارشناسی و ارکان بانک، تجربه و شناخت دقیقی از شرایط فعالیت خودروسازان کشور دارند، افزود: «در بخش‌های اعتباری و طرح و برنامه بانک، برای طراحی محصولات ویژه، تجربه‌های موفقی وجود دارد و این شناخت موجب می‌شود که سرعت و کیفیت ارائه خدمات مالی و بانکی به این صنعت روز به روز بهتر شود و امروز با افتخار، همکاری مطلوبی با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور داریم.»

محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری با بانک صادرات ایران، با ارائه اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال جاری به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: «استفاده از این شرکت‌ها عمق داخلی‌سازی شرکت ایران‌خودرو دیزل را افزایش داده و از این رو میزان ارزبری شرکت نسبت به سایر خودروسازان کمتر است.»

او ویژگی دیگر این شرکت را تنوع محصولات آن برشمرد و افزود: «تنوع محصولات ایران خودرو دیزل از جمله ون، انواع اتوبوس، انواع کشنده، کمپرسی و باری و از جمله بزرگترین سالن تولید اتوبوس خاورمیانه در این شرکت وجود دارد.»

محمدزاده از تولید و فروش اتوبوس برقی داخلی شهری به شهرداری برخی کلان‌شهرهای کشور و همچنین فروش 1000 دستگاه اتوبوس دیزلی به شهرداری‌های کشور خبر داد و بر تداوم تولید و رفع نیازهای مختلف کشور به این محصولات، تاکید کرد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشستی که با اتفاق مدیران ارشد این شرکت با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزار شد، از همکاری بانک صادرات ایران طی سال‌های اخیر قدردانی کرد و گفت: باید با تلاش و توسعه همکاری به دنبال حل مشکلات این صنعت و مردم باشیم. او افزود: «بانک صادرات ایران سهم بسزائی در توفیقات مجموعه‌های بزرگ صنعتی دارد و امروز این سهم بیش از سایرین است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات بخش تولید، افزود: «بانک‌ها به ویژه بانک صادرات ایران با وجود محدودیت‌های فراوان، کمک‌های بزرگی و بسیار ارزشمندی به صنعت خودرو کرده‌اند به طوری که اگر این کمک‌ها نباشد، امکان کسب موفقیت‌های بیشتر در این صنعت وجود ندارد.»

محسن سیفی در جریان این دیدارها به اتفاق معاونان شعب، اعتبارات، طرح و برنامه و همچنین مدیران ارشد بانک در حوزه‌های ارز و بانکداری شرکتی، راهکارها و محصولات نوین بانک برای تأمین مالی زنجیره تأمین در صنعت خودرو را ارائه و برای کمک به این صنعت اعلام آمادگی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901281

دیگر خبرها

  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود