Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- به سالروز حضور کلنل محمدتقی خان پسیان در ژاندارمری مشهد نزدیک می‌شویم؛ فردی که به دادخواهی شهره بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، «محمدتقی‌خان پسیان» مردی از خانواده‌ مبارز و انقلابی بود که مهارت‌های نظامی را در کشور آلمان فراگرفته بود. وی پس از مراجعت به ایران به دلیل تجربیات و پیشینه‌ای که داشت به توصیه‌ دوستان به فرماندهی ژاندارمری کل مشهد منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در مشهد» جلد یکم که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده می‌خوانیم:

اوضاع اجتماعی و سیاسی مشهد در زمان استانداری قوام خوب نبود، از مشروطه فقط اسمی مانده بود.اقتصاد رونق نداشت، امنیت قضایی فلج شده بود و در بازار ارتشا رواج داشت. قوام به‌ نوشته‌ محمود فرخ در چاپ اول دیوان ایرج: «مرد متعین و خودخواه و اعیان‌مآب و بالطبع‌ متکبری بود و جز معدودی اعیان شهر افسر را به مجلس خاص خود راه نمی‌داد».

حکیم: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف بزرگی در تاریخ معاصر بودماجرای بزرگترین واقف تاریخ معاصر ایران دیدنی شد+ فیلمزنجان در تاریخ معاصر پیشتاز است

در چنین شرایطى بود که محمدحسین میرزا جهانبانى، رئیس ژاندارمرى خراسان که داماد برادر قوام نیز بود، از کار برکنار شد و کلنل پسیان، در حالى که بیش از 29 سال نداشت، ریاست ژاندارمرى خراسان را به عهده گرفت.

کلنل، انسانى اخلاقى، پاک‌دل و شجاع بود و در انقلاب‌ مشروطه در راه خدمت به کشور، برادر و پسرعموى خود را در شیراز و پدر را در اردبیل و جدش را در سالارى و عمویش را در شاهرود و جد بزرگش را در هرات و جد بزرگ مادرى خود را در زنجان از دست داده بود.

او در سال 1338ق در حالى که انبوهى تجربیات و رشادت‌هاى نظامى را در اختیار داشت و از دانش روز برخوردار بود، وارد کشور شد و در تهران با ملک‌الشعراى بهار ارتباط برقرار کرد و در ذیقعده‌ همان سال با ترغیب بهار، ریاست ژاندارمرى خراسان را پذیرفت و به مشهد آمد.

کلنل در اوضاعى ریاست ژاندارمرى خراسان را به عهده گرفت که از بازى‌هاى پشت‌پرده‌ جهان سیاست بى‌خبر بود و از صحنه‌ سیاست براى مدتى بیرون بود و با سازوکار پیچیده‌ جامعه‌ آن روز و تأثیر تحولات سریع جهان در مسائل سیاسى کشور بیگانه بود.

او پس از ورود به مشهد، به دیدار قوام رفت و شمشیر تشریفاتى خود را از کمر باز کرد و روى دست گرفت و وارد دفتر وى شد و براساس صفاى ذاتى و حسن‌نیت خود، از قوام خواست تا شمشیر فرماندهى ژاندارمرى خراسان را با دست خود به کمر او ببندد. وى در مدت بسیار کمى توانست سازمان به‌هم‌ریخته‌ ژاندارمرى خراسان را که بیشتر براى سرکوب مردم به کار گرفته مى‌شد، به شکل واحدى نظامى درآورد.

بعد از آنکه کلنل محمدتقى‌ خان پسیان به کفالت ایالت خراسان منصوب شد، با شور و علاقه به اصلاح امور پرداخت. او نوعى مردم‌سالارى را در خراسان دنبال مى‌کرد و در مدت بسیار کوتاه، تمام اشرار منطقه، از جمله خداوردى، الله‌وردى، مرسل، دین محمد و غیره را دستگیر کرد و به مجازات رسانید و به حل مسائل سرحدى پرداخت.

 کلنل با مساعدت رئیس مالیه‌ خراسان، مسیو دوبوا و با کار و کوشش شبانه‌روزى خود، توانست مشکلات مالى ژاندارمرى را یکى پس از دیگرى از سر راه بردارد. او در ظرف یک هفته، همه‌ سلاح‌ها و مهمات شخصى را از سطح شهر مشهد گردآورى کرد و به مبارزه با فساد و رشوه‌خوارى پرداخت، کشیدن تریاک را ممنوع نمود و کارکنان معتاد را به اخراج از خدمات دولتى تهدید نمود، سیلو تأسیس کرد و به نشر معارف جدید و تأسیس مدارس دولتى و تشویق صادرات و برگزارى کنسرت و نمایش اقدام نمود.

وی با توجه به شایعات فراوان راجع به سوءاستفاده‌ مالى مقامات آستان قدس رضوى، بسیارى از خدام آستانه به جز محمدجواد حسن‌حسینى ملقب به «ظهیرالاسلام» را دستگیر کرد و ژاندارم‌هاى وظیفه، حفاظت از آستانه را به عهده گرفتند.

وى دستور داد چهار کمیته تشکیل شود و خود ریاست کمیته‌ امور کارکنان و املاک را به عهده گرفت و ریاست کمیته‌ اموال منقول را نیز به عهده‌ حاج حسین آقا ملک سپرد و در اعلامیه‌اى به اطلاع مردم رساند که دوران بى‌قانونى و چپاول خودسرانه‌ خدام آستانه به پایان رسیده است.

کابینه‌ سیدضیاء تصویب نمود که به کلنل علاوه بر سه هزار ریال حقوق ماهیانه، مبلغ سه هزار ریال نیز مادام‌العمر چه در حال خدمت و چه در موقع بازنشستگى پرداخت شود، اما کلنل در حالى که به این پول احتیاج داشت، از پذیرفتن آن خوددارى مى‌کرد.

حزب دموکرات خراسان از اقدامات کلنل پسیان حمایت مى‌کرد و کلنل لحظه‌اى از فداکارى و جلب رضایت عمومى غافل نمى‌ماند. على آذرى مى‌نویسد: «خود در ارگ مشهد دیدم پیرزنى مى‌خواست نامه‌ دادخواهى را به کلنل بدهد، او از اسب پیاده شد، به آن پیرزن سلام کرد، حالش را پرسید، نامه‌اش را گرفت و به دقت خواند و براى رسیدگى به اتفاق آن زن، پیاده به اداره‌ ایالتى مراجعه نمود».

انتهای پیام/282/ش

R41347/P/S6,1188/CT7 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ خبر خوش معاون رئیس‌جمهور/ تامین همه نیازهای کشور به تجهیزات مقابله با کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی ۲ معاون وزیر بهداشت: هیچ داروی گیاهی و سنتی مؤثر برای درمان کرونا نداریم‌ / پاییز ‌سخت‌‌تری در راه است ۳ اختصاصی|نحوه ورود و خروج عراقی‌ها به ایران اعلام شد ۴ تساوی جنجالی گل ریحان البرز با بادران تهران در کرج؛ استقلالی‌های سابق به جان هم افتادند ۵ نظر آیات صافی‌گلپایگانی و علوی‌گرگانی درباره دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد ۶ آزمایش موفق ۳ داروی درمان و پیشگیری از کرونا در آذربایجان شرقی / داروها روی ۳۰۰ نفر آزمایش موفق داشت ۷ نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: سقف تسهیلات ودیعه مسکن ۱۰۰میلیون تومان تعیین شد/ ‌قرارداد رسمی ‌الزامی شد ۸ فرمانده مرزبانی ناجا: ۸۷۵۵ کیلومتر از مرزهای ایران ‌با سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی ‌هوشمندسازی می‌شود مهمترین اخبار استانها اختصاصی|نحوه ورود و خروج عراقی‌ها به ایران اعلام شد گلستان|‌ آخرین وضعیت "دختر گمشده" در جهان‌نما/ هیچ سرنخی پیدا نشد/ پیگیری پرونده تحت عنوان "مفقودی" هفته آینده؛ برگزاری نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با روسای بانک‌ها و وزیر اقتصاد خبر خوش معاون رئیس‌جمهور/ تامین همه نیازهای کشور به تجهیزات مقابله با کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی مهمترین اخبار تسنیم اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ماهان/ نقاب واژه بر قانون جنگل مصاحبه| سه تحلیل از چرایی اقدام آمریکا در ایجاد خطر برای هواپیمای مسافربری ایران/بساط آمریکا در منطقه باید جمع شود نقش تکراری یکی از کشورهای منطقه در رهگیری هواپیمای مسافربری ایران آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۹۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته /۱۲ استان در وضعیت قرمز هستند + نمودار سخنگوی وزارت خارجه: سیاست ما حفظ توازن روابط با قدرت‌های اوراسیا، شرق و جنوب آسیاست درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عهده گرفت خان پسیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۷۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی

۸ اردیبهشت مصادف است با سالروز شهادت خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی؛ خلبان نامداری که رکورددار بیشترین ساعت پرواز جنگی با بالگرد در جهان است.

به گزارش ایسنا، قسمتی از مستند «در لباس سربازی» درباره ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه این شهید را که در فضای مجازی دست ببه دست می‌شود، ببینید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی
  • ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی