Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: افزایش قیمت شن و ماسه در مازندران در حالی است که نه مسئولان آن را قبول می‌کنند و نه معدن داران، اما مردم برای ساخت و ساز مجبورند آن را به قیمت‌های گزافی تهیه کنند.

به گزارش مهر، معدن داران می‌گویند نرخ شن و ماسه با هزینه‌های تمام شده ۵۱ هزار تومان است، اما درحال حاضر برای مصرف کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر تن آب می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک شهروند چالوسی که برای ساخت منزل مسکونی اش به شن و ماسه نیازمند است، به خبرنگار مهر می‌گوید: کامیون داران هر تن ماسه را با احتساب هزینه حمل بیش از ۱۰۰ هزار تومان حساب می‌کنند و می‌گویند نرخ شن و ماسه گران شده است.

محمد کاوسی می‌گوید: هر روز یک نرخ برای شن و ماسه تعیین می‌شود و وقتی به صنعت و معدن گزارش می‌دهیم می‌گویند باید تخلفات به صورت مستند ارائه شود.

از سوی دیگر معدن داران می‌گویند، نرخ شن و ماسه طبق مصوبه تعیین می‌شود و هر تن ماسه در داخل معدن حدود ۵۱ هزار تومان قیمت دارد.

عباداله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران  با اشاره به فعالیت پنج معدن شن و ماسه در منطقه می‌گوید: محصولات تولید معادن شامل ماسه تعمیری است که عرضه می‌شود.



وی با بیان اینکه طبق تبصره ۹ ماده ۱۴ قانون صنایع ومعادن دولت اجاره قیمت گذاری مواد معدنی را ندارد، زیرا قیمت مواد معدنی نوع ۳ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، می‌گوید: درحال حاضر هر تن شن و ماسه در معدن ۵۱ هزار تومان در کمربندی نوشهر و چالوس به قیمت ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی از شهروندان خواست برای تهیه شن و ماسه مستقیم به کارخانه‌های معدنی مراجعه کنند و افزود: براساس قیمت مصوب سه رنج قیمتی داریم که رنج قیمتی اول ۴۰ هزار تومان تعیین شده است، اما در غرب مازندران به دلیل هزینه‌های جانبی، نرخ ۱۵ درصد بیشتر از مصوبه است.

براساس قیمت مصوب سه رنج قیمتی داریم که رنج قیمتی اول ۴۰ هزار تومان تعیین شده است، اما در غرب مازندران به دلیل هزینه‌های جانبی، نرخ ۱۵ درصد بیشتر از مصوبه است

باران چشمه شرایط جغرافیاییی، محدودیت‌های حمل و نقل و هزینه‌های جانبی را دلیل افزایش ۱۵ درصدی قیمت شن و ماسه نسبت به منطقه شرق می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم لاستیک یک بولدوزر را تعویض کنیم، باید از آمل آپارات به منطقه اعزام شود که بالای یک میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت.

وی با اظهار اینکه در سال ۹۱ یک دستگاه بلدوزر ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای تعمیر گیربکس آن باید ۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم و قیمت لاستیک آن بیش از ۳۵۰ میلیون تومان است و قیمت خرید یک دستگاه لودر بیش از سه میلیارد تومان است.

باران چشمه افزود: اگر نتوانیم هزینه‌های جانبی را با تفاوت در نرخ تولید و شن و ماسه تأمین کنیم تا یکسال آینده باید معادن را جمع و تعطیل کنیم.

مسئول انجمن معادن غرب مازندران با اظهار اینکه نرخ مصوب ماسه ۰۶ حدود ۴۶ هزار تومان است، گفت: ۹ درصد ارزش افزوده نیز باید به آن افزوده شود که نرخ آن به ۵۱ هزار تومان می‌رسد، اما همین ماسه در چندکیلومتری معادن و در شهر کلاردشت تنی ۱۲۰ هزار تومان و در چالوس ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و یک کامیون شن و ماسه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای مصرف کننده تمام می‌شود.

پای صحبت کامیون داران که می‌نشینیم، مشکلات خاص خودشان را مطرح می‌کنند، فرج یک کامیون دار با اظهار اینکه هزینه و استهلاک کامیون بسیار بالا است، به خبرنگار مهر می‌گوید: یک کامیون دار باید از صبح تا ظهر در معادن به صف بایستد تا بتواند یک سرویس ماسه تهیه کند و از سوی دیگر بیشتر کامیون داران دارای اقساط مختلفی هستند که باید از این راه تأمین شود.

وی استهلاک بالا، هزینه و دستمزد رانندگان، محدودیت تناژ بارگیری شن و ماسه را از دیگر مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: اگر یک روز تعطیل کنیم از عهده تأمین اقساط و هزینه‌های مختلف برنخواهیم آمد.

افزایش نرخ شن و ماسه تخلف است

در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه گرانی دوبرابری شن وماسه مورد تأیید نیست، اظهار داشت: تیم‌های نظارتی ما قاطعانه با تخلفات موجود برخورد خواهند کرد.



وی تعطیلی برخی از معادن شن و ماسه را به صورت مقطعی سبب گرانی نرخ آن در غرب استان بیان کرد و گفت: افزایش نرخ شن و ماسه برخلاف تعرفه تخلف محسوب می‌شود.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز بااشاره به مشکلات موجود فراروی مردم در تأمین مصالح ساختمانی خواستار ساماندهی مجوز‌های معدنی و شن و ماسه در استان شد.

وی با بیان اینکه گرانی شن و ماسه قابل توجیه نیست، از مسئولان صمت استان خواست تا به صورت ویژه این مسئله را در دستور کار قرار دهند و نسبت به ساماندهی آن اقدام کنند

مازندران سالانه به بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب مصالح شن و ماسه نیاز دارد و در گذشته‌های نه چندان دور طرح ایجاد مجتمع‌های معدنی در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفته بود که با گذشت چند دولت هنوز از اجرای آن خبری نیست.

کمبود معادن شن و ماسه به ویژه در غرب مازندران سبب شده تا برخی سودجویان برای تأمین مصالح از بستر رودخانه‌های استان برداشت داشته باشند که این مسئله سبب تخریب بستر و سازه‌های رودخانه‌ها شده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: بازار سیاه مازندران صراط هزینه های جانبی ۵۱ هزار تومان میلیون تومان غرب مازندران نرخ شن و ماسه شن و ماسه رنج قیمتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

دنیای اقتصاد نوشت:روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

طلافروشان کوتاه می‌آیند؟
در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای فرآیند ثبت صورت‌حساب الکترونیکی را شفاف‌سازی کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور؛ «در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند. بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.»

در هفته‌های اخیر بازار طلای کشور شاهد واکنش منفی فعالان این صنف نسبت به الزام ثبت صورت‌حساب‌های خود در سامانه‌های دولتی بود. این واکنش منفی در مواردی به شکل اعتصاب و ممانعت معامله‌گران از فروش طلا نمایان شد. حال به‌نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی با هدف تسهیل کار معامله‌گران اقدام به انتشار این اطلاعیه کرده است. باید دید در روزهای پیش‌رو فعالان بازار طلا نسبت به این اطلاعیه چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا بازار طلا به ‌سازوکار عادی خود بازخواهد گشت یا خیر؟

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902911

دیگر خبرها

  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت