سیرۀ پیامبر اسلام دربارۀ برهمزنندگان نظم جامعه
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۵۶۰
پیامبر(ص) دربارۀ افرادی که نظم جامعه اسلامی را بر هم زده و مسلمانی را میکشتند یا میترساندند، هرگز کوتاه نیامده و رأفت اسلامی را جاری نمیکردند، بلکه به شدت با آنان برخورد میکرد تا نظم به جامعه اسلامی برگردد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها با اعلام حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران آبان ماه سال 98 توسط قوه قضائیه، صدای شبکههای بیگانه و سران آمریکا و دشمنان ایران اسلامی بلند شده که چرا این افراد بیگناه را اعدام میکنید، آیا به خاطر یک اعتراض به حق در مقابل گرانی بنزین و فشار اقتصادی، عادلانه است این سه جوان اعدام شوند، پس رأفت اسلامی چه میشود و از این قبیل سخنان در دفاع از این سه نفر و اینکه اعدام آنها مخالف حقوق بشر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه جرم آنان را اعلام کرده و گفته است: «اینها در صحنه اغتشاشات دستگیر نشدند، بلکه دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه از یک خانم - سلاح سرد همراه داشتند- دستگیر شدند.
وی ادامه داد: بعد از دستگیری مشخص شد در صحنههایی که این افراد اماکن عمومی، بانک، اتوبوس را تخریب و اقدامات خرابکارانهای انجام داده بودند، با جسارت از اقدامات خود فیلمبرداری کرده و برای رسانههای خارجی ارسال کرده بودند لذا بهترین مستندات از اعمال مجرمانه خود را خودشان تهیه و در دادگاه هم اقرار کردند.»
بنابراین جرم آنان، اغتشاش در کشور، تخریب اموال عمومی و تضییع بیتالمال و سرقت مسلحانه بوده است، لذا قاضی دادگاه نیز بر اساس همین موارد، به اعدام آنها حکم داده و به نظر حکمی عادلانه و صحیح است.
حال در پاسخ به دشمنان ایران اسلامی میگوییم اینگونه موارد به هیچ وجه مشمول رأفت اسلامی قرار نمیگیرد و ترحم بر آنان صحیح نیست، زیرا آنان جامعه را به اغتشاش کشانده و نظم عمومی جامعه اسلامی را بر هم زدهاند، اموال عمومی را تخریب کرده و هرج و مرج ایجاد کرده بودند، دست به سلاح برده سرقت مسلحانه انجام داده و قصد ناامن کردن جامعه را داشتند، لذا جرم آنان محرز است و نباید به آنان رحم کرد، چون آنها هرگز به دیگران رحم نخواهند کرد. بدون شک اگر از زندان آزاد شوند و فرصتی بیابند، باز همان اعمال را تکرار کرده و با شدت بیشتری نظم جامعه را بر هم خواهند زد.
اگر به سیره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز رجوع کنیم، خواهیم دید حضرت نسبت به این موارد بسیار حساس بود و هیچ مسامحهای در حق چنین افرادی را جایز نمیشمرد؛ با آنکه پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله بسیار رئوف و مهربان بود و قرآن در مورد ایشان میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ [آل عمران/159] به سبب رحمت خداست که تو با آنها اینچنین خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراکنده مىشدند.» اما در مورد افرادی که نظم جامعه اسلامی را بر هم زده و مسلمانی را میکشتند یا میترساندند، هرگز کوتاه نیامده و رأفت اسلامی را جاری نمیکردند، بلکه به شدت با آنان برخورد میکرد تا نظم به جامعه اسلامی برگردد.
به طور مثال حضرت با یهودیان اطراف مکه که در قلعه خیبر بودند، پیمان دوستی و صلح بسته بود، اما وقتی آنان پیمان شکسته و شروع به کارشکنی کردند و نظم جامعه اسلامی را بر هم زدند، حضرت با آنان وارد جنگ شد و آنها را شکست داد و خیبر را فتح و قائله را تمام کرد. همچنین نقل شده چند نفر از قبیله «عرینه» به حضور پیامبر آمده و مسلمان شدند؛ اما به خاطر بیماری، حضرت آنان را به محلی خوش آب و هوا به نام «ذیالجدر» نزدیک کوه «عیروت» که شتران و شتربانان در آنجا بودند فرستاد آنان وسوسه شده، شتربان را کشته و 15 شتر را به سرقت بردند. پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز با شنیدن این سخن «کرزبنجابر فهرى» را با تعدادى از سربازان به دنبال آنان فرستاد و این تعدی را بدون پاسخ نگذاشت، سربازان اسلام همه آن افراد را دستگیر کرده و خدمت پیامبر آوردند و حضرت دست و پای آنان را قطع کرد و سپس اعدام شدند.
در موردی دیگر آمده که شامیان و اهالى منطقه موته و ذات اصلاح، مبلغان پیامبر «حارث بن عمیر و کعب بن عمیر غفاری» و 15 نفر دیگر را به شهادت رساندند، پیامبر نیز عدهاى از مسلمانان را به فرماندهى «جعفر بن ابیطالب» به سوى آنان فرستاد.[1]
لذا سیره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله - با آن همه رأفت و مهربانی که قرآن کریم در شأن ایشان میفرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ [قلم/4] و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری!» این است که هیچگاه مسائل اجتماعی و بر همزنندگان نظم جامعه اسلامی را نمیبخشیدند و به شدت با آنان برخورد میکردند. ما نیز در این موارد و مشابه آن، نباید کوتاه آمده و با مهربانی با جنایتکاران برخورد کنیم، آنان جامعه را به نابودی و اغتشاش و هرج مرج کشانده و قصد براندازی نظام اسلامی را دارند.
بدون شک کشتن انسانهای بیگناه و مؤمن برای آنها بسیار آسان است و اگر با آنان برخورد نشود باز همین برنامه را با شدت بیشتری دنبال کرده و جان مردم بیگناه بیشتری به خطر خواهد افتاد، لذا اینجا جای برخورد قاطعانه و محکم است، نه ترحم و مهربانی؛ آن ضرب المثل معروف که میگوید: «ترحم بر پلنگ تیزدندان، ستمکاری بود بر گوسفندان» دقیقاً همینجا مصداق دارد.
به نظر میرسد علت اصلی اعدام آنان، سرقت مسلحانه و ناامن کردن جامعه بوده است، چون اغتشاشگران دیگری بودهاند که در آبان ماه به خیابان آمدند و دستگیر هم شدند، اما قوه قضاییه با توجه به اینکه آن زمان جهت اعتراض به خیایان آمده بودند، آنان را آزاد کرد. این افراد علاوه بر حضور در اغتشاشات و تخریب اموال عمومی، سرقت مسلحانه هم داشتهاند و در حین سرقت دستگیر شدهاند، چیزی که در شبکههای بیگانه کاملاً مسکوت گذاشته شده و تنها روی اغتشاش آنان مانور میدهند و طوری مسأله را جلوه میدهند که انگار این سه نفر فقط به خیابان آمده و اعتراضی ساده کردهاند و قوه قضاییه با سنگدلی تمام آنها را به اعدام متهم کرده است.
* حجتالاسلام محمد فرضیپوریان استاد حوزه علمیه
==============
پینوشت:
[1]. رجوع شود به مقاله «سیره پیامبر(ص) در برخورد با ناهنجاریها(2)» از ابوالحسن جلیلی.
انتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط پیامبر اکرم (ص)| رسول اکرم قوه قضائیه بیشتر بخوانید... "کرونا" ویروسی "سکولار" است/ مراسم محرم بر خلاف میل دشمنان پر شورتر برگزار میشود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... "کرونا" ویروسی "سکولار" است/ مراسم محرم بر خلاف میل دشمنان پر شورتر برگزار میشود واژه های کاربردی مرتبط پیامبر اکرم (ص)| رسول اکرم قوه قضائیه پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ لوکسبازی و اغواگری بازیگران در قابِ تلویزیون/ چرا آگهیهای لاکچری را به صداوسیما تحمیل میکنند؟ ۲ رضا رویگری: کسی سراغم را نمیگیرد ۳ مستندی متفاوت از شهیدی که حاج قاسم به او ارادت داشت ۴ سفر ابدی و حتمی در بیان آیتالله بهجت/ چگونه خداوند در وجود مؤمن رغبت به مرگ را ایجاد میکند؟ ۵ ایجاد زمینههای ظهور و نجات مردم در بیان آیتالله بهجت/ چه بلاهایی از مقدمات ظهور امام زمان(عج) است؟ ۶ «تِنِت» از جدول اکرانهای آمریکا خارج شد ۷ یکی از متون تاریخی قرن پنجم صوتی شد ۸ اعضای جدید شورای عالی تئاتر مقاومت معرفی شدند مهمترین اخبار فرهنگی سفر ابدی و حتمی در بیان آیتالله بهجت/ چگونه خداوند در وجود مؤمن رغبت به مرگ را ایجاد میکند؟ نگاهی به «سگ شکاری» |وقتی قهرمانان جنگطلب، از مسیح خرج جنایت خود میکنند معیارهای اسلامی در ازدواج از منظر رهبر انقلاب+ عکس مهمترین اخبار تسنیم اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیمای ماهان/ نقاب واژه بر قانون جنگل امکان فروش ۶۰درصد سهام عدالت برای همه بعد از عید غدیر خم سلیمی: آقای" روحانی"، علیه گرانفروشی که اتفاقاً بخشی در دولت است اقدام کنید رئیسجمهور و وزرا برای ارائه گزارش عملکرد به مجلس بیایند/ هیئت رئیسه پارلمان پیگیری کند افزایش ۳.۲درصدی تردد وسایل نقلیه در جادههای کشور/ بارش باران در محورهای ۲ استان درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: پیامبر اکرم ص رسول اکرم قوه قضائیه پیامبر اکرم ص رسول اکرم قوه قضائیه جامعه اسلامی را بر هم نظم جامعه اسلامی صلی الله علیه وآله آنان برخورد سرقت مسلحانه پیامبر اکرم رأفت اسلامی قوه قضائیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
حسین بامیری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد : همانطور که نبی مکرم اسلام (ص) کار و کوشش را همانند جهاد در راه خدا مقدس دانسته و کارگر را به مجاهد فی سبیلالله تشبیه مینماید و همان اجر و پاداش را برای او متذکر میگردد.
وی تصریح کرد: آیین مقدس اسلام کار مفید و سازنده را عبادت تلقی نمود و رشد تعالی انسان را تنها در سایه کار و کوشش میداند، در دین مبین اسلام نیل به مدارج عالیه کمال و راه رسیدن به مراتب پیشرفت، صرفاً در سایه کار و تلاش آگاهانه براساس معیارهای الهی بوده، و به همین جهت اسلام با عبادت تلقی کردن کار و کوشش، انسانها را توصیه به رعایت آداب و شرایط عبادت در انجام کارهای مختلف کرده است.
بامیری بیان داشت : نگاهی که دین مبین اسلام به جامعه کارگری دارد نگاه رأفت همراه با احترام است، جامعهی کارگری ما یک جامعهی وفادار به کشور و وفادار به نظام بوده،ما چه در شکل گیری انقلاب و چه بعد از انقلاب و چه در ۸ سال دفاع مقدس شاهد از خود گذشتگی از این عزیزان بوده ایم و به دفعات زیادی این عزیزان مقابل دشمنان این نظام صف آرایی کرده جانانه از این نظام انقلاب دفاع کردند.
وی با اشاره به خلأهای موجود در قوانین مربوط به قانون کار در کشور بیان داشت : اگر شجاعت و از خود گذشتگی این قشر زحمت کش و بی ادعا نبود، اکنون شاهد این همه پیشرفت در تمامی حوزه ها نبوده ایم ، متاسفانه قوانینی که فعلا در کشور در خصوص قوانین مربوط به قانون کار میباشد، خلأهایی مشاهده میشود و در برخی موارد نیز قوانینی که وضع شده است به درستی اجرا نشده که این کار باعث بوجود امدن نارضایتیهایی شده که اکثرا هم به حق بوده است.
بامیری در پایان خاطر نشان کرد : بسیار ضرورت دارد که در قوانین وضع شده در رابطه با کار بازنگری صورت پذیرد و قطعا این امر در کمیسیونها و فراکسیونهای مربوطه با جدیت پیگیری خواهد شد.