Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:25:39 GMT

خلا در شکل آکادمیک؛ مشکل جدی آهنگسازان جوان است

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۶۰۰

خلا در شکل آکادمیک؛ مشکل جدی آهنگسازان جوان است

جشنواره موسیقی جوان چند روزی است که مراحل داوری خود را پشت می گذارد و آرام آرام آماده برگزاری رسمی این جشنواره می شود. بدلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه صدای هنرمندان این جشنواره از زیر ماسک کرونا و بصورت مجازی به گوش علاقمندان و اهالی موسیقی برسد.

از آنجایی که در مرحله داوری می‌توان به کیفیت کلی آثار ارایه شده اشراف داشت از این رو پیشاپیش می‌توان حدس زد که سطح کیفی جشنواره پیش رو در چه حدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوۀ بازبینی آثار به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: بیشتر بر روی چگونگی آفرینش آثار تمرکز کرده و برای داوران بسط و گسترش ایده‌ای نوازندگان مهم بوده و  اجرای خوب در مراحل بعدی اهمیت قرار دارد.

جای خالی سنت و نوآوری در میان آثار

این هنرمند آهنگساز، با بیان اینکه کیفیت دلخواهی که براساس سنت و هم نوآوری باشد را در میان آثار شرکت‌کنندگان کمتر شنیدیم، اظهار داشت:. بیشتر آثار رسیده به جشنواره بسط ایده‌هایی بود که در برخی از قطعات خوب نبود.

این داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در عین حال، این مشکل و مسئله را نبود سرفصل های رشته موسیقی ایرانی در دانشگاه‌ها به‌طور خاص درس آهنگسازی عنوان کرد و افزود: به هر حال  ضعف‌های زیاد این حوزه باید مرتفع و چاره اندیشی شود.

ارسال مجدد آثار به جشنواره

سرایی در ادامه سخنان خود، همچنین در توصیه به برگزیدگان مرحله نخست برای اجرا در مرحلۀ نهایی این دوره جشنواره موسیقی جوان هم، گفت: مقرر شده تا شرکت‌کنندگان بر روی آثاری که برای جشنواره فرستاده‌اند ویرایشی روی آنها انجام داده و آن را مجدد ارسال کنند.

داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با تاکید براین نکته که در موضوع آهنگسازی به شکل آکادمیک مشکل جدی داریم، خاطرنشان کرد: باتوجه به تدریس موسیقی در دانشگاه، می‌دانم هیچ درسی با این عنوان وجود ندارد و دانشجویان باید خود به طور آزاد این خلأ را پر کنند.

تاکید بر نقش پررنگ جشنواره موسیقی جوان

سرایی در ادامه تأثیر جشنواره موسیقی جوان را در موسیقی کشور پررنگ خواند و گفت: شاید همین جایگاه من در موسیقی به‌خاطر جشنواره ملی موسیقی جوان باشد. از سال ۱۳۷۴ هر سال امید ساز زدن در این جشنواره را داشتم.

به گفته وی، همین که نوازنده امید دارد سالی یک‌بار جشنواره بیاید و ساز بزند تا بقیه بشنوند اثربخش است. سال ۱۳۷۸ در خلال همین جشنواره بود که از استاد حسین علیزاده مشورت خواستم که به سمت موسیقی بروم یا نه.

وی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود خاطرنشان کرد: در این ایام فقط تدریس آنلاین می‌کنم و کارهایی که از قبل مانده بوده را انجام می‌دهم. آلبومی هم با پژمان حدادی ضبط کرده‌ام که مربوط به چند سال پیش می‌شود و در حال مسترینگ و طراحی جلد آن هستیم. علاوه ‌بر این مشغول نوشتن چند مقاله نیز هستم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در یک نگاه

چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردۀ استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» برگزار می‌شود.

در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، بخشی برای «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی» و بخشی نیز با عنوان «بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی» در نظر گرفته شده است.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار می‌شود.

اقبال از جشنواره در قاب آمار

تعداد شرکت‌کنندگان امسال از تمام دوره‌های قبل بیشتر بوده است. در دورۀ دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالی‌که امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کرده‌اند که ۵۰ درصد آن‌ها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست داده‌اند. لذا، علی‌رغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.

برچسب‌ها جشنواره موسیقی نواحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن موسیقی ایران جشنواره موسیقی جوان کنسرت موسیقی محمد اله یاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی نواحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن موسیقی ایران جشنواره موسیقی جوان کنسرت موسیقی محمد اله یاری جشنواره موسیقی نواحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن موسیقی ایران جشنواره موسیقی جوان کنسرت موسیقی محمد اله یاری جشنواره ملی موسیقی جوان جشنواره موسیقی جوان چهاردهمین جشنواره موسیقی دستگاهی موسیقی نواحی موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران

فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با موضوعِ ویژه‌ی جوانی جمعیت و فرزندآوری منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را آبان ماه در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌کند.

تئاتر ایثار در گلستان

موضوع ویژۀ این دوره جشنواره جوانی جمعیت و فرزندآوری است و استحکام بنیان خانواده با تأکید بر جایگاه زن، عفاف و حجاب،  تأکید بر هویت ملی ایرانی براساس سه عنصر اصلی مسلمان‌بودن، انقلابی‌بودن و عمق تاریخی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، موضوعات شهر و شهروندی با تکیه بر اخلاق،  معرفی و شرح زندگانی شخصیتهای مهم ملی، علمی و مذهبی، جهاد تبیین، ایثار و ارزش‌های جبهۀ انقلاب و مقاومت، آسیبهای اجتماعی،  ضرورت وحدت و یکپارچگی ملی، مذهبی و قومی و  جهش تولید با مشارکت مردم از دیگر اولویت‌های موضوعی این رویداد هنری هستند.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران  شامل بخش مسابقه تئاتر استان تهران، ایثار، نهال (ویژۀ آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان تهران)، تئاتر خیابانی، لبخند (آثار کمدی، طنز و نمایش‌های آئینی و سنتی)، تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی است که تمامی بخش‌های جشنواره، به استثنای کارگاه‌های آموزشی، به شکل رقابتی برگزار می‌شود.

بر اساس گاه‌شمار جشنواره، گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره، تا 31 خردادماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه تئاتر استان تهران در تارنمای ایران تئاتر (به آدرس Tehran.theater.ir) در این رویداد هنری ثبت نام کنند.
ارزیابی آثار این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران 31 مرداد تا 9 شهریور خواهد بود  آثار برگزیده  از  25 شهریور تا 4 آبان در شهرستان‌‌ها اجرا خواهند شد.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران از 9 تا 16 آبان به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت