Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@09:08:59 GMT

انواع سردردها؛ علت و راه های درمان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۸۹۶۵

انواع سردردها؛ علت و راه های درمان

متخصص بیماری های مغز و اعصاب به سئوالاتی در خصوص انواع سردردها، علت و درمان آن پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر مریم عابدینی شنبه شب ( 4 مرداد) در برنامه فضای مجازی مطب در خانه به سوالات بیماران و کاربران پاسخ داد و در پاسخ به سوال شخصی که پرسید دختر 12 ساله ام دچار سردرد می شود و پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده بر اثر دیرخوابیدن است و توصیه به پرهیز از مصرف کاکائو، قهوه و ادویه کرده است، آیا بدون نوار مغز و ام آر آی سردرد قابل تشخیص است؟ گفت: تشخیص پزشکان بر اساس شرح حال است به ویژه بیماری سردرد؛ لذا بعد از شرح حال مشخص می شود که سردرد اولیه مانند میگرن است یا سردرد ثانویه که اگر سردرد ثانویه ناشی از چیز خطرناک باشد معمولاً تصویربرداری انجام می دهیم و عموماً سردردهای در این سن به دلیل  سردردهای میگرنی است و درمان این سردردها علاوه بر دارویی، توصیه هایی هم از جمله عدم مصرف زیاد قهوه، چای، نوشیدنی و فست فود ونیز به موقع خوابیدن و استفاده کمتر از وسایلی مانند تلویزیون و موبایل ارائه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در پاسخ به این سوال که پدر من 4 سال است دچار سردرد است و داروهای وراماپیل 40، لیتومید 300 و توپیرامات 500 است که در حال حاضر وراماپیل 40 تمام کرده و گیر نمی آید خواستم بدانم چکار باید کرد؟ و اینکه آیا سردرد خوشه ای درمانی دارد؟ تصریح کرد: در مورد سردرد خوشه ای عوامل ناشی را باید بدانیم که مهمترین عوامل این بیماری هم خواب نامنظم، مصرف مشروبات الکلی و استرس است و باید درمان کنید، یک سری درمان های حاد هم برای این بیماری از جمله اکسیژن تراپی است و یک سری هم درمان هایی برای پیشگیری است؛ درمان های متعددی دارد اگر قرصی گیر نیاید داروی مشابه می تواند مؤثر باشد و اگر بهتر شدید می توانید با مراجعه به پزشک دوز داروها را کمتر کنید.

 

 

دکتر عابدینی در پاسخ به شخصی که پرسید خواهرم هر چند وقت دچار سرگیجه می شود به طوری که نمی تواند دراز بکشد و باید یک جا خیره شود و بنشیند دکتر هم به او قرص دیمن هیدرینات تجویز کرد که در این مواقع وقتی مصرف می کند به میزان 10 دقیقه خواب می رود علت چیست؟ خاطرنشان کرد: سرگیجه یک نشانه است می تواند به دلیل  بیماری های مختلف باشد، سن برای ما مهم است، مثلاً یک سرگیجه در سن 70 سال به بالا که فرد دارای فشار خون، چربی و قند خون است برای ما نگران کننده است امّا اگر این سرگیجه برای شخص با سن پایین تر و جوان رخ دهد ممکن است سرگیجه ناشی از میگرن باشد؛ اگر سرگیجه واقعی باشد یعنی اگر شخص احساس کند خودش یا اتاق می چرخد معمولاً به خاطر گوش داخلی است یا به خاطر چیز دیگر مانند میگرن است خواهر شما وقتی  با یک قرص دیمن هیدرینات خوب می شود احتمالاً چیز خاصی نیست و خواب خود را منظم کند و ورزش انجام دهد تا بهبود یابد.

 

 

شخصی هم پرسید سرم تحت فشار است و گاهی احساس لرزش در کل بدن دارم که از بیرون دیده نمی شود به پزشکان مغز و اعصاب مختلفی مراجعه کردم داروهای زیادی تجویز کردند و گفتند دارو را کم کنم، هنوز بهتر نشدم، لطفاً راهنمایی کنید که دکتر عابدینی پاسخ داد: متأسفانه سن شما را ندارم، یک سری لرزش هایی داریم به نام ترمول، که در حال فعالیت اندام زمانی که چیزی را بلند می کند دیده می شود و فرد ناظر این لرزش را می بیند که پس از گذشت زمان کم این لرزش ها خوب می شود، امّا موقعی که خود فرد احساس سنگینی سر یا تشویش و اضطراب دارد معمولاً با استراحت و ورزش حل می شود و اگر این استرس و دلهره بر روی عملکرد، خواب، اشتها و ... اثر می گذارد می توانید با مراجعه به پزشک و مصرف داروی ضد استرس با دوز کم علائم را کاهش دهید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درد شقیقه دارم و این درد به سمت چشم کشیده می شود علت چیست؟ گفت: باید ببینیم چند سال دارید، اگر این حالت در سن بالای 50 سال دیده شود حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و اگر لازم بداند مجبور به عکس گرفتن است، گاهی اوقات سردردهای حواشی چشم در سن بالا ممکن است به خاطر مشکلات چشمی و فشار خون باشد امّا اگر جوان هستید یا خانمی که دچار عادت ماهانه است یا به دلیلی گرسنگی را تحمل کردید و دچار این درد شدید معمولاً درافراد میگرنی این علائم دیده می شود.

 

 

دکتر عابدینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  قرص کلرودیازپوکساید 5 برای چه بیماری است؟ بیان کرد: این دارو برای اضطراب خفیف، یا بهبودی خواب است و یا پزشک این دارو را همراه با یک سری داروهای ضد استرسی و ضدافسردگی تجویز می کند.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید شوهر من کلاً زودرنج است و زود عصبانی می شود، به طوری که فرزندانم از این رفتار ناراحت و اذیت می شوند آیا باید به پزشک مراجعه کند؟ گفت: ممکن است با مشورت با روانشناس مشاوره هایی در راستای کنترل اعصاب و کاهش استرس دریافت کنید که جواب می دهد و اگر در کنار این عصبانیت گرفتاری ها و مشکلات دیگری مانند اعتیاد و مصرف مواد مخدر، استرس، افسردگی و بی خوابی داشته باشد با مراجعه به روانپزشک و با یک سری درمان های دارویی مشکل برطرف می شود.

 

 

شخصی هم پرسید برادرم 30 سال سن دارد، لاغر است و بیماری آسم دارد، عصبی و کم حوصله است، علت چیست؟ دکتر عابدینی پاسخ داد: باید مطمئن شویم که عصبی بودن ناشی از بیماری زمینه ای آسم نباشد و در افراد جوان همیشه باید حواس مان به مصرف مواد مخدر آن ها باشد و بهتر است با روانپزشک مراجعه و تحت درمان دارویی قرار گیرد.

 

 

متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرص سرتالین 50 برای درمان استرس در بارداری مجاز است یا خیر؟ گفت: در مورد مصرف داروهای افسردگی در بارداری، هر چند پزشک  بر عوارض داروهای زمان بارداری آگاه است امّا با در نظر گرفتن بیماری زمینه ای فرد، تصمیم می گیرد که شروع دارو را برای بیمار تجویز کند یا خیر؛ در بیشتر مواقع افسردگی در زمان حاملگی حتی بر روی جنین اثر می گذارد و حتی اگر مادر تغذیه نامناسب داشته و افسرده باشد بر روی عملکرد مغز نوزاد تأثیرگذار است به همین دلیل دارو تجویز می شود؛ معمولاً دارویی مانند سرتالین در حاملگی تجویز می شود و در بعد از دوران حاملگی هم برای فرد داروی مناسبی جهت کاهش افسردگی است و در شیر مادر ترشح نمی شود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علّت درد در یک نقطه از سر هنگام ورزش و دویدن یا کمی فعالیت شدید چیست؟ بیان کرد: وقتی از سردرد اکسترسایز که به دنبال فعالیت ورزش شدید مانند شنا کردن و دویدن به سراغ فرد می آید صحبت می شود، در خیلی از مواقع این عادی است و عاملی منجر به این سردرد نمی شود، کار خاصی نیاز نیست و فرد بهتر است قبل از انجام فعالیت مایعات بنوشد، امّا در زمانی هم این سردرد ها ناشی از عوامل دیگری است مثلاً فرد دارای بیماری زمینه ای قلبی یا ضایعه ای داخل مغز و جمجمه است که با معاینه و شرح حال می توانیم تشخیص دهیم و در صورت نیاز تصویربرداری هم انجام می شود اگر نرمال باشد همان سردرد ناشی از فعالیت است که جای نگرانی نیست.

 

 

یکی از کاربران فضای مجازی هم پرسید مدتی است قوزک پام ورم کرده که پس از گذشت چند روز خوب شد دوباره عود کرده و با مراجعه به پزشک تشخیص به کش آمدن تاندون پا داد، با تجویز و مصرف دارو درد پا شدید تر شده و گفتند که باید به پزشک مغز و اعصاب جهت انجام ام آر آی مراجعه کنی علت چیست؟ که دکتر عابدینی پاسخ داد: اگر قوزک پا همزمان با ورم درد می کند و تورم و قرمزی دارد ربطی به متخصصان مغز و اعصاب ندارد و باید به متخصص اورتوپدی یا روماتولوژی مراجعه کنید  امّا زمانی هست که مریض شکایت از درد کمر همراه با تیر کشیدن در پا و قوزک پا دارد که آن موقع نیاز است دیسک کمر با انجام ام آر آی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

این متخص مغز و اعاب در پاسخ شخصی که حساسیت چند ساله دارد و سرفه می کند عکس ریه و تست تنفس هم مشکل خاصی نشان نداده و دکتر هم گفته است احتمال دارد سرفه ها عصبی باشند و در حال حاضر از کرونا ترس دارد به حدی که فکر می کند اگر مبتلا شود می میرد؛ توضیح داد: تقریباً 80 درصد بیماران مبتلا به کرونا فرم ملایم و قابل درمان دارند، 15 درصد کارشان به بیمارستان و بستری شدن می کشد و 5 درصد هم به آی سی یو منتقل می شوند پس شانس اینکه شما جزو 80 درصد باشید زیادتر است و اینکه فردی که سرفه زیاد می کند الزاماً کرونا ندارد امّا احتیاطاً پروتکل های بهداشتی را رعایت کند تا بهبود یابد ضمن اینکه وقتی بیماری زمینه ای مانند آسم دارید، پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی را هم باید بیشتر رعایت کنید و با کسی هم که به بیماری کرونا مبتلا شده در ارتباط نباشید، اگر اضطراب زیاد است و  علائم جسمی را تشدید کرده و سرفه ها هم سرفه های عصبی شدند به راحتی می توانید با داروی ضد افسردگی درمان شوید.

 

 

متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به سوال شخصی که با کوچکترین موضوعی دچار استرس می شود به حدی که زانوهای وی سست شده، احساس مور مور شدن به او دست می دهد، پاهایش سرد می شود و ضعف تمام بدن او را فرا می گیرد؛ گفت: توصیه می کنم به روانشناس مراجعه کنید اگر مشکل برطرف نشد به روانپزشک جهت درمان دارویی مراجعه کنید.

 

 

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: ترس استرس ویروس کرونا کرونا پاسخ به سوالی مبنی بیماری زمینه ای دکتر عابدینی مراجعه کنید مغز و اعصاب علت چیست یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری که با افسردگی مرتبط است

افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی از نظر ژنتیکی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا،  افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی چالش‌های اصلی سلامت هستند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • زالو درمان می‌کند؟
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟