Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل منطقه گفت: پایگاه بسمایه در جنوب بغداد یک مقر نظامی فرعی است و به همین جهت خروج آمریکایی‌ها از آن را نمی‌توان به عنوان گام اول برای خروج از عراق دانست.
«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد خروج نظامیان آمریکا از پایگاه نظامی البسمایه و تحویل دادن آن به دولت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز گذشته (شنبه) منابع  خبری اعلام کردند که ائتلاف تحت امر آمریکا پایگاه‌ البسمایه در جنوب بغداد را به ارتش عراق تحویل داد و بر این اساس این هفتمین پایگاهی است که طی کمتر از شش ماه تحویل عراق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پایگاه بزرگترین مقر نظامی آمریکا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب بغداد است که از آن به عنوان یک دهکده نظامی نام برده می‌شود. نیروهای آمریکایی برای حمایت لجستیکی و مداخله سریع در این پایگاه مستقر بودند و به غیر آنها نیروهای اسپانیایی و پرتغالی هم در این پایگاه حضور داشتند. نکته‌ای که در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که خروج نظامیان آمریکا از این پایگاه را نمی‌توان در راستای اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از عراق دانست.
وی ادامه داد: بسیاری بر این عقیده هستند که خروج نظامیان آمریکا از پایگاه نظامی بسمایه یا خروج نیروهای بریتانیا از پایگاه التاجی در شمال بغداد به منزله خروج کامل  این نیروها از عراق است اما  این موضوع به هیچ وجه درست نیست. پایگاه‌هایی که معمولا نیروهای آمریکایی از آن خارج می‌شوند بر اساس نیاز در جریان مقابله با داعش بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ ایجاد شده‌اند و اکنون دیگر نیازی به وجود آنها نیست. به عبارتی دیگر این پایگاه‌ها را نمی‌توان مقرهای نظامی اصلی نامید، بلکه این پایگاه‌ها ماهیت فرعی دارند. این پایگاه‌ها عموماً پس از تاسیس و راه‌اندازی ائتلاف ضد داعش به وجود آمد و نیروهای آمریکایی که از این پایگاه‌ها خارج می‌شوند به پایگاه‌های حریر در اربیل و عین الاسد در الانبار منتقل خواهند شد. این موضوع خروج علنی آمریکا از عراق را زیر سوال می‌برد و علناً نشان می‌دهد که آنها قصد خروج از این کشور را ندارند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل خروج نظامیان آمریکا از پایگاه‌های فرعی و تحویل آن به دولت عراق این است که چندی دیگر دور دوم مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکا برگزار خواهد شد و به همین دلیل آنها با  این کار به دنبال جلب اعتماد مصطفی الکاظمی هستند. خروج از این پایگاه‌ها که پایگاه بسمایه هم جزئی از آن به حساب می‌آید به صورت کاملاً مشخص به ما نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با خارج کردن نیروهای خود از این پایگاه‌ها به دنبال آن هستند تا فشار شیعیان بر الکاظمی را کمتر کنند تا بتوانند در دور دوم مذاکرات استراتژیک امتیازهای بیشتری از بغداد بگیرند. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشید که قبل از تخلیه پایگاه بسمایه در جنوب بغداد، منابع  خبری اعلام کردند که چند موشک کاتیوشا اطراف این پایگاه به زمین اصابت کرده است و چندی بعد می‌بینیم که  این پایگاه تخلیه می‌شود. بر این اساس معتقدم که مخابره یک پیام در این حد و اندازه و سپس تخلیه یک پایگاه نظامی توسط آمریکایی‌ها به یکدیگر ارتباط داشت و نشان از یک جنگ روانی دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سناریوی آمریکایی‌ها خروج از عراق نیست بلکه ائتلاف آمریکا دو روز پیش، از آغاز مرحله جدیدی از مأموریت‌هایش درباره مشورت و آموزش به نیروهای عراقی خبر داد. از سوی دیگر سفر اخیر الکاظمی به ایران نشان می‌دهد که او و دولت عراق به دنبال تعادل و توازن در روابط بغداد با آمریکا و ایران است که البته تهران هم مواضعش را به صورت مشخص به  سمع و نظر الکاظمی رساند. این در حالی است که در داخل عراق، مردم به دنبال اجرای مصوبه خروج آمریکا هستند و نقل و انتقال نیروهای آمریکایی از یک نقطه عراق به مکان دیگر هم برای آرام کردن جو روانی علیه واشنگتن است. به همین جهت خروج آمریکا از پایگاه بسمایه یا کاهش و خروج نیروهای بریتانیا از پایگاه تاجی به نوعی یک مانور روانی است که باید آن را صحنه‌سازی سیاسی – نظامی ایالات متحده در داخل عراق دانست 
برچسب ها: خروج آمریکا از عراق ، عراق ، داعش ، اربیل ، الانبار ، عین‌الاسد ، مصطفی الکاظمی ، پایگاه نظامی بسمایه

منبع: خرداد

کلیدواژه: خروج آمریکا از عراق عراق داعش اربیل الانبار عین الاسد مصطفی الکاظمی پایگاه نظامی بسمایه خروج نظامیان آمریکا از پایگاه نیروهای آمریکایی پایگاه بسمایه پایگاه ها پایگاه نظامی آمریکایی ها خروج آمریکا جنوب بغداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی

وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه هوایی در یک کشور آفریقایی واکنش نشان داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از الجزیره، آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به نیجر واکنش نشان داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا امروز جمعه پس از اینکه منابع خبری از ورود نیرو‌های روسی به پایگاه هوایی در نیامی پایتخت نیجر خبر دادند، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: روس‌ها در مکانی جدا هستنند و نمی‌توانند به تجهیزات یا نیرو‌های ما برسند. همواره بر سلامت نیروهایمان و حمایت از آن‌ها تمرکز داریم. با این حال مشکلی بابت حمایت از نیرو‌های ما وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیروهایش را در حالی به یک پایگاه هوایی در کشور آفریقایی نیجر منتقل کرده که هنوز تعداد اندکی از نیرو‌های آمریکایی در آنجا حضور دارند. بیشتر نیرو‌های آمریکایی قبلاً از این پایگاه در شهر نیامی، پایتخت نیجر خارج شده بودند.

ورود مستشاران نظامی روسی به این کشور در غرب آفریقا حدود سه هفته پیش و در پی تصمیم نیجر مبنی بر خروج تمام نیرو‌های آمریکایی صورت گرفت. این فرمان به طور قابل توجهی بر تلاش‌های نظامی ایالات متحده در منطقه موسوم به «منطقه ساحل» تأثیر گذاشت.

پنتاگون اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد، اما جدول زمانی دقیقی برای آن ارائه نکرده است.

زمانی که نیرو‌های روسی ماه گذشته میلادی وارد نیجر شدند، مشخص نبود که در کجا اقامت دارند. یک مقام آمریکایی گفت که آن‌ها اکنون در طرف دیگر پایگاه نیامی، معروف به (پایگاه هوایی ۱۰۱) قرار دارند و نزدیک نیرو‌های آمریکایی نیستند. این پایگاه در کنار فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی است، جایی که سایر نیرو‌های بین‌المللی - مانند آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها - نیز در آن ساکن هستند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره تحرکات این نیرو‌ها صحبت کرد. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیرو‌های آمریکایی در پایگاه نیامی باقی مانده‌اند. حضور روسیه در این پایگاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر حمایت مستمر ایالات متحده از ارتش اوکراین همچنان بالا است.

حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در نیجر هستند، اما بخش اعظم آن‌ها به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی اغادیز در ۹۲۰ کیلومتری پایتخت نقل مکان کردند.

دیگر خبرها

  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند