Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:19:55 GMT

قلعه «شهراب» زواره پس از ۶۰ سال جان تازه می گیرد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۹۴۲۴

قلعه «شهراب» زواره پس از ۶۰ سال جان تازه می گیرد

ایسنا/اصفهان قلعه روستای شهراب از توابع دهستان سفلی بخش زواره به همت مالک آن مرمت و باز سازی می شود. 

این قلعه که یکی از اماکن قدیمی روستای شهراب به شمار می رود به قلعه محمد حسین خان معروف است و شامل نارنج قلعه یا نارین قلعه بوده است. 
در همین راستا رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان از تهیه طرح مرمت قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع شهر تاریخی زواره پس از ۶۰ سال خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایسنا، مهدی مشهدی گفت: با توجه به شواهد موجود و گزارش های افراد مطلع و مالکین قلعه، بخش غربی این قلعه در سال های ۴۰ و ۴۱ هجری شمسی براثر سیل و عوامل انسانی تخریب شده است.
وی افزود: در هفته های گذشته مالکان اقدام به تسطیح زباله ها و نخاله های دپو شده در اطراف قلعه برای اجرای دیوار کشی نموده اند که به اشتباه در فضای مجازی تخریب قلعه شهراب منعکس شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان تصریح کرد: طی دهه ۵۰ خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضایی اثبات و از آن تاریخ تا کنون این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.
وی با اشاره به تلاش‌های این اداره به منظور احیای این قلعه تاریخی، تأکید کرد: «با توجه به متروکه شدن قلعه شهراب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله‌های مردم روستا تبدیل شده بود، لذا در طی هفته گذشته به همت این اداره و بخشداری زواره، نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری سه هزارمتر مربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب و یا اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اقدام کنند. همچنین براساس توافق‌های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته‌های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش‌های ویران قلعه کردند که تصاویر آن به اشتباه با عنوان "تخریب مجدد قلعه شهراب" در فضای مجازی منعکس شد.
مشهدی با اشاره به طرح این اداره برای احیای این قلعه گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر طرح مرمت ۴۰ خانه تاریخی در کنار مرمت بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره اردستان قرار دارد، طرح مرمت این قلعه تاریخی پس از نزدیک به ۶۰ سال، تدوین شده است، لذا پس از مرمت اضطراری و رفع خطر از آن، با تشویق سرمایه‌گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، قلعه شهراب واقع در روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی بزرگترین روستاهای زواره بعد از روستای تلک آباد می‌باش . این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری زواره در مسیر انارک -زواره ‌واقع شده است.
قلعه و برج و بارو در اکثر روستاهای سفلی زواره وجود داشته و دلیل آن حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است، درواقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته اند.
قلعه روستای شهراب زواره یا همان قلعه محمد حسین خان نیز شامل نارنج قلعه با نارین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم ‌مورد مصرفی برای زندگی جمع بوده است. عمارت با شکوهی در این قلعه وجود داشته و دارای ‌نقب( تونل زیرزمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد.
ارتفاع دیوار و برج های آن حدود ۲۰متر بوده است که در نوع خود بی‌نظر است و قدمت این قلعه به طور دقیق مشخص نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دارد.
 قلعه شهراب زواره که ۶ برج داشته است، روزگاری ‌مأمن روستائیان بوده و مردم در آن از گزند یاغیان در امان بوده اند. قلعه شهراب مانند قلعه مزدآباد زواره دارای محل نگهداری ستوران و چهارپایان و حشم و خدم بوده است. بازسازی و مرمت این قلعه آن در کنار طبیعت زیبای روستا می‌تواند جذب گردشگران را نیز در پی داشته باشد و باعث رونق بیشتر روستا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قلعه تاریخی روستای شهراب قلعه شهراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود

مرتضی صفری ظهر شنبه در حاشیه بازدید از کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه گفت و گو با خبرنگاران از ساماندهی کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه با همکاری مالک، شهرداری و این اداره‌کل خبر داد و افزود: این کاروان‌سرا از جمله بناهای تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفت‌وگوهای انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدامات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.

صفری گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیز اعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاروان سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

کد خبر 6090073

دیگر خبرها

  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • واکنش قلعه‌نویی به صعود تیم ملی به فینال آسیا
  • قلعه‌نویی خطاب به ملی‌پوشان فوتسال: اطمینان دارم با جام به وطن برمی گردید+ فیلم
  • پیام انگیزشی قلعه‌نویی به شمسایی: با جام برگرد!
  • پیام امیر قلعه نویی به تیم ملی فوتسال پس از صعود به فینال + ویدئو
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود