Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:11:50 GMT

نماز جمعه مصداق تلفیق دین و سیاست

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۴۹۷۰۴

نماز جمعه مصداق تلفیق دین و سیاست

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  نماز جمعه مصداق تلفیق دین و سیاست است؛ در این نماز که روز‌های جمعه در مساجد جامع اقامه می‌شود مردمی که حضور می‌یابند نمونه‌ای از جمعیت کل شهر هستند و خطیب جمعه ۲ خطبه می‌خواند که یکی عبادی و دیگری سیاسی است و در این خطبه‌ها به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده است.

اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روز جمعه ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ و روز سوم ماه مبارک رمضان به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد و اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران جمعه، توطئه‌های حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثی کرد و حیله و تزویر آنان را در هم شکست.

در سالگرد این روز در سال ۹۹ با حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی امام جمعه شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه که حدود ۴ سال است نماز جمعه این شهر را اقامه می‌کند به گفتگو نشستیم.

فضیلت نماز جمعه در قرآن

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی امام جمعه شهر مامونیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، درخصوص فضیلت نماز جمعه گفت: علاوه بر آیات قرآن در روایات پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) هم چنان جایگاهی برای نمازجمعه تعریف شده که کمتر عبادتی را می‌توان با این عظمت پیدا کرد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی افزود: در قرآن کریم سوره مبارکه جمعه آیه ۹ خداوند می‌فرماید "فاسعوا الی ذکر الله" زمانی که ندای دعوت به نماز جمعه سرداده میشود کار‌ها را رها سازید و به سوی یاد خدا بشتابید.

او اضافه کرد: چند نکته‌ی مهم در این آیه شریفه بیان شده که اول شتاب گرفتن به سوی نماز جمعه است، در حالی که در خصوص نماز جماعت با همه اهمیتی که دارد سفارش شده است گام‌ها را کوتاه و آهسته بردارید.

امام جمعه شهر مامونیه بیان کرد: دومین نکته این است که خداوند می‌فرماید نماز جمعه یاد خداست و سوم اینکه می‌فرماید به احترام نمازجمعه و جهت شرکت در نماز جمعه باید کار‌ها و تجارت را تعطیل کرد.

فضیلت نماز جمعه در روایات

او ادامه داد: در زمینه سفارشات معصومین هم روایات فراوانی در خصوص عظمت و جایگاه نماز جمعه داریم از جمله اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند، نمازجمعه را بر شما واجب کرد، هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من، از روی سبک شمردن، و یا انکار رها سازد، خداوند، او را پریشان می‌کند، و به کارش برکت نمی‌دهد، بدانید نمازش پذیرفته نمی‌شود، زکاتش را قبول نمی‌کنند، حجش قبول نیست، کار‌های نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند، سبک نشمارد، و منکر نشود (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۷)

کارکرد‌های اجتماعی نماز جمعه

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های نماز جمعه بلکه از مهمترین کارکرد‌های آن مسائل و معارف اجتماعی و پرداختن به مسائل و معارف و واجباتی، چون امر به معروف و نهی از منکراست.

او تاکید کرد: افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی، ارتقاء آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مردم، افزایش انسجام اجتماعی، ارتقا آگاهی­‌های سیاسی- اجتماعی مردم، ایجاد فضای دوستی در بین آحاد مردم و دعوت مردم به حفظ نظم و انضباط عمومی بخشی دیگر از کارکرد‌های اجتماعی نماز جمعه است.

امام جمعه شهر مامونیه گفت: دعوت و تشویق مردم به مشارکت در موضوعاتی، چون انتخابات، راهپیمایی‌ها، تبیین سیاست‌های کلی نظام، افزایش آگاهی مردم به مسائل مملکت و جهان اسلام و عالم، تبیین توطئه‌های دشمنان و راه‌های چیرگی بر توطئه‌ی دشمنان هم جلوه‌هایی از کارکرد اجتماعی نماز‌های جمعه است.

نقش نماز جمعه در تقویت باور‌های دینی و انقلابی مردم

او اضافه کرد: نماز جمعه یکى از سنگر‌های دفاع از ارزش‌های دینی، اخلاقی و بزرگترین و موثرترین منبر تقویت بینش سیاسى جامعه اسلامی و توسعه خدمات اجتماعى دین مبین اسلام است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: نمازجمعه فرصتی براى اجتماع منظم هفتگى مردم و پایگاهى براى طرح دیدگاه‌های ولایت بعنوان رکن رکین حفظ و پاسداری از حدود و ثغور جامعه اسلامی است.

 

بیشتر بخوانید

تقویت ارتباطات مردمی، اتصال بین ائمه و جمعه عملکرد قرارگاهی ماموریت جدید ائمه جمعه

جوانگرایی در دستورکار شورای سیاستگزاری ائمه جمعه

تجلیل از کوچکترین و مسن‌ترین نمازگزار جمعه در زرندیه

 

او افزود: یکی از باید‌های نمازجمعه توصیه به اخلاق و تقوی در هردو خطبه و پرداختن به مسائل روز و سیاسی جامعه در خطبه‌های نماز است و نفس حضور مردم در مسجد، بهترین نقطه زمین، در روز جمعه، بهترین روز هفته، در وقت ظهر، بهترین ساعت روز و در جمع بهترین بندگان خدا، ظرفیت‌هایی است که کمک می‌کند جامعه به سوی ارزش‌های اسلامی و بشری سوق پیدا کند.

نقش نماز جمعه در تقویت فرهنگ جامعه اسلامی

امام جمعه شهر مامونیه تاکید کرد: اهمیت و نقش فرهنگ در تعالی و سعادت جامعه سبب شده تا مسائل فرهنگی کشور مورد قرار گیرد و خطبای نماز جمعه به آن‌ها توجه و عنایت داشته باشند و به عنوان یک وظیفه دینی و ملی ائمه جمعه محسوب شود.

او تصریح کرد: ائمه جمعه با توصیه به مردم و مسئولان خصوص اهتمام به مسائل فرهنگی کشور آنان را به مداخله مثبت در مسائل فرهنگی کشور و حل مشکلات این حوزه دعوت می‌کنند

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: خطبای جمعه با اختصاص بخش قابل توجهی از خطبه‌های خود به معارف اخلاقی و ارزش‌های اسلامی انسانی و تبیین و تقویت باور‌های دینی نقش مهمی در توسعه فرهنگ مردم و جامعه دارند.

دلیل دشمنی بیگانگان با برگزاری نماز جمعه

او گفت: خداوند رحمت کند حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی را که فرمودند هرجا دیدید دشمن از شما بدگویی می‌کند بدانید کارتان را درست انجام دادید و هر جا دشمن از شما تعریف و تمجید می‌کند بدانید خطاء و اشتباه کردید.

امام جمعه شهر مامونیه تاکید کرد: نماز جمعه با توجه به کارکرد‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثری که از اول انقلاب داشته است همیشه مورد کینه دشمنان اسلام و انقلاب بوده که بمب گذاری در بعضی از نماز‌های جمعه از جمله نمازجمعه تهران و ترور بعضی از بزرگان ائمه جمعه در چهل سال گذشته نمونه‌ای از اعمال دشمنی اجانب بوده است.

او اضافه کرد: نقش ائمه جمعه و نماز‌های جمعه در تحکیم اتحاد مردمی، تقویت باور‌های دینی مردم، تقویت ارزش‌های انقلاب و باور‌های انقلابی مردم، دفاع از حقوق مردم و زمینه سازی تقویت اعتماد مردم به نظام اسلامی باعث کینه و دشمنی و مخالفت دشمنان اسلام و ایران با نماز‌های جمعه شده است.

نقش نماز جمعه در اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: همانطور که در روایات"لا معاد لمن لا معاش له" آمده، اهمیت اقتصاد در زندگی آحاد جامعه اسلامی و پیوند مسائل اقتصادی و معیشتی با دین و فرهنگ جامعه سبب شده تا پای اقتصاد هم به نماز جمعه کشیده شود و بخشی از خطبه‌ها به این موضوع اختصاص یابد، مخصوصا با توجه به اینکه سالهاست مقام معظم رهبری شعار سال را معطوف به اقتصاد کرده اند.

او بیان کرد: خطبای جمعه می‌کوشند تا با بیان بخشی از قوانین اقتصاد اسلامی مردم را با اقتصاد اصیل اسلامی آشنا کنند و با طرح موضوعات مهم اقتصادی کشور مثل استقلال اقتصادی و ضرورت آن، مشکلات اقتصادی کشور و راهکار‌های کاهش آن و لزوم ایجاد رفاه برای مردم، وظیفه خطیر خود در موضوع مهمی، چون اقتصاد جامعه اسلامی را ایفاء کنند.

امام جمعه شهر مامونیه تاکید کرد: یکی ازفرصت‌های دیگر اقتصادی که ظرفیت نماز جمعه به وجود آورده است، نقش و کارکرد نماز جمعه و فضای حاصل از آن برای جمع آوری کمک‌های مردمی در مواقع ضروری است.

او اظهار کرد: نمونه‌هایی از این ظرفیت در دوران دفاع مقدس، درحوادثی، چون زلزله‌ها، سیل‌ها و اخیرا در مبارزه با ویروس کرونا یاریگر مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بوده است مضاف بر اینکه این کار‌ها باعث فرهنگ سازی و تقویت حس تعاون و همبستگی در بین اقشار جامعه هم می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی امام جمعه شهر مامونیه در شهریور ماه ۱۳۹۵ با حکم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه جایگزین حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه سابق مامونیه شد و مدت حدود ۴ سال است سکاندار نمازجمعه مامونیه است.

اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روز جمعه ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ قمری به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

جمعیت انبوه و میلیونی که از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابان‌های اطراف هجوم آورده بودند، تکبیر گویان، حمایت خود را از رهبری امام خمینی (ره) و نهضت الهی ایشان اعلام داشتند.

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمازجمعه اراک دین و سیاست حجت الاسلام ابراهیمی نماز های جمعه جامعه اسلامی نماز جمعه ائمه جمعه خطبه ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، درب‌های دانشگاه از ساعت 10:30 برای حضور نمازگزاران محترم باز می‌باشد و شروع برنامه‌ها از ساعت 11 خواهد بود.

مجموعه هایی که این هفته در نماز جمعه تهران برای خدمت به نمازگزاران محترم حضور دارند:
• ارتباطات مردمی قوه قضائیه 
•  کمیته امداد امام خمینی(ره)
•  شهرداری تهران
• فرمانداری تهران

در بخش معرفی کتاب منتخب هفته، به مناسبت شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام جعفر صادق (علیه السلام)، کتاب «نامه امام صادق (علیه السلام) به شیعیان» معرفی می‌شود.

این نگاشته‌ سراسر موعظه را که دستورالعمل اعتقادی اخلاقی شیعه است، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تفضل فرموده، دست بر قلم برده و همچون پدری مهربان برای فرزندانش نوشته و برایشان فرستاده است.

کتاب «نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان» را محمدباقر انصاری گردآوری و انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.
نمازگزاران محترم می‌توانند این کتاب ارزشمند را با 30 درصد تخفیف در غرفه کتاب آدینه تهیه نمایند.

مهد معارفی آدینه و کانون دانش آموزی در نماز جمعه تهران هر هفته میزبان کودکان و نوجوانان دختر و پسر در بخش‌های مختلف، قرآنی، علمی، مهارتی، بازی و سرگرمی هستند.

فرصت استفاده از مشاوره ازدواج، خانواده و کودک توسط متخصصین «مرکز مشاوره عطر زندگی» در حاشیه نماز جمعه برای نمازگزاران محترم فراهم است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • برپایی ۵ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمودی
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود
  • معلمِ متفکر