Web Analytics Made Easy - Statcounter

تامین مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه است که این نقش با افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بازار تعیین کننده و پر رنگ‌تر از گذشته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، روزانه حجم بالایی از نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌شود که نشان دهنده حجم بالای نقدینگی موجود در اقتصاد کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای سال 99 طبق آمارهای اعلام شده بیش از 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است که در برخی روز‌ها حجم نقدینگی روزانه به نزدیک 5 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات در چندین روز نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان بوده  که نشان دهنده ظرفیت بالای بازار سرمایه در جذب نقدینگی است.

با این حالی تامین مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه است که این نقش با افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بازار تعیین کننده و پر رنگ‌تر از گذشته شده است.

جزئیات تامین مالی بازار سرمایه در فصل بهار سال 99

ابزارهای بازار سرمایه به دو شیوه بدهی و سرمایه‌ای انجام می‌شود. طبق گزارش مرکز بررسی‌های اتاق بازارگانی ایران در فصل بهار سال جاری سهم عوامل اصلی تشکیل دهنده  تشکیل دهنده تامین مالی در سال 99 به سه بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سهم 63 درصد، عرضه اولیه 10 درصد و اوراق 19 درصد تقسیم‌بندی می‌شود. منابع تامین مالی سرمایه‌ای در بازار سرمایه در فصل بهار از 9 هزار میلیاردتومان سال 98 به 85/19 هزار میلیاردتومان در زمان مشابه سال جاری رسیده است همچنین تامین مالی از طریق بدهی نیز در از 13/8 هزار میلیاردتومان در فصل بهار سال گذشته به 19/35 هزار میلیاردتومان سال 99 رسیده است که مجموع تامین مالی انجام شده سال 99 104/54 هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از رشد 4/6 برابری تامین مالی بازار سرمایه دارد.

در بخش تامین مالی سرمایه‌ای ارزش صندوق‌ها از 6 به 65/4 هزار میلیاردتومان و افزایش عرضه اولیه در بورس و فرابورس از حدود 0/93 به 10/8 هزار میلیاردتومان، دو عامل اصلی افزایش تامین مالی در این بخش بوده‌اند.

در تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی نیز تاکنون 7 هزار میلیاردتومان اسنادخزانه اسلامی، 10/9 هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام با سهم 93 درصد و 10/4 هزار میلیاردتومان اوراق اجاره، مرابحه و سلف موازی استاندارد شرکتی با سهم 7 درصد به فروش رفته است که مجموعا 19/35 هزار میلیاردتومان بوده است.

در سه ماهه ابتدایی سال 99 ارزش عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس، حدود 2 برابر کل عرضه اولیه سال 1398 بوده و سهم آن در تامین مالی سرمایه‌ای نسبت به زمان مشابه در سال 98 از 10/3 درصد به 12/7 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین موانع تحقق جهش تولید و همچنین رشد اقتصادی کشور کمبود منابع سرمایه‌ای برای تامین سرمایه گردش واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی است. از این‌رو بازار سرمایه در شرایط فعلی می‌تواند فضایی مناسب برای جذب نقدینگی همه واحدها و همچنین سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه فراهم کند. ابزارهایی مانند سهام‌پروژه، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها و انتشار اوراق تامین مالی می‌تواند راه را برای افزایش سرمایه و رشد اقتصادی بنگاه‌ها فراهم نماید.

از این‌رو باید دید چه زمانی دولت تصمیم خواهد گرفت تا سهام مربوط به پروژه‌های عمرانی مانند ساخت آزادراه، راه‌آهن چابهار - سرخس و پتروپالایشگاه‌ها را وارد بازار سرمایه کند و از طریق نقدینگی موجود در این بازار منابع آن را تامین نماید.
انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه تامین مالی جهش تولید هزار میلیارد تومان هزار میلیاردتومان بازار سرمایه نقدینگی وارد فصل بهار تامین مالی عرضه اولیه سرمایه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۴۹۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!

به گزارش خبرآنلاین ،دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت ۰.۸۷ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۲۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۳ واحد قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت: رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۹۹ درصدی (معادل هفت هزار و ۵۳۶ واحد) در پله ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۹۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را ۶.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج پول در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، از خروج ۱۱۹.۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش‌ بینی بورس دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه، در حالی که همه اهالی تالار شیشه‌ای منتظر یک شروع مثبت و قوی بودند، روز منفی دیگری را پشت سر گذاشت. قامت سرخ نقشه بازار بورس، نشان از منفی بودن ۸۰ درصدی تابلوهای بورسی داشت.

حجم و ارزش پایین معاملات در کنار توقف روند ورود پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. روند نماگرهای سهامی نشان می‌دهد برخلاف انتظار، در روز یکشنبه خبری از حمایت حقوقی‌ها نبود و روند معاملات با بازگشت قدرت خریداران همراه نبود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که محرک‌های بازار از جمله دلار نیمایی تغییر چندان محسوسی پیدا نکند، روند نوسانی بازار ادامه خواهد یافت. صندوق‌های اهرمی نیز، در پایان معاملات دومین روز هفته، در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند؛ این موضوع مشخص می‌کند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران امید چندانی به تغییر شرایط در بازار روز میانی هفته ندارند.

با وجود این، دو خبر مثبت به بازار سرمایه تزریق شده که می‌تواند حال و هوای معاملات را در روز میانی هفته تغییر دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.»

از همین رو، در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، می‌توان با توجه به اخبار مثبتی که به بازار سرمایه تزریق شده است، انتظار بازگشت نماگرهای سهامی به ریل مثبت را داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900717

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت