Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کاظم انبارلویی معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قرارداد ایران و چین گفت: معادلات قدرت در جهان به شدت تغییر پیدا کرده و زمانی که آمریکا نمایندگی جامعه جهانی در مقابل انقلاب اسلامی را داشت، تمام شده است.

او افزود: با بر هم خوردن برجام اجماع جهانی علیه ایران از بین رفت؛ از طرفی هم آمریکا اختلافات راهبردی با روسیه و چین دارد و به تدریج شرکت‌های روسی و چینی را مورد تحریم قرار می‌دهد؛ بسیاری از کشور‌ها امروز در جهان به سمت قدرت شرق گرایش پیدا می‌کنند و ترامپ از این موضع به شدت ناراحت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انبارلویی ادامه داد: ما هم به دلیل مطالعات راهبردی که درباره معادلات قدرت در جهان داریم، نگاه مثبتی به شرق داریم؛ روسیه و چین در جلسات سازمان ملل به نفع ما رای می‌دهند و این دلیل نمی‌شود که ما همچنان به غرب چشم داشته باشیم و آمریکایی‌ها به شدت از این موضوع ناراحت هستند.

او همچنین گفت: این غوغایی که در غرب، کشور‌های غربی و ضد انقلاب درباره روابط ایران و چین به راه انداخته شده صحت ندارد؛ چین مشتری دائم نفت ما است، در صورتی که ما در زمینه فروش نفت از طرف آمریکا و هم پیمانانش مورد تحریم هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه عنوان کرد: قراردادی که گفته می‌شود قرار است بین ایران و چین منعقد شود، ابعاد گسترده تجاری، نظامی، سیاسی و... را شامل می‌شود و از فیلتر‌های زیادی باید عبور کند.

انبارلویی تصریح کرد: کمترین فایده این قرارداد دور زدن تحریم‌ها است که این موضوع به شدت آمریکایی‌ها را عصبانی کرده است؛ ایران و چین به صورت دو قدرت ظاهر شدند. ایران این روز‌ها حرف اول را در غرب آسیا می‌زند، به همین دلیل مورد توجه چین واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

قرارداد با چین اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد/ آمریکا از منطقه خارج خواهد شد

او در ادامه افزود: روس‌ها هم بر اساس تغییراتی که در کشورشان داشته اند دیگر آن تفکر سلطه گری را ندارند و با جریان مقاومت در منطقه همسو هستند و ما می‌بینیم که در سوریه در کنار نیرو‌های مقاومت به جنگ مشغول اند.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: ما با بر قراری این ارتباط راهبردی با چین و روسیه در سیاست خارجی خود یک گام مثبت رو به جلو برداشتیم و می‌توانیم با ادامه این روابط، بسیاری از تحریم‌ها را دور بزنیم.

انبارلویی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که ما برجام را هم که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آمریکا و هم پیمانانش از انجام تعهدات خود در آن سر باز زدند، اما چین و روسیه همچنان به تعهدات خود عمل کردند.

او با اشاره به مدت زمان این قرارداد، درباره بلند مدت بودن این قرارداد گفت: این حسن قرارداد است که تضمین شود که کشوری تضمین کند که در بلند مدت به مفاد یک قرارداد پایبند است.

انبارلویی علت نگرانی‌های آمریکا از حضور چین و روسیه در منطقه را کاهش سطح نفوذ آن‌ها در منطقه دانست و بیان کرد: خلیج فارس حوزه نفوذ آمریکاست و آن‌ها از اینکه پای چین و روسیه به این منطقه باز شود و این منطقه از حوزه نفوذ آن‌ها خارج شود بسیار ناراحت هستند.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در مقایسه این قرارداد با برجام گفت: ما در این قرارداد چیزی را از دست نمی‌دهیم، اما در برجام چیز‌های زیادی را از دست دادیم، ولی چیزی بدست نیاوردیم؛ موضوع مذاکرات با آمریکا محدود کردن قدرت نظامی، علمی و هسته‌ای ما است و به این زمینه‌ها آسیب وارد کردیم، ولی در قرارداد با چین تا جایی که مطلع هستیم چنین چیزی وجود ندارد.

او در پایان عنوان کرد: چینی‌ها ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ در غرب آسیا به رسمیت می‌شناسند، ولی آمریکایی‌ها هنوز به این باور نرسیده اند و ما تا در موضع قدرت نباشیم هیچ کشوری ما را به رسمیت نمی‌شناسد و هر مذاکره‌ای با آن‌ها داشته باشیم به باخت منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احزاب و تشکل ها موتلفه اسلامی اقتصاد بین الملل سازمان ملل خلیج فارس حزب موتلفه اسلامی چین و روسیه ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد

جان کربی در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» ادعا کرد: آنها [رژیم صهیونیستی] به ما اطمینان داده‌اند تا زمانی که فرصتی برای در میان گذاشتن دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایمان با آنها داشته باشیم، به رفح نخواهند رفت.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای امروز (یکشنبه) از موافقت هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که برای آتش‌بس موقتی که واشنگتن می‌خواهد حداقل برای ۶ هفته ادامه پیدا کند، همچنان فشار وارد می‌کند.

کربی با اشاره به اینکه «شمار کامیون‌های کمک‌رسانی به شمال غزه در حال افزایش است»، اظهار داشت: آنچه ما به آن امیدواریم، این است که پس از ۶ هفته آتش‌بس موقت، شاید بتوانیم به چیزی پایدارتر دست یابیم.

وی همچنین ادعا کرد: اسرائیلی‌ها شروع به انجام تعهداتی کرده‌اند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از آنها خواسته است.

بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن مدعی شده است که نمی‌تواند بدون یک برنامه‌ریزی بشردوستانه مناسب و قابل اطمینان،از عملیات [رژیم صهیونستی علیه] رفح حمایت کند.

این در حالی است که بایدن پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد.

رویترز خاطرنشان می‌کند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است هفته آینده به این منطقه سفر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • شمسایی: حق نداریم اشتباهات دو سال پیش را مرتکب شویم