Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی امام جمعه زرندیه گفت: نماز جمعه موثرترین منبر تقویت بینش سیاسی در جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی همزمان با رسیدن پنجم مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه بعد از انقلاب در تهران در گفت و گو با ایسنا، به فضیلت نماز جمعه اشاره کرد و افزود: علاوه بر آیات قرآن در روایات نقل شده از پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) چنان جایگاهی برای نمازجمعه تعریف شده که کمتر عبادتی را می توان با این عظمت پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه یاد خداست، تصریح کرد: به احترام نماز جمعه و جهت شرکت در نماز جمعه باید کارها و تجارت را تعطیل کرد. روایات فراوانی در خصوص عظمت و جایگاه نماز جمعه وجود دارد. پیامبراکرم (ص) می‌فرمایند "خداوند، نمازجمعه را بر شما واجب کرد، هر کس آن را در حیات من یا پس از وفات من، از روی سبک شمردن یا انکار رها سازد، خداوند، او را پریشان می‌کند و به کارش برکت نمی‌دهد، بدانید نمازش پذیرفته نمی‌شود، زکاتش را قبول نمی‌کنند، حجش قبول نیست، کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند، سبک نشمارد و منکر نشود."

امام جمعه زرندیه در ادامه به نقش نماز جمعه در تقویت باورهای دینی و انقلابی مردم پرداخت و گفت: نماز جمعه یکی از سنگرهای دفاع از ارزش های دینی، اخلاقی و بزرگترین و موثرترین منبر تقویت بینش سیاسی جامعه اسلامی و توسعه خدمات اجتماعی دین مبین اسلام است و فرصتی برای اجتماع منظم هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح دیدگاه‌های ولایت به عنوان رکن رکین حفظ و پاسداری از جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی از بایدهای نماز جمعه توصیه به اخلاق و تقوی در هر دو خطبه و پرداختن به مسائل روز و سیاسی جامعه در خطبه‌های نماز است، نفس حضور مردم در مسجد به عنوان بهترین نقطه زمین، در روز جمعه به عنوان بهترین روز هفته، در وقت ظهر بهترین ساعت روز، در جمع بهترین بندگان خدا، همه اینها ظرفیت‌هایی است که کمک می‌کند جامعه به سوی ارزش‌های اسلامی و بشری سوق پیدا کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی به نقش نماز جمعه در اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال نیز اشاره کرد و گفت: اهمیت اقتصاد در زندگی آحاد جامعه اسلامی و پیوند مسائل اقتصادی و معیشتی با دین و فرهنگ جامعه همانطور که در روایات آمده است سبب شده است تا پای اقتصاد نیز به نمازجمعه کشیده شود و بخشی از خطبه‌ها را به خود اختصاص دهد، مخصوصا با توجه به اینکه سالهاست شعار سال توسط مقام معظم رهبری معطوف به اقتصاد است، لذا خطیبان جمعه می‌کوشند تا با بیان بخشی از قوانین اقتصاد اسلامی مردم را با اقتصاد اصیل اسلامی آشنا کنند و با طرح موضوعات مهم اقتصادی کشور همچون استقلال اقتصادی و ضرورت آن، مشکلات اقتصادی کشور و راهکارهای کاهش آن و لزوم ایجاد رفاه برای مردم، وظیفه خطیر خود در موضوع مهمی چون اقتصاد جامعه اسلامی را ایفا کنند.

وی بیان کرد: یکی از فرصت‌های دیگر اقتصادی که ظرفیت نماز جمعه به وجود آورده است، نقش و کارکرد نماز جمعه و فضای حاصل از آن برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در مواقع ضروری است. نمونه‌هایی از این ظرفیت در دوران دفاع مقدس در حوادثی چون زلزله‌ها، سیل‌ها و اخیرا در مبارزه با ویروس کرونا یاریگر مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بوده است. مضاف بر اینکه باعث فرهنگ سازی و تقویت حس تعاون و همبستگی در بین اقشار جامعه نیز خواهد شد.

خطیب جمعه زرندیه به نقش نماز جمعه در تقویت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و افزود: اهمیت و نقش فرهنگ در تعالی و سعادت جامعه سبب شده است تا مسائل فرهنگی کشور مورد توجه خطبای نماز جمعه قرار گیرد و صحبت درخصوص آن یک وظیفه دینی و ملی برای ائمه جمعه محسوب شود، لذا ائمه جمعه با توصیه به مردم و مسئولان درخصوص اهتمام به مسائل فرهنگی کشور آنان را به مداخله مثبت در مسائل فرهنگی کشور و حل مشکلات این حوزه دعوت می‌کنند. خطبای جمعه با اختصاص بخش قابل توجهی از خطبه‌های خود به معارف اخلاقی و ارزش‌های اسلامی انسانی و تبیین و تقویت باورهای دینی نقش مهمی در توسعه فرهنگ مردم و جامعه دارند.

وی به کارکردهای اجتماعی نماز جمعه اشاره کرد و افزود: یکی از کارکردهای نماز جمعه بلکه از مهمترین کارکردهای آن مسائل و معارف اجتماعی است. پرداختن به مسائل و معارف و واجباتی چون امر به معروف و نهی از منکر، افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی، ارتقاء آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مردم، افزایش انسجام اجتماعی، ارتقاء آگاهی‌های سیاسی اجتماعی مردم، ایجاد فضای دوستی در بین آحاد مردم ودعوت مردم به حفظ نظم و انضباط عمومی، بخشی از کارکردهای اجتماعی نماز جمعه است.

وی دعوت و تشویق مردم به مشارکت در موضوعاتی چون انتخابات، راهپیمایی‌ها، تبیین سیاست‌های کلی نظام، افزایش آگاهی مردم به مسائل مملکت و جهان اسلام و عالم، تبیین توطئه‌های دشمنان و راه های چیرگی بر توطئه دشمنان جلوه‌هایی از کارکرد اجتماعی نمازهای جمعه است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به دلیل دشمنی بیگانگان با برگزاری نماز جمعه گفت: امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند: هرجا دیدید دشمن از شما بدگویی می‌کند بدانید کارتان را درست انجام دادید و هر کجا دشمن از شما تعریف و تمجید می‌کند بدانید خطاء و اشتباه کردید نماز جمعه با توجه به کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثری که از اول انقلاب داشته است همیشه مورد کینه دشمنان اسلام و انقلاب بوده است.

وی بیان کرد: نمونه ای از اعمال دشمنی اجانب، بمب گذاری در بعضی از نمازهای جمعه از جمله نماز جمعه تهران و ترور بعضی از بزرگان ائمه جمعه در چهل سال گذشته بوده است. به هر حال نقش ائمه جمعه و نمازهای جمعه در تحکیم اتحاد مردمی، تقویت باورهای دینی مردم، تقویت ارزش‌های انقلاب و باورهای انقلابی مردم، دفاع از حقوق مردم و زمینه سازی تقویت اعتماد مردم به نظام اسلامی باعث کینه و دشمنی و مخالفت دشمنان اسلام و ایران با نمازهای جمعه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نماز جمعه امام جمعه زرنديه جامعه اسلامی نمازهای جمعه نماز جمعه ائمه جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند

معاون اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت با تاکید بر شناسایی و ساماندهی وضعیت هویتی و شناسه ملی انواع اشخاص حقوقی از تخصیص ۱۷۵ شناسه ملی برای پایگاه‌های نماز جمعه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، پریسا نجفی معاون اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ساماندهی و شناسه‌دار کردن پایگاه‌های نماز جمعه خبر داد و گفت: شناسایی و ساماندهی وضعیت هویتی و شناسه ملی انواع اشخاص حقوقی در اولویت این اداره کل قرار داشته به نحوی که در اواخر سال گذشته و در یک اقدام جهادی با هدف ساماندهی و شناسه دار کردن پایگاه‌های نماز جمعه در سراسر کشور، ۱۷۵ شناسه ملی به پایگاه‌های نماز جمعه تخصیص یافت.

نجفی در ادامه تاکید کرد: پایگاه­‌هایی که برای انجام امور مالی خود نیاز به شناسه ملی دارند باید اطلاعات خود را به اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت ارائه کرده تا پس از بررسی و تایید مستندات، شناسه ملی به آن‌ها تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: همچنین اشخاص حقوقی مذکور مکلفند هر گونه تغییر در اطلاعات را ظرف مدت ۲۴ ساعت، به این اداره کل اعلام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت