Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@15:02:32 GMT

روند صعودی کرونا در ۹ استان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۳۰۴۱

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت از وضعیت کووید-۱۹ در کشور، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی دیده می شود، البته سطح ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری نسبتا بالا است. ناطقان:  تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار مبتلایان کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۱۶ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۴۶۷ نفر رسیده و مرگ ۶۴۸ هزار و ۴۷۶ نفر در اثر این بیماری نیز تأیید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته (شنبه - چهارم مردادماه) مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر رسیده و متاسفانه ۱۵ هزار و ۴۸۴ نیز در کشورمان به دلیل این بیماری جان باخته اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، تحلیل استانی وضعیت این بیماری در هفته منتهی به سوم مردادماه را منتشر کرد.

روش محاسبه شاخص ها

در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز میشود. برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید ۱۹ دراستان های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد. برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هرروز نسبت به روزقبل محاسبه شد.
تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

درمواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد.

درمواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می شود، وضعیت به حالت ثبات می رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می باشد. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر می باشد. درمواردی که هردو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد.

منظوراز ناسازگاری داده ها این است که روند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد.

ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی میتواند رخ دهد؛ از جمله دلایل بروز ناسازگاری میتوان به ثبت غیردقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر(بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییرروند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.
تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت که گزارش آن در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت قرار گرفته، استان ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.  در مورد استان های با بروز کم، تغییرات کم در داده ها میتواند تغییرات سریع در شاخص ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده های این استانها سخت تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است. 

تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استانها همراه با سایر شاخص ها و تحلیل های دقیق تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارائه دهند.
 تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به  ۳مردادماه

در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر صعودی در آن دیده می شود. روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم در یک استان (لرستان) و با تغییرات مختصر کاهشی در یک استان (خوزستان) مشاهده شد. روند صعودی یا شروع پیک در ۹ استان (آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، مازندران، خراسان رضوی، کرمان، قزوین، گلستان، قم و تهران) مشاهده شد. به نظر می رسد شش استان (زنجان، ایلام، آذربایجان غربی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی(  اخیراً یک پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. در ۱۴ استان (هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، اردبیل، فارس، سمنان، همدان، سیستان و بلوچستان، یزد، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و گیلان) ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی دهد.

 باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه نماید. جهت اطلاع از روش کار و اطلاعات بیشتر در مورد روندهای استانی در چند روز اخیر به وب سایت کمیته اپیدمیولوژی کووید - -۱۹ به آدرس http://corona.behdasht.gov.ir  مراجعه نمایید.
منبع: ایسنا برچسب ها: صعودی ، ناطقان ، کرونا ، روند

منبع: ناطقان

کلیدواژه: صعودی ناطقان کرونا روند کمیته اپیدمیولوژی شاخص تغییر روند وزارت بهداشت منحنی اپیدمی ابتلا و مرگ استان ها روز اخیر داده ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است

آفتاب‌‌نیوز :

امیرحسین حسینی فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه شبکه سلامت سیما در خصوص سندروم روده تحریک پذیر در کودکان به گفتگو پرداخت.

حسینی گفت: سندروم روده تحریک پذیر در دسته بیماری‌های عملکردی قرار دارد، بیماری‌های عملکردی یک بیماری خاص و خطرناک نیستند و علت مشخص و خاصی برای آن‌ها تعریف نشده است، به همین دلیل به این نوع بیماری‌ها که احتمال و دلایل متعددی برای بروز آن‌ها مطرح می‌شود، «نشانگان یا سندروم» می‌گوییم.

کارشناس برنامه در مورد سندروم روده تحریک پذیر (IBS) گفت: از علامت‌های اصلی این سندروم، درد شکمی همراه با اسهال و یبوست است که باید حداقل به مدت ۴ روز در ماه، در فرد وجود داشته باشد. این درد‌ها معمولاً با تغییر قوام و تعداد دفعات مدفوع همراه است البته این در صورتی است که بیماری‌های دیگری در کنار این بیماری وجود نداشته باشد.

وی افزود: اگر در کنار علائم سندروم روده تحریک پذیر، علائم خطر دیگری مانند اینکه رشد کودک خوب نباشد، دفع مدفوع همراه با خون یا بلغم باشد و یا کودک استفراغ‌های مکرر حاوی صفرا داشته باشد، کودک را باید سریعاً به پزشک رساند، زیرا این علائم در سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و تشخیص بیماری دیگری خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش کودکان یادآوری کرد: زمینه ابتلاء افراد خانواده، به هم ریختگی میکروب‌های روده و افرادی که نسبت به درد حساسیت زیادی دارند، از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز این بیماری هستند.

حسینی گفت: سن شیوع این بیماری ۶ تا ۱۸ سال است، اما گاهی این علائم در نوزادان دقایقی قبل از دفع مدفوع به شکل دل پیچه و درد دیده می‌شود که در واقع نوعی سیر تکاملی در نوزاد محسوب می‌شود. در بعضی از نوزادان نیز حالت کولیک داریم که در طیف درد‌های عملکردی قرار می‌گیرد و بیماری خاصی نیست نکته قابل اهمیت این است که این تشخیص‌ها حتما باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اولین قدم در تشخیص این بیماری چیست، گفت: قبل از تشخیص قطعی، اولین قدم بررسی بیماری سلیاک (حساسیت به گندم)، دفع خون مخفی در مدفوع و انجام آزمایشات اولیه خون است. قابل ذکر است که در تشخیص این بیماری به انجام سونوگرافی هیچ نیازی نیست.

حسینی افزود: در برهه‌های زمانی که استرس وجود دارد، مانند قبل از شروع قاعدگی، بعد از ابتلا به یک سری از عفونت‌های حاد گوارشی میکروبی و یا ویروسی، فرد ممکن است به علائم سندروم روده تحریک پذیر دچار شود، که به آن سندروم روده تحریک پذیر بعد از ابتلا به بیماری گفته میشود.

وی تأکید کرد: رژیم‌های غذایی صنعتی و فرآوری شده، مانند آب میوه‌های صنعتی، غذا‌های فست فود، کنسرو‌ها و...، موادی را در روده تولید میکنند که به گاز بیشتر در روده منجر میشود و درد شکمی را بیشتر میکند، بنابراین حذف مواد غذایی صنعتی نقش مهمی در کاهش علایم دارد. 

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا سندروم روده تحریک پذیر تنها درمان دارویی دارد؟ گفت: کنترل این بیماری راحت نیست، بعد از عوامل تغذیه ای، استرس و علائم مربوط به روان، نقش مهمی در شعله ور شدن این سندروم دارد علاوه براین جلسات روانشناسی (CBT) در کاهش علائم و کاهش میزان مصرف داروها، نقش مهمی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی صحبت از بیماری‌های عملکردی به میان می‌آید، نقش اصلی اطمینان بخشی پزشک به خانواده است، کم کردن استرس و صحبت‌های پزشک، نقش بسیار مهمی در درمان دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!