Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال محمودزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای پروژه بوستان حاشیه سد مهاباد که به عنوان اولین پارک آبخیزداری آذربایجان‌غربی در حال احداث است تاکنون برای فاز اول آن ۲۰ میلیارد اعتبار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه پارک جنگلی حاشیه سد مهاباد با بیش از ۷۰ هکتار مساحت دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، افزود: فاز اول این پروژه شامل یک استخر با حجم ۶۰۰ متر مکعب و ۶ کیلومتر لوله‌گذاری و ۲۰ کیلومتر فنس‌کشی است که در حال تکمیل شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین ۴۵ هکتار عملیات نهال‌کاری نیز در این پارک انجام و تمام این مساحت به آبیاری تحت فشار قطره‌ای مجهز شده است.

محمودزاده بیان کرد: در اجرای این طرح از گونه‌های بومی مثمر و  غیرمثمر از جمله زالزالک، گلابی وحشی که سازگاری زیادی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد، استفاده شد. 

وی اظهار داشت: ۲۵ هکتار از جنگل‌کاری حاشیه سد مهاباد در دهه‌های گذشته احداث شده اما به دلیل آبیاری نامناسب تاکنون رشد مناسبی نداشته از اینرو در قالب این طرح، ۴۵ هکتار توسعه جنگل‌ کاری در سال‌های آتی پیش‌بینی شده است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و هزار هکتار جنگل وجود دارد و جنگل‌های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای "کاولان" و "کوران" واقع است. 

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد. 

جنگل‌های حاشیه سد مهاباد با توجه به نزدیکی این سد به شهر در طول سال به تفرجگاهی برای اهالی مهاباد و مسافران و گردشگران تبدیل شده است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری سد مهاباد منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری سد مهاباد منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری سد مهاباد منابع طبیعی حاشیه سد مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی (حسین آقایی و مهرداد بخشی پور) با همراهی یکی از محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید. آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود و مشاهده و تصویر برداری از گونه‌های ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

گفتنی است، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 6090941

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است