Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ مالک شریعتی نیاسری در ابتدای اظهاراتش با اشاره به تبعات اجرای یک چنین قوانینی در اقتصاد می گوید: ماجرا این است که باید نظارت از منشا درست شود و قانون به گونه‌ای تصویب شود که بستر فساد را فراهم نکند، نمی شود که خودرو ساز برای خودروها قفل نگذارد بعد گفته شود کسی دزدی نکند؛ ابتدا باید زمینه فساد را از بین ببریم، بعد گفته شود که در صورت خطا، نهادهای انتظامی، قضایی و نظارتی برخورد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه گفته شود، ما بستر فساد را فراهم می کنیم، بعد نهادهای نظارتی بروند و با فسادی که بستر وقوعش از طریق قانون فراهم شده است، برخورد کنند، حرف منطقی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم خاطرنشان می کند: با این مدل که برخی، بستر قانونی برای تهیه و تامین قیر را فراهم کرده اند، فضا را برای مفسدان باز کرده اند. بنابراین نظارت باید پیشینی باشد نه پسینی و افرادی که انتقاد می کنند که به جای ممنوعیت توزیع قیر رایگان بهتر است نظارت ها را افزایش دهیم در واقع بر نظارت پیشنی تاکید می کنند. بخصوص مجلس که وظیفه اش قانون‌گذاری و نظارت است، قبل از اجرا باید قانونی را تصویب‌ کند که کمترین احتمال وقوع تخلف و فساد در آن فراهم باشد.

او در ادامه می گوید: الان اینگونه نیست، بر اساس این مصوبه هر کس که بخواهد تخلف کند می تواند تخلف کند چرا که ما زمینه وقوع فساد و تخلف را برایش فراهم کرده ایم. پس این حرف درست نیست که گفته شود ما کارمان را انجام میدهیم بعد نهادهای نظارتی بیایند نظارت کند.

شریعتی همچنین تاکید می کند:موضوع بعدی این است که قیر درصد محدودی از پروژه های عمرانی را شامل می شود، هم از نظر حجمی هم از نظر قیمتی. همانطور که دولت برای پروژه های عمرانی سایر موارد مورد نیاز را تامین می کند و هزینه می کند برای قیر هم بکند؛ اگر برای قیر نمی تواند تامین مالی کند ، چطور برای سایر ردیف های مورد نیاز عمرانی می تواند تامین مالی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به غیر ضروری بودن این قانون می گوید: آیا ممکن است مثلا به نانواها گفته شود، خودشان بروند حواله گندم از سیلوها بگیرند، بعد بروند آسیاب آرد کند بعد نان بپزند؟ ما یک مسیر طبیعی و منطقی برای رسیدن ماده اولیه به مقصد نهایی داریم که این مسیر در طرح های عمرانی باید درست طی شود. این قانون یک مسیر غیرطبیعی و مساله دار را پیش روی طرح های عمرانی می گشاید.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آمارها در این خصوص چه می گوید، گفت:نکته مهم بعدی اینکه آمارها نشان میدهد ما هم چوب را می خوریم هم پیاز را. یعنی اینکه طی سالهای 96 تا 98 در قوانین بودجه سالیانه، تصویب شده بود که 4میلیون قیر صرف کارهای عمرانی شود. یعنی از 6میلیون تن تولیدی کشور، 4میلیون  تن قیر باید برای طرح های عمرانی تخصیص داده میشد و 2میلیون برای صادرات. اما آمارهای گمرک نشان میدهد که بیش از 4میلیون تن قیر در سال98 صادر شده است.

شریعتی با تشریح آمارهای مستند تاکید کرد: این اعداد و ارقام چه می گوید ؟ می گوید که ما قیری را که تخفیف داده ایم با این روش های غیر صحیح به هدف  خودش در طرح های عمرانی نرسیده است و حداقل بیش از نیمی از آن صادر شده است. این قیر در چه چرخه ای صادر شده است؟چرخه ای خارج از اختیار تصمیم گیری دولت، چرخه ای که در آن ارز صادراتی ممکن است، وارد کشور نشود و در اختیار کسانی قرار بگیرد که اساسا ممکن است ارز را هم بازنگردانند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: این موارد را بگذارید کنار این موضوع که برخی از قیرهایی که بصورت حواله تحویل پیمانکاران می شود، چون تا زمان اجرا نظارتی بر روی آنها وجود ندارد و اساسا این نظارت ممکن نیست، هزار راه انحرافی ایجاد می شود.

در این زمینه بخوانید

ایجاد سامانه ویژه ورود و خروج قیر ضروری است قیر رایگان وارد بازار شود صادرات قیر سقوط می‌کند ظهور دوباره سلاطین قیر

شریعتی در تشریح این انحرافات گفت:اول اینکه بخشی از این قیرها در بازار آزاد فروخته می شود. دوم اینکه بخشی از قیرهای مرغوب صادر می شود و قیر نامرغوب برای پروژه های عمرانی داخلی به کار گرفته می شود. سوم اینکه قیر را تولید می کنند بعد افزودنی هایی مثل انواع پلاستیک و...به آن اضافه می کنند و این تبدیل به قیرهای بلاستفاده می شود که اکثرا در پروژه های عمرانی داخلی استفاده می شود. نتیجه این فرآیند می شود همین قیرهای معیوبی که در خیابان ها و شهرسازی های کشور استفاده می شود و در کمترین زمان ممکن ، کیفیتش را از دست میدهد. بعد همین دوستان که یک چنین طرح هایی را پیگیری می کنند باید درخواست بدهند به دولت که آقا ما آسفالت هایمان معیوب است و احتیاج به اصلاح دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در این طرح هدف مقدس است و در راستای بهبود شاخص های زیستی مناطق محروم و بهبود طرح های عمرانی و...است، اما یک بخشی از قیر به آنجا نمی رسد، یک بخشی از قیر قاچاق می شود، بخشی از قیر تبدیل به قیر نامرغوب می شود و ...هم طرح های عمرانی ناقص اجرا می شود و هم این وسط یک عده ای هستند که رانت چند میلیون دلاری می برند. خب این چه کاری است که با دست خودمان بستر یک چنین فسادی را فراهم کنیم. بالاخره که دولت باید تخصیص اعتباری بدهد که این قیر دریافتی از پالایشگاه ها را تسفیه کند، پالایشگاه ها که به دولت مجانی قیر نمی دهند؛دولت به آنها اعتبار میدهد. خب دولت این اعتبار را به طرح های عمرانی بدهد تا آنها خودشان قیر موردنیازشان را تهیه کنند.

شریعتی صحبتهایش را اینطور ادامه می دهد: توزیع قیر رایگان، لقمه را دور سر چرخاندن است؛ فساد هم دارد، طرح عمرانی هم ناقص اجرا می شود؛ قیر نامرغوب هم برای پروژه های عمرانی استفاده می شود، همان که گفتم هم چوب را می خوریم هم پیاز را. ما مخالف اجرای پروژه های عمرانی در روستاها نیستیم ، اتفاقا خیلی هم روی این موضوع تاکید داریم؛ من خودم جزو افرادی بودم که در بحث محرومیت زدایی برای تامین کالاهای اساسی برای مردم دفاع زیادی داشتم. برخی افراد و رسانه ها آدرس غلط ندهند که مخالفان این طرح، مخالفان پیشرفت در روستاها هستند؛ ما با روشی که برای توزیع قیر در نظر گرفته اند مخالفیم.

او خاطرنشان کرد:اصل موضوع مورد تایید است؛ پروژه های عمرانی باید دنبال شود و پیشرفت و سازندگی در روستاها انجام شود اما این روش فساد خیز است، رانت¬خیز و غیرشفاف است و پولش در جیب یک عده آدم فاسد و رانت جو می رود و دود مشکلاتش در چشم مردم روستایی می ماند؛ پول قیر می رود در جیب مفسدین، دود قیر می رود در چشم مردم روستایی که منتظر هستند تا مسیر روستای محل زندگی شان رشد کند و بهبود پیدا کند که اینگونه نمی شود. خلاصه اش را سعدی اینگونه شرح داده است که:«سر چشمه شاید گرفتن به بیل/چو پُر شد نشاید گذشتن به پیل.»

پربیننده ترین تابستان داغ بورس در روزگار سرمازده نفت/ تامین مالی از بازار سرمایه ۵برابر جهش کرد نفت نگران از تشدید تنش دو ابر قدرت/ صعود طلای زرد در برابر رکود طلای سیاه آخرین وضعیت عملکرد پتروشیمی تازه عرضه شده در بورس/ افزایش ۶٠درصدی نرخ فروش محصولات ضبط وثیقه داماد متواریِ وزیر سابق افت ١٠درصدی فروش در پتروشیمی جم/ کاهش فروش داخلی در برابر افزایش صادرات

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک قیر قیمت قیر قیر تهاتری قیر رایگان مجلس شورای اسلامی مهدی بیک قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت پروژه های عمرانی طرح های عمرانی بخشی از قیر توزیع قیر گفته شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد، گفت: تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا جنبه انتخاباتی دارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: گروهی از جمهوری خواهان که به دونالد ترامپ نزدیک هستند معتقدند که این کمک‌ها بی حاصل است و آمریکا مشکلات درونی زیادی دارد و بهتر است که هزینه‌های در نظر گرفته شده برای اوکراین و اسرائیل و تایوان را صرف مسائل درونی خود کند و شرط کمک‌های مالی ایالات متحده را تأمین بودجه امنیت مرزی این کشور اعلام کرده بودند و این موضوع برای رأی دهندگان جمهوری خواه بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو جمهوری خواهان مانع تصویب بسته‌های کمک‌های مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شدند.

وی افزود: در مقابل جمهوری خواهان، دموکرات‌ها یا نزدیکان به جو بایدن تمایل زیادی برای تصویب این حمایت مالی داشتند که آن هم جنبه انتخاباتی داشت، اگر این بودجه تصویب نمی‌شد دموکرات‌ها دچار نوعی سرخوردگی می‌شدند چرا که یکی از پروژه های اصلی دولت بایدن پیروزی در جنگ اوکراین است و اگر این کمک‌ها ادامه پیدا نکند به گفته مقامات اوکراین و کاخ سفید احتمال شکست اوکراین در جنگ بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین تصویب شدن یا نشدن چنین لوایحی با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی همراه بود و تا حدی به مسائل انتخاباتی باز می‌گردد.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جمهوری خواهان معتقدند به جای پرداخت این کمک‌ها باید منافع آمریکا تأمین شود چرا که آمریکا در شرایطی به سر می‌برد که زیر ساخت‌ها در این کشور دچار مشکل شده‌اند، فقر و مشکلات معیشتی و عدم رفاه، مردم این کشور را رنج می‌دهد و نیز ناامنی و مشکلات مرزی نیز در این کشور وجود دارد و بهتر است که بودجه تأمین مالی کشورها به مردم و زیرساخت‌های خود آمریکا اختصاص یابد؛ این افراد می‌دانند که عده‌ای به خصوص در اوکراین که فساد مالی در آن زیاد است، از این بسته‌های مالی که با هدف پیروزی در جنگ با روسیه ارسال شده، برای امور شخصی یا قاچاق تسلیحات و… استفاده می‌کنند و دقیقاً مشخص نیست که این هزینه برای چه چیزی صرف می‌شود.

وی ابراز کرد: گروه دیگری از مردم، سیاستمداران و نخبگان آمریکا معتقدند که امنیت داخلی آمریکا و رفاه شهروندان این کشور زمانی محقق می‌شود که در جهان صلح برقرار باشد و نیروهای شرور نتوانند امنیت آمریکا را به خطر بیندازند بنابراین عقیده دارند که دولت آمریکا باید به کمک های خود به اوکراین برای شکست روسیه، به اسرائیل برای شکست جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا و به تایوان در برابر چین ادامه دهد چرا که در صورت شکست متحدان آمریکا در این سه کشور باید هزینه بیشتری برای مقابله مستقیم با روسیه و چین و مقاومت بپردازد تا از تهدیدات احتمالی در امان بماند؛ از این رو تلاش می‌کنند تا کمک‌های آمریکا به این کشور انجام شود و حتی افزایش یابد چون آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد.

ابوالفتح خاطر نشان کرد: در حال حاضر شکاف و دوگانگی عمیقی در ایالات متحده وجود دارد و برای همین است که چند ماه طول کشیده تا کنگره به این جمع بندی برسد که این طرح را تصویب کند؛ اما به نظر می‌رسد گروه دوم یعنی دموکرات‌ها دست برتر را پیدا کرده‌اند و بسته‌های مالی و نظامی آمریکا به چهار گروه اوکراین، اسرائیل، تایوان و منطقه این دو-پاسفیک به تصویب کنگره خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، مجلس نمایندگان آمریکا لوایح ۶۱ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، ۲۶ میلیاردی دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلاری برای مقابله با چین را تصویب کرد. این بسته شامل چهار لایحه است که به‌طور جداگانه به رأی گذاشته شده و قبل از ارسال به مجلس سنا در یک لایحه ترکیب می‌شود. سنا قرار است بررسی لایحه تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان را از روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت و با رأی‌گیری اولیه در همان روز آغاز کند.

کد خبر 746779

دیگر خبرها

  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز
  • بررسی روند جذب اعتبارات عمراني در آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار آسفالت‌ریزی شهرداری تبریز
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد