Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر هند در ایران گفت کشورش به آمریکا گفته است که در مورد بندر راهبردی چابهار نمی‌تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل اشین ایج، گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران گفت هند به آمریکا گفته است که در مورد بندر راهبردی چابهار «نمی تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین وی از چین به عنوان یکی از کشور‌هایی که دهلی نو تجهیزات توسعه بندر چابهار را از آن تامین می‌کند، نام برد.

به نوشته این گزارش، این بیانیه به عنوان استقلال راهبردی دهلی نو در ارتباط با ایران دیده می‌شود درحالی که آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرده است.

با این حال، دهلی نو در ابتدا تلاش کرده بود تا بندر چابهار را از تحریم‌های آمریکا معاف کند.

بندر چابهار ایران برای هند بسیار مهم است، زیرا ارتباط دریایی- زمینی با افغانستان برقرار می‌کند و مسیر زمینی پاکستان را دور می‌زند.

هند هفته گذشته اعلام کرد علی رغم مشکلات تحریم‌های آمریکا، یک شرکت هندی در ۲ سال گذشته به طرز قابل توجهی فعالیت‌های خود را در بندر استراتژیک چابهار افزایش داده است.

دهلی نو اطمینان بیشتری داده بود که «اقدامات موثری در حال حاضر در حال انجام است تا استفاده از این بندر هم برای افغانستان و هم آسیای میانه افزایش یابد.»

نماینده هند افزود: «فاز یک تجهیزات مطابق قرارداد اجاره میان هند و ایران که در دسامبر ۲۰۱۸ امضا شده است که ما آن را قرارداد موقت می‌نانیم. در این قرارداد در بازه دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹، ما ارسال محموله با کشتی را به ۶ هزار تن افزایش داریم. محموله‌هایی نظیر برنج، شکر، گندم هم برای ایران و هم برای افغانستان. در یک سال، تعرفه به میزان زیادی افزایش یافت... ما نیاز داریم تجهیزات سفارش بدهیم... ما سفارش تجهیزات مربوطه را به کشور‌های ثالث دادیم. ایتالیا، فنلاند، آلمان و چین، ۴ کشور اصلی تامین کننده بودند. اساسا، چابهار همچنان بندر جدیدی است هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.»

دهلی نو، روز پنجشنبه، بسیار خوش بینانه درباره مشارکت هند در پروژه مهم خط آهن چابهار - زاهدان صحبت کرد. این کشور اعلام کرد که سعید رسولی، معاون وزیر و رئیس راه آهن ایران از سفیر هند در تهران برای یک نشست خوب دعوت کرده تا در مورد بررسی همکاری در این پروژه صحبت کنند.

ایران، هند را از این پروژه کنار گذاشته بود.

تمامی این موراد در زمان کمک مالی عظیم چین به ایران در بحبوحه تحریم‌های آمریکا رخ داده است و یک چالش استراتژیک بزرگ برای هند در بر دارد.

همه می‌دانند که ایران در چند ماه گذشته از نزدیکی استراتژیک هند به آمریکا به شدت ناراحت است.

چندی پیش خبری منتشر شد که ۴ سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم‌راستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفته است احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

به دنبال آن طرف هندی نیز واکنش‌هایی نشان داد و یکی از مقامات هند در تهران گفته است، دهلی نو همچنان به تامین بودجه و احداث این خط آهن متعهد است؛ و پس از ان نشست‌هایی میان طرف‌های ایران و هند برگزار شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بندر راهبردی چابهار اهمیت بندر چابهار برای هند بندر چابهار دهلی نو خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت حمل و نقل این کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که احمد جاسم الاسدی، مدیر کل شرکت حمل و نقل دریایی عراق به منظور فعال سازی حمل و نقل مسافران بین دو کشور از طریق اروند رود در نشست مشترکی با نمایندگان بنادر جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

در این اطلاعیه آمده است که این دیدار بر اساس دستورات «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق انجام شده و فعال سازی این خط برای تسهیل تردد مسافران بین دو کشور به ویژه در ایام مناسبت های مذهبی برای کاهش ازدحام در گذرگاههای زمینی ضروری است.

وزارت حمل و نقل عراق در این اطلاعیه با اشاره به اینکه شرکت حمل و نقل دریایی عراق از اسکله آماده برای حمل و نقل راحت مسافران برخوردار است، افزود: قایق های دو کشور ایران و عراق برای جابجایی مسافران، پیشرفته و ایمن و مجهز به وسایل امداد و نجات هستند.

وزارت حمل و نقل عراق اضافه کرد که برای سهولت حمل و نقل دریایی با قایق های موجود، تردد بین بنادر خرمشهر و اسکله «العشار» در ساحل اروند رود خواهد بود.

پیشتر مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی عراق برقراری و فعال شدن خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس را از اولویت‌های مهم و اساسی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد و گفت: به دنبال "صفر" کردن تعرفه سفر دریایی از بندر خرمشهر به بصره هستیم.

احمد جاسم نعیم دیروز دوشنبه در نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره که در بندر خرمشهر برگزار شد گفته بود که هدف اساسی این نشست بررسی فنی، تخصصی و نهایی برای فعال شدن این خط مسافری دریایی است که امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده به صورت رسمی شاهد برقراری سفر دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و برعکس را به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا آن را از بین ببریم.

جاسم نعیم خاطرنشان کرد: آمادگی کاملی برای استقبال از مسافران خط دریایی عازم از بندر خرمشهر به بصره در کشور عراق داریم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق گفت: سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایجاد فضای گردشگری دریایی و اقدامات مربوط به آن است.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

کد خبر 848395 برچسب‌ها بندر خرمشهر خلیج فارس کویت بندر امام خمینی عراق ایران

دیگر خبرها

  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • رامون کالدرون: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رئال مادرید، کار آسانی برابر بایرن مونیخ خواهد داشت
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان