گلایه اهالی تئاتر و سینما از بازگشایی بیهدف مراکز فرهنگی
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۶۶۶۷
خبرگزاری میزان- پنجمین روز از مرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به انتقاد منتقد سینما از بازگشایی سینماها اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:35 - 05 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۱۰۲۸
خبرگزاری میزان - پنجمین روز از مرداد ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به انتقاد منتقد سینما از بازگشایی سینماها اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری میزان - سینماهای سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا با تعطیلی طولانی مدتی روبرو شدند، نوعی از تعطیلات که تاریخ سینما تا به حال آن را تجربه نکرده بود و به اذعان بسیاری از اهالی سینما تاثیرات منفی طولانی مدتی بر این عرصه خواهد گذاشت.
با آغاز سال نو جریانهای تازه سینما همچون اکران آنلاین و سینماماشین به مدیومهای اکران اضافه شدند، این شیوههای تازه اکران در ابتدا با اقبال فراوانی روبرو شدند اما هیچکدام نتوانستند جایگزین خوبی برای اکران کلاسیک در سالنهای سینما باشند، اکران سینما ماشین بسیار محدود شکل گرفت و اکران آنلاین سینماها هم با توجه به قاچاق سریع تمامی آثار آنلاین در نطفه با شکست روبرو شد.
بازگشایی سینماها در تاریخ اول تیر ماه سال جاری برای اکثریت دوستداران سینما و فیلمسازان اتفاقی جذاب بود ولی در مقابل عدهای این بازگشایی در شرایط بحران کرونا را اشتباهی بزرگ می دانستند، در نهایت اکران هشت فیلم باعث با بازگشایی سینماها همراه بود، آثاری که به صورت نامتوازن گیشه را در اختیار گرفتند و به جز دو فیلم هیچکدام فروش موفقی نداشتند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدفیلم سینمایی شنای پروانه به کارگردانی «محمد کارت» یک ماه روی پرده نقره ای بود و توانست مرز دو میلیارد فروش را پشت سر بگذارد اما آن فیلم هم تصمیم به اتمام اکران در شرایط فعلی را گرفت تا شانس خود را در اکران نوروزی سال آینده بیازماید، حال بازگشایی سینماها با شکستی نسبی روبرو شده است، شکستی که مشخص نیست در نبود آثار مهم سینمایی تولید شده در سال گذشته تا چه حد عمیق تر خواهد شد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
پخش «نقالان علوی» از رادیو نمایش آغاز شد
خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالنهای نمایش بودند، اما تماشاخانههای تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.
در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتیها بهره میبردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند، اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید«عباس میرزا» به عمارت روبرو رسید
نمایش «عباس میرزا» به نویسندگی و کارگردانیِ سیدمحمد سعیدی از هشتم مردادماه ۱۳۹۹ در عمارت روبرو روی صحنه میرود.
این اثر، با توجه به شیوۀ اجرایی و تکبازیگربودن آن، برای اجرا در روزهای کرونایی، گزینۀ مناسبی است.
سیدمحمد سعیدی که سابقۀ بازی در نمایشهای «پایان بازی» (کارگردان: افشین زمانی)، «معرکه در معرکه» (کارگردان: سهیل محزون)، «قربانگاه» (کارگردان: سیدمحمد مساوات) و نمایشهای به زبان انگلیسی (به کارگردانیِ شیوا اردویی) را در کارنامۀ خود دارد، در «عباس میرزا» به نقشآفرینی میپردازد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
اکران «مکان آرام ۲» به دلیل موج تازه کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول شد
خبرگزاری میزان - اکران فیلم سینمایی «مکان آرام ۲» به کارگردانی «جان کرازینسکی» اثری در ژانر تریلر و وحشت که یکی از امیدهای اصلی اکران در سال جاری میلادی محسوب میشد به دلیل اوج گیری تازه بیماری کرونا به سال آینده میلادی موکول شد.
این وضعیت به دلیل شیوع کرونا در سراسر جهان بر این فیلم تحمیل شده و باید منتظر شکست سنگین مالی آن باشیم. مکان آرام: بخش ۲ فیلمی رو به اکران در ژانر ترسناک به نویسندگی و کارگردانی جان کرازینسکی و محصول سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا است.
بیشتر بخوانید: جدول فروش هفتگی سینمای هالیوود را اینجا مشاهده کنیدامیلی بلانت، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، کیلین مورفی و جایمن هانسو ستارگان فیلم هستند. این فیلم دنبالهای بر یک مکان ساکت محصول سال ۲۰۱۸ بهشمار میرود. یک مکان ساکت: بخش ۲ قرار است توسط پارامونت پیکچرز در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۲۰، در ایالات متحده به نمایش درآید.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.
تئاتر سال ۹۹ به طور کامل از دست رفته/هیچ حمایتی از تماشاخانههای خصوصی نشد
محمد دشت گلی در گفتوگو با خبرگزاری میزان، پیرامون وضعیت تئاتر در ماههای آتی گفت: واقعیت امر هیچ امیدی به تئاتر سال ۹۹ نیست، شرایط فعلی تئاتر به صورتی است که امید چندانی را نمیتوان برای ادامه کار تا آغاز سال ۱۴۰۰ برای آن متصور شد، در این میان نگرانی برای سلامت تماشاگران، گروه اجرایی و پرسنل تماشاخانهها چالشی است که تمامی اهالی تئاتر با آن روبرو هستند.
وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه وضعیت فعلی کرونا در کشور به صورتی در حال پیشرفت است که امکان هرگونه برنامه ریزی را از مدیران تماشاخانهها گرفته است، اتفاقی که باعث شده تا پردیس تئاتر شهرزاد هم برنامه بلندمدتی برای سال جاری تئاتر در این مرکز هنری نداشته باشد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنیدمدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره نبود اجرا در این تماشاخانه با وجود بازگشایی تئاتر اذعان کرد: ما همواره نگاه مستقیم به کیفیت آثار داریم و وضع فعلی تئاتر به نوعی است که بسیاری از گروههای خوب با توجه به هزینههای موجود برای تولید تئاتر از تولید و اجرای اثر منصرف شده اند و ترجیح میدهند نمایش خود را در شرایطی بهتر و ایمنتر آغاز کنند.
وی همین راستا ادامه داد: از نظر من تئاتر کشور در سال ۹۹ به طور کامل از دست رفته است و اگر میخواهیم شاهد بازگشت احتمالی مخاطب به سالنهای نمایش باشیم نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی در این زمینه هستیم. در حال حاضر نیمی از سال رفته است، نمیتوان با یک بازگشایی بی برنامه انتظار حضور تماشاگران را داشته باشیم، زیرا آنها باید به تئاتر اعتماد کنند.
این فعال عرصه تئاتر با اشاره به نبود حمایت از تماشاخانههای خصوصی اظهار کرد: متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از تماشاخانههای خصوصی نشده است، دیروز شاهد آن بودیم که وزیر محترم ارشاد در فضای مجازی درباره حمایت از تئاتر از طریق بانکها نظری داده بود، از نظر من حمایت و برنامه ریزی در زمینه تئاتر نباید اینگونه باشد، وزیر ارشاد باید طرح مورد نظر خود به هیئت دولت ببرد نه اینکه به یک پیام در فضای مجازی و توئیتر اکتفا کند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.
«سکوت شکسته»؛ روایتی جذاب و واقعی از خاطرات یک فرمانده عملیات کربلای یک
خبرگزاری میزان - سالیان دفاع مقدس سرشار از خاطراتی است که هنوز در سینهها مانده و ثبت و حتی نقل آن میسر نشده است؛ و شمار زیادی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند که هنوز لب به سخن نگشوده اند و خاطراتشان را در صندوقچه دل نگه داشته اند که اگر گوشهای از آن خاطرات بیان شود کتابهای زیادی را در توصیف لحظات سلحشوری این دلاوران و قهرمانان ملی میتوان به نگارش درآورد.
سکوت شکسته؛ روایتی است جذاب و خواندنی از خاطرات محمود پاک نژاد، فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) در ۸ سال دفاع مقدس که تنها دلیلیش برای شکسن این سکوت لبیک به فرمان رهبرمعظم انقلاب میباشد که فرمودند: «رزمندهای که خاطراتش را ثبت نکرده، ماموریتش پایان نیافته است...
بیشتر بخوانید: برای مطالعه تازههای نشر انتشارات شهید کاظمی اینجا کلیک کنیدسید هادی سعادتمند؛ نویسنده کتاب در این باره میگوید: رهنمودهای رهبری در اهتمام به ادبیات دفاع مقدس، مشوق و پشتوانۀ معنویام شد تا حروف را کنار هم بچینم، به کلمات روح ببخشم، و با جملاتی که میسازم جهاد کنم.
پس از جنگ، بیوقفه پیرامون تصمیمها، عملکردها، و دستاوردهای دفاع مقدس پژوهش کردم. خودم نیروی رزمی بودم و با سازمان رزم آشنایی داشتم، اما بارها از نبوغ تصمیمسازان و عملکرد رزمندگان دفاع مقدس شگفتزده شدم.
سالهای متوالی مطالعه کردم و در بین کتابهای مربوط به جنگ و خاطرات ثبتشدۀ آن بهدنبال نام و نشان از کسانی بودم که «نابغۀ جنگ» خطاب شده باشند. حسن باقری (غلامحسین افشردی) را یافتم. او در سن ۲۴ سالگی وارد عرصۀ جنگ شد و تنها ظرف مدت دو سال توانست به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شود و معاونت اطلاعات رزمی سپاه و جنگ را پایهگذاری کند.
توانمندیاش تا جایی پیش رفت که لقب نابغۀ دفاع مقدس را گرفت؛ اما افسوس که از او جز نام، یاد، خاطره، و تعدادی شاگرد باواسطه، چیز دیگری نیافتم. زیرا در بهمن ۱۳۶۱ عروج کرد. سراغ شاگردانش را گرفتم و به سردار زینالدین، فرمانده لشکر ۱۷ و بعد به فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۷، امیرحسین ندیری رسیدم. این دو بزرگوار هم عروج کرده بودند.
گشتم و گشتم تا «پاکنژاد» را پیدا کردم که ندیری را استاد و مرشد میخواند. باید میدیدم دیگران دربارۀ پاکنژاد چه میگویند. شنیدههایم شد کتابی دیگر. توانستم اعتمادش را جلب و زبانش را باز کنم. «حاجمحمود پاکنژاد» نمونهای است از میان صدها نیروی رزمندۀ اطلاعات-عملیات لشکر ۱۷ قم که نقشی بیبدیل در تاریخ دفاع مقدس داشتهاند و چنان همراه با همرزمانشان خوش درخشیدند که هرچه بیشتر برای شناختشان تلاش کردم، تشنهتر شدم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اینجا اخبار سینما اخبار تئاتر بازگشایی سینماها خبرگزاری میزان بیشتر بخوانید تماشاخانه ها دفاع مقدس کلیک کنید پاک نژاد روبرو شد سال جاری لشکر ۱۷
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/