Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@23:00:48 GMT

سرآغاز شکل‌گیری عزت نفس در ۵ یا ۶ سالگی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۷۷۸۶

سرآغاز شکل‌گیری عزت نفس در ۵ یا ۶ سالگی

«عزت نفس یعنی ارزشمند، عزیز و دوست داشتنی هستم، یعنی دو ویژگی ارزشمندی و دوست داشتنی بودن را داشته باشیم؛ این احساس به طور معمول از زمان تولد تا سن ۵ یا ۶ سالگی شکل می‌گیرد.»

مصطفی تبریزی - روانشناس - درباره «عزت نفس و راه‌های افزایش آن»، می‌گوید: عزت نفس یعنی ارزشمند، عزیز و دوست داشتنی هستم؛ یعنی دو ویژگی ارزشمندی و دوست داشتی بودن را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر این احساس را داریم، ما عزت نفس بالایی داریم و اما اگر این احساس را نداشته باشیم و احساس کنیم قابل احترام و دوست داشتنی نیستیم، یعنی عزت نفس پایینی داریم و پایین آمدن عزت نفس، مساوی با افسردگی، اضطراب و پرخاشگری است.

این روانشناس درباره اینکه «علت پایین آمدن عزت نفس چیست؟»، خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه اطرافیان ارزشمند بودن من را مشروط به رفتارهایم می‌دانند؛ مثلا اگر من نمره ۲۰ بگیرم ارزشمند هستم و اگر نمره ۱۷ بگیرم ارزشمند نیستم؛ این در حالی است که اصلا این طور نیست.

تبریزی متذکر شد: ارزشمندی ما به وجود انسانی ماست؛ ما تنها موجودی هستیم که خداوند به خاطر خلقت ما به خود تبریک گفته است؛ در نتیجه منهای رفتارهای ما که می‌تواند خوب یا بد باشد، وجود ما ارزشمند است؛ البته ممکن است ما رفتارهای غلطی داشته باشیم که باید آن را اصلاح کنیم؛ در نتیجه به اعتقاد و باور که من به عنوان یک انسان ارزشمند هستم، عزت نفس گویند.

وی درباره اینکه «آیا عزت نفس از دوران کودکی رشد پیدا می‌کند؟»، گفت: بله، عمدتا از زمان تولد تا سن ۵ و ۶ سالگی عزت نفس افزایش یا کاهش می‌یابد؛ البته در سنین بعد نیز این موضوع قابل تغییر است اما عمدتا در دوران کودکی ارتقا می‌یابد.

این روانشناس یادآور شد: برای نمونه فرزندی هنگام غذا خوردن آن را روی لباسش می‌ریزد و مادر به وی می‌گوید «تو بچه بدی هستی که این کار را می‌کنی»؛ همین موضوع باعث می‌شود کودک احساس کند، فرد بدی است؛ درحالی که باید رفتار فرد را زیر سئوال ببریم نه هویت فرد را؛ در نتیجه عزت نفس در دوران کودکی افزایش یا کاهش می‌یابد.

رابطه مجرد بودن با عزت نفس

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دوست داشتنی عزت نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۷۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!

لیونل مسی، فوق‌ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال که در سال‌های پایانی دوران فوتبال خود راهی اینتر میامی آمریکا شده، هنوز عملکرد درخشانی دارد. او علی‌رغم خروج از فوتبال اروپا همچنان در تیم ملی آرژانتین حضور دارد و کسی نمی‌داند که چه زمانی از فوتبال خداحافظی خواهد کرد.

به تازگی تصویر جالبی از مسی در بازی FC ۲۴ منتشر شده که او در سن ۴۷ سالگی هنوز مشغول بازی است. اتفاقی که هواداران مسی علاقه زیادی به رخ دادن آن دارند!

منبع: خبرآنلاین

tags # لیونل مسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ناپولی ۲-۲ آاس رم؛ ده روسی ۲ امتیاز ارزشمند را در ناپل جا گذاشت
  • (ویدئو) جشن تولد ۴۱ سالگی افسانه پاکرو
  • عکس| استایل خاص نانسی عجرم در لس‌آنجلس
  • تصویری دیده نشده از ۱۶ سالگی آیت‌الله هاشمی در کنار دوستانش
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • (عکس) لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!
  • با وجود ناامیدی از دقایق بازی اندک، ویتور روکه به ترک بارسلونا فکر نمی‌کند
  • خیزش های دانشجویی دنیا سرآغاز تحولات جهانی
  • عکس‌| لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!