Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@03:08:51 GMT

چگونه مرگ نهنگ، زندگی جدیدی به وجود می آورد؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۵۹۹۹۲

چگونه مرگ نهنگ، زندگی جدیدی به وجود می آورد؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موجوداتی که در اعماق اقیانوس زندگی می کنند به برف دریایی(بارش مداوم قطرات ریز آلی از لایه‌های بالاتر) وابسته هستند.

هراز گاهی کیلوترها آن طرف تر هیولایی عظیم با مرگ در بستر دریا آرام می‌گیرد و برای دهه ها زمینه را برای تغذیه میکروب ها و کوسه فراهم می‌کند.

لاشه یک نهنگ می تواند میزبان میلیون‌ها ارگانیسم در عمق دریا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقاله ای منتشر شده در سال 1900، اولین اشاره به اهمیت مرگ یک نهنگ شده است. تا چند دهه بعد، غواصان اولین اسکلت کامل یک نهنگ را کشف کردند. در همان زمان، غواصان آن را باقی مانده دایناسورها دانستند؛ اما خیلی زود شناسایی و استخوان های نهنگ برای تحقیق جمع آوری شدند.

در اکوسیستم مرگ نهنگ، سه مرحله متوالی وجود دارد که هر کدام از جوامعی تشکیل شده که قسمت های خاصی از لاشه را مصرف می‌کنند. از آنجایی که بوی بدن لاشه، موجودات مختلف را جذب می کند، این مراحل می توانند همپوشانی داشته باشند، اما مرحله سوم و چهارم جذاب ترین است. این متنوع ترین اجتماع شناخته شده در بستر دریا است.

کشف تعداد بسیاری از فسیل صدف‌ها اطراف استخوان های 30 میلیون ساله یک نهنگ، گویای این است که اکوسیستم مرگ نهنگ ها از زمانی که در اقیانوس ها بوده اند، وجود دارد.

مرحله Scavenger (مرده خواری)

بافت‌های نرم نهنگ مرده، غذای موجودات را برای دو تا سه سال تامین می کند. و با جویده شدن لاشه موجودات وارد آن می‌شوند.

زمانی که لاشه در بستر دریا فرود می آید، بوی آن در آب می پیچد و ساکنین دریا را متوجه نعمت غذا می کند.

اولین موجودات حاضر در صحنه، لاشخورهای مانند موش‌ماهی‌ها، کوسه ها و بی‌فک‌ماهی‌ها هستند که از پوست، ماهیچه و چربی تغذیه می‌کنند.

حضور فرصت طلبان

زمانی که حیوانات بزرگ سهم خود را می خورند، لاشخورهای کوچک‌تر باقی مانده‌ها را مصرف می کنند.

موج دوم لاشخورها که شامل نرم‌تنان، سخت‌پوستان و پرتاران هستند، چربی باقی مانده را مصرف می کنند.

زمانی که اسکلت در معرض موجودات قرار می‌گیرد، کرم‌های استخوان‌خوار شروع به نفوذ به استخوان‌ها می کنند.

رسوب غنی از مواد مغذی برای چندین سال غذای فرصت طلبان را تامین می‌کند.

مصرف کنندگان گوگرد

اندامگان بی‌هوازی، سولفید هیدروژن مورد نیاز دیگر باکتری‌ها را تولید می کنند که به نوبه خود به عنوان غذا برای ارگانیسم های بزرگتر در یک شبکه غذایی قرار می گیرد. این مرحله می تواند تا 50 سال به طول بینجامد.

باکتری های گوگرد دوست یا به اصطلاح (Sulphophilic) از سولفید تولید شده در نتیجه شکستن استخوان ها تغذیه می کنند تا در سلول های خود انرژی و قدرت تولید کنند.

زمانی که تنها اسکلت باقی‌ماند، باکتری های بی‌هوازی شروع به شکستن چربی ها در استخوان ها و آزادسازی سولفیدها می کنند.

برخی باکتری های سولفوفیلیک که در داخل بدن موجودات دیگر زندگی می کنند(مانند صدف ها، صدف سیاه و کرم لوله ای) انرژی میزبان را در ازای خانه ای امن فراهم می کنند.

خاره‌چسب ها و پرتاران خیلی سریع باکتریهای سولفوفیلیک که روی اسکلت نهنگ زندگی می کنند را می خورند.

انتهای پیام/

178 / 336 ارگانیسم نهنگ دریا اقیانوس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارگانیسم نهنگ دریا اقیانوس استخوان ها باکتری ها یک نهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۵۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید

به گزارش خبرآنلاین، چهار مورد از مکمل‌هایی که نیاز است بعد از ۴۰ سالگی در رژیم غذایی خود بگنجانید، عبارتند از:

۱) امگا ۳

DHA و EPA اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که عمدتاً در منابع دریایی مانند ماهی‌های چرب یافت می‌شوند. این مواد مغذی برای حفظ تری گلیسیرید و فشار خون در محدوده نرمال ضروری هستند. مکمل امگا ۳ به ارتقای عملکرد مغز و تقویت بینایی نیز کمک می‌کنند.

۲) ویتامین D

سلامت استخوان برای زنان در سنین نزدیک به ۴۰ و بعد از آن مهم است. ویتامین D یک ماده مغذی ضروری برای تراکم استخوان است. دریافت این ویتامین از طریق رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید میسّر است. هم‌چنین می‌توان از مکمل‌های دارویی ویتامین D نیز استفاده کرد. ویتامین D، خطر بیماری‌های قلبی عروقی، بخصوص در زنان میانسال، را کاهش می‌دهد.

۳) آهن

کمبود آهن با کم‌خونی یا بدون کم‌خونی برای زنان در دوره پیش از یائسگی رایج است و اغلب نادیده گرفته می‌شود. حتی اگر علائمی از کم‌خونی و فقر آهن ندارید، بد نیست سطح آهن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح آهن و فریتین (شکل ذخیره‌سازی آهن) در بدنتان پایین نیست.

۴) کلاژن

تحقیقات نشان می‌دهد مکمل کلاژن به حفظ سلامت پوست و کاهش علائم پیری پوست، بخصوص در سنین میانسالی، کمک می‌کند. هم‌چنین مصرف کلاژن، ماده آلی موجود در استخوان را افزایش می‌دهد و در سلامت استخوان نقش چشمگیری دارد.

بیشتر بخوانید:

کدام ویتامین‌ها باعث کاهش وزن می‌شوند؟

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903259

دیگر خبرها

  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!
  • امام جمعه اردبیل به سفیر اسرائیل در آذربایجان /ظاهرا آذری‌ها را موجودات نادانی فرض کرده که می‌تواند دروغ هایش را به ما بفروشد
  • اعتراف ستاره سابق لیورپول: همیشه مضطرب بودم
  • پوکی استخوان چیست؟ + فیلم