Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه اصغری: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فریضه مهم نماز جمعه زنده و دستور برگزاری آنْ از سوی امام راحل صادر شد، به همین منظور، در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ قمری که مصادف با پنجم مردادماه ۱۳۵۸ شمسی بود، با شرکت بیش از یک‌میلیون نفر از مردم مسلمان روزه‌دار تهران و در گرمای شدید تابستان، اولین نماز جمعه، به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران و باشکوه و عظمت خاصی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعه، روز اجتماع و میعاد جماعت است بانگ آسمانی اذان، جان‌ها را از دل مشغولی‌های زمینی کنده و به‌سوی نور و رستگاری به پرواز درمی‌آورد. این در حالی است که مؤمنان چنان رودی از هر کوی و برزن سرازیر شده و چون موجی عظیم، به دریای جماعت جمعه می‌پیوندند تا بادلی سرشار از عشق و ایمان به خدا، خود را در امواجِ ایمانِ جمع غرق می‌کنند.

نماز جمعه در خدمت نظام، رهبری و مردم

نماینده ولی فقیه در استان سمنان و همچنین نخستین امام‌جمعه استان در گفتگو با خبرنگار مهر، نماز جمعه را یکی از نهادهای مفید، پر خیر و پربرکت دانست و گفت: نماز جمعه در خدمت نظام و رهبری و مردم است.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی با اشاره به وجود ۱۹ امام‌جمعه در استان بیان کرد: پیش‌ازاین آیت‌الله طاهری شاهرودی، حجت‌الاسلام موسوی، بهشتی، احمدی، روحانی و … از ائمه جمعه مخلص و باایمان این استان بودند که اکنون جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

وی در ادامه بابیان اهمیت ویژه اقامه نماز جمعه بیان کرد: نماز جمعه سه رکن اصلی دارد که امام‌جمعه، ستاد برگزاری نماز جمعه و مردم از ارکان آن هستند؛ وقتی این ارکان کنار هم جمع و نماز جمعه اقامه می‌شود.

۴۱ سال ایراد خطبه در دیار قومس

او که اکنون سال‌ها به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و امام‌جمعه مرکز استان است، گفت: فراهم‌سازی محیط و امکانات لازم برای اقامه نماز مهم‌ترین وظیفه ستاد نماز جمعه است و باید حداقل هفت نفر برای اقامه نماز جمعه حضورداشته باشند.

آیت الله شاهچراغی از حضور کمرنگ مسئولان دستگاه‌های اجرایی سمنان در نماز جمعه گلایه کرد و افزود: بنده ۴۱ سال است که نماز جمعه می‌خوانم و در منصب امام‌جمعه در این استان حضور دارم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های یک امام‌جمعه موفق و خطبه خوب اشاره کرد و گفت: امام‌جمعه باید خطیب باشد و درعین‌حال، خطبه‌ها را با زبانی ساده و همه‌فهم ایراد کند و در مطالب خود پیگیری مشکلات مردم را در اولویت قرار دهد.

نماز جمعه پایگاه وحدت است نه جایگاه دعوا و تخریب دولت

امام‌جمعه سمنان نماز جمعه را پایگاهی برای وحدت مردم، دولت و نظام دانست و بیان کرد: نماز جمعه در دفاع مقدس نقش پررنگی داشت و کمک‌های مردمی در نماز جمعه جمع‌آوری می‌شد و مردم را به جهاد دعوت می‌کردند در نماز جمعه نباید با دولت دعوا کرد و آن را تضعیف و تخریب کنیم.

آیت الله شاهچراغی بابیان اینکه ۴۰ درصد نمازگزاران نماز جمعه در سمنان را جوانان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: مردم سمنان حضور خوبی در نمازهای جمعه این استان دارند.

وی با تأکید بر لزوم جوان‌گرایی در ستادهای نماز جمعه شهرستان‌های استان سمنان یادآور شد: جوانان زینت نمازهای جمعه و مساجد هستند و از همین رو باید آن‌ها را به نماز جمعه و مسجد دعوت کنیم.

نماز جمعه بزرگ‌ترین اجتماع هفتگی مسلمانان

امام‌جمعه گرمسار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به اهمیت اقامه نماز جمعه در دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: نماز در قله عبادت‌ها است و هیچ عبادتی برتر از نماز نیست در بین نمازها نیز نماز جمعه از سایر نمازهای واجب و مستحبی برتر است و این نماز بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین اجتماع هفتگی مسلمانان محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سید علیرضا آرامی بابیان اینکه حج نیز یکی از برترین اجتماع مسلمانان است، یادآور شد: نماز جمعه حج فقرا است و برتری آن نسبت به اعمال حج این است که حج در بازه زمانی یک‌ساله رخ می‌دهد اما نماز جمعه هر هفته برپا است و آحاد مردم پیر و جوان، فقیر و ثروتمند می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: نماز جمعه تنها نمازی است که خداوند در کنار نمازهای واجب در قرآن برای اقامه آن ندا داده است و نماز جمعه درواقع انسان‌ساز است.

نماز جمعه میعادگاه اهل ایمان است

امام‌جمعه گرمسار بابیان اینکه در وجه عبادی آن توصیه به تقوا می‌شود، ادامه داد: پیگیری مشکلات مردم در تریبون نماز جمعه یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مردم به این آئین عبادی و سیاسی است.

آرامی یادآور شد: نماز جمعه میعادگاه اهل ایمان است و برای جذب جوانان به اقامه نماز جمعه باید مجموعه اقداماتی انجام شود که خروجی آن حضور جوانان باشد.

وی با تأکید بر اینکه نماز جمعه همواره از سوی دشمنان مورد هجمه‌های متعددی قرارگرفته است، بیان کرد: این امر نشان از تأثیرگذاری این آئین عبادی و سیاسی در جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران است.

امام‌جمعه گرمسار با اشاره به اینکه جوان‌گرایی مهم‌ترین رویکرد ما در ستاد نماز جمعه گرمسار است، تصریح کرد: به همین سبب در بدو ورود به این شهرستان از افراد جوان و تازه‌نفس در ستاد نماز جمعه گرمسار استفاده کردیم.

آرامی بابیان اینکه امام‌جمعه یک شهر باید با مردم ارتباط داشته باشد و در بطن مشکلات آن‌ها زندگی کند و اشتغال‌های مختلف او را از مشکلات مردم و پیگیری امور غافل نکند، ابراز کرد: ایمان، تقوا و مردمی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های یک امام‌جمعه موفق است.

نماز حاکمیت و ولایت اسلامی

امام‌جمعه آرادان در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه سنگر نماز جمعه یکی از بخش‌های راهبردی و اثرگذار نظام و انقلاب به شمار می‌رود، اظهار داشت: اقامه نماز عبادی، سیاسی جمعه، اثرات بسیار خوبی در جامعه دارد که می‌توان با تقویت آن به رشد و تعالی جامعه کمک کرد.

حجت‌الاسلام جلیل شریفی‌نیا با اشاره به اینکه قرآن کریم سوره‌ای به نام جمعه دارد که این خود نشان‌دهنده اهمیت نماز جمعه است، بیان کرد: قرآن تأکید دارد که وقتی ندای نماز جمعه بلند شد باید دوان‌دوان به سمت مصلاها آمد.

وی ادامه داد: نماز جمعه نماز حاکمیت و ولایت اسلامی است، هیچ نقطه‌ای نمی‌شود بدون اذن ولی امر مسلمانان آن را اقامه کرد درنتیجه این نماز، نماز دشمن‌شکن است لیکن دشمنان از نماز جمعه می‌ترسند.

نقش نماز جمعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی

امام‌جمعه آرادان بابیان اینکه نماز جمعه نقش بازدارندگی، آگاهی‌بخشی و بصیرت افزایی دارد، خاطرنشان کرد: اقامه نماز جمعه اثرات بسیار زیادی در پیشگیری از جرایم و کاهش و رفع مشکلات اجتماعی در پی خواهد داشت.

شریفی‌نیا خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در نماز جمعه موجب دلگرمی و قوت قلب امام‌جمعه و اعضای ستاد نماز جمعه است و از طرفی صفوف به هم فشرده نماز جمعه موجب رعب و وحشت دشمن و خنثی شدن نقشه‌های شوم آن‌ها خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در اقدامات فرهنگی ستاد نماز جمعه

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در اقدامات فرهنگی ستاد نماز جمعه بیان کرد: این آئین عبادی و سیاسی همواره موردتهاجم از سوی دشمنان قرارگرفته است و تاکنون تعداد زیادی از ائمه جمعه در کشور به دست دشمنان اسلام ترور شدند.

محمدحسن پیرچه با اشاره به اینکه نماز جمعه با فراز و نشیب‌های زیادی در طول تاریخ انقلاب اسلامی مواجه بوده است، اظهار داشت: ائمه جمعه همواره سعی دارند تا خطبه‌های نماز جمعه را به‌گونه‌ای تدوین کنند تا پاسخی صحیح به افکار جوانان ارائه شود.

وی ارتقای سطح علمی ائمه جمعه را امری ضروری برای جذب مخاطبان بیشتر عنوان کرد و گفت: امام‌جمعه هر شهر درواقع چراغ راه مردم آن شهر هستند که می‌توانند راه را برای مردم به‌ویژه جوانان روشن کنند.

ضرورت کاهش زمان خطبه‌های نماز جمعه

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان بابیان اینکه کوتاه کردن خطبه‌های نماز جمعه یکی از روش‌های جذب جوانان به اقامه این نماز عبادی سیاسی است، تأکید کرد: خطبه‌های نماز جمعه در استان به‌طور میانگین ۳۲ دقیقه است که با شیوع ویروس کرونا خطبه‌ها کوتاه‌تر شده و درمجموع ظرف مدت ۴۵ دقیقه ایراد خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز جمعه و نماز عصر انجام می‌شود.

پیرچه در ادامه رسیدگی به مشکلات خانوادگی و اختلافات جزئی افراد در جامعه را از وظایف مهم امام‌جمعه شهر دانست و گفت: هدایت و نظارت فرهنگ عمومی در جامعه و تعلیم و تربیت و خدمت به مردم در زمره وظایف امام‌جمعه قرار دارد.

نماز جمعه پل ارتباطی مردم و دولت

امام‌جمعه شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه امروز تریبون نماز جمعه محلی برای بیان خواسته‌های مردمی است، اظهار داشت: و این تنها اجتماعی است که از آن صدای مردم به گوش مسئولان می‌رسد.

حجت‌الاسلام عباس امینی نماز جمعه را پل ارتباطی مردم با مسئولان دانست و گفت: امامان جمعه نیز در این راستا مشکلات عمومی جامعه را به مدیران شهرستان، استان و کشور یادآور می‌شوند.

نماز جمعه، به‌عنوان یک مراسم عبادی سیاسی، در بین امت اسلام از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. این فریضه، نه‌تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمانان و شکوه و عظمت اسلام است و به‌عنوان یک رسانه اسلامی، بااطلاع رسانیِ صحیح و روشن‌سازی افکار، موجب آگاهی پیروان قرآن می‌شود ازاین‌رو، نمازی عبادی سیاسی به شمار می‌آید این نماز وحدت‌بخش دشمن‌شکن، برکات و آثار سازنده فراوانی دارد و در زمینه‌های سیاسی، معنوی، اجتماعی و فرهنگی، قابل‌بحث و بررسی است.

کد خبر 4983298

منبع: مهر

کلیدواژه: اقامه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه روحانیون و ائمه جمعه ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه اقامه نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا ازدواج بیرجند مجلس شورای اسلامی استانداری قزوین گفتگو با خبرنگار مهر خطبه های نماز جمعه اقامه نماز جمعه ستاد نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه حجت الاسلام استان سمنان جمعه گرمسار نماز جمعه امام جمعه ائمه جمعه آیت الله خطبه ها جمعه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان در اجتماع باشکوه نمازگزاران جمعه در مسجد میرکمال الدین با گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل، انسان، خودرو و جاده را از عوامل مهم و موثر در ایمنی جاده ای ارزیابی کرد.

وی وسیله نقلیه را عامل مهمی در ایمنی حمل و نقل ارزیابی و با انتقاد از کیفیت ضعیف و قیمت بالای خودروی داخلی، گفت: متاسفانه صنعت خودروسازی نتوانسته به مطالبات و خواسته‌های مردم توجه کند و همین خودروهای بی‌کیفیت با افزایش قیمت و ماه‌ها انتظار به مردم تحویل می‌شود که مسئولان باید با استفاده از فناوری روز به سمت افزایش کیفیت و کاهش قیمت حرکت کنند و این مطالبه به حق مردم محقق گردد.
 
حجت الاسلام بارانی ضمن بیان آمار جاده سازی در بعد از انقلاب و تحولات و خدمات بزرگ در احداث جاده‌های بین شهری و روستایی در کشور، یادآور شد: ما شاهد انقلاب راه‌سازی در دهه‌های اخیر بوده‌ایم به گونه‌ای که رشد قریب به پنج درصدی در جاده‌های کشور، رشد سیزده برابری در جاده‌های روستایی و هشت برابری در احداث آزاد راه را شاهد هستیم و همگی اینها جدای از رشد و پیشرفت در خطوط ریلی، هوایی و دریایی است.
 
وی با اشاره به محرومیت باقیمانده رودان در حوزه راهسازی علیرغم خدمات فراوان، اظهار کرد: متاسفانه برخی جاده‌ها متناسب با شرایط دهه‌های گذشته است و امروز با توجه به حجم ترافیک و خودرو جوابگو نیست که مسیر روستای آبنما به سمت بخش جغین از جمله این موارد است که هم عرض جاده و هم کیفیت آن موجب گلایه و نارضایتی مردم نجیب این مناطق شده که امیدوارم متولیان حوزه راهداری و راهسازی این صدای مردم را بشنوند و برای حل آن برنامه‌ریزی و تدبیر نمایند.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی رودان، شوراها را نماد حضور اراده مردم در مدیریت شهر و روستا معرفی کرد و ضمن گرامیداشت روز شوراها گفت: توصیه‌ام به شوراها، حضور مستمر در بین مردم و استماع مشکلات و مطالبات و ایده‌های نخبگانی در مسائل مناطق و پرهیز از سیاست زدگی و عوام فریبی در مدیریت شهر و روستاست.
 
امام جمعه شهرستان رودان، با تبریک روز جهانی کار و کارگر ضمن بیان فضائل کارگر و کار از نگاه اسلام، خاطرنشان کرد: نگاه اسلام به این مقوله بسیار متفاوت از نگاه غرب است و به برکت همین نگاه، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر در پس از انقلاب هستیم به گونه‌ای که در مکتب امامین انقلاب کارگر عنصری ارزشمند و رزمنده میدان جهاد اقتصادی معرفی شده است.
 
وی ضمن تأکید بر توجه دستگاه‌های متولی بر نظارت و حمایت از حق کارگران، یادآور شد: حقوق مکفی، امنیت شغلی وتوانمندسازی علمی و بیمه کارگران از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود و غفلت و سهل انگاری در موضوع کارگران قابل قبول و اغماض نخواهد بود.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • ۴۵ هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود