Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعطای مجوزهای کارگردانی و تهیه‌کنندگی به چهره‌هایی که نصاب هنری و ارزش سینمایی ندارند نتیجه‌ای جز خراب شدن سینمای ایران ندارد.

به گزارش مشرق، مجوز کارگردانی برای کارگردانان سینما باید طبق رزومه موفقی برای یک هنرمند باشد. او باید دارای کارنامه موفقی در زمینه سینما باشد تا بتواند در این صنعت-هنر جدی و مهم کار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلوگاه و فیلترینگ کارگردانی برای آنانی که خواهان کارگردانی در سینماند، شورای پروانه ساخت است. این شورا غیر از تصویب پروانه ساخت برای فیلمنامه‌های متقاضی پروانه ساخت کار مهم دیگری دارد و آن هم اعطای مجوز کارگردانی و تهیه کنندگی برای متقضایان مربوطه است.

بیشتر بخوانید: یکی از خفن‌های اینستاگرام مجوز کارگردانی در سینما گرفت!

اخبار این حوزه نیز همواره از طریق سازمان سینمایی منتشر می‌شود و ما شاهد اعطای مجوزهای گوناگون به فیلمنامه‌ها و هنرمندان مختلفیم. اما دیروز در خبری که سازمان سینمایی منتشر کرده است نام یکی از چهره‌های مشهور اینستاگرام به چشم می‌خورد. این شاخ اینستاگرامی که با ساخت ویدئوهای طنز در اینستاگرام معروف شده است تنها عملکردش در حوزه هنر دستیاری برای یکی از کارگردانان در یکی از سریال‌ها بوده است. مدرک وی نیز فوق لیسانس سینما است.

وی در مقام کارگردان سینما حتی فیلم کوتاه نساخته است و تا به حال به عنوان کارگردان سینما شناخته شده نیست. چه رزومه قابل قبولی او در سینما دارد که امروز به عنوان کارگردان یک فیلم مجوز ساخت گرفته است؟ آیا نفس ساخت فیلم کوتاه در اینستاگرام ضمانی برای ساخت فیلم در سینما آن هم در قالب فیلم بلند سینمایی و داستانی است؟

در سال تعداد زیادی از فیلمسازان فیلم کوتاه تلاش بسیاری می‌کنند تا بتوانند در قالب کارگردان سینمایی بلند کار کنند اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ حالا این جوان اینستاگرامی که با ساخت کلیپ‌های طنز در اینستاگرام با همراهی بدنسازان و دختران جلف مشهور شده است امروز کارگردان فیلمی سینمایی به تهیه‌کنندگی رضا کریمی مدیرتولید سینما شده است.

نکته مهم در باب اعطای شورای پروانه ساخت بررسی فعالیت و صلاحیت هنرمند از طریق کمیته حراست و صیانت است. باید این کمیته چهره‌هایی که برای اولین بار تهیه‌کننده و یا کارگردان سینما می‌شوند را از جهات سوابق بررسی کند. از سوی دیگر باید معاونت نظارت و ارزشیابی صلاحیت هنری متقاضیان را بررسی کند.

آیا این شاخ اینستاگرامی صلاحیت اخلاقی و هنریش بررسی شده است؟ به نظرم می‌رسد که اعضای محترم شورای پروانه ساخت نیز باید در بررسی این صلاحیت‌های هنری مسئولیت‌پذیر باشند. نمی‌توان به دلیل آنکه باید مسئولیت بررسی اخلاقی توسط حراست و صیانت انجام شود و بررسی هنری توسط معاونت نظارت و ارزشیابی صورت پذیرد، اعضای شورای پروانه ساخت از زیر بار امضایشان، پای برگه تأیید شانه خالی کنند. چرا اعضای پروانه ساخت با فضای مجازی روز آشنا نیستند تا ناخواسته اجازه ساخت فیلم به اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بدهند.

نکته جالب اینکه این شاخ اینستاگرامی بعد از تأیید خبر پروانه ساخت فیلمش بیشتر پست‌های اینستاگرامی خود را حذف کرده است. 

پست‌ها و عکس‌های کریم‌پور در فضای مجازی

از سوی دیگر چرا تهیه‌کننده‌های سینما با یک تلفن و سفارش می‌توانند یک نفر را کارگردان و نویسنده‌ کنند اما یک کارگردان جوان که سال‌ها است در حال تولید فیلم در قالب کوتاه و ویدئویی است هنوز امکان ساخت یک فیلم بلند سینمایی پیدا نکرده است؟ به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد منافذ و درزهایی دارد که شاخ‌های اینستاگرامی می‌توانند خود را جای کارگردان جا بزنند و وارد سینما شوند. نتیجه‌ای که در آینده جز خراب شدن وضعیت سینمای ایران ندارد.

شاید هیچ وقت بزرگان سینمای ایران فکر نمی‌کردند که روزی یک نفر که با فیلم‌های جلف‌بازی مشهور شده است، کارگردان سینمای ایران شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت قرارداد ایران و چین سازمان سینمایی سینما اینستاگرام وزارت ارشاد هنجار شکنی شورای پروانه ساخت کارگردان سینما سینمای ایران ساخت فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • حذف پروانه کسب های کاغذی از ۵۰۰ هزارتا عبور کرد
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • طرح نهضت ملی مسکن رضوانشهر در مرحله صدور پروانه
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!