Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@13:55:14 GMT

راه‌اندازی ۹ دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۶۱۵۹۸

راه‌اندازی ۹ دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در کرمانشاه

فریبرز نجفی مهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه داده‌های واقعی ایجاد شدند و از جمله اقدامات مؤثر دولت نیز در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: در گذشته بیشتر فعالیت‌ها و مداخلات انجام شده در بافت‌های فرسوده شهری برای بهبود شرایط کالبدی و عمرانی این مناطق بوده که البته میزان توفیقات در این حوزه هم قابل تأمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به واکاوی وضعیت حاکم بر محلات مذکور، مشخص شد تا زمانی که مشارکت ساکنین و ذینفعان مناطق فرسوده جلب نشده و به ابعاد گوناگون و معضلات مبتلا به حاکم بر آنها توجهی محله محور نشود، نمی‌توان به نوسازی و بهبود کامل این بافت‌ها دست پیدا کرد.

نجفی مهر خاطرنشان کرد: در همین راستا با اتخاذ تدبیری ویژه، تصمیم گرفته شد در ۲۳۵ محله ۲۲ استان، دفاتری تحت عنوان دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی ایجاد و راه اندازی شود که بتوانند با استقرار کارشناسان و متخصصین بومی در حوزه‌های مختلف شهرسازی مددکاری حقوقی اجتماعی و … این باور را در میان اهالی به وجود آورند که در رفع مشکلات محله خود می‌توانند تأثیرگذار باشند و جوامع محلی را سازماندهی کنند تا بتوانند به خوبی مشکلات محل زندگی خود را مدیریت کنند و مطالبه گرانه یاری رسان دستگاه‌های دولتی باشند، همچنین اعتماد میان مردم و حکومت را تقویت کنند.

این مسئول ادامه داد: ساکنین چنین محلاتی از قشر محروم و آسیب پذیر جامعه هستند که به لحاظ داشتن مشکلات اقتصادی فراوان و عدم برخورداری از تحصیلات بالا، به صورت خودجوش در کارهای گروهی و جمعی برای توانمندسازی حضور پیدا می‌کنند بنابراین باید یک حلقه واسط و گروهی تشکیل شود تا بتوانند با استفاده از روش‌های مختلف این ساکنین را در فرآیند توسعه محله دخالت دهند که دفاتر تسهیلگری برای ایفای چنین نقشی ایجاد شدند.

وی بیان داشت: البته این به معنای تصمیم گیری به جای مردم نیست بلکه دفاتر تسهیل‌گری فرآیندی را تعریف می‌کنند که بر پایه آن مردم این محلات به اظهار نظر و طرح ایده برای نوسازی محله خود می‌پردازند و با همگرایی به وجود آمده میان اهالی، نوسازی منطقه شکل گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه خاطر نشان کرد: بر همین مبنا در استان کرمانشاه نیز در سه شهرستان کرمانشاه، اسلام آباد و هرسین تعداد ۹ دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی راه اندازی شد که در این مدت کم توانسته‌اند اقدامات خوبی در رابطه با شناسایی دقیق مشکلات مناطق مذکور، جمع آوری اطلاعات درست و واقعی از آسیب‌های محلات، شناسایی فعالان و بازیگران اصلی محله، تشکیل کمیته معتمدین و بزرگان محل برای رفع مشکلات، ایجاد اشتغال خانگی برای زنان سرپرست خانواده یا بدسرپرستان، مشاوره‌های مددکارانه به خانواده‌ها، آموزش و مهارت آموزی به اهالی، اجماع سازی میان دستگاه‌های خدمت رسان جهت تمرکز خدمات به این محلات، عارضه یابی و مشاوره به مشاغل خانگی و … را انجام دهند و پیشروتر از دستگاه‌های دولتی به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

نجفی مهر خاطرنشان کرد: این اقدام دولت در توانمندسازی و توسعه مندی مناطق فرسوده گامی مهم و کاربردی محسوب می‌شود و با سازماندهی گروه‌های پراکنده مردمی قادر خواهد بود بهسازی بافت‌های فرسوده را به خوبی فراهم کند.

کد خبر 4983963

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کرمانشاه تسهیل گری هیئت دولت ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد اقامه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا ازدواج بیرجند مجلس شورای اسلامی استانداری قزوین تسهیل گری و توسعه محلی دفاتر تسهیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان گفت: قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» را به ۱۰ بازارچه برسانیم که همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری، محمود ایرانمنش امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در نشست با رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان در خصوص بررسی عملکرد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» و چگونگی توسعه این بازارچه‌ها در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به ضرورتی که در شهر کرمان وجود داشت، بازارچه‌های محله‌ای دائمی «از تولید به مصرف» راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این بازارچه‌ها، جلب رضایت مردم است، افزود: در انتخاب محل بازارچه‌ها چند نکته را مدنظر داشتیم؛ ازجمله اینکه در محل‌هایی باشد که اقشار متوسط و پایین جامعه در آن ساکن هستند و تراکم جمعیت بالا داشته و از هسته مرکزی شهر فاصله داشته باشد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان بیان کرد: راه‌اندازی، فعالیت و نظارت بر بازارچه‌های محله‌ای با همکاری متقابل اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان انجام می‌شود و خوشبختانه سه بازارچه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، نمونه‌های موفقی هستند.

وی بابیان اینکه قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌ها را به ۱۰ بازارچه برسانیم تا همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند و میوه باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: برای واگذاری بازارچه‌ها مزایده برگزار می‌شود و قراردادهای شش‌ماهه منعقد خواهد شد و فقط افراد مورد تأیید اتحادیه می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

محمدرضا حاج‌عباسی رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: سال گذشته چندین جلسه برای هماهنگی راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای تشکیل شد تا این اتفاق رقم خورد و خوشبختانه بازخورد خوبی از مردم گرفتیم.

وی با اشاره به نظارت دائمی بر فعالیت بازارچه‌های محله‌ای به لحاظ کیفیت و قیمت عرضه، خاطرنشان کرد: سعی کردیم عوامل و واسطه‌هایی که موجب گرانی میوه می‌شود را برطرف و حذف کنیم تا قیمت نهایی جهت عرضه به شهروندان، کاهش یابد.

وی افزود: قیمت میوه‌های عرضه‌شده در بازارچه‌های محله‌ای به قیمت میدان میوه و تره‌بار و بعضاً کمتر از آن است و یکی از مهم‌ترین مزایای این بازارچه‌ها، متعادل کردن قیمت بازار است.

امیر هاشمی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز گفت: پس از صدور دستور راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای توسط معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، تیمی تشکیل شد و موانع را برطرف کردیم و کار را به‌صورت جهادی پیش بردیم.

وی با بیان اینکه پس از شروع کار، مهم‌ترین نکته تداوم و حفظ دستاوردهای آن است که نیاز به نظارت و تلاش جدی دارد و دغدغه همه کسانی که به این حوزه ورود کرده‌اند، کسب رضایت مردم است، گفت: از ابتدا موارد تأسیساتی موردنیاز بازارچه‌ها را با جدیت فراهم کردیم و همچنان پای کار هستیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اظهار کرد: توسعه بازارچه‌ها و مکان‌یابی مناسب را با مشورت اتحادیه انجام خواهیم داد و از افراد مورد اعتماد اتحادیه و خوشنام در بین مردم برای مدیریت بازارچه‌ها استفاده خواهد شد.

گفتنی است، سه بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» شهر کرمان واقع در میدان غدیر ۲، بلوار پزشک و شهرک شهید مطهری انتهای بلوار حضرت ابوالفضل (ع)، از اول فروردین‌ماه سال‌جاری کار خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

کد خبر 747921

دیگر خبرها

  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی