Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پس از ارائه گزارشی مختصر از وضعیت فرهنگ عمومی گیلان، چالش‌های این شورا را تشریح و راهکارهای برون‌رفت آن را نیز تبیین کرد.

فیروز فاضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت‌های شورای فرهنگی عمومی گیلان در سال گذشته، اظهار کرد: در طول سال ۹۸، ۳۷ جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزارشده که پنج جلسه از این نشست‌ها در مرکز استان و مابقی در شهرستان‌ها برگزارشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فعال‌ترین شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها را لنگرود با چهار جلسه عنوان کرد و افزود: انزلی، تالش و رودبار تنها با یک جلسه کم‌کارترین شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان‌های گیلان را در سال پیش تشکیل می‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به عمده‌ترین موضوعات مطرح‌شده در جلسات شورای فرهنگ عمومی، گفت: عفاف و حجاب، برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان، بررسی آسیب‌های فضای مجازی و بحران هویت، برنامه‌های اوقات فراغت، خشونت کلامی، ترویج فعالیت‌های قرآنی، امربه‌معروف و نهی از منکر، گرامیداشت چهلمین سالگرد برگزاری نماز جمعه، تشریح برنامه‌های تبلیغی و طرح‌های سالم‌سازی دریا و تجلیل از خبرنگاران ازجمله موضوعات مطرح‌شده در جلسات شورای فرهنگ عمومی در مرکز استان و شهرستان‌ها بوده است.

فاضلی همچنین مقابله با آسیب‌های عزاداری در ماه محرم و صفر، بررسی آسیب‌های اجتماعی، بررسی وضعیت قلیان سراها و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی آن‌ها، نام‌گذاری خیابان‌ها و میادین، بررسی راهکارهای رونق بخشی به نماز جمعه، ترویج فرهنگ اخلاق عمومی، بررسی مسائل فرهنگی ادارات، نظارت بر تالارهای عروسی، هتل‌ها و اجرای موسیقی در رستوران‌ها، ترویج فرهنگ کار و تلاش و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی و خطر تحریف آن را از دیگر موارد مطرح‌شده در شورای فرهنگ عمومی گیلان دانست.

وی به چالش‌های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی به‌صورت منفرد با هویت مستقل و جمعی به‌عنوان تشکیل‌دهنده شورای فرهنگ عمومی برای انجام کار ویژه‌های مورد انتظار با موانع درون‌سازمانی و برون‌سازمانی متعددی روبرو هستند که برخی از این موانع شامل نبود روابط با شوراهای فرادست و فرودست، نبود سازوکار مؤثر برای استفاده از ابتکارات و ایده‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های عمومی، عدم تمایل به آینده‌نگری و گرایش به نتایج زودرس در دستگاه‌های فرهنگی، تغییرات ذائقه‌ی و رفتار مردم، سرعت تغییرات محیطی و سبقت گرفتن تحولات از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تأثیرگذاری منافع متعارض گروه‌ها و جناح‌ها و سایر عوامل غیرفرهنگی اقتصادی اداری محلی بر عرصه فرهنگی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با طرح و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای کارآمدی شورای فرهنگی عمومی در استان، بیان کرد: تعیین روزی به نام فرهنگ عمومی فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به خدمات و زحمات این نهاد ارزشمند و معرفی و نقد درونی و بیرونی روندها و فعالیت‌ها و مطالبه کارهای انجام‌نشده و تلاش برای افزایش کارآمدی با تکیه‌بر تجارب ارزشمند شورا در سالیان متمادی است که می‌تواند دستمایه پیشبرد اهداف شورا و پاسخی به تحقق مطالبات جامعه و مقام معظم رهبری باشد.

فاضلی افزایش توان کارشناسی شورای فرهنگی از طریق تشکیل مؤثر کارگروه‌های علمی و مشورتی و همچنین برنامه‌ریزی و هدایت را دو رکن در ارتقای کارآمدی شورای فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: اجرای طرح جامع مسئله یابی و مسئله شناسی فرهنگی، ایجاد سازه کار ارتباطی مستمر با نخبگان فرهنگی و اهل فکر و قلم و اقشار جامعه برای راهکار یابی کاهش معضلات فرهنگی و توانمندسازی سازمان‌های فرهنگی برای انجام کار ویژه‌های سازمانی، کشف استعدادهای فرهنگی در ارائه طرح‌های عملیاتی در حوزه فرهنگ عمومی، تولید محصولات مخاطب پسند و رصد مستمر شبهات و تولید رسانه‌ای و تهیه محتوای قوی و مستدل برای پاسخگویی به آن‌ها می‌تواند در ارتقای کارآمدی شورای فرهنگ و عمومی مؤثر باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شورای فرهنگ عمومی گیلان شورای فرهنگ عمومی ارتقای کارآمدی عمومی گیلان شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای فرهنگ عمومی در خنثی سازی توطئه دشمنان هوشیار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جابر عزیزی پیش از ظهر یکشنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بیله‌سوار ضمن تبریک روز معلم و تقدیر از عوامل برگزاری جشنواره کوچ عشایر اظهار کرد: عشایر در رونق تولید و اقتصاد کشور بسیار موثرند و برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند ارزش‌های زندگی عشایر را به نحو احسن به عموم معرفی کند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: نظام جمهوری اسلامی حاکمیت اسلام است و از شاخصه‌های مهم و اصلی آن مقابله با باطل و دشمن است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بیله‌سوار با اشاره به اینکه دشمن سعی در تخریب ارزش‌ها و تضعیف عقاید و باورها دارد، خاطرنشان کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه دغدغه مند باشند.

عزیزی بیان کرد: امروز یکی از مسائل مهم کشور و جامعه ما، مقوله عفاف و حجاب است که باید توجه داشت برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و صرفاً نمی‌توان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد.

وی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی اتخاذ چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال برخی مسائل غفلت شود، کار ناقص می‌ماند و ما باید همواره این نکته را مدنظر قرار دهیم.

امام جمعه بیله سوار افزود: اجرای طرح نور و زمان اجرای آن یک اقدام هوشمندانه و به‌موقع از سوی فرماندهی انتظامی کشور بود که حمایت خود را از این اقدام اعلام می‌کنیم و باید نقشه‌های شوم دشمنان تبیین شود.

کد خبر 6097109

دیگر خبرها

  • رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
  • تأمین اعتبارات کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت را به حوزه فرهنگ بوشهر تزریق می‌کنیم
  • از ارتقای اخلاق امدادگری تا توجه به فرهنگ دینی در هلال احمر
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • اعضای شورای فرهنگ عمومی در خنثی سازی توطئه دشمنان هوشیار باشند
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»