Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میان گروه‌های جهادی برخی در عرصه‌هایی ورود می‌کنند و پا به نقاطی از کشور می‌گذارند که هیچ گروهی قبل از آن‌ها به آن‌جا نرفته و شاید اگر آن‌ها در آن منطقه فعالیت خودشان را متوقف کنند گروه دیگری جایشان را پر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ریشه تشکیل گروه‌های جهادی را شاید بتوان در فرمان امام مبنی بر جهاد سازندگی برای آبادانی ایران جست‌وجو کرد، فرمانی که سیل نیروهای انقلابی را برای عمران کشور و جبران عقب‌ماندگی باقی‌مانده از دوران قبل از انقلاب، راهی روستاها کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان گروه‌های جهادی برخی در عرصه‌هایی ورود می‌کنند و پا به نقاطی از کشور می‌گذارند که هیچ گروهی قبل از  آن‌ها به آن‌جا نرفته و شاید اگر آن‌ها در آن منطقه فعالیت خودشان را متوقف کنند گروه دیگری جایشان را پر نخواهد کرد.

گروه جهادی شباب‌الزهرا (س) از گروه‌های جهادی فعال در دو استان سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری است، مصطفی شهریاری مسؤول این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: سابقه گروه به سال ۹۱ برمی‌گردد، قبل از آن گروه جهادی با نام شهید محمدعلی باغبانی در شهرستان لنجان فعال بود اما زمانی که تصمیم گرفتیم تا در استان‌های محروم شرق کشور شروع به فعالیت کنیم نام گروه را به شباب‌الزهرا (س) تغییر دادیم.

 

 

عدالت در اجرای پروژه‌های عمرانی برای شیعیان و اهل سنت

این فعال جهادی اینطور ادامه می‌دهد: برای تقویت وحدت با برادران اهل تسنن هشت سال است که در حدود ۵۰ روستای سه شهرستان نیمروز، هیرمند و دوست محمد استان سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستیم، برخی تصور می‌کنند فعالیت‌ گروه‌های جهادی صرفاً برای خدمت‌رسانی به شیعیان است در حالی که هر فعالیت عمرانی در این مناطق برای شیعیان انجام دادیم عیناً برای اهل تسنن نیز اجرا کردیم، زمانی که برای اولین بار وارد این روستاها شدیم به ما گفتند که اینجا نمی‌شود اسم حضرت زهرا را آورد اما ما معتقد بودیم که خدمت‌رسانی دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

 

استمرار در ارتباط با مردم منطقه یکی از نکاتی است که آقای شهریاری بر آن تأکید دارد، او گفت: گروه‌های زیادی هستند که برای خدمت‌رسانی وارد منطقه‌ای می‌شوند و فعالیت‌های خوبی نیز انجام می‌دهند اما ارتباط آن‌ها با مردم محدود به همان یک هفته تا ده روزی است که در منطقه حضور دارند اما شرط ورود گروه شباب‌الزهرا به یک منطقه ارتباط مستمر با اهالی در طول سال است.

تهیه شیرخشک برای ۵۰۰ خانواده به طور مستمر

وی در خاطره‌ای عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌های روستایی در مناطق مرزی روی گونی زندگی می‌کنند و حتی موکت ندارند، یک بار که برای دیدار با یکی از خانواده‌ها به خانه یکی از خواهران اهل سنت رفتم از این که ما برای خدمت به آن‌ها وارد روستا شدیم تعجب کرد و از ما خواست تا برای فرزندش شیر خشک تأمین کنیم که این مقدمه‌ای بر تأمین شیر خشک برای ۵۰۰ خانوار نیازمند در روستاهای این سه شهرستان بود، شیر خشک یکی از نیازهای خانواده‌ها در منطقه سیستان است و بسیاری از مادران تنها با آب جوش بچه‌ها را سیر می‌کنند.

 

منطقه بی‌شناسنامه‌ها

بسیاری از این خانواده‌ها شناسنامه ندارند و این یعنی حتی یارانه نیز دریافت نمی‌کنند و بیکاری مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده تا جایی که در روستای ده مرده پیرمردی قصد خودکشی داشت که با ورود گروه به روستا او را از تصمیمش منصرف کردیم.

 

 

اثری که هم‌سفره شدن دارد

یکی از نکات مهم نحوه اسکان گروه‌های جهادی است، شهریاری در این رابطه مطرح کرد: هر زمان که در منطقه حاضر می‌شویم در خانه یکی از اهالی اسکان پیدا می‌کنیم اما مواد اولیه برای پخت غذا مانند برنج و گوشت را همراه خودمان می‌بریم، این بهانه‌ای می‌شود که با هم سر یک سفره بنشینیم و با اخلاق هم دیگر آشنا شویم، این روشی بود که در دوران حضور در جبهه‌ها  یاد گرفتیم که برای انتقال فرهنگ باید سر یک سفره بشینیم، اگر یک نوع لباس پوشیدیم، در یک صف نماز خواندیم محبت میان ما و اهالی بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به این که تاکنون چهار پل در مناطق مختلف سیستان ساخته‌اند، خاطرنشان کرد: وقتی مردم روستا ببینند روحانی‌های همراه کاروان قبا و عبا را در می‌آورند و همراه بناها مشغول به کار در گل و لجن می‌شوند و در موقع نماز وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند، حرف‌های ما را راحت‌تر می‌پذیرند و همین که شاهد تلاش روحانی شیعه برای ساخت مسجد اهل تسنن هستند محبت را در قلب‌ها بیشتر خواهد کرد.

 

پخت ۱۵ هزار نذری با کمک اهل تسنن

اهل تسنن نذری دادن را شرک می‌دانند اما وقتی شاهد فعالیت‌های گروه شباب‌الزهرا (س) بودند خودشان برای کمک پیش‌قدم شدند، هر ساله در شب شهادت حضرت زهرا (س) ۱۵ هزار پرس غذا با کمک اهالی طبخ می‌کنیم و مردم بارها به ما گفته‌اند که از زمانی که برای حضرت زهرا (س) مراسم می‌گیریم رزقمان بیشتر شده که از مصادیق فرمایش رهبر معظم انقلاب است که می‌فرمایند من رزق سال را در ایام فاطمیه می‌گیرم محبت به اهل بیت در بین مردم این مناطق به حدی رسیده که و ریش‌سفید سنی روستا در همان مراسم عزاداری علیه وهابیت سخنرانی می‌کند، همه این‌ها نشان می‌دهد که کار فرهنگی در کنار فعالیت عمرانی اثربخش می‌شود و منبر رفتن تنها جواب نخواهد داد بلکه باید منبر را با خدمت همراه کرد.

گروه شباب‌الزهرا (س) ۱۲۰ عضو برادر و ۵۰ عضو خواهر دارد که گروه خواهران تنها در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند و شش سال است که در روستاهای دهستان مشایخ مشغول خدمت‌رسانی هستند، تفاوت این گروه با گروه‌های دیگر این است که منتظر حضور مردم در کلاس‌ها نمی‌مانند بلکه به صورت طایفه به طایفه به خانه‌های مردم می‌روند و برنامه‌ها را در خانه‌های مردم اجرا می‌کنند.

 

 یکی از ایرادات نگاه سطحی به فعالیت جهادی برخورد امدادی با مشکلات منطقه است، به این معنا که گروه‌ها نسبت به حل ریشه‌ای مشکل اقدام نمی‌کنند بلکه با کمک امدادی و موقت بر مشکل سرپوش می‌گذارند، شهریاری عنوان کرد: در دو استان سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری مقدمات پرورش مرغ، شترمرغ و بز دوقلوزای شیرده را فراهم کردیم و کمک‌های مالی خیران را در راستای تقویت اقتصاد خانواده جهت‌دهی کردیم و به هر خانواده بر اساس علاقه و ظرفیت‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرغ یا دو بز و یا سه شترمرغ می‌دهیم.

 

 

نکته‌ای که گروه‌های جهادی باید به آن توجه کنند توزیع صحیح کمک‌ها است، در نگاه اول شاید تقسیم 200 مرغ بین 50 خانوار عالانه‌تر از تقسیم میان 4 خانواده باشد اما دادن 4 مرغ کمکی به اقتصاد خانواده نمی‌کند و مردم با اولین فشار مالی این چهار مرغ را سر می‌برند و می‌خورند، عادلانه این است که بدانید در هر بار مراجعه به روستا 4 خانواده را توانمند کرده‌اید و دیگر نیازی به کمک شما نخواهند داشت.

 

یکی دیگر از طرح‌های توانمندسازی که به تازگی در حال اجرای آن هستیم ایجاد گلخانه در مسیر توسعه پایدار روستاها است، در نمونه اخیر با صرف هزینه ۲۵ میلیون تومانی و ارائه آموزش به مردم گلخانه‌ای برای کشت صیفی‌جات ایجاد کردیم که تحولی بزرگ را در روستا رقم زده و با توجه به ظرفیت‌های این بخش به دنبال اجرای این طرح در سایر روستاها هستیم.

در نگاه اول ممکن است تصور کنید که گروهی با ۱۷۰ نفر عضو چابکی کمی داشته باشد و نتواند در شرایط بحرانی تغییر آرایش بدهد اما اقدامات گروه جهادی شباب‌الزهرا منحصر به محرومیت‌دایی نیست و در حوادث و بحران‌ها به سرعت وارد عمل می‌شود که از مصادیق آن‌ها می‌توان به حضور گروه در لرستان و خوزستان پس از سیل در سال گذشته اشاره کرد.

 

با ورود ویروس کرونا پیش‌بینی کردیم که خانواده‌های کم‌برخوردار بیش از دیگر طبقات جامعه در معرض ابتلا قرار گیرند به همین دلیل با فراخوان کردن اعضا، دوخت ماسک برای توزیع در میان محرومان را شروع کردیم و در مرحله اول شیوع بیماری ۵ هزار ماسک را تولید و توزیع شد.

 

یکی از پویش‌های راه‌اندازی شده توسط گروه جهادی شباب‌الزهرا پویش #با_هم_خنک_بشویم است که به خرید کولر برای مناطق گرم روستاهای اطراف زابل اختصاص دارد و با افزایش دمای هوا در اصفهان با استقبال خوب مردم مواجه شده چرا که شرایط آب و هوایی در استان سیستان و بلوچستان به مراتب سخت‌تر و بسیار طاقت‌فرسا است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۶/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان روستا اهل سنت سیستان و بلوچستان استان سیستان و بلوچستان گروه های جهادی شباب الزهرا خدمت رسانی خانواده ها گروه جهادی اهل تسنن گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۱۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع بذرپاش از وعده ۴ میلیون مسکن رئیسی

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری دانشجو، "مهرداد بذرپاش" وزیر راه و شهرسازی روز گذشته (دوشنبه) در دومین روز همایش گروه‌های جهادی و مردمی ضمن تقدیر از بسیجیان فعال، اقدامات امام راحل را در به خروش آوردن مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ستود و گفت: به خروش آوردن مردم، طرز تفکر متفاوت و داشتن روحیه رهبری اجتماعی می‌خواهد که امام راحل این ویژگی ارزنده را داشت.     

وی، یکی از اهداف تشکیل بسیج سازندگی را ترغیب مردم و آوردن آنها به صحنه‌های مختلف اجتماعی عنوان کرد و گفت: شما بسیجیان می‌توانید با روحیه خود به وزارت راه و شهرسازی در ترغیب مردم به نوسازی مسکن کمک کنید.

بذرپاش گفت: کارهای زیادی در کشور در حال انجام است اما به نظر می‌رسد رضایت بخش نیست زیرا فناوری که باید استفاده شود به کار نمی‌رود و گروه‌های جهادی می‌توانند در سرعت دادن به این اقدامات نقش موثری داشته باشند.     

وی از توسعه چشمگیر چند درصدی ساخت مسکن و ساختمان نسبت به ۸-۹ سال گذشته خبر داد.

در حاشیه نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین، تفاهمنامه همکاری میان "مهرداد بذرپاش" و سردار "سلیمانی" فرمانده بسیج مستضعفین کشور امضا شد.

جزئیات این خبر را میتوان در ویدیوی منتشر شده در این گزارش مشاهده کرد. 

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه جهادی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت بیش از ۱۵۰ گروه جهادی در آستارا
  • دفاع بذرپاش از وعده ۴ میلیون مسکن رئیسی
  • اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی
  • ساخت ۱۰۴۰ واحد نهضت ملی مسکن در قم توسط بسیج سازندگی
  • ارائه ۹میلیاردی خدمات بسیج سازندگی در اردستان
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • تدارک ۳۰ ویژه برنامه در هفته بسیج سازندگی/ فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی در گرگان
  • گروه جهادی شهدای صمصامی ناجی زن باردار کوهرنگی
  • فعالیت ۵ هزار گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی