Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی معتقد است: فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی به‌صورت عمیق و تاثیرگذار به دانشگاه‌ها راه‌یافته و همین امر موجب شده تغییراتی در شیوه‌ی کار پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد شود و آن‌ها را نیز به سمت توسعه‌ی فعالیت‌های پژوهشی و اولویت‌دادن به این حیطه سوق داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وقتی طرح و برنامه‌ای در جهاددانشگاهی پیگیری می‌شود، در طول انجام آن، مرزهای میان رییس، معاون، کارشناسان و اعضای عادی از بین می‌رود و همه در کنار یکدیگر و برای یک هدف که همانا موفقیت در اجرای طرح و برنامه است، فعالیت می‌کنند؛ این‌ها صحبت‌های دکتر مهشید منزوی، دبیر شورای علمی و سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی است و او تاکید می‌کند که این ویژگی‌ها را تنها در این نهاد می‌توان مشاهده کرد.

وی درباره نحوه ورود خود به جهاد دانشگاهی گفت: سال ۱۳۷۹ و به‌واسطه‌ی خانم دکتر بهلولی با کلاس‌های جهاددانشگاهی آشنا شدم؛ ایشان در آن زمان اظهار کردند که تصمیم دارند مرکزی تحت عنوان جی‌آی‌اس (GIS) در جهاددانشگاهی تاسیس کنند؛ من نیز به‌واسطه‌ی این‌که تجربه‌ی کار در مراکز فنی را داشتم و در حوزه‌ی کاربرد ملی توسعه، از کارشناسان طراحی نقشه‌های جی‌آی‌اس بودم، همکاری‌ام را با ایشان آغاز و مرکز مربوطه را در جهاددانشگاهی تاسیس کردیم؛ یعنی یک‌سال بعد و در سال ۸۰ مجوز این مرکز اخذ شد و من نیز به‌صورت پاره‌وقت در جهاددانشگاهی واحد تربیت‌معلم مشغول به کار شدم و اکنون ۱۹ سال از همکاری‌ام با جهاددانشگاهی می‌گذرد؛ البته پیش‌تر همکاری‌هایی با برخی شرکت‌های خصوصی داشته‌ام، اما ترجیح من این بوده که در یک مرکز دانشگاهی کار پژوهشی انجام دهم. در آن زمان آشنایی زیادی با جهاددانشگاهی نداشتم، هرچند که در دوران دانشجویی آشنایی نسبی از جهاددانشگاهی پیداکرده بودم، اما بعدها از این‌که این پیشنهاد به من شد و در جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت و خدمت شدم، خوشحال بودم.

منزوی ادامه داد: کادرسازی و تربیت نیرو در جهاددانشگاهی طی سال‌های اخیر با آن‌چه درگذشته بوده، متفاوت است. در گذشته حیطه‌های فعالیتی افراد با هم عجین بود؛ به‌گونه‌ای که افراد فرصت آموختن از یک‌دیگر را در این مجموعه داشتند. در آن زمان کسی به دنبال استخدام در جهاددانشگاهی نبود و افراد در پی انجام کارهای بر زمین‌مانده‌ی کشور و با همین نگاه، وارد جهاددانشگاهی می‌شدند، اما امروز می‌بینیم که گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی حتی به شیوه‌ی جذب دانشگاه‌ها دایر و اعضای آن‌ها انتخاب می‌شوند و در حقیقت شاهد حاکم‌شدن فضای بروکراسی اداری بر ساختار این مجموعه نیز هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی همواره با تاثیرگذاری و جریان‌سازی همراه بوده است؛ فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی نمونه‌ی بیرونی ندارد. در کنار این دو حوزه، جهاددانشگاهی در فضای دانشگاه، موفق به انجام فعالیت‌های گسترده‌ی آموزشی شده است. از سویی، فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی به‌صورت عمیق و تاثیرگذار، به دانشگاه‌ها راه‌یافته و همین امر موجب شده تغییراتی در شیوه‌ی کار پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد شود و آن‌ها را نیز به سمت توسعه‌ی فعالیت‌های پژوهشی و اولویت‌دادن به این حیطه سوق داده است. در حوزه‌ی فرهنگی نیز باید گفت توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی امروز دانشگاه‌ها، نتیجه پیگیری‌های مستمر همکاران ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.

دبیر شورای علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در مجموعه‌ی جهاددانشگاهی، در حوزه‌ی پژوهش و فناوری و در سطح کلان، اتفاقات خوبی رقم خورده است و محصولاتی به همت محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی تولیدشده که برای نخستین‌بار در کشور شاهد به‌بار نشستن آن‌ها بوده‌ایم و این محصولات نهایتا موجب قطع وابستگی کشور به خارج ‌شده است. در حوزه‌ی علوم انسانی نیز جهاددانشگاهی در دهه‌ی ۸۰ موفق شد فعالیت‌های معتبر و بزرگی را پیگیری کند؛ به‌ویژه در ۱۰ سال اخیر پژوهش‌های علوم انسانی جهاددانشگاهی در جهت رفع نیازهای توسعه‌ای در حیطه‌ی مسایل اجتماعی حرکت کرده و توانسته تا حدودی، دغدغه‌ی پژوهشگران در عرصه‌ی اجتماعی را مرتفع کند.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، منزوی در پایان گفت: جهاددانشگاهی نه‌تنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا، نمونه و مانندی ندارد؛ فعالیت‌های جهاددانشگاهی حیطه‌های بی‌شماری را در سراسر کشور در برگرفته و این موضوع برای این نهاد یک فرصت است و توانسته شبکه‌ای توانمند در کشور ایجاد کند که مشابهی در کشور ندارد. امروز، جهاددانشگاهی در تمامی مناطق و استان‌های کشور شعبه دارد و در تمام کشور، امور مربوط به کادرسازی، فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی را دنبال می‌کند. پایبندی به فرهنگ جهادی، در کنار داشتن توانمندی‌های علمی، ازجمله‌ی خصایص اعضای این مجموعه است که موجب تقویت حس یاری‌گری و اعتلای کشور در آن‌ها شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشی جهاددانشگاهی ی جهاددانشگاهی ی علوم انسانی دانشگاه ها فعالیت ها حوزه ی ی فرهنگی ی فعالیت ی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۵۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود

‌به گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا زارع برزشی با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری افزود: نکته مهمی که در انتخاب شعار سال وجود دارد این است که تاکید رهبری بر مشارکت محسوس مردم در اقتصاد است؛ یعنی روابط حاکم بر اقتصاد به مردم واگذار شده و دولت نباید در اجرای اقتصاد دخالت کند بلکه اقتصاد توسط مردم و نهادهای مردمی باید اداره شود و دولت نقش تسهیل کننده داشته باشد، در همین راستا با توجه به اینکه مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران رشته فعالیت‌های مهمی را در افزایش مشارکت مردم و اشتغال در خود جای داده، وظیفه خطیری دارد و بر همین اساس برنامه‌های سال ۱۴۰۳ خود را چیده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید فعال کردن تعاونی‌هاست و همچنین در بخش صادرات نیز می‌توان از کنسرسیوم‌های صادراتی بهره مند شد. مردم زمانی در اقتصاد مشارکت می‌کنند که اقتصاد شفاف شرایط مساعد و امنیت اقتصادی فراهم باشد و فضای امن کسب و کار را به طور ملموس حس کنند و بدانند در صورت ورود به اقتصاد سرمایه‌هایشان را از دست نمی‌دهند که این مهم در حوزه صنایع خلاق با شفافیت بیشتری روبروست.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران بیان کرد: امروزه در جوامع صنعتی و توسعه یافته با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری و شدت گرفتن رقابت در حوزه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور ایجاد توان رقابتی، ماندگار بودن و جلوگیری از عقب ماندگی علمی و صنعتی از سایر جوامع و رقبا نیاز جدی به مقوله خلاقیت و نوآوری و استفاده حداکثری از علم و دانش روز برای پیشبرد صنایع، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و در نهایت خلق ثروت احساس می‌گردد.

ایشان در ادامه افزود؛ عنصر خلاقیت در راستای تقویت صنایع و ایجاد کسب کارها و تولید محصولات نوین جز در سایه تعامل جدی و مؤثر دستگاه مربوطه اعم از دانشگاه‌ها، مراکز علمی، واحدهای صنعتی و دانش بنیان و دستگاه متولی سیاست گذاری و حمایت کننده و قانون گذار میسر نخواهد بود.

بنا به اعلام سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران در حال آمار واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته بر اساس رشته فعالیت‌های اصلی مرکز رشد داشته است و در رشته فعالیت طلا، نقره، جواهر و بدلیجات با ۷ درصد افزایش، در رشته فعالیت اسباب بازی و سرگرمی با ۱۰ درصد افزایش، در رشته فعالیت تجهیزات و البسه ورزشی در سه بخش تجهیزات ورزشی با ۷ درصد افزایش، توپ‌های ورزشی با ۱۱ درصد افزایش و چمن مصنوعی با ۵۰ درصد افزایش و در حوزه فرش دستباف با ۱۱ درصد رشد تولید روبرو بودیم.

محمدرضا زارع برزشی با بیان برخی از برنامه‌ها و اقدامات دفتر صنایع خلاق و ورزشی در سال ۱۴۰۲ از تدوین برنامه راهبردی در حوزه تخصصی اسباب بازی و سرگرمی، تدوین برنامه راهبردی در حوزه تخصصی طلا، نقره و جواهر و تدوین برنامه راهبردی در حوزه تخصصی البسه و تجهیزات ورزشی خبر داد و خاطر نشان کرد: در تنظیم هر یک از این برنامه‌های راهبردی نظرات گروه‌های مختلف در بخش‌های دولتی، خصوصی و انجمن‌ها که با این رشته فعالیت‌ها مرتبط هستند؛ در طی جلسات کارشناسی اخذ شده است و برنامه راهبردی هنر-صنعت فرش دستباف نیز به زودی با همین مدل رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه همچنین از برنامه‌ها و اقدامات این مرکز در سال ۱۴۰۳ برای رشد تولید و مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در حوزه اسباب‌بازی، فلزات گرانبها و جواهرات، تجهیزات و البسه ورزشی و فرش دستباف اشاره کرد و افزود: ساماندهی کد تعرفه و آیسیک این مرکز در رشته فعالیت‌های تعریف شده، پیگیری جدی طرح درج کد شناسه و رهگیری بر روی محصولات، کنترل صادرات و واردات به وسیله وضع قوانین تشویقی در کشور خبر داد.

محمدرضا زارع برزشی مدیرکل در خاتمه گفت؛ کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع خلاق پی برده و اقدامات متناسبی را در این خصوص به انجام رساندند امروزه از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بین المللی، موقعیت ممتازی دارند وکشورهایی که به دلایل مختلف اعم از ایدئولوژیک، سیاسی، اهداف اقتصادی کوتاه مدت یا حتی ماهیت فرهنگی، از صنایع خلاق خود حمایت نکرده‌اند؛ امروز گرفتار هجوم محصولات و محتواهای فرهنگی بیگانه شده‌اند و در معرض همه گونه پیامدهای جدی آن همچون به خطر افتادن هویت فرهنگی و پرداخت هزینه‌های سنگین بابت حق تکثیر (کپی رایت) یا فشار برای ایجاد مانع در برابر واردات فرهنگی قرار گرفته‌اند و بدین سبب چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی در معرض خطر انزوا قرار دارند.

کد خبر 6090372 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند