Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی پلیس فتا درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان به هموطنان هشدار داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سرهنگ رامین پاشایی ضمن هشدار درباره کلاهبرداری به بهانه دریافت نذورات اظهار کرد: همزمان با نزدیک شدن به عید سعید قربان و نظر به اجرای توصیه‌های بهداشتی و آموزشی مسئولان بهداشتی کشور درباره نحوه عرضه دام در کشور و محدودیتهای تعیین شده در این موضوع، افراد سودجو و کلاهبردار از فرصت پیش آمده برای اهداف سودجویانه خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اجتماعی پلیس فتا افزود: کلاهبرداران سایبری با سوء‌استفاده از شرایط موجود در کشور نسبت به انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات برای یاری رساندن به نیازمندان در حال فعالیت مجرمانه هستند.

این مقام انتظامی درباره شیوه کار این مجرمان سایبری، گفت: کلاهبرداران با طراحی سایتهای جعلی و دروغین به عنوان مؤسسات و سازمانهای شناخته شده و معتبر، با اعلام شماره حسابهای شخصی، متقاضی واریز وجوهات به اینگونه حسابها هستند.

وی به شگرد دیگر این افراد سودجو اشاره و خاطرنشان کرد: کلاهبرداران با ترفند خیرین و راه‌اندازی صفحات شخصی در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانها و سوء‌استفاده از نام و اعتبار افراد مشهور و شناخته شده  شامل هنرمندان، ورزشکاران و سرشناسان کشور با انجام مهندسی اجتماعی نظیر تحریک احساسات هموطنان و تهیه کلیپهای تصویری شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانواده‌های کم‌بضاعت مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمک‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند می‌شوند.

پاشایی بیان کرد: با تجزیه و تحلیل اینگونه فرآیندهای کلاهبرداری و پرونده‌های قضائی به پلیس فتا مشخص شد که این نوع فعالیتها در فضای مجازی، عمدتاً با هدف سودجویی صورت می‌گیرد و به عنوان نمونه در یکی از استانهای جنوب شرقی کشور، فردی که مدعی خدمت‌رسانی به خانواده‌ای نیازمند و دارای بیمار صعب‌العلاج بود، با دریافت وجوهات مختلف از خیرین مبلغ 15 میلیارد ریال کلاهبرداری کرد که با هوشیاری همکاران پلیس فتا شناسایی و پس از دستگیری  تحویل مراجع قضائی شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا به هموطنان توصیه کرد که در صورت تمایل به پرداخت نذورات نقدی یا غیر نقدی خود، حتماً از طریق مؤسسات مجاز و شناخته شده که از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام کنند و در صورت مشاهده و گزارش موارد مشکوک و یا نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی با مراجعه به سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cybrpolice.ir بخش مرکز امداد و فوریتهای سایبری یا از طریق شماره تماس 096380 با پلیس فتا در ارتباط باشند.

کلاهبرداری‌های با مبالغ اندک در فضای مجازی چگونه قابل پیگیری است؟

انتهای پیام/

R1370/P/S2,21,1392,41/CT12 واژه های کاربردی مرتبط فضای مجازی پلیس پلیس فتا بیشتر بخوانید... کلاهبرداری‌های با مبالغ اندک در فضای مجازی چگونه قابل پیگیری است؟ فریب کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی چالش "بازی جرأت یا حقیقت" در اینستاگرام/ بازداشت متهم فعالیت چراغ خاموش سایت‌ها در درج قیمت مسکن/لزوم ورود پلیس فتا قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... کلاهبرداری‌های با مبالغ اندک در فضای مجازی چگونه قابل پیگیری است؟ فریب کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی چالش "بازی جرأت یا حقیقت" در اینستاگرام/ بازداشت متهم فعالیت چراغ خاموش سایت‌ها در درج قیمت مسکن/لزوم ورود پلیس فتا واژه های کاربردی مرتبط فضای مجازی پلیس پلیس فتا پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ مرکز آمار اتحادیه اروپا: ۴۲ درصد از نوزادان اروپایی حاصل روابط خارج از ازدواجند! + نمودار ۲ فیلم// جنین خود را به‌بهانه "عدم تشکیل قلب" نکشید! ۳ "نرگس محمدی "سرانجام به گفت‌وگو با فرزندش رضایت داد ۴ آتش‌سوزی در یک مجتمع ۱۰ طبقه‌ای در شمال شرق تهران + تصاویر ۵ تنها بند اجراشده از "قانون تسهیل ازدواج جوانان" نامگذاری روز ازدواج جوانان! + جدول ۶ کرونا در کودکان با چه علائمی بروز می‌‌یابد؟ ۷ واکاوی یک سناریوپردازی؛ چرا "نرگس محمدی" با دختر و پسرش صحبت نمی‌کند؟ ۸ اعتراض رسمی ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت «خوشنویسی اسلامی» مهمترین اخبار اجتماعی فیلم// جنین خود را به‌بهانه "عدم تشکیل قلب" نکشید! "رمدسیویر" ساخت ایران تا آخر هفته با یک چهارم قیمت نمونه وارداتی توزیع می‌شود تهدید و مزاحمت تلفنی داماد فراری نعمت‌زاده برای دادگاه از داخل کشور آموزش‌و‌پرورش به مرکز تولید نابرابری و ناعدالتی تبدیل شده/ افزایش فاصله آموزشی بین تهران و سیستان به ۵۷ برابر در دولت روحانی! مهمترین اخبار تسنیم سوئیس: اولین معامله با ایران از طریق کانال تجاری بشردوستانه انجام شد جزییات ارزهای برنگشته به چرخه اقتصادی کشور/ کدام صادرکنندگان ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند؟ تثبیت استراتژی بازدارندگی حزب‌الله لبنان/ چرا اسرائیل قبل از هرگونه تجاوز هزاران بار به عواقب آن می‌اندیشد اختصاصی| گفتگو با عضو دربار پهلوی: چرا دولت آمریکا اجازه تکمیل درمان به محمدرضا پهلوی نداد؟ اعمال محدودیت در پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن/ اجاره‌نامه قبل از ۴ مرداد اعتبار ندارد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی پلیس پلیس فتا فضای مجازی پلیس پلیس فتا فضای مجازی پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۶۷۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟

در عصر تکنولوژی و فناوری استفاده از تبلت و گوشی میان کودکان و نوجوانان رواج پیدا کرد؛ اما استفاده از فناوری چه اندازه کنترل شده است تا کودکان محتوا‌های مربوط به سنین خود را مشاهده کنند؟

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب هم باشد به خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب از یکدیگر تمییز و تشخیص دهند و نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین هستند؛ اما این کنترل نمی‌تواند به صورت مستمر صورت بگیرد از طرفی رهاشدن در این فضا خطراتی به همراه دارد.

حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه

با پررنگ شدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان کشور‌ها به سمت وضع قوانینی رفتند تا فضای مناسب تری جهت استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کنند. 

در سنگاپور قوانینی برای مقابله آزار آنلاین کودکان در نظر گرفته شد، طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلتر‌های مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.

فرانسه

فرانسه تولیدکنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و ... را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند. این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع کرده است.

هند

کشور هند دستورالعملی را برای معلمان و والدین درباره ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید دراپ‌های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف استفاده شود. والدین و معلمان باید به کودک آموزش دهند تا حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند.

استرالیا

استرالیا پیش نویس قانونی را ارائه کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.

چین
چین اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد که پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. چین قوانینی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر ۱۸ سال در بازی‌های ویدئویی نیز وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به ۳ ساعت در هفته کاهش داد.

ایران و اینترنت کودکان

سال گذشته در کشور ما با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) برای خانواده‌ها سه روش به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم کرد که نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. زیرا حفاظت از کودکان در محیط اینترنت نیازمند تلاش هماهنگ والدین، تولیدکنندگان، ارائه‌کنندگان خدمات و قانونگذاران است. 

فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ 

در دولت سیزدهم صیانت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن اشاره کرد.

عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است، اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفته بود که سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام شده یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.

تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آنها کمتر در معرض محتوا‌های نامناسب قرار گیرند. همچنین فراهم سازی محیط امن متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتور‌های تلفن همراه این امکان فراهم شده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده است

سند صیانت از کودکان در فضای مجازی
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. 

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. 

این سند مصوب شورای عالی فضای مجازی خالق الگوی ملی برای نظم بخشی حقوقی و مدیریت فضای مجازی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ و اصل این سند، ایجاد محیط مجازی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان است.

کلام آخر 

محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت لازم و ضروری است و باید همه نهاد‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ پای کار باشند، اما این نقش پررنگ والدین است که می‌تواند نتیجه مطلبوب را ارائه دهد و از آن مهم‌تر آموزش به کودکان و نوجوان از سوی خانواده و معلمان نکته پررنگی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

منبع: آنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی
  • جزئیات اجرای طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی در رشت
  • کلاهبرداری یک میلیاردی با پیامک جعلی ثنا