پایتون، زبان برنامه نویسی سال ۲۰۲۰ شد
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۲۰۹۶
مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) پایتون را برای سومین سال متوالی به عنوان زبان برنامه نویسی برتر در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد. در رده بندی این سازمان جاوا و C به ترتیب در ردههای دوم و سوم قرار گرفته اند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک محبوبیت ۵۵ زبان برنامه نویسی را به کمک ۱۱ معیار اندازه گیری و لیست برترینهای سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱۰ زبان برنامه نویسی برتر سال ۲۰۲۰ از نظر IEEE
Python
Java
C
C
JavaScript
R
Arduino
Go
Swift
Matlab
همانطور که مشاهده میکنید پایتون به صدر جدول تکیه زده و پس از آن جاوا و C به ترتیب در ردههای دوم تا سوم قرار گرفتهاند. برای مشاهده لیست کامل به این صفحه مراجعه کنید.
بر اساس اطلاعات مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، یکی از دلایل قرارگیری پایتون در صدر جدول رشد استفاده از این زبان برای آموزش بوده که آمارهای آن را به طور ناگهانی افزایش داده است. بسیاری از کاربران سراسر دنیا سوالات یکسان در مورد این زبان را بارها و بارها سرچ میکنند و همین عامل یکی از دلایل افزایش محبوبیت آن بوده است.
این اتفاق در دهه ۸۰ میلادی و برای زبان برنامه نویسی بیسیک (BASIC) نیز رخ داد. در آن زمان کتابها، مجلات و حتی برنامههای تلویزیونی این زبان را مشهور کردند، اما تعداد محدودی از برنامه نویسان حرفهای از این زبان که قابل قیاس با پایتون است استفاده میکردند.
پس از پایان محوبیت کامپیوترهای خانگی محبوبیت زبان بیسیک نیز پایان یافت. البته برخی از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته آن زمان مثل مایکروسافت ویژوال بیسیک همچنان توسط برنامه نویسان حرفهای مورد استفاده قرار میگیرند.
دلیل دوم محبوبیت پایتون این است که این زبان برخلاف بیسیک، به لطف مجموعهای عظیم از کتابخانههای باکیفیت به طور مداوم در زمینههایی همچون یادگیری ماشینی به کار گرفته میشود.
از تأثیر دنیاگیری ویروس کرونا بر لیست IEEE نیز نباید غافل شد. اگر تنها توییتر را به عنوان معیار در نظر بگیریم، زبان برنامه نویسی کوبول (COBOL) در رده هفتم قرار میگیرد. سیستمهای پرداخت مزایای بیکاری ایالات متحده که از این زبان استفاده میکنند، به خاطر مراجعه بیش از حد مردم در ماه آوریل از کار افتادند و همین عامل سبب شد این زبان نویسی به سرخط خبرها تبدیل شود.
ظاهراً اکثر سیستمهای مبتنی بر زبان کوبول از چندین دهه قبل تا حالا آپگرید نشده بودند. این موضوع سبب بحران کمبود برنامه نویسان زبان کوبول شد و یک مرتبه تقاضا برای استخدام آنها را بالا برد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پایتون برنامه نویسی کامپیوتر زبان برنامه نویسی سال ۲۰۲۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا