Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@06:02:52 GMT

توحید محور اصلاح جامعه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۲۸۸۵

توحید محور اصلاح جامعه

امام محمدباقر(ع) برترین شخصیت جهان اسلام درعصر خود بود و مسلمانان در بزرگداشت واعتراف به فضل و کمال حضرتش اتفاق نظر داشتند. از این‌رو وقتی درآستانه برگزاری یکصد وسومین مناسک حج پس از فتح مکه او را میان خود نیافتند کنجکاو شدند تا بدانند، آشکارترین پرچم برافراشته خاندان نبوت که مقصود ومراد عالمان واندیشمندان بلاد اسلامی ومورد تکریم وتقدیر آنان بود، چرا همچون سال‌های قبل کنارشان نیست!

غافل از آنکه همین پایگاه اجتماعی امام باقر(ع) خشم وغضب امویان را برانگیخته وموجب گشته تا آنان دست به جنایت دیگری بیالایند وحضرتش را به شهادت برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفوذ فراگیرامام باقر(ع) منزلت رهبری امت را به جایگاه خود بازگردانده وتعالیم مکتب را نیز از ورای یک قرن تغییر ومسخ شدگی به مسیری کشاند که می‌توانست در برابر هجوم عناصر بیگانه ومنحرف، از خود مقاومت نشان دهد و در درازمدت اصالت‌های مکتب حفظ واستمراریابد. کوشش امام باقر(ع) که در تأسیس دانشگاه بزرگ اسلامی با صدها دانش پژوه وجویای علم از سراسر بلاد اسلامی تجلی داشت، ضمن معرفی و صیانت از رسالت محمدی(ص) ناسازگاری خط خلافت با خط رسالت را می‌نمایاند، امری که خلفای اموی بر آن حساس بوده و می‌دانستند درصورت تداوم، مشروعیت آنان برای استقرار در جایگاه رهبری مسلمانان به‌عنوان خلیفه مسلمین را به چالش خواهد کشید. با روی کار آمدن امویان انحراف از اصول اسلام آغاز و بتدریج شدت گرفت، در این میان عرصه فکر وعقیده نصیب بیشتری برده وآسیب فراوانی دید، تا آنجا که مکاتب اعتقادی متعددی در فضای فکری جوامع اسلامی ایجادوهر کدام با پیروانی متعصب تبدیل به جریانی فکری که با اصول روشن مکتب اسلام درتزاحم بود، شدند. این جریانات بدعت‌های بی‌شماری را که با کتاب وسنت پیامبر اسلام منافات داشت رواج داده و باب شک و شبهه پیرامون عقاید اصیل مکتب نبوی را گشودند. حکومتگران نیز نقش بزرگی در گسترش اینگونه افکار داشته و به‌عنوان ابزاری در جهت تحکیم پایه‌های خلافت خود از آن استفاده می‌کردند. آنان با نادیده گرفتن معیار دانش وتقوی، خلافت را در فرزندان خود موروثی کرده وهمه پست‌های مهم را به افراد متملق و نزدیکان خود سپردند، همچنین با ایجاد ترس و طمع درافراد بانفوذ وصاحبان رأی ونظر، آنان را نیز با خود همراه ساختند. در چنین شرایطی امام محمد باقر(ع) برای اصلاح اموروعبور دادن جامعه از بحران فکری، به مقابله با تقلید کورکورانه و سطحی نگری برخاست و افکارعمومی را به سمت اندیشه‌های ناب ومفاهیم اصیل اسلامی سوق داد. آن حضرت همزمان با نقد اندیشه‌های انحرافی، جامعه را با تعالیم اسلام آشنا و به اصل محوری توحید توجه می‌داد، زیرا در مجموعه تعالیم اسلام عبودیت خالصانه پروردگار یکتا و پرهیز از شرک درهرکیفیتی می‌تواند عامل مهمی در اصلاح اندیشه وعمل بوده وبشریت را به سعادت حیات دنیایی و پس از آن برساند. از این‌رو آن حضرت پیروی از عقاید انحرافی و بدعت‌ها از جمله غلو در حق بزرگان دین را مصداق شرک دانسته ومی فرماید: «نه علی(ع) را پایین‌تر ازآنچه خدا برایش قرار داده بیاورید ونه او را بالاتر از مقامی که خداوند برایش قرار داده ببرید.» همچنین خطاب به پیروان وباورمندان می‌فرماید: «ای گروه شیعه، همواره ازگروه میانه باشید که تندروان به سمت شما برگردند و کندروان به شما برسند.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: باقر ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری فرقان انقلاب بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد حسین بلک به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه روز گرامی داشت مقام معلم و سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری پیامی را صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است...

«بسمه الله الرحمن الرحیم

مطهر در اندیشه بود مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و صاحب سبک در بیان سخنانش عطش شنوندگانش را فرو می‌نشاند و حکمتش جان‌ها را سیراب می‌کرد. در میدان استدلال و برهان بی بدلیل و در ساحت لطافت و بلاغت کم نظیر درایتی فراتر از زمانه داشت و فراستی در گفتمان مجاهدی که درس رزم را از سترگ مردانی که سینه‌ای سرشار از فقاهت و حکمت داشته‌اند آموخته بود.

رسم تلمذی حکیمانه را از بزرگ مردانی چون حضرت روح‌الله الموسوی الخمینی (ره) با خود داشت.آنگونه که فرمود او حاصل عمرم بود. زلال حقیقت اسلام را آنگونه که بود نه آنطور که می خواست عمیقاً تا عمق جان نوشیده بود. شهد شیرین حقایق دین را با گفتمانی نو به افکار جوانان و جهانیان نوشاند و بیشتر از عصر خود می اندیشید و می دانست و می خواست افکار برخواسته از حقایق قرآن و اسلام ناب او تا کنون غبار بر خود ندیده و رفته رفته حجاب معاصرت چهره درخشان او را رخشنده تر از قبل هویدا می سازد. انقلاب اسلامی و مبارزه با طاغوت به یّمن نگاه بلند او رفعت یافت و ریشه های مستحکم آن از اندیشه ژرف او استحکامی همیشگی یافت.آن روز که مبارزان به ظاهر خود را مقابل اسرائیل صهیونیست می دیدند و در بازی همان ستمگر به اسارت رفته بودند فریادهای این مطهر بود که جهان اسلام را به این درد کُشنده و ستم بیدادگر غده سرطانی نهیب داد و دل خون پیامبر گرامی اسلام (ص) را در این سوز و سوگ به شهادت گرفت.

براستی فرقان انقلاب بود و کینه توزان این امت که از نگاه و افکار او درمانده و بی تاب شده بودند تیری را به چشمی بینا و مغزی متفکر روانه کردند. به آن امید که سوی چشم نافذش را کور کنند و افکار بلندش را از پرواز باز بدارند غافل از آنکه بذرهای کِشته شده و نهال‌های غرس شده در افکار اندیشمندان و علاقمندان خیلی زود جوانه زد و قد کشید.

به گونه‌ای که ریشه انحراف و التقاط را فرزندان معنوی و علمی او برکَنند تا آنجائی که امروز بزرگ مردانی از مکتب او خود مکتب ساز شده‌اند و شمشیر و تفنگشان به مدد قلم پاک و کارساز آن شهید وارسته قیام کرد و درفش ساخته و پرداخته از موهبت علم و جهاد چشم و قلب مستکبران و ستمگران را پاره و خون چکان کرد و عنکبوتیان را در گورستانی از تارهای تنیده از ظلم و ستمشان گرفتار آورد و امت اسلام را شاهد جان دادن و ذلت و خواری آنان کرد به امید آنکه کنار مقتدا و مولایمان نماز شکر را با ترنم فتح و ظفر در مسجد الاقصی قامت بندیم و صلای ولایت تا اقصی نقاط عالم را شاهد شویم.

بر ماست تا در استمرار این جهاد علمی و اخلاقی آن مرد راستین الهی فرزندان و جامعه ای در خور تربیت کنیم و بیارائیم و خود را از این موهبت الهی همواره بهره مند کرده و بر رشد و بالندگی آن بیفزائیم.»

کد خبر 6093281

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • مطهری امام
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند