Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه ابن سینا به دلیل فعالیت در زمینه ساخت واکسن پیشنهاد داد که می تواند در زمینه ساخت واکسن کرونا ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه توانایی تولید واکسن در محققان پژوهشکده ابن سینا وجود دارد، بیان کرد: معمولا ساخت واکسن از زمان شروع پروژه به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد که در این صورت می بایست بودجه تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاددانشگاهی در خصوص بودجه ساخت واکسن گفت: ۴-۳ میلیارد تومان برای ساخت واکسن نیاز است و جهاددانشگاهی به دلیل اینکه بودجه مستقلی برای اینگونه فعالیت ها ندارد نمی تواند به تنهایی تامین کننده باشد.

به گفته وی، بودجه پژوهشکده ابن سینا هم برای تولید واکسن کافی نیست و از طرفی اگر بخواهیم در این نوع پروژه ها تامین مالی داشته باشد باید یک سرمایه گذار وجود داشته باشد. ولی به دلیل اینکه بودجه ساخت این واکسن از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تامین نشد لذا پروژه پیشنهاد شده از سوی پژوهشکده متوقف شده است.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی، بهنگام شیوع کرونا در کشور، وزیر بهداشت اعلام کرد محققان توانمندی های تولیدات در زمینه کرونا را اعلام کنند که ما پیشنهاد دادیم زیرا این توانایی وجود داشت؛ اما به تازگی نیز اعلام کردند که ۳ گروه روی این موضوع کار می کنند تا واکسن کرونا تولید شود.

بالا بودن توانایی محققان در زمینه رفتار شناسی ویروس کرونا

وی با تاکید بر اینکه توانایی محققان در زمینه رفتارشناسی ویروس نیز بالاست، بیان کرد: یک موضوعی که مطرح است این است که تحقیقات روی کرونا در کشور وجود دارد و ویروس شناسان ما در کشور تا حدودی با این ویروس آشنایی دارند و گرنه به تولید کیت نمی رسیدند. محققان در واقع از کرونا شناخت لازم را دارند که کیت طراحی می کنند.

سلول درمانی نیاز به بودجه دارد

طیبی با تاکید بر اینکه پژوهشگران رویان روی موضوع سلول درمانی کار می کنند، بیان کرد: مرحله اول سلول درمانی کرونا در رویان با موفقیت روبرو شده اما مراحل بعدی این درمان نیاز به بودجه دارد.

وی ادامه این کار را منوط به موافقت وزارت بهداشت و بیمارستانهای مسیح دانشوری و شریعتی دانست.

وی افزود: پژوهشگاه رویان علی رغم توسعه در فعالیتهایش با کمبود بودجه مواجه است که در این شرایط هم افزایشی نداشته است؛ همچنین درآمدهای درمان نازایی، ناباروری و سلول درمانی تقریبا متوقف شده است. 

رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه برای پروژه سلول درمانی هم نیاز به بودجه داریم، بیان کرد: این کار هزینه بر است وبه حمایت دارد.

طیبی با تاکید بر اینکه البته وزارت بهداشت بر اساس توانمندی در کشور تقسیم کاری را در نظر دارد، بیان کرد: اما در سلول درمانی متوقع هستیم که رویان متولی درمان کرونا در کشور شود.

انعقاد قرارداد برای تولید انبوه کیتها

وی با اشاره به کیتهای تشخیص کرونا گفت: این کیتهای تشخیص تاکنون تولید می شد و در اختیار آزمایشگاهایی جهاد در تهران و خراسان رضوی و تعدادی آزمایشگاه محدود قرار می گرفت.

وی ادامه داد: اکنون قرار داد تولید یک میلیون کیت با یک شرکت دانش بنیان جهاددانشگاهی منعقد شده که در اختیار سایر آزمایشگاهها نیز قرار می گیرد که این موفقیت خوبی است.

کد خبر 4984379 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی حمیدرضا طیبی ویروس کرونا واکسن ویروس کرونا تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو واکسن کرونا فناوری فضایی اینترنت ماهواره امنیت اطلاعات گوگل امنیت سایبری حاکمیت سایبری هوش مصنوعی کرونا در کشور سلول درمانی ساخت واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی مانند یک سپر از آسیب به سلول های تولید کننده انسولین محافظت می کند و حتی در برخی موارد طول عمر این سلول ها را افزایش می دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول های مهم انسولین تولید می کنند و بدون این ماده فرد نمی تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند یه تزریق مادام العمر انسولین منجر می شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

اما محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین برای جلوگیری از آغاز دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، برای مقابله با طیفی از بیماری ها نوید بخش بوده است.

آنتی بادی ها در حقیقت پروتئین هایی هستند که سلول هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا در مقابل هدف های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی های مونوکلونال طوری مهندسی شده اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می شوند. این نوع درمان هادر مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری هایی مانندمالاریا، کووید۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی ها طوری طراحی شدندتا سلول ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند. اما mAb43آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول های بتا قرار دارد، پیوند می زندو سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می کند تا آنها را در برابر حملات سلول های ایمنی مخفی کند. هنگامیکه این دارو به طور مرتب مصرف شود، سلول های بتا را محافظت می کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین نیز حفظ می شود. حتی اگر آسیب هایی به سلول ها وارد شده باشد، این سپر به سلول ها بتا فرصت می دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش ها پس از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی ،هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و پس از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش ها به طور موقت و پس از نمایان شدن علایم اولیه و قبل از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. اما این موش هم پس از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می دهد داروی مذکور می تواند روند ابتلا به دیابت را در مراحل اولیه ابتلا معکوس کند.

تمام موش هایی که این درمان را دریافت کردند تا پایان آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش ها نیز همین اندازه است. تحقیق مذکور هم اکنون با استفاده از آنتی بادی موش ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. اما پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را قبل از آزمایش بالینی توسعه دهند. اما یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند.محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

این تحقیق در ژورنال دیابت منتشر شده است.

کد خبر 6095397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • دلایلی که مربیان به سمت جوانگرایی نمی‌روند/ همه نتیجه‌گرا شده‌اند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد