Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ  «نوعروس» صفحات زندگی ساده و بی‌تکلف«رقیه رضایی» تازه عروسی آرام و شوخ طبع را به‌تصویر کشیده‌ که در جمعه‌خونین سال ۶۶  به‌دست عمال آل‌سعود به شهادت رسید. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین شهیده‌رقیه‌رضایی در 22 فروردین سال 1344 در خیابان عبیدزاکان شهر‌قزوین چشم به‌جهان گشود، وی در دوران تحصیل در مقطع دبیرستان، با پشتوانۀ فرهنگی و معنوی که محصول خانواده متدینش بود، دچار یک تحول عظیم فکری شد و علاوه بر سیر و سلوک معنوی، تمام ذهنیت خود را حول محورِ پیشرفت فرهنگی و اعتقادی مردم، به‌خصوص قشر محروم و ضعیف جامعه معطوف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در دوران کوتاه جوانی‌اش علاوه بر عضویت فعال در حزب جمهوری اسلامی، در کسوت معلم امور تربیتی رهسپار کردستان و سیستان و بلوچستان شد و در آن دیار و نیز در زادگاهش قزوین خدمات ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشت.

این بانوی مهربان و باوقار در ماه ذی‌الحجه سال 1366 به نیابت از مادر راهی سفر حج شد و او که سالیان سال آرزوی شهادت داشت، در روز جمعه خونین توسط عمال سعودی و در حین انجام مناسک برائت از مشرکین  دعوت حق را لبیک گفت و به فیض شهادت رسید.

زینت‌السادات موسوی نویسنده کتاب «نوعروس» در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه  شهید رقیه رضایی به عنوان شهید شاخص سال 1395 معرفی شده بود اظهارداشت: آشنایی قبلی من با سجایای ارزشمند و کرامات عدیده این شهید انگیزه‌ای شد تا پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را برای نگارش اثری در ارتباط با این بانوی بزرگوار بپذیرم.

نویسنده کتاب نوعروس افزود: هدف این کتاب زنده نگه‌داشتن سجایای ارزشمند اخلاقی و کرامات شهید رقیه رضایی است که داستان‌وار، سرگذشت و مسایل مهم زندگی 22 ساله و تلاطم‌های روحی او را به تصویر کشیده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا در نظر داشتم که خاطرات این شهید والا مقام را در قالب یک مستند مکتوب به جامعه ارائه نمایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه پس از گذشت سه دهه از شهادت این بانوی بزرگوار تهیه کتاب به صورت مستند دچار خلاهایی شد که راهکار آن تنها در بازآفرینی داستانی بود.

این نویسنده برجسته قزوینی ادامه داد: البته این سختی‌ها و مشکلاتی که در سر راه نگارش این کتاب وجود داشت به یاری خدا و برکات به‌جامانده از این شهیده رفع و در نهایت نگارش کتاب آغاز شد.

نویسنده کتاب نوعروس با بیان اینکه در این کتاب سعی بر این بود تا با رعایت امانتداری، وقایع تاریخی با عناصر داستانی تلفیق و ترکیب شود، گفت: تلاش شده که مستندات تاریخی حتی در حد دیالوگ‌ها نیز تحریف نشوند.

نخستین دفاع از پایان نامه دانشجویی با محوریت الگوی مدیریتی شهید سپهبد سلیمانی به روایت تصویرهمسنگر شهید آوینی

 موسوی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بشریت افرادی به دنیا می آیند که علاوه بر گذران زندگی به بهترین و انسانی‌ترین شکل ممکن، زیبا و تحسین برانگیز و گاه اعجاب انگیز رخت از جهان می بندند و صحه بر اشرف مخلوقات بودن خود می گذارند.

وی با بیان اینکه اینگونه افراد در ادبیات دینی و ملی ما، نام شهید می‌گیرند افزود: گاهی اوقات شایستگی انسان ها تنها در زندگی شان خلاصه نمی شود، بلکه چگونه به دنیا آمدن، زیستن و از دنیا رفتن آنها، میزان شرافت، کرامت و عظمت انسانیشان را به اثبات می‌رساند. 

بی‌مهری به ادبیات حوزه‌ دفاع‌مقدس از سوی نویسندگان و مخاطبان 

موسوی عنوان کرد: به مدت 10 سال است که در حوزه ادبیات دفاع مقدس مشغول فعالیت هستم و در طی این سال‌ها آثار مستند و داستانی متعددی به سپهر ادبیات شهرمان هدیه کرده‌ام که امیدوارم همشهری های عزیزم پذیرای آنها باشند.

این نویسنده قزوینی ادامه داد: آثاری مانند معرفی منطقه عملیاتی گیلان غرب، منطقه جنگی چنگوله و چیلات، زندگینامه پدر شهید منوچهر مهجور (فرمانده عملیاتی بانه و  منطقه غرب) تحت عنوان «مرد روزهای بارانی»، خاطرات بانوان امدادگر قزوینی «به قول پروانه‌ها» و همچنین خاطرات جانباز محمد بابایی (معاون مجتمع قضایی دادگستری تهران) را تدوین کرده‌ام. 

موسوی افزود: زندگینامه جانباز مصطفی نجفی در قالب داستانی با نام «مثل خواب دم صبح» انتشارات حوزه هنری و همچنین بانو پرپینچی (همسر شهید جلال ذوالقدر) را نیز با عنوان «ماه و پروین» ارائه داده‌ام.

این نویسنده قزوینی با بیان اینکه متأسفانه ادبیات دفاع مقدس باوجود وفور آفرینش آثار متعدد در سال‌های اخیر، مخاطبان عام خود را ازدست‌داده است، خاطرنشان کرد: شخصیت محوری، پراکنده نویسی، موازی کاری، یکنواختی و عدم تنوع در سبک نگارش از آفات این حوزه محسوب شده و می‌توان با ارزیابی کارشناسانه  ادعا کرد این قصور و کوتاهی نه از جانب خوانندگان که تا حدودی از سوی نویسندگان فعال در این عرصه ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: امروزه در فضای ادبیات داستانی و خاطره نگاری می‌توان امیدوار بود که مشکلات موجود در این حوزه با ارائه آثار پرمحتوا و خلاقانه‌تر برای جلب نظر مخاطب، حل شود.

گزارش از سحر علیخانی

انتهای پیام/ش

R7541/P/S6,63/CT16 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش خانواده شهدا شهدای منا بیشتر بخوانید... حجت‌الاسلام انصاریان: برپایی مجلس امام‌حسین(ع) در این زمان از افضل واجبات است نخستین دفاع از پایان نامه دانشجویی با محوریت الگوی مدیریتی شهید سپهبد سلیمانی به روایت تصویر عربستان|گسترش نارضایتی مردم از کاهش حجم کمک‌ها و خدمات دولتی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... حجت‌الاسلام انصاریان: برپایی مجلس امام‌حسین(ع) در این زمان از افضل واجبات است نخستین دفاع از پایان نامه دانشجویی با محوریت الگوی مدیریتی شهید سپهبد سلیمانی به روایت تصویر عربستان|گسترش نارضایتی مردم از کاهش حجم کمک‌ها و خدمات دولتی واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش خانواده شهدا شهدای منا پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ نوبخت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهر ماه اجرایی می‌شود / واریز پاداش بازنشستگان قبل از اتمام ماه آینده ۲ طرح ۲فوریتی مجلس برای حمایت از خانوارهای نیازمند/ تدوین بسته جامع برای ۵ دهک پایین جامعه ۳ فکری: از روز اول به شرافت و عملکرد فنی بازیکنان نساجی اعتقاد داشتم/ نمی دانم چرا به فولادی‌ها دستور اتلاف وقت داده می‌شود! ۴ رئیس یکی از‌ ادارات شهرستان مرودشت دستگیر شد ۵ پورموسوی: شکست فوتبال ایران به خاطر مصلحت‌اندیشی، فرار از قانون و ترس از برخی تیم‌هاست/ آقای صالحی! صد درصد اشتباه کردی ۶ نامجومطلق: خودی‌ها به تیم ما فشار روانی وارد می‌کنند/ از پیشکسوتان استقلال انتظار حمایت داریم ۷ رئیس بنیاد مسکن کشور: "خانه‌های کپری" برچیده می‌شود / اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۸ گرم‌ترین روز سال خوزستان را تا پایان هفته به تعطیلی کشاند مهمترین اخبار استانها قدردانی تولیت آستان قدس از موضع‌گیری خوب رئیس‌جمهور برای ‌‌برگزاری ‌عزاداری محرم/ میزبان عزاداران ‌خواهیم‌ بود روایت تسنیم از نوعروسی که در جمعه‌خونین سال ۶۶ به‌دست ‌آل‌سعود به شهادت رسید + فیلم بحران آب در سرزمین آب‌های روان / ‌چرا آب رودخانه بشار ‌به ‌دریا می‌ریزد؟ گزارش| کالاهای اساسی روی پیشخوان گرانی/ نارضایتی شهروندان از بی‌سروسامانی ‌بازار شیراز مهمترین اخبار تسنیم «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ثبت‌نام ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن/ سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبت‌نام نیست مرکز آمار: ایران چهارمین کشور پرتورم جهان شد/ صعود قیمت ۴۷۵ کالا با نرخ متوسط ۲۶درصد آخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای ۶۱۰۰۰ آمریکایی در ۲۴ ساعت گذشته + جدول آخرین تغییرات درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش خانواده شهدا شهدای منا ادبیات دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش خانواده شهدا ادبیات دفاع مقدس ترین اخبار جمعه خونین رقیه رضایی شهادت رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آیین اختتامیه مسابقات قهرمانی والیبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی به ابتکار عباس شیخان معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک یکی از قهرمانان ورزشی استان مرکزی و آزادگان سرافراز دفاع مقدس در جمع ورزشکاران قهرمان تیم‌های اول تا چهارم از خاطراتش گفت:

ابراهیم نصیری گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «همه ما از جنگ فارغ شدیم، اما این جانباز است که تا آخر عمر درگیر جنگ است و آزادگان ذخائر بزرگ انقلاب هستند.»

آزاده هشت سال دفاع مقدس گفت: اینجانب ابراهیم نصیری آزاده و جانباز که مدت ۱۰۱ ماه در اسارت نیرو‌های بعثی بوده و دارای ۵۰ درصد جانبازی از ناحیه اعصاب و روان و اصابت تیر و ترکش در بدن هستم و سال ۱۳۴۰ در شهر آستانه از توابع استان مرکزی در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم و تحصیلات ابتدایی تا دیپلم را در آستانه سپری کردم.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ به صورت داوطلب به خدمت مقدس سربازی اعزام شدم و پس از دوران کوتاه آموزشی بلافاصله به جبهه مقدم آبادان اعزام شدم که در آن موقع آبادان و خرمشهر در محاصره دشمن بود.

نصیری ادامه داد: ۵ مهر سال ۱۳۶۰ در عملیات ثامن الائمه برای شکستن حصر آبادان شرکت کردم. در این عملیات من خدمه توپ ۱۰۶ بودم و از ناحیه سر و دست تیر و ترکش خوردم و به بیمارستان انتقالم دادند و پس از شکسته شدن حصر آبادان و آزادسازی بخش عظیمی از منطقه جنگی آبادان بلافاصله ما را به جبهه شوش اعزام کردند.

وی، خطاب به والیبالیست‌ها تشریح کرد: من در جریان اسارت با تنها توپ موجود در اردوگاه مسابقه‌ای را بین اسرای ایرانی و فرماندهان عراقی اردوگاه تدارک دیدم مسابقه را از عراقی‌ها بردیم شروع به اذیت و به قولی جرزنی کردند تا نتیجه را از ما بگیرند و در یکی از امتیازات پایانی که با قاطعیت پیروز بودیم چنان در ضربه اسبک به توپ ضربه زدم که توپ ترکید و بازی تمام شد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس تشریح کرد: بعد از این مسابقه از شدت خشم باخت به ایرانی‌ها فرماندهان عراقی ما را زیر تازیانه گرفتند و تا ساعاتی با مشت و لگد از ما پذیرایی کردند.

این آزاده سرافراز دفاع مقدس خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: دانشجویان برای ماندن این پرچم و عزت این مملکت خون‌های زیادی به روی زمین ریخته و رزمندگان زیادی جانثاری کردند و آزادگانی محکم برپای اعتقاد خود ایستادند، بنابراین شما هم در دفاع از کشور و ولایت محکم باشید و مردانه در مقابل دشمنان ایستادگی کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) و تشییع شهید دفاع مقدس در بوشهر
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها
  • بشرویه، میزبان شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس