Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها- یکی از هنرهای دستی ایرانی منبت‌کاری است که هنرمند با کنده‌کاری و حکاکی روی چوب زیبایی می‌آفریند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، جواد تویه درواری اهل روستای «تویه» شهرستان دامغان است که در حوزه هنر منبت مشغول به کار است.

می‌گوید فعالیت خود را در این رشته از هنرهای صنایع‌دستی از سال 76 آغاز کرده است و موفق شده است پس پنج سال کار و فراگیری مهارت در این حوزه در سال 80 کارگاهی را برای خود راه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه اولیه‌ام 500 هزار تومان بود

این هنرمند می‌گوید: 19 سال پیش که تصمیم به راه‌اندازی کارگاه منبت‌کاری کردم سرمایه اولیه‌ام 500 هزار تومان بود و با این سرمایه ابزار و امکانات مورد نیازم را خریداری کردم و کم‌کم دیگر ابزارآلات و تجهیزات را برای کارگاه خود تهیه کردم.

خرید تجهیزان نو ملزومات حرفه منبت‌کاری است

تویه درواری اضافه می‌کند: 2 سال پیش دستگاه‌های جدید را به مبلغ 80 میلیون تومان برای کارگاهم خریداری کردم؛ چراکه در کار و حرفه ما یکی از ملزومات، نوسازی و در اختیار داشتن دستگاه‌های مدرن و‌ جدید برای ارائه کارهای باکیفیت به متقاضیان است.

او می‌گوید: در طول این سال‌ها افراد زیادی برای یادگیری این حرفه به سراغ من آمده‌اند و من نیز با عشق و علاقه هر چه آموخته‌ام را به علاقه‌مندان به این حرفه آموخته‌ام.

این هنرمند پرتلاش اضافه می‌کند: در حال حاضر من و به همراه یک نیروی دیگر در این کارگاه مشغول به کار هستیم.

تأمین نقدینگی مهم‌ترین مشکل در حرف منبت‌کاری است

تویه درواری یکی از مهم‌ترین مشکلاتش را برای ادامه فعالیت در این حرفه تأمین نقدینگی عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشکل دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنایع‌دستی است که امیدواریم موردتوجه مسئولان امر قرار گیرد و فعالان این حوزه را موردحمایت بیش‌ازپیش خود قرار دهند.

استاندار لرستان:فرآیند پرداخت وام به کارآفرینان و بنگاه‌های زیان دیده از کرونا آغاز می‌شوداستخراج خاویار از دل کویر روستای دورافتاده سبزوار/«کهنه آب» مهد کارآفرینی شد

او راز موفقیت خود را پس از حدود 25 سال کار و تلاش در هنر منبت‌کاری ایستادگی برابر مشکلات و سختی‌ها و خستگی‌ناپذیر بودن خود عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از همکاران بنده پس از مدتی کار خسته شده‌اند و این حرفه را رها کرده‌اند.

تویه درواری می‌گوید هنر منبت‌کاری آمیزه‌ای از هنر و صنعت است و ظرافت‌های بسیاری دارد و باید حوصله به خرج داد تا کاری موردپسند مشتریان ارائه داد.

او اضافه می‌کند هنر منبت‌کاری هنری درآمدزا است و خوشبختانه بنده از این حیث با مشکلی مواجه نبوده‌ام.

مسئولان تولیدکنندگان و هنرمندان منبت‌کار را حمایت کنند

این هنرمند می‌گوید: اگر تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنایع‌دستی به‌ویژه منبت‌کاران استان موردحمایت جدی مسئولان قرار گیرند، می‌توان علاوه بر بازاریابی داخلی به بازاریابی خارجی هم ‌فکر کرد؛ صادرات در این حوزه را فعال کرد.

تویه درواری اضافه می‌کند در چندین نمایشگاه حضور داشته‌ام و موردحمایت نهاد حمایتی کمیته امداد و میراث فرهنگی استان نیز قرار گرفته‌ام و خوشبختانه در بحث بازاریابی تولیداتم نیز با مشکلی مواجه نبودم و مشتری خودم را برای فروش محصولاتم دارم.

او می‌گوید: منبت‌کاری بر روی پایه میز، تاج مبل، تاج صندلی، تاج بوفه و دیگر کارهای این‌چنین را خودم انجام می‌دهم و بر آن‌ها نقش می‌زنم.

منبت‌کاری از حدود 1500 سال پیش در ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

برخی از مورخین و باستان شناسان منبت‌کاری را به قبل از پادشاهی ساسانیان نسبت می‌دهند. ازاین‌رو نیاز است این هنر اصیل ایرانی حفظ شده و هنرمندان این حوزه از سوی مسئولان حمایت شوند.

 فراهم‌سازی بسترهای لازم برای صادرات این صنایع یکی دیگر از ضرورت‌های هنر منبت‌کاری است چراکه از این طریق زمینه ‌ارزآوری برای کشور نیز فراهم می‌شود.

گفت‌وگو از: زکیه زکی

انتهای پیام/ ع

R41366/P/S6,64/CT15 بیشتر بخوانید... استاندار لرستان:فرآیند پرداخت وام به کارآفرینان و بنگاه‌های زیان دیده از کرونا آغاز می‌شود استخراج خاویار از دل کویر روستای دورافتاده سبزوار/«کهنه آب» مهد کارآفرینی شد برگزاری مسابقه «پیام مهارت» با محوریت توسعه مهارت آموزی، کار و کارآفرینی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... استاندار لرستان:فرآیند پرداخت وام به کارآفرینان و بنگاه‌های زیان دیده از کرونا آغاز می‌شود استخراج خاویار از دل کویر روستای دورافتاده سبزوار/«کهنه آب» مهد کارآفرینی شد برگزاری مسابقه «پیام مهارت» با محوریت توسعه مهارت آموزی، کار و کارآفرینی پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ نوبخت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهر ماه اجرایی می‌شود / واریز پاداش بازنشستگان قبل از اتمام ماه آینده ۲ طرح ۲فوریتی مجلس برای حمایت از خانوارهای نیازمند/ تدوین بسته جامع برای ۵ دهک پایین جامعه ۳ درخواست علمای برجسته اهل‌سنت کردستان از مردم / دیدو بازدیدهای عید قربان را تعطیل کنید ۴ فکری: از روز اول به شرافت و عملکرد فنی بازیکنان نساجی اعتقاد داشتم/ نمی دانم چرا به فولادی‌ها دستور اتلاف وقت داده می‌شود! ۵ رئیس یکی از‌ ادارات شهرستان مرودشت دستگیر شد ۶ رئیس بنیاد مسکن کشور: "خانه‌های کپری" برچیده می‌شود / اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی ۷ پورموسوی: شکست فوتبال ایران به خاطر مصلحت‌اندیشی، فرار از قانون و ترس از برخی تیم‌هاست/ آقای صالحی! صد درصد اشتباه کردی ۸ نامجومطلق: خودی‌ها به تیم ما فشار روانی وارد می‌کنند/ از پیشکسوتان استقلال انتظار حمایت داریم مهمترین اخبار استانها قدردانی تولیت آستان قدس از موضع‌گیری خوب رئیس‌جمهور برای ‌‌برگزاری ‌عزاداری محرم/ میزبان عزاداران ‌خواهیم‌ بود روایت تسنیم از نوعروسی که در جمعه‌خونین سال ۶۶ به‌دست ‌آل‌سعود به شهادت رسید + فیلم گزارش| موانع تاخیر ازدواج از سوی والدین؛ راهکار رفع این موانع چیست؟ بحران آب در سرزمین آب‌های روان / ‌چرا آب رودخانه بشار ‌به ‌دریا می‌ریزد؟ مهمترین اخبار تسنیم مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد/ بکارگیری ماهواره نور برای اولین بار «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ثبت‌نام ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن/ سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبت‌نام نیست کاربران صهیونیست: حزب‌الله خواسته‌هایش را به ما دیکته می‌کند/ نتانیاهوی فاسد با آتش‌بازی به دنبال فریب است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنر منبت کاری منبت کاری ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه شهرستان دامغان با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخشنامه و آیین‌نامه‌های دقیق، ساختار خوب، کارکنان و اعضای هیئت علمی توانمند از دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی پویا و قانونمند ساخته که با توجه به رعایت قوانین کمترین معضلات را در آن شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه علم و فناوری دارای اهمیت بالایی است و این فعالیت‌ها نه‌تنها به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: یکی از دستاورد‌های دانش‌بنیانی از زیست‌بوم علم و فناوری کشور است و این دستاورد نشان‌دهنده توانایی دانش‌بنیان‌ها در تجهیزات پیشرفته و مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.

افشاری متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل و با تجاری‌سازی محصولات خود به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه جامعه و اقتصاد کشور اثربخش باشد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راهی به جز حرکت به سوی کار و تولید نیست و با توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند تلاش‌های جدی و نهادینه‌سازی آن در جامعه هستیم، آموزش و ترویج مفاهیم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه این فرهنگ داشته باشد.

افشاری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های کارآفرینی به جوانان و دانشجویان می‌تواند آینده‌ی کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در توسعه کشور، تلاش‌های جدی برای ترویج این فرهنگ و ایجاد محیط‌های حمایتی برای کارآفرینان در برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد