Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تاریخ اسلام درباره برخی تلاش‌های امام محمد باقر (ع) در راستای احیای مکتب فکری اسلام و افول بنی امیه گفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام سید حسین عامری در شب وفات امام محمد باقر علیه‌السلام در مشهد اردهال و صحن علی بن محمد فرزند آن امام بزرگوار، با اشاره به برخی ویژگی‌های دوران امام محمد باقر (ع) گفت: در دوره امام محمد باقر علیه‌السلام، فساد دستگاه بنی‌امیه به بالاترین حد خود رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترویج  فساد به طور گسترده در جامعه اسلامی و از بین رفتن زیرساخت‌های فکریِ جامعه اسلامی نکاتی بود که تا آن دوران به اوج خود رسید که با مدیریت امام محمد باقر (ع) تا حد زیادی برطرف شد.

بنی‌امیه خلافت غیر الهی را تئوریزه می‌کردند

وی  با طرح این سؤال که امام باقر علیه‌السلام در چه جامعه‌ای و به چه شکلی مبارزه حاد سیاسی را جلو برد و انجام داد، افزود: مبارزه حاد سیاسی یعنی هر تلاشی که در راستای تشکیل حکومت اسلامی باشد. در آن زمان، به خاطر فساد بنی‌امیه، زیرساخت‌های فکری و کرامت انسانی هر دو از بین رفته و فاصله‌های طبقاتی فراوان در جامعه ایجاد شده بود. مردم تا قبل از پیامبر صلی الله علیه و آله بت‌های ثابت می‌پرستیدند، اما زمانی رسید که مردم، بت متحرک یعنی بنی‌امیه را می‌پرستیدند. نکته بعدی تئوریزه کردن خلافت غیر الهی در جامعه بود. چیزی که حق نبود، به عنوان حق به خورد جامعه دادند و بابت این مسئله هزینه می‌کردند؛ برخی در لباس علم و حتی هنر خلافت را توجیه می‌کردند.

عامری درباره برخی اقدامات امام محمد باقر علیه‌السلام در شرایطی که بنی‌امیه دوران افول خود را طی می‌کرد، گفت: در این شرایط، شیوه مبارزاتی‌ امام باقر علیه‌السلام در راستای احیای مبانی فکری اسلام و شیعه ناب قرار گرفت تا به این ترتیب ماهیت بنی‌امیه بیش از پیش آشکار شود. ایشان با مردمی مواجه بودند که پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به واسطه برخی اقدامات ناصواب خلفای پیشین از مبانی اسلام فاصله گرفته بودند، اما با باز کردن علوم ناب الهی تا حد زیادی این فاصله فکری را جبران کردند. ایشان همچنین در گام بعدی جایگاه فقهی اهل‌بیت علیهم‌السلام را احیاء کردند.

بلایای آخرالزمانی و ویژگی یاوران ظهور در بیان امام باقر (ع)/ اهل غلوّ در نگاه امام پنجم

این کارشناس تاریخ اسلامی تربیت نیروی انسانی در راستای مبارزه حاد سیاسی را از دیگر اقدامات امام پنجم برشمرد و افزود: امامی که احیای مبانی فکری و احیای جایگاه فقهی را بر عهده گرفتند، از تندروی‌ها و غرض‌ورزی آن عده که سودای قیام بر سر داشتند پیشگیری کردند.

جواز یا عدم جواز قیام در عصر غیبت کبری

عامری یکی از چالش‌های فکری حکومت اسلامی را درباره جواز یا عدم جواز قیام در عصر غیبت کبری دانست و گفت: شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه حدود 17 روایت را درباره عدم جواز قیام در عصر غیبت کبری نقل می‌کند؛ برخی فرقه‌های انحرافی هم در گذشته و هم امروز با استناد به این روایات قائل‌اند مجوز ندارید در عصر غیبت کبری حکومت اسلامی برپا کنید.

وی در پاسخ به این شبهه گفت: بعضی از این روایات، ناظر بر افراد است. امام معصوم به فردی که سودای قیام در سر داشت، می‌فرمود تو به درد این کار نمی‌خوری. برخی از این روایات، ناظر بر جریانات است. آنها می‌خواستند از ظرفیت اهل‌بیت علیهم‌السلام در راستای اهداف سیاسی خود سوء استفاده کنند، در این شرایط ائمه نهی‌شان می‌کردند. این نهی‌ها و انذارها در شرایطی مطرح می‌شد که مردم از مبانی فکری ناب اسلام فاصله گرفته بودند که به آن اشاره کردیم.

عامری افزود: به عنوان مثال بودند افرادی که به امام صادق علیه السلام نامه می‌نوشتند و خبر از قیام خود می‌دادند تا امام از آنها حمایت کند. در این شرایط پاسخ امام، آتش زدن نامه و یا دعوتنامه او بود که این کار را با ابومسلم انجام داد.

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT11 واژه های کاربردی مرتبط امام محمد باقر (ع) بیشتر بخوانید... نماینده ولی فقیه در استان همدان: امام باقر(ع) به جامعه شیعه هویت بخشید اهتمام امام باقر (ع) به عزاداری سیدالشهداء در دوران خفقان بنی‌امیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نماینده ولی فقیه در استان همدان: امام باقر(ع) به جامعه شیعه هویت بخشید اهتمام امام باقر (ع) به عزاداری سیدالشهداء در دوران خفقان بنی‌امیه واژه های کاربردی مرتبط امام محمد باقر (ع) پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ آشنایی با اسرار عناوین کعبه/ چرا به کعبه، بیت‌الله الحرام گفته می‌شود؟ ۲ چرا "دخترم نرگس" سریال‌های تهرانی را پشت سر گذاشت؟/ داستان‌گویی روان و معماهای بجا ۳ زوایایی از زندگی نوه مشترک امام حسن و امام حسین(ع)/ رسول خدا(ص) چه لقبی به امام پنجم دادند؟ ۴ آیا هنوز باور داریم روضه و اشک بر امام حسین(ع) شفاء است؟ / شعائر حسینی تعطیل‌شدنی نیست ۵ "غرقاب" روایت رهبر انقلاب از واقعیت‌های پنهانی افول تمدنی غرب ۶ اخبار تلویزیون| مجری تلویزیون از پرسپولیسی‌ها عذرخواهی کرد/ شبکه کودک پربیننده‌تر از شبکه امید؟ ۷ آزادی سهام بانک دی ۶۰۰ هزار ایثارگر از هفته آینده/از اختلاس در بنیاد شهید بی خبرم ۸ دولت باید کمک به برون‌مرزی صداوسیما را ضروری بداند مهمترین اخبار فرهنگی چگونه جشن پیروزی منافقین به عزای ۴ هزار کشته تبدیل شد؟/ شهادت محمد مجازی در ساعات پایانی مرصاد زوایایی از زندگی نوه مشترک امام حسن و امام حسین(ع)/ رسول خدا(ص) چه لقبی به امام پنجم دادند؟ کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر در بازار آشنایی با اسرار عناوین کعبه/ چرا به کعبه، بیت‌الله الحرام گفته می‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد/ به‌کارگیری ماهواره نور برای اولین بار «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ثبت‌نام ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن/ سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبت‌نام نیست کاربران صهیونیست: حزب‌الله خواسته‌هایش را به ما دیکته می‌کند/ نتانیاهوی فاسد با آتش‌بازی به‌دنبال فریب است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام محمد باقر ع امام محمد باقر ع باقر علیه السلام عصر غیبت کبری امام محمد باقر امام باقر ع بنی امیه حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۷۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا در همایش  حکمت مطهر گفت: وعده صادق ابهت و قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست.

حجت الاسلام سرایی افزود: امروز جوانان انقلابی با درس گرفتن از مکتب شهید مطهری در مقابل دشمنان ایستاده اند.

وی اضافه کرد: تفکر ایستادن در برابر ظلم برگرفته از آثار و اندیشه‌های شهید مطهری است.

حجت الاسلام سرایی افزود: شهید مطهری به عنوان روحانی انقلابی درس آموخته مکتب امام خمینی (ره) و تنها نویسنده‌ای است که امام راحل به مطالعه و تامل در آثار این عالم مجاهد تاکید کرده بود.

وی افزود: قاطعیت، شجاعت و ایستادگی در برابر منافقان از ویزگی‌های بارز شهید مطهری است.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه نیز گفت: تبیین اندیشه‌ها و افکار شهید مطهری برای انتخاب درست مسیر یک ضرورت است.

سرهنگ حیدری افزود: آثار این استاد بهترین الگو و تقویت کننده اعتقادات دینی و مذهبی جوانان در جامعه است و جوانانی که وعده صادق را محقق کردند درس آموخته مکتب علمای دین و شهید مرتضی مطهری هستند.

در پایان این همایش از مربیان و هادیان عقیدتی سیاسی مراغه تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام