Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرویز رستمی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بارش‌های خوب در ابتدای سال، خبر از بهاری سرسبز و سرزندگی طبیعت می دهد و گونه های جانوری علفخوار نیز به خاطر رشد و نمو گیاهان و مهیا بودن شرایط، به حتم زادآوری بیشتری کرده اند.    

وی با بیان اینکه حقوق حیوانات باید از سوی انسان ها به جد رعایت شود، اظهار داشت: در فصل بهار، مشاهده وحوش علفخوار در میان پوشش گیاهی غنی و استراحت و پناه گرفتن در میان بوته ها و گندمزارها، بسیار سخت و مشکل است به همین علت آماری از زاد و ولد حیات وحش شاخص در دست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رستمی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از استرس و پراکندگی وحوش در فصل زاد و ولد حیات وحش، محیط‌بانان این استان با دقت و حساسیت بهتر و بیشتری مناطق تحت مدیریت را پایش و رصد می کنند تا امنیت برای گونه های جانوری به شکل بهتری تامین و فضا برای افراد خاطی ازجمله شکارچیان، ناامن شود.

وی، دست زدن به نوزاد حیوانات و زنده گیری آنها را کار بسیار نامناسبی دانست و افزود: زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده‌ای است که هر سال در فصل بهار با آغاز زاد و ولد حیات وحش رواج پیدا می کند و شکارچیان خاطی نوزادان حیات وحش را که توانایی فرار و پنهان ماندن را ندارند تعقیب و زنده‌گیری می‌کنند اما در این میان محیط بانان نیز ساکت نمانده و افراد خاطی را به هر نحو ممکن دستگیر کرده و برای اعمال قانون تحویل مراجع قضایی می دهند.

رستمی، دست زدن و زنده گیری نوزادان را لطمه به طبیعت و حیات وحش خواند و اظهار داشت: افراد در صورت مشاهده نوزادان گونه های جانوری به جد از دست زدن به آنها اجتناب کنند حتی اگر به قصد کمک و حمایت باشد چراکه مادر در همان نزدیکی ها بوده و فقط خود را استتار و پنهان کرده است که به محض ترک محل از سوی افراد، به نزد نوزاد بازخواهد گشت.  

وی با بیان اینکه نباید نوزادان حیات وحش را از طبیعت جدا کرد، ادامه داد: نوزادان زنده‌گیری شده حیوانات وحشی به ‌دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و آموزش ندیدن مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت و یافتن غذا، قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را ندارند و به ناچار باید زندگی خود را تا پایان عمر در اسارت به‌سر برند.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری انجام شده از سوی این اداره کل در سال ۹۸، طبیعت زنجان از وجود ۲ هزار و ۹۵۵ راس قوچ و میش ارمنی، کل، بز و آهو، بهره مند است که ۸۵۴ راس آن قوچ و میش ارمنی،  ۷۰۱ راس کل و بز و یک هزار و ۴۰۰ راس مابقی نیز آهو هستند.  
وی به زیستگاه های قوچ و میش زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: ۸۵۴ راس قوچ و میش و ۶۷ راس کل و بز در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و ۶۳۴ راس کل و بز نیز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، مشاهده شدند و جمعیت آهوان نیز در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه واقع در شهرستان های زنجان و طارم، زیست دارند.   

وی تصریح کرد: این اداره کل به خاطر حفظ و حراست از گونه های جانوری شاخص استان، همه تلاش خود را به کار بسته است و به همین منظور، محیط‌بانان زنجان به طور شبانه روز درحال پایش و رصد این مناطق هستند و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف نیز بدون هیچ اغماضی با آنان برخورد می‌کنند.    

رستمی با بیان اینکه پارسال (۹۷) تعداد قوچ و میش، کل و بز و آهوان این استان تعداد ۲ هزارو ۷۷۹ راس بود که ۷۶۴ راس از این تعداد گونه جانوری را قوچ و میش ارمنی،  ۷۳۸ راس آن کل و بز و یک هزار و ۲۷۷ راس مابقی نیز آهو، بودند.

وی یادآور شد: سال ۹۶ نیز جمعیت قوچ و میش و کل و بزهای منطقه حفاظت شده انگوران به ترتیب ۷۱۹ و ۶۰ راس و کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر نیز ۵۵۶ راس و آهوان نیز یک هزار و ۱۰۵ راس بود.  
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.  
در منطقه حفاظت شده انگوران نیز قوچ و میش ارمنی و پازن، خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، زیست می کنند.   
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار بوده و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.  
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.  
منطقه شکار ممنوع خراسانلو که با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است زیستگاه قوچ و میش ارمنی والبرزی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، خوک، گرگ و انواع پرندگان ازجمله کبک معمولی،  کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه و پناهگاه حیات وحش انگوران نیز محل زیست پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله، است.  
 

برچسب‌ها اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان حقوق حیوانات زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان حقوق حیوانات زنجان اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان حقوق حیوانات زنجان منطقه شکار ممنوع گونه های جانوری منطقه حفاظت شده قوچ و میش ارمنی خرس قهوه ای زنده گیری اداره کل حیات وحش کبک دری کل و بز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۸۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد از دستگیری شکارچی بی رحم که اقدام به شکار حیات وحش در مناطق آزاد(مناطق خارج از مناطق حفاظت شده استان) تنگ هفت خرم‌آباد و انتشار تصاویر آن در شبکه اجتماعی کرده بود، با همکاری مراجع قضایی خبر داد.

یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد، با رصد تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، یک نفر متخلف زیست محیطی را که اقدام به شکار حیات وحش(بز کوهی) در مناطق آزاد بخش تنگ هفت شهرستان خرم‌آباد نموده بود، شناسایی و دستگیر کردند.

کامران فرمانپور در این خصوص گفت: پس از کسب اطلاعات کامل و شناسایی شکارچی بی‌رحم، با کسب مجوزهای قانونی از مقام قضایی، این شکارچی غیر مجاز که اقدام به شکار حیات وحش در مناطق آزاد (بخش پاپی) شهرستان خرم آباد و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی نموده بود، دستگیر شد.

وی افزود: مطابق مواد قانونی شکار صید، ارتکاب به عمل فوق جرم بوده که پرونده قضایی این متخلف تشکیل و پس از اخذ جرایم سنگین، به همراه مستنداتی که توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد جمع آوری شده بود برای ادامه رسیدگی به جرم ارتکابی، به مراجع قضایی ارجاع شد.

اداره کل حفاظت استان لرستان با رصد هر گونه شکار و صید در تمام نقاط استان با هر گونه اقدام غیر قانونی شکار و صید بطور قاطع و طبق قانون برخورد خواهد نمود و از هموطنان عزیز درخواست نمود در صورت مشاهده موارد مشابه با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل نمایند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904404

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد
  • آمار امیدوارکننده برای بایرن مونیخ: توماس توخل در مادرید بدون باخت است
  • واگذاری زمین به هفتاد هزار نفر در کشور
  • ادامه حیات حوزه معدن در گرو فناوری و نوآوری
  • هشت شکارچی متخلف در گچساران دستگیر شدند
  • قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود
  • مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!
  • خبر امیدوارکننده نکونام از دو مدافع مصدوم
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان