Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی دانش‌آموزان می‌گویند: در حال حاضر بازار معلمان خصوصی به ویژه در دوره متوسطه دوم داغ است و هر ساعت 200 تا 300 هزار تومان می‌گیرند و به صورت حضوری به دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی 99ـ1398 با تعطیلات کرونایی‌اش تمام شد؛ سالی که دانش‌آموزان بیشترین تعطیلات را داشتند و آموزش تحت‌الشعاع آن قرار گرفت؛ دستگاه تعلیم و تربیت برای حل این مشکل به سمت آموزش‌های تلویزیونی، رادیویی، مجازی و در مناطق سفید، حتی حضوری رو آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش و پرورش در راستای تداوم آموزش در فضای مجازی به ایجاد شبکه آموزش دانش‌آموزان(شاد) اقدام کرد که البته این شبکه نقاط مثبت و ضعف دارد که مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت وعده داده‌اند در تابستان نقاط ضعف برطرف می‌شود؛ امسال به غیر از دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم، سایر دانش‌آموزان، امتحانات خود را به صورت مجازی برگزار کردند و ناگفته نماند حواشی هم به همراه داشت. 

تعدادی از دانش‌آموزان که نماینده دانش‌آموزان انجمن‌ اسلامی استان‌های خود هستند، مهمان خبرگزاری فارس بودند و از دغدغه‌ آموزشی در دوران کرونایی گفتند. در این میزگرد، محمدحسین عامریان دانش‌آموز رشته علوم تجربی از استان سمنان، مهدی خاک‌نما دانش‌آموز رشته علوم انسانی از استان مازندران، آرمین میرزایی رشته علوم تجربی از استان گلستان، سید امیررضا رضوی دانش‌آموز رشته علوم انسانی از استان خراسان رضوی، محمد حسین حبیبی دانش‌آموزان رشته ریاضی از شهر تهران، علی قلعه‌نوعی دانش آموز رشته ریاضی از شهر تهران،محمد حسین قاسمی دانش‌آموزان رشته انسانی از استان هرمزگان و سبحان زنجانی دانش‌آموز رشته معارف اسلامی از استان خراسان رضوی به همرها میلاد بختیاری کارشناس پشتیبان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و امیرحسین محمودی مربی قرارگاه حضور داشتند. 

رضوی: از ابتدای اسفند درگیر وضعیت شیوع کرونا هستیم و به همین دلیل در فعالیت‌های ما تغییراتس ایجاد شده است؛ به عنوان مثال ممنوعیت جلسات حضوری را داشتیم ضمن اینکه نشست‌های ملی را نیز نمی توانیم برگزار کنیم.

یک نشست برخط را در فروردین طی سه روز با ظرفیت‌های داخلی به شکل ویدیو کنفرانس برگزار کردیم که ۳ مصوبه داشت؛ مصوبه اول انتخاب انجمن اسلامی برتر و داوری آن، مصوبه دوم در حوزه بین الملل و فضای اتحادیه و و مسافری سوم در خصوص جشنواره ایده‌های دانش‌آموزان بود.

خیلی از مدارس خاص، خود را ملزم به استفاده از شبکه «شاد» نکردند و از فضاهای دیگر استفاده می‌کنند

با ورود کرونا به کشور، در هفته اول اسفند نظام آموزشی با شوکی مواجه شد؛ در آن زمان مدارس چند روز، چند روز تعطیل می‌شد و فرصت مناسبی بود تا دانش‌آموزان انجمن اسلامی که فعالیت‌های تشکیلاتی دارند، در صورتی که عقب افتادگی درسی دارند، جبران کنند؛ البته دانش‌آموزان انجمن اسلامی از نظر علمی قوی هستند اما آنجایی که نیاز به آموزش بود، در آن روزهای اول تعطیلی، فرصت خوبی برای جبران این کسری‌ بود.

در آن زمان برخی از معلمان برای درس دادن از فضای مجازی و کانال‌های خارجی استفاده می‌کردند و خب استفاده از فضای مجازی، مسائلی را نیز به همراه داشت یعنی ممکن بود دانش‌آموزانی هم به بهانه درس در فضاهای مختلف بچرخند.

بعد از آن، آموزش و پرورش شبکه «شاد» را ایجاد کرد که شبکه «شاد» چند ایراد دارد اول اینکه خیلی از مدارس خاص، خود را ملزم به استفاده از این شبکه نکردند و از فضاهای دیگر استفاده می‌کنند.

رضوی: برخی معلمان نیز دو تا pdf و نمونه سوال در «شاد» می فرستادند و به آن آموزش مجازی می‌گفتند از سوی دیگر چه تضمینی برای یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی وجود دارد.

در حال حاضر دانش‌آموزان کنکوری در سردرگمی به سر می‌برند و سلامت روانی را از آنها سلب کرده است

در حال حاضر بازار معلمان خصوصی به ویژه درباره دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم داغ است و هر ساعت 200 تا 300 هزار تومان می‌گیرند و به صورت حضوری به دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

در حال حاضر دانش‌آموزان کنکوری در سردرگمی به سر می‌برند و سلامت روانی را از آنها سلب کرده است؛ هر روز یک خبر منتشر می شود که ستاد کرونا و کمیسیون آموزش مجلس مخالف برگزاری کنکور است اما سازمان سنجش اطلاعیه می‌دهد که کنکور در فلان زمان برگزار می‌شود.

در تهران نظارت وجود دارد و پروتکل‌ها رعایت می شود اما آیا در همه مناطق این گونه است؟ در امتحان نهایی در برخی مواقع پروتکل‌ها رعایت نشده است یا برخی افراد رعایت نکردند و بعد از امتحانات مشخص شد که بعضی دانش‌آموزان کرونا گرفتند.

درباره امتحانات مجازی هم بگویم که برای ما آنقدر سفت و سخت بود که هیچکس نتوانست تقلب کند.

زنجانی: در امتحانات مجازی مدرسه ما سؤالات به‌گونه‌ای بود که چیدمان سوالات هر دانش آموز با دیگری فرق می‌کرد به عنوان مثال سؤال اول یک دانش‌آموز با سؤال پنجم یا دهم دانش‌آموز دیگری یکسان بود؛ ضمن اینکه زمان در نظر گرفته شده برای آزمون هم بسیار کم بود و این موضوع، استرس دانش‌آموزان را زیاد می‌کرد.

اوایل امتحانات حتی امکان برگشت به سؤال قبل هم نبود ولی بعدها امکان برگشت به سؤال قبل هم ایجاد شد.

قلعه نوعی: دانش آموزان را باید به دو دسته تقسیم کنیم؛ یکی عده باید نظارت بالای سرشان باشد تا درس بخوانند اما عده‌ای نیز خودشان درس می‌‌خوانند؛ برای گروه دوم، نرفتن به مدرسه و آموزش ‌مجازی مفید بود اما برای دسته اول ضرر بود؛ یعنی وقتی مدرسه تعطیل است، نظارتی هم نیست و برخی دانش‌آموزان خوب درس نمی‌خوانند و در نتیجه افت تحصیلی پیدا می‌کنند.

درباره آموزش‌های تلویزیونی هم باید بگویم قالب دوستان ما از آموزش‌های تلویزیون استفاده نمی‌کردند.

زنجانی: در فضای مجازی مشکلاتی مانند قطع شدن اینترنت و سرعت پایین وجود داشت ضمن اینکه صدا نیز گاهی اوقات قطع می‌شد مثلاً دانش‌آموز می خواست سؤال بپرسد اما معلم نمی‌شنید یا اینکه در هنگام آموزش معلم، صدا قطع می‌شد و دانش‌آموزان چیزی نمی شنیدند.

در این فضا دانش‌آموزان و خانواده‌ها به سمت استفاده از کمک آموزشی‌ها و معلمان خصوصی سوق داده می‌شوند مخصوصاً دانش‌آموزان کنکوری به سمت مؤسسات آموزشی خصوصی سوق داده شدند.

قاسمی: در استان هرمزگان در برخی مناطق اینترنت و تلویزیون نبود؛ برخی معلمان دلسوز از جان مایه می‌گذاشتند و به روستاها می رفتند تا دانش‌آموزان از دست عقب نیفتند.

معتقدم باید برای دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون ندارند و وسیله استفاده از آنها در اختیارشان نیست، برنامه‌ریزی شود تا آنها نیز بتوانند از آموزش مناسب برخوردار شوند.

رضوی: این تعطیلات ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش را نمایان کرد؛ بعضی از دانش‌آموزان بازدهی علمی خیلی بالاتری داشتند مخصوصاً کنکوری‌ها، زیرا خیلی بیشتر وقت گذاشتند و نتایج آنها از مدرسه رفتن، بهتر بود و نشان داد نظام آموزش و پرورش و تدریس‌ها ناکارآمد است و نتیجه لازم را به دانش‌آموزان نمی‌دهد.

آموزش و پرورش تحولی در خود ایجاد نکرده است

دانش‌آموزان کنکوری معتقدند مدرسه چند ساعت از وقت آنها را می‌گیرد و ساعاتی را درگیر تکلیف می‌کند به همین دلیل در سال جدید می‌گویند به مدرسه ندارند و فقط در  امتحانات شرکت کنند چون در آن صورت از زمان‌شان بیشتر استفاده می‌کنند.

معتقدیم آموزش و پرورش تحولی در خود ایجاد نکرده است و اصرار به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور نیز به همین دلیل است و به جای تقویت زیرساخت‌های مجازی، سلامت بچه‌ها را با مخاطره مواجه می‌کند.

خاک‌نما: فارغ از این مسائل و مشکلات، حضور در فضای تلگرام و واتساپ تخلف جدی نظام آموزش و پرورش است و اجازه داده شده است که مدارس که در فضا تدریس کند؛ مطابق با بخشنامه‌ای که خود آموزش و پرورش به مدارس و استان‌ها ابلاغ کرده است، تدریس در کانال‌های خارجی تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد اما چرا با این موارد برخورد نمی‌شود؟

حبیبی: تا دو دهه قبل، مدارس سمپاد و نمونه دولتی بهترین مدارس کشور بودند در همان زمان حداقل یک آزمون ورودی گرفته می‌شد و افراد از نظر بار علمی حداقل قوی بودند هرچند که برخی نیز به دلیل شهریه بالای مدارس نمی‌توانند در این مدارس تحصیل کنند؛ در حال حاضر شهریه در مدرسه نمونه دولتی متوسطه دوم 4 میلیون تومان و در مدرسه سمپاد دوازده میلیون تومان است.

حرف اول را در آموزش و پرورش، پول می‌زند

امروز اگر پول داشته باشی می‌توانی در بهترین مدارس کشور درس بخوانی و حرف اول را در آموزش و پرورش، پول می‌زند.

  در سال ۹۸ در آمار کنکوری‌های دارای رتبه زیر هزار، ۹۷ درصد به مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیردولتی اختصاص دارد و تنها ۳ درصد سهم مدارس دولتی است.

حبیبی: در آموزش مجازی بی عدالتی را شاهد هستیم و در مدارس نمونه دولتی و سمپاد و حتی غیردولتی از شاد استفاده نمی‌کنند.

شبکه شاد، مشکلاتی را دارد؛ به عنوان مثال دانش‌آموز نمی‌تواند به دانش‌آموز پیام بدهد مثلا شاید بخواهم جزوه به دوستم بدهم اما امکان این که بتوانم پیام رد و بدل کنیم، وجود ندارد؛ دلیل مسؤولان چیست؟ مگر پیام‌رسان «شاد» برای دانش‌آموزان نیست پس چرا امکان استفاده از آن برای آنها وجود ندارد؟

مگر پیام‌رسان «شاد» برای دانش‌آموزان نیست پس چرا امکان استفاده از آن برای آنها وجود ندارد؟

البته استفاده از پیام‌رسان شاد برای دانش‌آموزان در مناطق محروم نیز مشکلاتی دارد؛ به عنوان مثال برخی خانواده‌ها امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند را ندارند و برخی در همین شهر تهران به همین دلیل نتوانستند از فضای «شاد» استفاده کنند و نمره درس‌های‌شان کم شد.

رضوی: معتقدم اگر امکان پیام از دانش‌آموز به دانش آموز اضافه نشود بهتر است زیرا امکان دارد از حالت رسمی خارج شود.

عامریان: تجربه‌ای که بنده از آموزش تلویزیونی داشتم این بود که از نظر بودجه‌بندی عقب تر از بودجه‌بندی کلاس درس بود؛ به شخصه درس زیست را در رشته علوم تجربی دنبال می‌کردم؛ آنها از اواسط ترم اول شروع کردند که تا ۱۵ فروردین که دنبال کردم دیدم این روند به امتحانات خرداد نمی‌رسد و رها کردم.

نکته دیگر درباره دانش‌آموزان پایه نهم است؛ شرط معدل برای هدایت تحصیلی برداشته شده است و امتحانات حضوری ولی به صورت غیرهماهنگ بود؛ اگر شرط معدل برداشته شود و امتحانات هماهنگ نباشد چرا باید دانش‌آموزان حضوری امتحان دهند.

عامریان: درباره آموزش مجازی، یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که خانواده‌ای که 3 فرزند و یک تلفن همراه دارد، چگونه از آموزش مجازی استفاده کنند و امکان استفاده از آموزش‌ آنلاین وجود ندارد.

چه چیزی پشت سر کنکور است و چرا اجازه می‌دهند که برگزار شود؟

در آموزش مجازی برخی معلمان اصلا تدریس نداشتند و برخی هم که تدریس داشتند در حد یک جزوه بود یا از جزوه‌شان عکس گرفته و می‌فرستادند؛ عده‌ای هم اصلاً در شاد نبودند و در کانال‌های خارجی حضور داشتند.

حبیبی: از آموزش و پرورش سؤال داریم که چند درصد مدارس از شبکه «شاد» استفاده می کنند و چه تعداد کلاس برگزار می‌شود؟ که به طور دقیق اعلام کنند و نکته دوم اینکه وقتی مراسم توپ طلایی، اسکار و المپیک برگزار نمی‌شود، چرا کنکور ۹۹ را به تعویق نمی‌اندازند؟ چه چیزی پشت سر کنکور است و چرا اجازه می‌دهند که برگزار شود؟

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «استرس و فشار روانی بر داوطلبان کنکور پایان یابد»، «تعویق کنکور سراسری خواسته اکثریت داوطلبان است»، «کنکور برگزار نشود» و «چرا با وجود شاد هنوز آموزش از طریق تلگرام است»، خواستار پیگیری این موضوع شدند.

در گزارش بعدی در گفت‌وگو با همین دانش‌آموزان به اجرا شدن سند تحول و اجرای سند 2030 در مدارس اشاره شده است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس دانش آموزان فضای مجازی شاد اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان آموزش و پرورش دانش آموزان کنکوری امکان استفاده برای دانش آموزان استفاده می کنند دانش آموز رشته عنوان مثال آموزش و پرورش معلمان خصوصی دانش آموز همین دلیل دانش آموز آموزش مجازی نمونه دولتی حال حاضر وجود ندارد نظام آموزش فضای مجازی رشته علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در مراسمی که به شکل نمادین در دبیرستان ریحانة النبی همدان برگزار شد، مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان در این مراسم با بیان اینکه معلمان مسئولیت بسیاری برای آموزش و تربیت دانش آموزان بر عهده دارند گفت: دانش آموزان باید قدرشناس زحمات معلمان باشند.

در این مراسم از جمعی از معلمان تجلیل شد. 

دیگر خبرها

  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد