Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:30:52 GMT

دانشجویان مزدوج این روزها چه می کنند؟!

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۰۶۱۰

دانشجویان مزدوج این روزها چه می کنند؟!

ایسنا/قم به نظر می رسد که با این شرایط راهی جز تحول در روابط رسمی و مراسمات و خریدها و.. وجود ندارد. زیرا با این شرایط عملا نمی توان ازدواج دانشجویی را ترویج کرد

موج گرایش به ازدواج دانشجویی و تلاش و تشویق و ترغیب به ازدواج‌های دانشجویی در سالهای گذشته از سوی نهادهای اجرایی و فرهنگی و علمی کشور افزایش یافته است و امروز شاهد جمعیت کثیری از دانشجویان هستیم که در دوران دانشجویی ازدواج کرده اند و زندگی خود را بر پایه محبت و اعتماد به دست آمده در این دوران بنا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه در سالهای گذشته برنامه های خوبی از جمله طرح هایی چون همسفر تا بهشت از سوی نهاد نمایندگی ولی فقیه در این عرصه برگزار شد که در آن ضمن تشویق و اهدای یک سفر زیارتی پر مضمون و پرمحتوا و از البته خوش هزینه که عمدتا اولین سفر پس از ازدواج دانشجویان را نیز رقم می زد خاطرات خوبی را به این جوانان هدیه می کرد.

اما روی دیگر ازدواج های دانشجویی را هم در این روزهای سخت که جولان طلا و سکه و زمین و ماشین و منزل و جهیزیه و... هوش از سر پرانده است دید و احوالی از آنها پرسید.

علی عباس زاده یکی از دانشجویانی است که دو سال در دانشگاه ازدواج کرد و امروز پس از دو سال هنوز عروسش را به خانه بخت نبرده، در گفت وگو با ما گفت: با توجه به اینکه هنوز درسمان به شکل کامل تمام نشده و کاری هم نداریم صبر کردیم تا یک سال دیگر که فشار درس کمتر شد شرایط عروسی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه همسر وی هم دانشجو بوده است، افزود: ایشان همکلاسی بنده بود و در ترم دوم از ایشان خواستگاری کردم امروز هم مشکل خاصی با هم نداریم ولی مشکلات بسیار زیاد شده است و توان عروسی با این شرایط نداریم.

وی گفت: متاسفانه در این روزها تنها ما نیستیم که انتخاب می کنیم برای آینده چه تصمیمی باید بگیریم و عوامل بسیاری مثل سنت های پیچیده و تعارفات، دست و پای ما را بسته است.

حجت حاتمی از دانشجویان دیگری است که به تازگی فارغ التحصیل شده است و به همراه همسرش در حال تدارک وسایل ازدواج است. او از وضعیت وحشتناک این روزهای جوانان گفت و افزود: واقعا نمی توان با رفتارها و شرایط گذشته ازدواج کرد و باید تغییر کاملی در سبک زندگی و زیست جمعی صورت گیرد.

وی افزود: امروزه هزینه های مراسم و تامین وسایل اولیه به حدی سنگین است که بسیاری از جوانن به تنهایی حریف این شرایط نمی شوند. سال گذشته خرید یک منزل در شهرک پردیسان با 250 میلیون تومان میسر بود ولی امروز همان منزل 600 میلیون شده است. واقعا با کدام وام و حقوقی می توان دیگر دلخوش به خرید مسکن بود؟!

این جوان قمی بیان کرد: متاسفانه امروزه پول حرف اول را می زند و بسیاری از دانشجویان که در این شرایط ازدواج کرده اند با مشکلات عدیده روبرو هستند و به نظر من در آینده دیگر کمتر دانشجویی است که حاضر شود در این سنین ازدواج کند.

وی با ذکر این مطلب که ازدواج دانشجویی غیرممکن خواهد شد گفت: شاید این نگاه بد بینانه باشد ولی به نظرم با این وضع گرانی و مسکن و .... نمی شود در دوران دانشجویی ازدواج کرد.

در ادامه با یکی دیگر از جوانان دانشجو همکلام شدیم که از زندگی این روزهایش راضی تر بود. او گفت که ترم آینده، آخرین ترم تحصیلی را می گذرانم و یک سال است که ازدواج کرده ام.

وی تصریح کرد: سال گذشته از طریق معرف با یکی از دانشجویان دانشگاه های دیگر استان ازدواج کردم و با عنایت خداوند مشکلی نداریم. از نظر مالی هم به رغم مشکلاتی که وجود دارد می توانیم زندگی خودر ا پس از محرم امسال آغاز کنیم.

وی گفت: بنده از سه سال پیش کار در عرصه دیجیتال مارکتینگ را آغاز کرده ام و خوشبختانه با همسرم از بدو ازدواج در این بخش فعال هستیم و خداروشکر درآمد خوبی هم داریم.

وی تصریح کرد: جوانان امروزه می گویند شرایط سخت است و مثل گذشته نیست ولی من این سوال را می پرسم که چرا به سبک امروز خودتان را برای مواجهه بامشکلات آماده نکردید؟ بنده هیچ وقت روی پول پدرم حساب نکردم و امروز هم خوشحالم که کاری را شروع کردم که در آن تخصص دارم و درآمد خوبی هم دارم.

این دانشجوی شاغل در فضای مجازی اظهارکرد: خود ما با حذف تمام برنامه های زائد و حتی حذف طلا از هدایای ایام مخصوص خودمان را راحت کردیم و دیگر فشاری روی دوشمان حس نمیکنیم.

وی گفت: به نظرم دانشجویان در آینده می توانند بیشتر با هم ازدواج کنند زیرا می توانند به عنوان دو انسان فهمیده و تحصیلکرده به راحتی با هم به تفاهم برسند که یک سری زوائد مثل خرید های آن چنانی و رسومات و مجالس آن چنانی را حذف کنند. اینکه می گویم زندگی خوبی دارم به دلیل حذف این موارد زائد است وگرنه برای من هم این شرایط بسیار سخت بود.

گفتنی است به نظر می رسد که با این شرایط راهی جز تحول در روابط رسمی و مراسمات و خریدها و.. وجود ندارد. زیرا با این شرایط عملا نمی توان ازدواج دانشجویی را ترویج کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ازدواج استانی اجتماعی ازدواج دانشجويي ازدواج دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۰۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از برنامه‌های جمهوری‌خواهان مسلط بر این مجلس برای وضع مجازات‌هایی علیه دانشجویان حامی فلسطین همچون لغو روادید آنها خبر داد.

به گزارش ایسنا، «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای به جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی که در دانشگاه‌های این کشور فراگیرتر می‌شود برچسب «خشونت، تخریب و یهودستیزی» زده و از تدارک جمهوریخواهان این مجلس برای تحت فشار گذاشتن دانشگاه‌ها برای مقابله با اعتراضات آنها خبر داد.

جانسون در مصاحبه با پایگاه «آکسیوس» گفت به چند کمیته مجلس نمایندگان آمریکا دستور به تحقیقات درباره این اعتراضات را داده است.

جانسون بیان کرد: «من فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده ما است و ما از اختیاراتمان استفاده می‌کنیم. ما قدرت نظارت و قدرت قانونگذاری داریم.»

او مقام‌های دانشگاه‌های آمریکا را به استفاده از راه های قانونگذاری برای افزایش فشار بر آنها تهدید کرده و خواستار آن شد که روادید دانشجویی برای دانشجویان معترض حامی فلسطین لغو شده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای آنها از بین برود. به گفته جانسون ۶ کمیته حقوقی رهبری این روند را انجام خواهند داد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تهدید کرد: «دانشجویان خارجی که با گروه‌هایی مثل حماس اظهار همبستگی کنند حق ندارند در این کشور باشند.»

او ادامه داد: «شما قرار است شاهد یک اقدام بسیار حساب شده و یک جبهه متحد باشید. این قرار است توجه مقام‌های این دانشگاه‌ها را به خود جلب کرده و فورا آنها را پاسخگو کند.»

به نوشته آکسیوس بحث برخورد با جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا در کنگره با اعتراض نمایندگان ترقی‌خواه حامی فلسطین از جمله «ایلهان عمر»، نماینده فلسطینی تبار دموکرات مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی به سوئیس و ایرلند رسید
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین
  • پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد
  • جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»
  • ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو