علم الهدی: برخی جریان های سیاسی جدایی دین از سیاست را می خواهند
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۱۹۲۳
باشگاه خبرنگاران جوان: آیت اله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم ظهر شهادت امام محمدباقر که با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: معمولا شخصیت سیاسی ائمه ما بعد از امام حسین(ع) تا موسی ابن جعفر(ع) و بعد از امام رضا(ع) تا وجود اقدس امام زمان(عج) شخصیت سیاسی و نقش آفرینی این امامان بزرگوار در مقابله با جریان غصب و جاعل بنیامیه و بنی عباس شخصیت مجهولی است و غالبا شیعیان و علاقه مندان در سیره سیاسی ائمه توجه کمتری دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه ما باید در این کار یک معرفتشناسی خاصی هم از امام باقر (ع) داشته باشیم، افزود: آنچه مسلم است در چهره سیاسی و شخصیت ولایی امام باقر(ع) ایجاد انقلاب فرهنگی و فکری است که ایشان در آن زمان دست به یک انقلاب فرهنگی زدند و وجود امام صادق تکمیلکننده این کار بودند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: وقتی حضرت محمد(ص) از راز وجودی امام باقر(ع) برای جابرابن عبدالله انصاری پرده برمیدارد میگوید تو آنقدر عمر میکنی که او را درک میکنی او وصی پنجم من است از قول من به او سلام برسان من امیدوارم او علم را میشکافد، لقب باقر و باقرالعلوم لقبی است که از طرف پیامبر(ص) به امام باقر(ع) داده شده است.
آیه اله علم الهدی با اشاره به ایجاد انقلاب فرهنگی امام باقر(ع)،بیان کرد: در آن موقع هم برای برخی مطرح بود که موقعیت سیاسی جامعه موقعیت سقوط بنیامیه بود و دچار ضعف شده بودند با آن ضعف زمان مقتضی یک انقلاب سیاسی بود .
او تصریح کرد: این مسئله برای برخی از تحلیگران سیاسی سیره ائمه پیش میآید، چرا امام انقلاب فرهنگی را بر انقلاب سیاسی ترجیح دادند علت این بود که ائمه در مسیر براندازی مسیر انحراف از ریشه بودند و مردم جوری فکر میکردند که حکومتداری و سیاستمداری یک حقیقتی جدای از دین بوده، اما سیاست و اراده مملکت یک بخش دیگر است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به ماجرای سقیفه بنی ساعده و غصب خلافت امیر المومنین، تاکید کرد: قضیه سقیفه بنی ساعده فقط غصب خلافت امیرالمومنین نبود، بلکه انحراف رهبری بود.
آیه اله علم الهدی اظهار کرد: امت اسلام به وسیله پیامبر تاسیس شد پیامبر(ص) آن موقع دو رهبری داشتند یکی رهبری که مردم را در مسیر اجرای قرآن راه میبردند، اما یک رهبری سیاسی هم داشتند جنگ و غزوات پیامبر تدبیر رسول الله در اداره امت بود و جریان در مسیر مبعوث شدن پیامبر(ص) ادامه داشت.
او افزود: مشکل اصلی که در سقیفه بنی ساعده به وجود آمد این بود که آنها رهبری سیاسی را از رهبری مرامی جدا کردند همه به علم و سیاست و فضیلت حضرت علی(ع)اعتقاد داشتند، اما میگفتند مسئله حکومت داری یک چیز دیگر است و دین را از سیاست جدا می دانستند، الان هم هرکس می خواهد بعد از پیامبر حاکم شود باید هر دو رهبری را داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه بزرگترین جنایتی که دستگاه سقیفه بنی ساعده انجام داد تنها غصب خلافت امیرالمومنین نبود ادامه داد: آنها سیاست را دین از دین جدا کرد یعنی گفتند، لازم نیست خلیفه سواد و دین داشته باشد، بلکه باید کشور اداره کند.
آیتالله علمالهدی بیان کرد: بنابراین اول امام انقلاب فرهنگی کردند تا اعتقاد در مردم به وجود بیاید مردم باید مدیریت جامعه را در رهبری مرامی و جامشین شخص پیامبر(ص) ببینند برای همن امام انقلاب فرهنگی را ترجیح دادند.
او تصریح کرد: مشکلی که امروز با برخی از جریانهای سیاسی در کشور داریم مسئله جدایی دین از سیاست است امروز هم برخیها مسائل رهبری و اطاعت از حجت ولی خدا را در کنار اندیشه سیاسی و اقتصادی خود مطرح میکنند و میگویند ما چرا در راس قدرت نیستم و قدرت را به دست نگیریم .
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/