Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@08:19:49 GMT

مدیریت دولتی مانع اجرای سیاست های اصل 44

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۵۶۳۹

مدیریت دولتی مانع اجرای سیاست های اصل 44

کارشناسان اقتصادی معتقدند: یکی از دلایل مانع اجرای قانون سیاست های کلی اصل 44 ، اصلاح نشدن ساختار دولت و تغییر نکردن نگرش دولت به بخش خصوصی بوده که این کار هنوز انجام نشده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عزم دولت بر واگذاری شرکت ها در بخش خصوصی جدی است و الزام دولت نیز بر این موضوع تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در پی تسریع این کار است. 

شرکت هایی مثل شستا در تامین اجتماعی هیچ وابستگی به دولت ندارد و اینکه دولت اعلام می کند سازمان تامین اجتماعی ( شستا) عرضه می شود هیچ حقی ندارد و دولت باید در بخش هایی که وابسته به دولت است اقدام کند.

دولت فقط می تواند در جاهایی که مالکیت دولتی دارد تصمیم گیری کند و باید اولویت ها را در بخش های صرفا دولتی قرار دهد. 

پورابراهیمی افزود: حجم نقدینگی باید به سمت بازار اولیه هدایت شود و سهام به مردم عرضه شود؛ توسعه بازار ثانویه فقط تهدیدی برای نظام اجرایی کشور است. 

او افزود: بخش عمده ای از شرکت های وابسته به بانکها به بخش خصوصی عرضه شود، پروژه ها فعال شود و منابع به سمت پروژه های بزرگ نفت و گاز هدایت شود.

واگذاری شرکت ها باید از طریق بخش خصوصی انجام شود نه دولت چون نتیجه ای جز ناکارامدی، عدم بهره وری و نرسیدن به شاخص های مطلول اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیاست اصل 44 بعد از تصویب مشخص کرد که دولت وظیفه سیاست گذاری و ریل گذاری در بخش اقتصاد دارد بنابراین در بخش اقتصاد کشور بیشتر مشکلات مربوط به واگذاری هاست. 

مقاومت در بخش واگذاری ها به نحوی است که دولت اعلام می کند امتیاز شرکت ها قطع خواهد شد چون تصور دولت و نگاه دولت این بوده که تا زمانی که مدیریت در بخش دولت بوده حمایت کند بنابراین مشکل اصلی در نحوه واگذاری هاست.

پور ابراهیمی افزود: دلیل ناکارامدی زنجیره تولید در نظام اقتصادی این استکه نهادها یا بواسطه بخش دولتی اداره می شوند یا اساسا شرکت ها دولتی هستند.

او افزود: وقتی کشور سالها به واسطه بخش دولتی اداره شده است کارکردن با بخش خصوصی با مشکل مواجه می شود اما در مسیر جدید و اراده تیم اقتصادی دولت دهه دوم انقلاب به دهه اقتصاد پویا با ورود و مشارکت مردمی تبدیل خواهد شد.

غلامرضا کردزنگنه کارشناس اقتصادی گفت: رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت تاکید بر عرضه شرکت ها و آزادسازی سهام در بخش خصوصی دارند اما این مقاومت در بدنه دولت بخصوص وزارت نفت وجود دارد و به عناوین و دلایل مختلف جلوی عرضه شرکت ها در بورس و سازمان خصوصی سازی را می گیرند و این مقاومت در وزارتخانه ها یکی از دلایل کندی کار در واگذاری شرکت ها در بخش خصوصی است. 

کرد زنگنه گفت: این مقاومت منافعی در پی دارد و وابستگی ها نیز در این مقاومت نقش دارد. او درباره واگذاری شستا نیز گفت: شستا واگذار شده اما همچنان مشکلاتی دارد. 

او افزود: در کشور ما متاسفانه مالکیت ها از مردم است ولی مدیریت در دست دولت است. به طور مثال سهام عدالت مال مردم است و دولت حق واگذاری ندارد، صندوق ها از جمله صندوق تامین اجتماعی مالکیت مردمی دارد و دولت نباید و حق واگذاری ندارد. 

کرد زنگنه گفت: اولویت بیشتر کشورها در بخش خصوصی است اما در کشور ما مالکیت از آن مردم اما مدیریت در دست دولت است که حاضر به رها کردن مدیریت نیست بنابراین هر وقت دولت اعتقاد به بخش خصوصی پیدا کند و نگرش خود  نسبت به بخش خصوصی را تغییر دهد مشکل خصوصی سازی حل خواهدشد. در کشور ما مشکل اصلی در خصوصی سازی نگرش است.

او افزود: هدف این بوده که سیاست های قانون اصل 44 با تغییر و اصلاح ساختار دولت در جهت کوچک سازی انجام شود این درحالی است که دولت همچنان همان نقش و نگرش اولیه را دارد و نه تنها دولت کوچک سازی نشده بلکه نگرش به بخش خصوصی نیز عوض نشده است. دولت با اجرای خصوصی سازی باید ساختار خود را نیز کوچک کند که این کار هنوز انجام نشده است.

 

 

برچسب ها: خصوصی سازی ، موانع ، راهکارها

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: خصوصی سازی موانع راهکارها بخش خصوصی بخش خصوصی خصوصی سازی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | تجربه واگذاری لکوموتیوهای آلستوم به مپنا، برای مدعیان خصوصی سازی کافی است

تین نیوز

مدیرکل نیروی کشش شرکت راه آهن گفت: ۲۰ لکوموتیو تحویل گرفته شده از شرکت مپنا، به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد آماده به کاری دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، هادی یارجی درباره تجربه واگذاری لوکوموتیو به شرکت مپنا به روشROO گفت: قراردادی ۵ ساله در سال ۱۳۹۵ با شرکت مپنا منعقد شد که ۵۰ لوکوموتیو آلستوم که متوقف بودند برای بازسازی و بهره برداری در اختیار شرکت مپنا قرار داده شود و پس از بهره برداری مالکیت لوکوموتیوها به شرکت مپنا واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ لکوموتیو، بازسازی و وارد شبکه ریلی شده و ۳۰ لکوموتیو همچنان در اختیار مپنا است و در حال سپری کردن فرایندهای مختلف مونتاژ، دمونتاژ و بازسازی قرار دارد.

یارجی تصریح کرد: ۲۰ لوکوموتیو تحویل گرفته شده، به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد آماده به کاری دارد یعنی روزانه ۱۰ تا ۱۲ لکوموتیو آماده به کار داریم و مابقی، در چرخه بهره برداری و تعمیرات است که همان ها هم قابلیت اطمینان بسیار پائینی دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد این پروژه می توانست به شکل بهتری عمل شود زیرا بیشتر کاری که انجام شده دمونتاژ بوده نه بازسازی و علت اینکه در آماده به کاری این لکووموتیوها و قابلیت اطمینان آنها اتفاق خوبی نیفتاده این است که سرمایه گذاری خاص و ویژه ای از سمت سرمایه گذار در این پروژه اتفاق نیفتاده است.

حجم ویدیو: 52.61M | مدت زمان ویدیو: 00:02:52 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • فیلم | تجربه واگذاری لکوموتیوهای آلستوم به مپنا، برای مدعیان خصوصی سازی کافی است
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است