Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش کشاورزی فارس علاوه بر اینکه تأمین امنیت غذایی و خوداتکایی در تولید محصولات اساسی را تضمین می‌کند؛ در تولید محصولات مزیت‌دار صادراتی نیز ارزآوری لازم را تأمین ‌می‌کند؛ یعنی رونق اقتصادی را در کل استان ایجاد می‌کند.

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز | نقش اساسی در تامین، تولید، اشتغال و امنیت غذایی کشور بر عهده بخش کشاورزی فارس است و ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در این استان، مقام دوم بعد از بخش خدمات را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش، ظرفیت تولید علمی بیشتر و بهتر را دارد و برای ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی از طریق کشاورزی دانش‌بنیان، دست‌یافتنی است.

استان فارس در جنوب ایران واقع‌شده و دارای اکوسیستم‌های متفاوتی است و ازاین‌رو اراضی استان دارای کاربری‌های مختلفی ازجمله جنگل، مرتع و شوره‌زار است

استان فارس در جنوب ایران واقع‌شده و دارای اکوسیستم‌های متفاوتی است و ازاین‌رو اراضی استان دارای کاربری‌های مختلفی ازجمله جنگل، مرتع و شوره‌زار است که ازنظر موقعیت طبیعی، استان فارس سرزمینی کوهستانی بوده و طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده ۳۴.۷ درصد استان را دشت و پهنه‌های مسطح و ۶۵.۳ درصد آن را ارتفاعات تشکیل می‌دهند. اراضی با شیب ۲ تا ۵ درصد و با پستی بلندی کم ۲۱۰ هزار هکتار و اراضی با شیب ۵ تا ۸ درصد و با پستی‌وبلندی نسبتاً زیاد ۹۶ هزار هکتار شناسایی‌شده‌اند.

مشکلات تولید محصولات استراتژیک فارس در سال‌های اخیر

علی دهقان‌فارسی، رئیس سابق جهاد کشاورزی شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه استان فارس طی سال‌های گذشته در تولید محصولات کشاورزی همواره دارای رتبه‌های برتر در بین استان‌های کشور بوده، اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر تولید گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک، افت شدیدی پیداکرده و طبق آمار شرکت بازرگانی دولتی، هم در محصولات کشاورزی و هم علوفه‌های دامی شاهد کاهش شدید و در عوض، سطح زیر کشت محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی و هندوانه با نیاز آب بیشتر در استان افزایش بی‌رویه‌ای داشته و نتیجه‌ای جز هدررفت منابع آب‌وخاک و سرمایه‌های تولیدکنندگان در برنداشته است.

وی افزود: تولیدات دامی از هفت میلیون تن به ۸۷ میلیون تن افزایش داشته که با توجه به رشد جمعیت و نیاز کشور به محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز، روند رشد تولیدات دامی متناسب با نیاز مصرف نبوده است.

اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی فارس

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی جهت ایجاد ایمنی در برابر بحران‌ها و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی و خلاصی از وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، بیان کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های اقتصادی مهم کشور است که می‌تواند اهداف اقتصاد مقاومتی را سریع‌تر تحقق کند و لذا در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جمعیت افزایش ضریب خوداتکایی و کاهش وابستگی به بیگانگان، اهمیت توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

به گفته دهقان فارسی؛ افزایش تولید در محصولات اساسی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و به‌کارگیری روش‌های جدید تولید برای رسیدن به خودکفایی، جلوگیری از توسعه بی‌رویه کشت و تمرکز بر ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح با توجه به محدودیت منابع آب، ارتقاء و افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید، تأمین به‌اندازه کافی و به‌موقع نهاده‌ها، توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای با توجه به مزیت و بهره‌وری بالا در افزایش تولید و کاهش مصرف آب و تولید و گسترش تولید محصولات سالم و ارگانیگ و کاهش ضایعات از راهبردهای اساسی در این زمینه است.

ارتقای مدیریت آب بر اساس مدیریت تقاضا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌ها و مقابله با تنش‌های آبی، توسعه مکانیزاسیون و بهبود سیستم‌های برداشت، حمل‌ونقل و کاهش هزینه تولید، الزام توسعه صنایع جانبی بخش کشاورزی بخصوص در تولیدات ادوات و تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز مکانیزاسیون آبیاری مدرن و گلخانه در استان و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل، توسعه فناوری‌های نوین در فرآیند تولید صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری از محصولات و ارتقاء رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی که این امر باعث کاهش ضایعات بخش کشاورزی و ایجاد ارزش‌افزوده و تنوع‌بخشی به صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور می‌شود را از دیگر راهبردهای بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی استان فارس است که رئیس سابق جهاد کشاورزی شیراز بر آن تأکید کرد.

وی همچنین توسعه تحقیقات، آموزش و ترویج کاربردی، تقاضامحور و تقویت حضور بخش خصوصی در این زمینه، تهیه الگوی کشت بهینه، ارتقاء دانش، بینش و مهارت بهره‌برداران و تولیدکنندگان، توسعه تشکل‌های بخش خصوصی، تقویت و کارآمد سازی آن‌ها به‌منظور مشارکت هرچه بیشتر در مدیریت بخش، گسترش شرکت‌های خدمات مشاوره مدیریت، تحقیق و ترویج با به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و حمایت مؤثر از ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی را از دیگر راهبردهای بخش کشاورزی در تولید و اقتصاد پایدار فارس دانست.

کشاورزی دومین بخش اقتصادی استان است

جعفر صبوری‌پور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار فاسر با بیان اینکه بر اساس آخرین حساب‌های منطقه‌ای مرکز آمار ایران در سال ۹۴ ارزش‌افزوده کشاورزی فارس ۱۷.۹ درصد از ارزش‌افزوده کل اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: بعد از بخش خدمات که ۵۴ درصد از اقتصاد استان را دارد، دومین بخش اقتصادی استان، کشاورزی است.

وی تاکید کرد: این سهم کشاورزی در اقتصاد استان، صرفا مربوط به فعالیت‌های باغداری، زراعت، دامداری، جنگلداری و شیلات، یعنی بخش تولید کشاورزی است و بخش صنایع پیشین و پسین کشاورزی در صنعت و خدمات کشاورزی، در بخش خدمات لحاظ می‌شود؛ به عبارتی با لحاظ این دو بخش وابسته به کشاورزی که درمجموع فضای کسب‌وکار کشاورزی استانی مانند فارس که اقتصاد غالب آن کشاورزی است را تشکیل می‌دهد و به استناد مطالعات و انتشارات در کشاورزی درحال‌توسعه تا ۳ برابر اقتصاد تولید کشاورزی یعنی قریب به ۵۰ درصد از فضای کسب‌وکار استان در بخش کشاورزی است.

به گفته صبوری؛ این موضوع سبب شده است تا بخش کشاورزی فارس علاوه بر اینکه تأمین امنیت غذایی و خوداتکایی در تولید محصولات اساسی (گندم، جو، پنبه، چغندرقند، گوشت قرمز و سفید، شیر و تخم‌مرغ) را تضمین می‌کند؛ در تولید محصولات مزیت دار صادراتی مثل انجیر، پسته، زعفران و فراورده‌های لبنی نیز ارزآوری لازم را به‌عنوان محرک اقتصادی در تأمین نهاده‌های تولید و مواد اولیه بخش صنعت و سایر فعالیت‌های اقتصادی تأمین ‌کند؛ یعنی رونق اقتصادی را در کل استان ایجاد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: این جنبه از نقش اقتصادی کشاورزی خصوصا در شرایط تحریم و شرایط کرونایی که تعطیلات تجاری کاهش می‌یابد، به دلیل درون‌زا بودن بخش عمده از تولیدات کشاورزی، نیاز جامعه به این محصولات در شاخص‌های کلان اقتصادی با رشد هشت درصدی در شرایط سخت سال ۹۸ به‌عنوان تنها بخش اقتصادی در مثبت شدن رشد اقتصادی، یعنی خروج از رکود اقتصادی و حرکت به سمت رونق اقتصادی ایفا کرده است.

بخش کشاورزی در صورت توجه به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کشاورزی و دانش‌بنیان شدن این کسب‌وکارها، می‌تواند بیش از گذشته در جهش تولید و رونق اقتصادی استان و کشور مؤثر باشد

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی در صورت توجه به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کشاورزی و دانش‌بنیان شدن این کسب‌وکارها، می‌تواند بیش از گذشته در جهش تولید و رونق اقتصادی استان و کشور مؤثر باشد.

 تأمین امنیت غذایی در ذیل امنیت ملی در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است

در ادامه حسن‌شاهی رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی فارس با بیان اینکه یکی از بخش‌های پیشرو در جهش تولید، خودکفایی در محصولات اساسی است؛ به اقتصاد مقاومتی به‌عنوان کلیدواژه‌ای که طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری فرمودند اشاره کرد و اظهار داشت: جهش تولید به‌عنوان هدف اساسی برنامه‌های سال جاری است و تأمین امنیت غذایی در ذیل امنیت ملی در این راستاست و اهمیت به بخش کشاورزی و طرح‌هایی در این زمینه، برای دستیابی به خودکفایی به محصولات راهبردی و اساسی موردتوجه است.

به گفته وی، حمایت و رفع موانع با توجه به شرایط ریل‌گذاری امسال، در دستور کار جهت تقویت جهش تولید است.

حسن‌شاهی گفت: استان فارس توانمندی‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی دارد؛ استانی است که به‌عنوان استان چهارفصل شناخته می‌شود که به‌واسطه برخورداری از چهار اقلیم متنوع، تولید محصولات متنوع امکان‌پذیر است و همین امر، فارس را به‌عنوان ویترین قطب محصولات کشاورزی در کشور معرفی می‌کند.

رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی فارس ادامه داد: توانمندی‌های استان در بخش کشاورزی، در کنار بهره‌مندی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی که اگر استفاده شود، بهترین فرصت و اگر استفاده نشود، تهدیدی برای رونق کشاورزی استان محسوب می‌شود؛ و نیز ظرفیت علمی و فناوری فارس به‌عنوان کریدور علمی فناوری در کشور به‌ویژه دانشگاه شیراز و مراکز تحقیقاتی ویژه و مؤسسات تحقیقاتی، توانمندی‌های بیشتر را به دنبال دارد؛ اما با چالش‌هایی هم در بخش کشاورزی روبرو هستیم.

به عقیده وی؛ برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی که باعث کاهش آب سفره و از بین رفتن بافت اسفنجی زمین شده است، نزولات جوی کم در سال‌های گذشته، پایین بودن شاخص بهره‌وری هم در تولید و هم در مصرف آب، خام فروشی محصولات کشاورزی به دلیل کمبود کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی، مصرف کودهای شیمیایی و رعایت نکردن دوره لارنس محصولات با ریسک‌پذیری بالا و پایین بودن سطح سواد دانشگاهی و علمی کشاورزان، از چالش‌های موردتوجه در بخش کشاورزی استان است.

حسن شاهی افزود: یکی از موضوعاتی که باید به‌عنوان بستر اساسی موردتوجه فعالیت‌های ما در بهره‌وری بیشتر از کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار این بخش قرار بگیرد، فاصله و شکاف عملکردی میان کشاورزان پیشرو و کشاورزان عادی در تولید محصولات است که بسیار معنادار است.

رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی فارس تصریح کرد: در یک‌کلام سازمان بسیج کشاورزی استان فارس، به دنبال علمی سازی کشاورزی باهدف افزایش بهره‌وری در تولید است؛ آن‌هم از طریق به‌کارگیری ظرفیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی استان به‌عنوان مربیان طرح برای انتقال دانش روز و فناوری‌های نوین، تغییر رفتار حرفه‌ای و افزایش سطح دانش کشاورزان؛ به‌طوری‌که ماحصل و خروجی کار منتج به افزایش بهره‌وری باشد و شکاف عملکردی بین کشاورزان کم کند.

وی با بیان اینکه برنامه جهش تولید در محصولات راهبردی در استان فارس، در چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا، ذرت و دانه‌های روغنی دیگر دنبال شد ادامه داد: با تحت پوشش قرار دادن روستاهای هدف در استان که 2 هزار و 293 روستا با تمرکز بر کلیه شهرستان‌های دارای ظرفیت کشاورزی که عمدتا شامل همه شهرستان‌های استان می‌شود، با هدف‌گذاری بر 213 هزار هکتار از اراضی که محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنند، با نقش‌آفرینی 844 مربی در موضع مربیان طرح‌های جهش تولید محصولات راهبردی و استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان جوان این طرح اجرایی و پیگیری می‌شود.

حسن شاهی گندم را به‌عنوان یک محصول اساسی در طرح جهش تولید معرفی کرد و گفت: «گندم»، یک محصول استراتژیک است که در تولید آن، به دلیل سوءمدیریت‌ها، در خطر وابستگی به خارج از کشور هستیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی فارس با تصریح بر اینکه در برنامه جهش تولید در سال جاری، دو روش را دنبال می‌کنیم، روش اول را افزایش عملکرد محصولات راهبردی و مزیت دار دانست که به‌طور میانگین هشت درصد افزایش عملکرد داشته باشیم.

به گفته وی، با تقویت سرانه و سرمایه انسانی و با بهره‌گیری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی در طرح «جهش تولید» این روش به سرانجام خواهد رسید.

حسن شاهی روش دوم را رفع محدودیت‌های اصلی عملکردی در هریک از محصولات دانست که با استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج که رفع هر محدودیت منجر به افزایش 5 تا 8 درصد عملکرد در واحد سطح می‌شود.

به گفته وی، شیوه اجرایی طرح، با استفاده از بهره‌گیری ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی با شبکه‌سازی در روستاهای هدف است که با ارائه خدمات آموزشی و محتوای علمی تخصصی و آموزش‌های تخصصی که به مربیان داده می‌شود، با حضور خودشان در سطح مزارع و با شناسایی کشاورزانی که محصولات راهبردی را تولید می‌کنند، از ظرفیت سامانه‌های عملیاتی هوشمند استفاده می‌شود.

حسن شاهی گفت: محدودیت‌های عملکردی با ای روش‌ها شناسایی‌شده و برای رفع آن برای رسیدن به وضع مطلوب محصولی، با خروجی فعالیت مربی در اراضی تحت پوشش و مشاوره‌های آنلاین و کارگاه‌های آموزشی، توانمندسازی کشاورزان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ م

منبع: فارس

کلیدواژه: جهش تولید وزارت جهاد کشاورزی خبرگزاری فارس فارس نیوز تأمین امنیت غذایی اقتصاد مقاومتی ظرفیت فارغ التحصیلان تأمین امنیت غذایی اقتصاد مقاومتی تولید محصولات بخش کشاورزی فارس محصولات راهبردی محصولات کشاورزی افزایش بهره وری بخش کشاورزی بخش کشاورزی کشاورزی استان اقتصادی استان محصولات اساسی رونق اقتصادی جهاد کشاورزی ارزش افزوده استان فارس جهش تولید حسن شاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است

امیر سرتیپ «مهدی خواجه‌امیری» معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، با اشاره به اهمیت راهبردی دریا اظهار کرد: در قرآن کریم بار‌ها بار‌ها نام «بحر» آمده است و همین موضوع، گویای اهمیت دریا است.

وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس افزود: خلیج فارس بزرگ‌ترین گذرگاه انتقال انرژی جهان است و بیش از ۳۰ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ بنابراین توجه به دریا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های غنی آن می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار قابل توجه برای کشورمان شود.

امیر خواجه‌امیری گفت: دریا، منبع قدرت و ثروت است و کشور‌هایی که به دریا راه دارند، منابع غنی قدرت و ثروت را دارند.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع تاکید کرد: امنیت خلیج فارس به دلایل گوناگون از جمله دربرگیری بیش از ۸۰ درصد تجارت کشورمان، صادرات نفت و… از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بار‌ها بر اهمیت خلیج فارس برای ملت ایران و ملت‌های منطقه، تاکید داشته و دارند.

امیر خواجه‌امیری گفت: ویژگی دیگر خلیج فارس که به این منطقه اهمیت می‌بخشد، سهولت حمل و نقل در آن است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم