Web Analytics Made Easy - Statcounter

از همین رو دولت به لحاظ اهمیت تأمین غذا، کشت گلخانه‌ای را مورد حمایت قرار داد که در این خصوص شاهد افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌های هرمزگان در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

به همین منظور اجرای طرح‌های کشاورزی هرمزگان نیز در دستور کار دولت قرار گرفت و در آخرین گام، بهره‌برداری  یکی از سه طرح ملی وزارت جهادکشاورزی در هفته گذشته با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با توجه به نامگذاری سال۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید و محدودیت منابع آبی در هرمزگان، توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌تواند راهبرد خوبی برای تحقق این شعار در بخش کشاورزی استان باشد.

بهره‌برداری طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از این جهت برای هرمزگان اهمیت زیادی دارد که در دو دهه اخیر خشکسالی و کم‌آبی باعث محدودیت منابع آبی شده است.

۶۰۰میلیارد ریال سرمایه در گردش بخش گلخانه‌های هرمزگان
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان در این زمینه گفت: میزان سرمایه در گردش گلخانه‌های استان ۶۰۰میلیارد ریال بوده که بخشی از این درآمد به علت صادرات این محصولات است.
مسعود گرگیج افزود: میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای ۱۷ هزار تن با درآمد ارزی ۱۲میلیون دلار است.
وی اظهار داشت: نبود استاندارد در بسته‌بندی، نبود برند محصولات کشاورزی، کاهش صنایع تبدیلی و فرآوری و فعال نبودن پایانه صادرات محصولات کشاورزی مهمترین مشکلات پیش روی گلخانه داران است.
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان یادآور شد: در مدت ۱۰سال آینده باید ۲ هزار هکتار از فضای روباز تبدیل به واحدهای گلخانه‌ای شود.
گرگیج تصریح کرد: همچنین بر اساس برنامه هدفگذاری شده سطح زیرکشت گلخانه‌های هرمزگان در ۱۰ سال آینده باید به ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: بر اساس برنامه هدفگذاری شده سطح زیرکشت گلخانه‌های هرمزگان در افق ۱۰ ساله باید به ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

گرگیج اضافه کرد: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در قشم، بندرخمیر، بندرعباس با استفاده از آب‌شیرین‌کن نیز در دستور کار است.
وی ابراز داشت: با تصمیمات صورت گرفته شده گلخانه‌های استان از سال ۹۴ به‌صورت سالانه ۴۰ درصد رشد کرده است.
اعطای وام‌های کم‌بهره به متقاضیان راه‌اندازی گلخانه
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در این‌ باره گفت: به متقاضیان راه‌اندازی گلخانه، وام کم‌بهره با کارمزد ۴ و ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی و طرح اشتغال پایدار روستایی پرداخت می‌شود.
علی باقرزاده همایی بیان داشت: سرمایه گذاران بخش گلخانه‌ای باید طرح‌های خود را در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ثبت و استعلام‌های مربوطه را از آن طریق دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: به افراد متقاضی راه‌اندازی گلخانه در هر هکتار ۱۲میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اذعان کرد: سالانه بیش از یک میلیون تن سبزی و صیفی در فضای روباز برداشت می‌شود که با تبدیل به گلخانه به افزون‌بر۳۰ میلیون تن می‌رسد.
باقرزاده عنوان کرد: زمان آماده‌سازی و کشت محصولات گلخانه‌ای در هرمزگان از ابتدای شهریور تا پایان تیرماه است.

تولید محصولات بیشتر گلخانه‌ای با صرفه‌جویی در مصرف

یکی از گلخانه‌داران اهل شهرستان رودان که از سال۸۱ در زمینه باغداری دارای تخصص و تجربه‌هایی است، اکنون حدود ۱۶هکتار محصول مرکبات زیرکشت گلخانه‌ای دارد.

افشین واحدی، در حال حاضر به کشت محصولات لیموترش و فلفل‌رنگی فعالیت دارد و حدود۴۰نفر کارگر به طور مستقیم در گلخانه‌اش مشغول به کار هستند.

این جوان کشاورز هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: محصولات گلخانه‌ای تولیدات بیشتری را با هزینه‌های کمتر مصرفی برای تأمین غذایی استان فراهم کرده است.

وی افزود: محصولات حاصل از کشت گلخانه‌ای به کشور روسیه صادر می‌شود که البته با مشکلاتی هم در این زمینه مواجه هستیم.

به گفته واحدی، بالابودن غیراصولی کرایه‌های حمل‌ونقل در داخل و خارج از کشور و نیز برگشت هزینه‌های ارز روسیه به ایران عمده‌ترین موانع سرراه صادرات محصولات گلخانه‌ای است.

این گلخانه‌دار در خصوص مشکلاتش اظهار داشت: گران بودن هزینه‌های ادوات و ماشین‌های کشاورزی و همچنین بذر، کود و سم که باید نظارت بیشتری بر فروشندگان در این زمینه صورت گیرد.

واحدی با بیان اینکه در این مدت دولت از طریق سازمان جهادکشاورزی حمایت‌هایی کرده خاطرنشان کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی‌بر جهش تولید در سال جاری، همکاری بیشتری را در این زمینه از مسوولان مربوطه انتظار داریم.

وی گفت: با توجه به ارزآوری حاصل از محصولات گلخانه‌ای، دولت نیز باید وام‌های کم‌بهره، ارزان‌قیمت و بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار دهد.

سال ۱۴۰۴سطح زیرکشت گلخانه‌ها در هرمزگان به ۵هزارهکتار می‌رسد

به منظور حمایت‌های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش وسعت گلخانه‌های هرمزگان طی برنامه‌ ۱۰ساله، توسعه گلخانه‌ها در این استان به ۵هزار هکتار خواهد رسید.
استان هرمزگان به علت شرایط آب و هوایی خشک و کم آبی، مکان مناسبی برای پرورش و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای است و نخستین گلخانه در سال ۷۳با همت کشاورز اهل شهرستان حاجی‌آباد در روستای سرچاهان راه‌اندازی شد.

بیشتر گلخانه‌های هرمزگان در شهرستان‌های رودان، حاجی آباد، میناب و بندرعباس واقع شده و شهرستان حاجی‌آباد با ۸۰ هکتار مساحت بزرگترین گلخانه استان و رتبه اول تولید محصولات گلخانه‌ای را کسب کرده و در همین رابطه رتبه نخست طرح توسعه گلخانه‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است.
افزایش کیفیت محصول تولید شده در گلخانه‌ها، افزایش درآمد، کاهش مصرف سموم و زیرکشت بردن زمین‌های غیرقابل کشت از نتایج مثبت تولید سبزی و صیفی در گلخانه است.

بیش از سه هزار نفر که سهم بالای آن بانوان هستند در گلخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی و سردخانه این بخش اشتغال دارند و دو سوم فعالان در گلخانه‌ها زنان هستند که در ۸ ماه از سال با کار کردن سهم بالایی در اقتصاد خانواده دارند.

گلخانه، بهترین راه کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب

از این رو می‌توان نتیجه گرفت که کشت گلخانه راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت هرمزگان از بحران کم آبی است و با توجه به چالش جدی خشکسالی و بهره‌وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات با کیفیت مناسب است.

پدیده خشکسالی و کم آبی در هرمزگان طی سال‌های گذشته باعث خشک شدن ۱۰۰حلقه چاه کشاورزی و کاهش آب ۱۳۵حلقه چاه بین۳۰ تا۷۰درصد، بیلان منفی ۷۴ دشت و شور شدن ۳۸ دشت شده که با توجه به میزان مصرف آب در گلخانه‌ها ۱۲برابر کمتر از فضای روباز، می‌توان شاهد رونق گرفتن ایجاد این بخش‌ از کشاورزی بود.

به همین منظور در سال ۹۸، ۲۴۸مجوز احداث گلخانه صادر شد که اکنون سطح زیرکشت گلخانه‌ها در استان هرمزگان به ۵۹۰هکتار رسیده و تا پایان سال‌جاری به ۷۰۰هکتار می‌رسد.

در حال حاضر افزون‌بر ۴نوع محصول سبزی و صیفی شامل، خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان در گلخانه‌های هرمزگان کشت می‌شود.

زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۶۵هزار و ۵۰۰هکتار با تولید سالانه افزون‌بر۲ میلیون و۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل‌های پاییز و زمستان دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گوجه فرنگی بازار محصولات هرمزگان فصلنامه علوم و فنون کشت های گلخانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گوجه فرنگی بازار محصولات هرمزگان وزارت جهاد کشاورزی گوجه فرنگی بازار محصولات هرمزگان گلخانه های هرمزگان جهادکشاورزی هرمزگان سطح زیرکشت گلخانه ها سازمان جهادکشاورزی محصولات گلخانه ای کشاورزی هرمزگان کشت گلخانه ای گلخانه ها سبزی و صیفی راه اندازی کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۹۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر، تهیه کننده برنامه از مزرعه تا سفره در این باره توضیح داد: این برنامه روز‌های چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۱۳:۱۵ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. این برنامه با محوریت ایمنی و سلامت تغذیه به بررسی محصولات کشاورزی، باغی، زراعی می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این برنامه محصولات سالم به مصرف کنندگان از مزرعه تا سفره شناسایی و معرفی می‌شود. آشنایی مصرف کننده با محصولات کشاورزی و اهمیت تغذیه‌ای آن‌ها دغدغه برنامه سازان است.

مجری کارشناس برنامه فیروزه آدابی است. این برنامه روز شنبه ۱۹ اردیبهشت به بهانه روز گل محمدی و گلاب به معرفی ایرج رستگار، تولید کننده خلاقی می‌پردازد که در حوزه تولید گل و گلاب تلاش کرده سبک جدیدی را ایجاد کند و به عنوان قهرمان تولید در این زمینه شناخته و برگزیده شود.

دیگر خبرها

  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد