Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم عزیزی گفت:اقدام بازدارنده و جدی تری باید علیه تعرض جنگنده های آمریکایی صورت بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "شیرازه" ابراهیم عزیزی،نماینده مردم شیراز و حقوقدان با اشاره به تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای" ماهان"و ایجاد رعب و وحشت برای مسافران این هواپیما گفت:تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان باید از چند جهت مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد؛ اول این که مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری باید خیلی سریع اقدامات بازدارنده ای را با قاطعیت بیشتری از طرف ایکائو ( سازمان بین المللی هوانوردی)دنبال کند و البته ضروریست که سازمان های بین المللی نیز به این موضوع واکنش لازم را نشان دهند و با جدیت بیشتری نسبت به این اقدام برخورد نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 وی افزود: اگر کشور ما در این زمینه به طور قاطع و محکم عمل کند، به طور یقین برای سایر کشورها هم نتایج و دستاورد های خوبی به دنبال خواهد داشت،چرا که این اقدام وحشیانه نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر می باشد که بدون شک باید تلاش کنیم که رویکرد سلطه گر آمریکا که مقررات بین اللملی را ندیده گرفته به دنیا معرفی کنیم و به صورت اجماع به این مسئله ورود نماییم تا سرانجام علیه این نظام سلطه گر آمریکایی،اقدام نماییم و در نهایت برخوردهای قانونی نیز انجام شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این همگرایی مثمر ثمر خواهد بود و می طلبد که سازمان هواپیمایی کشوری نیز به طور تخصصی به این رویداد ورود نماید و وظایف خود را به درستی به انجام برساند..
وی ادامه داد:نکته دوم هم مربوط به حوزه دیپلماسی وزارت امور خارجه می شود که وزارتخانه نباید صرفا به سخنان سخنگو و توئیت وزیر امور خارجه نسبت به این موضوع  بسنده کرده و اکتفا نماید،ما انتطار داریم که وزیر امور خارجه به طور جدی تر وارد میدان شود، دیپلماسی را به طور فعال و جدی پیگیری نماید و در این زمینه از همه ظرفیت های موجود در حوزه بین المللی بهره برداری کند.
دکتر عزیزی افزود:مورد سوم هم به اقدام بازدارنده در مقابل این رفتار بزدلانه است تا جواب قاطع و کوبنده ای علیه این کشور باشد، چرا که ما دست برتر را داریم،این اقدام وحشیانه برای هواپیمای مسافربری که در آن خانم ها و کودکانی بوده، نشان از ترس و  ضعف آنهاست.

وی به اقدامات جدی دولت اشاره کرد و گفت: ایران با دست پر جواب کوبنده ای به آمریکا خواهد داد،به طوری که از این رفتار خود پشیمان خواهند شد.
این نماینده مجلس به رفتارهای کودکانه و از سر ترس و ضعف آمریکا اشاره و تاکید کرد:مردم بدانند که ما اجازه نمی دهیم نسبت به حقوق آن ها هیچ گونه تعرضی شورت بگیرد لذا در این خصوص موضع رسمی خود را اعمال می کنیم و اقدامات لازم را به اجرا در می آوریم.چرا که آن ها به بهانه شناسایی بصری مسافران، وارد هواپیما شده اما به اقدامات وحشیانه ای دست زده اند که به طور مسلم این رفتار نقض حقوق بشر می باشد و یک رفتاری غیر انسانی تلقی می شود.

این مقام مسئول در پایان گفت:اگر عملکرد هوشمندانه و به موقع خلبان هواپیما نبود لطمات جبران ناپذیری به هواپیما و مسافرین وارد می شد که خوشبحتانه به خیر گذشت.

به گفته «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اولین جلسه پیش‌روی خود به بررسی ابعاد مختلف حادثه تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان در فضای سوریه می‌پردازد و با حضور مقامات مربوطه از سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح به جزییات این اقدام غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در قبال مسافران این پرواز غیرنظامی خواهد پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که ابعاد حقوقی، بین‌المللی، بشردوستانه، هوایی و نظامی این حرکت تهدیدآمیز بخش هوایی نیروی تروریستی و اشغالگر سنتکام، در این جلسه مورد بحث قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: ضمن مروری بر آخرین اقدامات صورت گرفته در نهادهای مختلف کشورمان در واکنش به اقدام امریکا، شکایت جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد شد.
گفتنی است،سازمان بین المللی هوانوردی کشوری که به آن ایکائو گفته می شود، یک نهاد ویژه متعلق به سازمان ملل متحد است. این سازمان اصول و تکنیک های بین المللی پروازی را استاندارد کرده و برنامه ریزی و توسعه حمل و نقل بین المللی را برای تضمین رشد ایمن و منظم بر عهده دارد. مرکز اصلی این سازمان در «کبک »کانادا واقع شده است. شورای ایکائو به ایجاد استانداردها و توصیه اقداماتی مربوط به ناوبری هوایی و استانداردهای آن، بازرسی پرواز، جلوگیری از مداخله های غیر قانونی و تسهیل رویه های عبور از مرزها برای هوانوردی بین المللی می پردازد. ایکائو همچنین پروتکل هایی را برای تحقیق در مورد حوادث هوایی تعیین می کند که توسط مقامات ایمنی حمل و نقل در کشورهایی مورد اجرا قرار می گیرد که به کنوانسیون بین المللی هوانوردی غیر نظامی در شیکاگو پیوسته اند.
بدیهی است همانگونه که مقامات جمهوری اسلامی و همچنین دستگاه حاکمیتی (سازمان هواپیمایی کشوری) اعلام کرده اند، اقدامات لازم قضایی و حقوقی در این خصوص به عمل خواهد آمد.
شایان ذکر است، این هواپیما در ساعت ۱۸:۴۵ روز پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۹۹ فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد بیروت ترک کرد و در ساعت ۲۰ به وقت محلی در فرودگاه بیروت به زمین نشست. همچنین این هواپیما در ساعت ۲۳:۱۰ فرودگاه بیروت را ترک و در ساعت ۲:۵۰ بامداد روز جمعه سوم مردادماه در تهران به زمین نشست.
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان هواپیمایی کشوری جنگنده های آمریکایی امور خارجه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از راشا تودی، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر نیز هشدار داده بود که ایالات متحده نباید با این توهم عمل کند که مسکو با دو دست به حفظ روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن چسبیده است.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ریابکوف با اشاره به اینکه ما اکنون در حال بررسی شکل مناسب واکنش به این اقدامات احتمالی هستیم، افزود: در صورتی که اعضای گروه هفت علیه دارایی‌های ما اقدامی انجام دهند باید در کنار واکنش دیپلماتیک ما منتظر اقدامات متقابل ما علیه دارایی‌های خود نیز باشند.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌ها چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

در مقابل، اتحادیه اروپا به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، تمایلی به انجام این کار نداشته است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا که سهم عمده‌ای از سرمایه‌های مسدود شده را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره دارایی‌های روسیه، در نهایت به بی‌ثباتی یورو ختم شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیشتر در همین رابطه هشدار داده بود که اگر آمریکا تهدید خود را مبنی بر سلب مالکیت این وجوه روسیه و دادن آنها به اوکراین انجام دهد، به اقتصاد خود و همچنین سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند.

به گفته پسکوف، این کار چیزی جز فروپاشی همه پایه‌های نظام اقتصادی جهانی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، از آغاز حمله به اوکراین، کشورهای غربی بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور را مصادره کرده‌اند. رهبران گروه هفت متشکل از هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان در ماه جاری گفتند که دارایی‌های روسیه تا زمانی که مسکو خسارات جنگ اوکراین را بپردازد مسدود باقی می‌ماند اما آنها این موضوع را هم تشخیص دادند که به ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای جبران خسارت‌ها، تلفات و جراحت‌های ناشی از حمله روسیه نیاز است.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته در کنفرانس کمک به بازسازی اوکراین وعده داد که تا تعطیلات تابستان شیوه‌ای قانونی برای استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین ارائه شود اما این وعده نگرانی‌هایی را در بین دیپلمات‌ها و مقامات این اتحادیه برانگیخت. آنها ماه‌ها مشغول بحث درباره ایده‌هایی در این زمینه بودند و آن را به شکل فزاینده‌ای دشوار یافتند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، دارایی یک کشور را می‌توان از طریق رای‌گیری در شورای امنیت، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری یا یک توافق بعد از جنگ مصادره کرد اما هیچ یک از این شیوه‌ها محتمل به نظر نمی‌رسند.

روسیه به عنوان عضو شورای امنیت هر گونه رای‌گیری در این نهاد را وتو خواهد کرد. هیچ توافقی تا زمانی که جنگ ادامه دارد بدست نمی‌آید و پرونده‌ای به دادگاه بین المللی دادگستری ارائه نشده است و اگر هم می‌شد قوانین بین‌المللی علیه توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بود زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، این مساله نقض حاکمیت این کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی توسط ارتش یمن + فیلم
  • تجمع دانشجویان اهوازی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • حمایت دانشگاهیان اهواز از اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه صهیونیست‌ها
  • نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه بر اقدامات ما تأثیری نخواهد داشت
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد