Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اقشار مختلف مردم مهاباد هر ساله عید قربان را که از اعیاد بزرگ ابراهیمی می‌دانستند با آداب و رسوم خاصی آن را جشن می‌گرفتند، اما امسال در حالی به پیشواز عید قربان می‌رویم که ویروسی منحوس به نام کرونا چند وقتی است در این سرزمین ماندگار شده و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروسی خطرناک که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عاقبتی تلخ را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

به یمن یادآوری این اتفاق مبارک مسلمانان سراسر جهان همه ساله این روز را گرامی‌داشته و با برگزاری آیین و آداب خاص به جشن و شادی می‌گذرانند.

ویروس کرونا مانع آیین زاگرس نشینان شد

آداب و رسوم زاگرس نشینان همانند سال‌های قبل پابرجا نیست.

آمار فزاینده مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس در کل کشور زنگ خطری است که در صورت عدم توجه در ایام عید قربان می‌تواند تبعات قابل جبرانی را برای همگان داشته باشد.

گواه این موضوع، رشد ناگهانی مبتلایان به ویروس کرونا در ایام عید فطر است که به یکباره باعث افزایش آمار مبتلایان شد.

در روز عید سعید قربان حال و هوای شهر رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و مرد‌ها و بزرگان خانواده پیش از طلوع آفتاب به مسجد رفته و نماز عید را به صورت جماعت اقامه می‌کنند و سپس به دید و بازدید عید می‌روند.

دید و بازدید‌ها تا غروب و حتی روز بعد از عید نیز ادامه خوهد داشت و در بیشترخانه‌ها با چای، شیرینی و میوه ازمهمانان پذیرایی می‌شود.

زیباترین و تاثیرگذارترین بخش این آداب و رسوم، توزیع نذورات و گوشت‌های قربانی بین مستمندان است که کسانی که قربانی می‌کنند حیوان مورد نظر را درخانه ذبح کرده و پس از تمیز کردن آن را در مقادیری درحدود یک کیلوگرمی تقسیم کرده و به در منزل افراد نیازمند، همسایگان و بستگان و خویشاوندان می‌برند.

نذر دام در روز عید قربان در کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد با اعلام اینکه  قربانی کردن دام در ملأعام ممنوع است،در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: قربانی کردن دام در روز عید قربان فقط در کشتارگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد اظهار کرد: با شیوع بیماری‌های مشترک قابل انتقال از حیوانات به انسان در اثر کشتار دام خارج از کشتارگاه‌ها و بدون رعایت نکات بهداشتی، قربانی کردن دام با توجه شرایط کنونی از نظر شیوع بیماری کرونا حساس است و از مواجهه مستقیم با دام در این ایام و تجمع در مراکز خرید و عرضه دام خودداری شود؛ اما با تمام این محدودیت های بوجود آمده نباید فراموش کرد که پیام آشکار این عید بزرگ همچون دیگر اعیاد اسلامی حفظ وحدت و انسجام بین همه مسلمانان است.

بیشتر بخوانید

توصیه‌های بهداشتی ذبح دام در آستانه عید قربان

قربانی کردن دام در ملأعام ممنوع است

 

با رعایت راهکار‌های طلایی بر کرونا غلبه کنیم

کرونا تا اطلاع ثانوی با ماست، با تغییر روش زندگی و رفتار غیر مسالمت آمیز با این ویروس می‌توان بر آن غلبه کرد.

هرچند کووید ۱۹ خطرناک است، اما اگر بخواهیم زودتر از پیش بینی‌ها می‌توانیم شکستش دهیم؛ و شرط پیروزی بر کرونا این است که دشمن را دست کم نگیریم و هر لحظه و هرجا برای مقابله با آن آماده باشیم.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۰۰ هزار نفر رسید

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۳۶ نفر از آن‌ها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۲۵۵ هزار و ۱۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

۳۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون دو میلیون و ۳۵۳ هزار و ۵۳۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

همانند روز‌های گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

اوضاع اصلا خوب نیست/ بستری‌ها کاهش نیابد، هر روز مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ماست

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت: اوضاع اصلا خوب نیست، به طوری که در کشور هر روز آمار مبتلایان به این ویروس منحوس کرونا افزایش میابد و آمار‌ها حاکی از آن است که افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی داشته ایم.

این مقام کشوری افزود: تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان‌ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند؛ بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است و اکنون از هر ۵ فوتی که در کشور اتفاق می‌افتد، یکی مربوط به کروناست.

بیشتر بخوانید

خطر شیوع کرونا در ایران/ هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید

همه آنچه باید درباره ویروس کرونا بدانید

ویروس کرونا؛ هر آنچه باید درباره ماسک‌ها بدانید

حریرچی اظهار داشت: همانطور که این ویروس هوشمندانه عمل می‌کند، ما نیز باید هوشمندانه عمل کرده، تاکتیک‌ها را بروز کنیم و آرایش دفاعی را به میزان لازم تغییر دهیم تا بتوانیم بر این بیماری پیروز شویم. این ویروس در سطح جهان بیشتر فقرا را درگیر می‌کند و فقرایی که درگیر می‌شوند، عوارض بیشتری دارند.

حریرچی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد؛ در مرحله اول غربالگری با بیش از ۹۹ درصد از افراد در استان‌ها تماس گرفتیم، اما در مرحله دوم غربالگری تا کنون با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شده است.

در آمریکا میزان مرگ سیاه‌پوستان و فقرا دو برابر سفید پوستان و ثروتمندان است البته عوارض اقتصادی این بیماری، بیشتر متمرکز بر فقرا، افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی است.

توصیه‌های کرونایی سازمان جهانی بهداشت برای عید قربان

در این روز هر فردی که نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا را دارد باید از حضور در جمع پرهیز کند.

افراد بالای ۶۰ سال و نیز افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، ناتوانی ریوی، بیماری مزمن کلیوی، ضعف سیستم ایمنی بدن و سرطان هستند، نباید در مراسم عید قربان شرکت کنند.

باید تا جایی که امکان دارد مراسم عید در محیط باز برگزار شود. در صورتی که قرار است این مراسم در مکان‌های بسته برگزار شود، حتما باید از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل کرد.

همچنین تا آنجا که امکان دارد باید این مراسم را کوتاه و مختصر برگزار کرد، زیرا هر چقدر زمان مراسم طولانی‌تر باشد امکان انتقال ویروس کرونا میان شرکت کنندگان افزایش می‌یابد.

ترجیحاً به جای برگزاری میهمانی‌های بزرگ، میهمانی‌هایی کوچک با تعداد شرکت کنندگان کمتر برگزار کنید.

نمازگزاران عید نیز باید فاصله اجتماعی خود را از زمان ورود به مساجد تا زمان خروج حفظ کنند. کفش نمازگزارن نیز در مکان‌های مشخص باید قرار گیرد و نباید این کفش‌ها با هم تماس داشته باشند.

باید در مساجد مکان‌هایی برای شستن دست با آب و صابون وجود داشته باشد. همچنین باید محلول الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن دستان نمازگزاران در مساجد تعبیه شود. مسلمانان در مساجد باید از سجاده و مُهر شخصی خود برای نماز استفاده کنند.

تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از احشامی همچون گوسفند، گاو و شتر به انسان گزارش نشده است.

با این حال، باید در این باره هوشیار بود. باید پیش از قربانی کردن احشام از سلامت جسمی آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

جداسازی حیوانات پیش از قربانی کردن آن‌ها در این زمینه می‌تواند مفید باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید احشامی که بیمار به نظر می‌رسند را قربانی و گوشت آن‌ها را مصرف کرد.

مسلمانان احشام را باید از مراکز رسمی که بهداشت آن از سوی نهاد‌های دولتی تایید شده است، خریداری کنند.

ابزار‌هایی مانند چاقو و ساطور که برای ذبح و خرد کردن گوشت قربانی استفاده می‌شود باید حتما پیش از کار ضدعفونی شود. همچنین در زمان قربانی کردن احشام باید فاصله اجتماعی میان قصاب و سایر افراد رعایت شود. پیش از عمل قربانی کردن باید اطمینان حاصل کرد قصاب دارای علائم کووید ۱۹ نیست.

یکی از اقدامات تحسین برانگیز مسلمانان در عید قربان تقسیم گوشت قربانی میان نیازمندان است. باید حتما در روند بسته بندی کردن گوشت موارد بهداشتی رعایت شده و توزیع گوشت قربانی میان نیازمندان با حفظ فاصله اجتماعی صورت گیرد.

نماز جماعت در روز عید قربان برگزار نمی‌شود

عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد با اعلام اینکه به علت شیوع بیماری کرونا و پیشگیری از این بیماری منحوس نماز جماعت در مساجد برگزار نمی‌شود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  تاکید کرد: در مهلک بودن کرونا هیچ تردیدی وجود ندارد بنابراین همه در قبال سلامت جامعه مسئول هستیم و باید اصول بهداشتی و جوانب احتیاط را تا زمانی که برای درمان بیماری چاره‌اندیشی شود، رعایت کنیم.

در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا، برگزاری نماز جماعت یا حج تمتع تعطیل شده، مردم باید برنامه‌های تجمعی مانند عروسی و دورهمی‌ها را به خاطر دور ماندن از آسیب کرونا به تاخیر بیندازند و در این راه از علما و روحانیون مذاهب اسلامی می‌خواهیم تا برای کمک به مجموعه بهداشت و درمان کشور و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم وارد عمل شده و با توصیه‌های بهداشتی خود به مردم از جان مسلمانان صیانت کنند.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز عید قربان

در همین پیوند مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: وضعیت آینده شهرستان مهاباد در خصوص اپیدمی کرونا به رفتار مردم بستگی دارد؛ و همچنین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: متاسفانه برخی شهروندان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کم توجه اند که باید تلاش شود نسبت به تغییر رفتار عمومی اقدام شود.

بهزاد همچنین با قدردانی از همراهی بخش زیادی از مردم مهاباد برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در دو هفته اخیر افزود: نگرانی ما از افرادی مانند جوانان است که با ذهنیت اینکه بدن آن‌ها مقاوم است و به کرونا مبتلا نمی‌شود، به توصیه‌های بهداشتی توجهی ندارند، شاید این سخن آن‌ها صحیح باشد، اما همین افراد و کودکان که پیش از این گفته می‌شد، مبتلا نمی‌شوند، می‌توانند ناقل بیماری باشند و نگذارند تا حلقه زنجیره انتقال قطع شود.

سخنگوی ستاد پیشگیری از ویروس کرونا در مهاباد همچنین تصریح کرد: برای پیشگیری و کنترل روند صعودی مبتلایان به کرونا در روز‌های پیش رو تا عید قربان و دید و بازدید‌های آن می‌طلبد تا گروه‌های مختلف مردم فقط و فقط به خاطر سلامت خود، خانواده و فامیل و آشنایان و در وهله دوم سلامت عمومی دیگر افراد جامعه، امسال از برگزاری آیین‌های این عید بزرگ دست برداشته و تا سرحد امکان آن را بسیار محدود برگزار نمایند.

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت: برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات تنفسی، تا حد ممکن باید ماسک بزنید و این ماسک باید هر روز عوض شود.

بیشتر بخوانید

تفاوت «فاصله اجتماعی» با «خودقرنطینگی» چیست؟ ویروس کرونا؛ به جای الکل برای ضدعفونی از چه موادی استفاده کنیم؟

آقازاده گفت: باید رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اطلاع‌رسانی برای ادامه " کمپین در خانه بمانیم " در راستای اهداف مبارزه با ویروس کرونا بیشتر در دستور کار قرار گرفته و مردم نیز در این شرایط سخت، کادر درمان را یاری دهند.

این مقام استانی اظهار کرد: افرادی که دوست ندارند ماسک بزنند باید توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند، هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بپوشانند و بعد آن را دور بیندازند. اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌شود، باید مرتبا با آب و مواد شوینده شسته شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی تصریح کرد: با ابراز نگرانی از تغییر باور‌های برخی از مردم در مورد ویروس کرونا و عادی انگاشتن آن، بر لزوم استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تاکید و خطاب به مردم گفت: این تصور که ویروس کرونا ضعیف شده را از خود دور کرده چراکه این بیماری، قطعا در فصل تابستان هم ادامه داشته و در هر شرایطی باید آماده مقابله با آن باشیم.

نظارت روحانیون بر ذبح شرعی دام در روز عید قربان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی، ولی زاده مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در روز عیدقربان تعداد ۳۰ نفر از روحانیان با فراگیری دوره‌های فنون و مهارت‌های ذبح شرعی، به عنوان ناظران بر ذبح شرعی با حضور در کشتارگاه‌های دام بر ذبح قربانی‌های مردم نظارت خواهند کرد.

مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: برای کسانی که مشغول اعمال حج تمتع هستند، واجب است تا در روز دهم ذی الحجه یا همان عید قربان، شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منی ذبح کنند. ولی برای افرادی که مشرف نشده اند این عمل مستحب است ولکن از سنت‌های حسنه‌ای است که برای انجام آن در روایات اهل بیت (ع) بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام، ولی زاده افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت خود و هموطنان، لازم است همه قربانی‌ها در کشتارگاه‌های دام زیرنظرناظرین بهداشتی وشرعی ذبح شوند ودر این راستا تعداد ۳۰ نفراز عالمان دینی با فراگیری فنون ومهارت‌های لازم نسبت به نظارت برذبح شرعی همکاری نموده و به سوالات مردم پاسخگو خواهند بود.

او افزود: قربانی یک عبادت و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادت‌ها از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. وامیداست متمکین با ذبح قربانی در عیدقربان وتقسیم آن بین نیازمندان به معنای واقعی با تقرب به خداوایثاروخودگذشتگی، در رفع مشکلات محرومان سهیم باشند.

حجت الاسلام، ولی زاده نقش غذای حلال رادرسلامت روح وجسم انسان فوق العاده مهم دانست و افزود: در شریعت اسلامی ذبح حیوان حلال گوشت دارای آداب وشرایط خاصی است که در صورت عدم مراعات این شرایط، ذبیحه به میته تبدیل می‌شود و خوردن آن حرام و موجب اثرات منفی در جسم و روح انسان خواهد بود.

او ضمن تشکر و قدردانی از ائمه محترم جمعه و جماعات و مسئولین محترم و همکاران عزیز که در جهت ترویج و فرهنگ سازی غذای حلال و پاک، اعلام کرد: امسال ذبح قربانی در کشتارگاه‌های دام خواهد بود و قربانی‌های مردم تحت نظارت بهداشتی و شرعی ذبح و به خودشان تحویل داده خواهد شد و همه خدمات در کشتارگاه‌های دام در روز عیدقربان رایگان است.

کاک اسماعیل از دیگر شهروند مهابادی که در کشتارگاه منتظر تحویل دام ذبح شده اش بود هم این عید را متعلق به همه مردم مسلمان دانست او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: با به جای آوردن این سنت دیر پای الهی و تقسیم گوشت‌های قربانی بین همسایه‌ها و اقوام به نوعی روابط اجتماعی مستحکم‌تر می‌شود؛ و نوعی همدوستی بین اقشار غنی و فقیر صورت می‌گیرند.

 

نظارت بهداشتی و شرعی ۶ گروه دامپزشکی مهاباد در روز عید قربان

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: نظارت بهداشتی و شرعی ۶ گروه دامپزشکی در روز عید قربان بر ذبح دام‌های قربانی صورت می‌گیرد.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: امسال به علت شیوع بیماری کرونا و به منظور رعایت دستورالعمل ابلاغی ستاد کرونای استان، ذبح دام‌های قربانی صرفا در کشتارگاه‌های دام تحت نظارت بهداشتی و شرعی ۶ گروه دامپزشکی و ۱۰ نفر بازرس انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه علاوه بر نظارت دامپزشکی خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود، افزود: نظارت‌های بهداشتی و شرعی دام‌های نذری و قربانی (گاو، گوسفند و بز) بوده و بازرسان دامپزشکی ضمن رعایت اصول فنی، بهداشتی و شرعی در روز عید سعید قربان در کشتارگاه‌های دام در سطح شهرستان به صورت رایگان نسبت به بازرسی لاشه‌های استحصالی اقدام می‌نمایند.

حاج عبدالله ۵۷ ساله یکی از افرادی است که به گفته خودش هر ساله سعی می‌کند در روز عید قربان قربانی کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: همیشه در این موقع از سال به یاد روز‌های حضورش در مکه مکرمه می‌افتد و تلاش دارد تا با ذبح یک دام سنگین و یا ۲ دام سبک همچنان این رسم و سنت دین اسلام را به جا آورد.

حاج عبدالله می‌گوید ثواب این قربانی علاوه بر پیروی از دستور پروردگار، در این است که بتوانی لقمه نانی بر سر سفره‌ی یک خانواده نیازمند قرار دهند.

با حاج عبدالله راهی کشتارگاه شدیم تا پس از معاینه دام توسط دامپزشک ذبح شرعی آن صورت گیرد.

وارد کشتارگاه شدیم افراد زیادی برای ذبح دام هایشان حضور داشتند افرادی که قرار بود با قربانی کردن دام هایشان این عید را با همشهریان شان جشن بگیرند.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد اذعان کرد: شهروندان باید گوشت حیوان تازه ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای مناسب در درون یخچال قرار دهند.

آغاز از شهروندان خواست در روز عید قربان با توجه به شیوع بیماری کرونا پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و دستکش و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند که امسال عید قربان مصادف با ۱۰ مرداد مصادف شده است.

مهران یوسفی رئیس اداره بهزیستی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: مراکز توانبخشی و بهزیستی فعال در سطح شهرستان همزمان با عید سعید قربان کمک‌های اهدایی را که اغلب گوشت بوده، مشروط به ذبح بهداشتی در کشتارگاه‌ها از خیّران تحویل خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید

۲۰۰ پایگاه آماده جمع آوری قربانی های عید قربان کمیته امداد مهاباد آماده دریافت نذورات عیدقربان

مریم خانم هر ساله گوشت نذری خود را تحویل پایگاه‌هایی نظیر کمیته امداد و اداره بهزیستی این شهرستان می‌ دهد و به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: در این ایام همیشه به فکر نیازمندان بیشتر از خانواده خود هستم و هر ساله گوشت نذری خود را تحویل بچه‌های بد سرپرست و مددجویان می‌دهم و نباید در همچین روی آن‌ها را از خود دریغ کنیم و ثواب این کار ۲ برابر می‌شود.

فرقی نمی‌کند با چه نیتی مجاور دیگران قرار بگیریم، زیرا این ویروس منحوس انتقال پیدا می‌کند

در خوشبینانه‌ترین پیش بینی‌ها حدود دی ماه امسال واکسن اولی که ادعا شده برای استفاده در اجتماع آزاد خواهد شد، اما اینکه به استفاده عموم و سه و نیم میلیارد نفر برسد یک سال دیگر زمان نیاز دارد.

وزیر بهداشت در این باره گفت: نباید به شایعات توجه کرد. بررسی‌های بیشتر روی موارد مشکوک در حال انجام است. کرونا به‌رغم وحشتی که نسبت به آن شکل گرفته است، ویروسی به مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوآنزای H ۱ N ۱ است.
کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوآنزای H ۱ N ۱ به مراتب از ویروس کرونا بیشتر بود که خوشبختانه توانستیم بخوبی آن را مهار کنیم.

 


متاسفانه مردم دیگر از ویروس ترسی ندارند و به خاطر همین بی توجهی میزان مرگ و میر نسبت به اسفند و فروردین افزایش پیدا کرده است.

علت افزایش مرگ و میر، کاهش ترس آگاهانه مردم از ویروس کرونا و تغییر رفتار اجتماعی است.

کلام پایانی

ویروس کرونا همچنان در کمین است و ضرورت دارد مردم بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
برای در امان ماندن از آسیب‌های بیماری ویروس کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را به ویژه در عمل به آداب و رسوم محلی از جمله عید سعید قربان و عزاداری محرم و صفر رعایت کنیم تا شاهد تشدید بیماری کرونا نباشیم.
مردم را از حضور در تجمعات و خرید عید و یا دید و بازدید‌های آن باید برحدز باشند تا شاهد اوج گیری دوباره بیماری نباشیم.

انتهای پیام / س خ 

گزارش از سپیده خشمن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی عید قربان احکام شرعی آیین سنتی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت بهداشتی و شرعی کشتارگاه های دام شیوع بیماری کرونا توصیه های بهداشتی روز عید قربان استفاده از ماسک قربانی کردن دام آذربایجان غربی عید سعید قربان کشتارگاه ها فاصله اجتماعی دام در روز عید بیشتر بخوانید عید قربان دید و بازدید ویروس کرونا آداب و رسوم قربانی ها کووید ۱۹ ذبح شرعی ذبح دام بر ذبح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی - و پنجره‌های بسته – می‌تواند به گسترش ویروس‌های معلق در هوا مانند ویروسی که باعث عفونت COVID-19 می‌شود، کمک کند.
محققان گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

به گزارش ایتنا، آلن هادرل، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول، گفت:« ما می‌دانستیم که SARS-CoV-2 مانند سایر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما بود از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می‌تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس‌های موجود در هوا را افزایش دهد. به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای400 ppm از کربن دی اکسید است.

بر اساس نتایج منتشر شده در 25 آوریل در ژورنال  Nature Communications، افزایش غلظت CO2 به تنها 800 ppm، بقای ویروس‌های معلق در هوا را افزایش داد. محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO2 3000 ppm می رسد - مشابه غلظت یک اتاق شلوغ – ویروس حدود 10 برابر بیشتر زنده می‌ماند.

هادرل در یک انتشار خبری دانشگاه گفت:« این رابطه روشن می‌کند که چرا رویدادهای پاندمیک کننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند .ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می‌دهند. اما CO2 هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می‌کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوا بیشتر زنده بمانند.»

هادرل همچنین گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO2 دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود. نتایج همچنین نشان می‌دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO2 در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس‌های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علم آب و هوای اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO2 در جو تا پایان قرن به بیش از 700 ppm برسد. هادرل گفت: «بنابراین این یافته‌ها پیامدهای گسترده‌تری نه تنها در درک ما از انتقال ویروس‌های تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همه‌گیری‌های آینده را تشدید کند، دارد.»

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعاتی ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO2 در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس