Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی به سه‌سالگی شبکه امید نزدیک می‌شویم یادمان می‌افتد تلویزیون برای نوجوان چه کرده است؟ مدیر جوانش تلاش‌های زیادی کرده و از این مأموریت‌ها و رسالت‌ها می‌گوید. شاید در کنار همه‌شان، معرفی ۲۷ مجری و ۳۴ تهیه‌کننده جوان کار ارزشمندی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سه سال است که نوجوان صاحب شبکه تلویزیونی شده‌اند و سومین سالگردش را تحت عنوان برنامه‌ای به نام "طلوع امید" جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

10 شب برنامه از عید قربان تا غدیر با حضور مهمانان شاخص و متخصص در حوزه‌های مختلف و جالب توجه نوجوانان، از دستاوردهای شبکه می‌گویند. نکته‌ای که همیشه دغدغه بوده و هنوز هم باپرجاست، آسیب رسانه‌ای به حوزه کودکان و نوجوانان است. چرا که بیشترین آسیب رسانه‌ای و نفوذ شبکه‌های آلوده ماهواره‌ای به کودکان و نوجوانان وارد می‌شود و کماکان اعتقاد داریم در کنار پرداخت‌های هرچند کم‌وبیش برای کودکان، خبر آن‌چنانی از سهم رسانه‌ای مناسب و جذاب نوجوانانه نیست. مشکل ذائقه‌سنجی و مخاطب‌شناسی موج می‌زند و کمترین برنامه‌ای برای نوجوانان ساخته می‌شود.

چرا نوجوانان را جدی نمی‌گیرند؟

بارها این انتقاد را از مدیران صداوسیما داشته‌ایم که چرا نوجوانان را جدی نمی‌گیرند؟ کمترین بودجه‌ها و نگاه‌های سطحی به این قشر می‌شود. در صورتی که آنقدر جایگاه و نقطه توجه و تأمل بر نوجوان اهمیت داشته که سه سالی است بنابر دستور رهبر معظم انقلاب، تلویزیون صاحبِ شبکه‌ای به نام "امید" است. شبکه‌ای که بتواند با ساخت و تولید برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده، آموزشی و علمی، نیازهای متنوع و مختلف این گروه سنی را پاسخ دهد. اما در کنار فقدان برنامه و سریال تأثیرگذار و جذاب، باید این سؤال را از مدیران صداوسیما پرسید که چه زمانی قرار است برای آنتن‌دهی و فراگیری گسترده شبکه امید تصمیم‌گیری شود و شاهد نمایش تلویزیونی‌اش باشیم؟ زیرا بسیاری از مراکز این پوشش را ندارند که شبکه امید داشته باشند. 

باید منتظر بمانیم و صندوقچه‌ای باز شود

شبکه امید چقدر برای ساخت سریال، انیمیشن و حتی مسابقه استعدادیابی اندیشیده است؟ چرا شبکه‌های سیما به میدان نمی‌آیند تا با پخش کردن برخی از برنامه‌های این شبکه تلویزیونی، قدری امید به نظر مخاطب بیاید. نوجوان، حتماً سریال و انیمیشن و مسابقه می‌خواهد؛ باید هرچه زودتر برای این فقدان جذابیت‌های نمایشی نوجوان در تلویزیون فکری کرد. باز هم باید منتظر بمانیم و صندوقچه‌ای باز شود و سریال و برنامه‌ای قدیمی بیرون بیاید؛ سریال‌های تکراری که به شبکه امید می‌رسد و البته شبکه در این روزهای کرونایی جشنواره‌ای سینمایی به راه انداخته و هر روز یکی دو باکس خودش را به فیلم‌های جدید و ترجیحاً متناسب با قشر نوجوان، اختصاص می‌دهد.

همیشه از سینما و تلویزیون سهم کمتری به نوجوان رسیده است؛ نوجوانی که با حضور پررنگ در فضای مجازی پرخطر و استقبال از شبکه‌های ماهواره‌ای، این نکته را گوشزد می‌کنند مدیران و دست‌اندرکاران امر در صداوسیما، ما را فراموش کرده‌اید و به جز رجوع به چند اثر خاطره‌انگیز در حوزه نوجوان، زمینه‌ای را برای تولید محصول مفید و مؤثر فراهم نکرده‌اید. حقیقتاً نوجوان ما امروز هیچ نوستالژی از برنامه‌ها و فیلم‌های امروز ندارند اما گذشتگان برنامه‌هایی امثال "نیمرخ" را فراموش نخواهند کرد و البته یک مقدار هم جلوتر برویم به "قصه‌های مجید" می‌رسیم. تلاش‌هایی را مدیر و دست‌اندکاران شبکه امید کرده‌اند اما با عدم پوشش‌دهی مناسب و اختصاص بودجه و اعتبار کافی، کماکان نوجوان عضو فراموش شده تلویزیون است. 

اتاق‌های فکر و اندیشه را باید جدی بگیرند

حتماً مدیران صداوسیما باید در کنار استفاده از تجارب برنامه‌سازان و مجریان کاربلد حوزه نوجوان که برنامه‌ها و مجموعه‌های نمایشی خاطره‌انگیزی را برای مخاطب به یادگار گذاشته‌اند بهره ببرد؛ اتاق‌های فکر و اندیشه را جدی بگیرد. به جای پخش آثار خارجی که با فضای خانواده‌های ایرانی سنخیتی ندارد کارهای بومی، خانوادگی، به روز و مؤثری را برای نوجوانان بسازیم. بیشتر از سرمایه‌گذاری روی کارهای آنتن پُرکن و بهره‌مندی از تهیه‌کنندگان سفارشی و میدان دادن به اسپانسرهایی که فقط به پول فکر می‌کنند، سریال‌سازی و برنامه‌سازی برای نوجوانان را در دستور کار ویژه‌شان قرار دهند.

تعریف نادرست از شبکه امید در تلویزیون

یکی از سؤالات ما این بود که چرا با راه‌اندازی شبکه امید باز هم سهم نوجوانان از برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی ناچیز است؛ اسدالله اعلایی از مدیران با تجربه صداوسیما درباره این موضوع، گفت: برای اینکه اولاً تعریف درستی از شبکه امید نشده است. بدون سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسب شبکه‌ای را راه انداخته‌اند و ثانیاً همین را پشتیبانی نمی‌کنند. البته پشتیانی از جهت نیروی انسانی، تخصیص امکانات، تخصیص بودجه، پشتیبانی مدیریتی، به‌عنوان مثال شبکه امید را در منتهاالیه غرب تهران در ساختمانی نامناسب جا داده‌اند، با بودجه اندک و باید خودش تلاش کند بودجه‌اش را دربیاورد. از همه مهم‌تر این شبکه احتیاج دارد از نیروی انسانی کارآمد استفاده کند، چون مهم‌ترین‌ها، کارآمدترها، شایسته‌ترها، باتجربه‌ها و حرفه‌ای‌ترها می‌توانند محصول خوب تولید کنند و این شرایط به‌لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای شبکه امید فراهم نیست. باز هم بهتر است زیاد جزئی نشوم.

چرا برنامه‌ها موفق نمی‌شوند؟

محمد میرکیانی که علاوه بر نویسندگی طراح برنامه‌هایی مثل "بچه‌های ایران" شبکه جام‌جم و "عصر بخیر بچه‌ها" شبکه دو سیما را به‌ عهده داشته است درباره رمز و راز ماندگاری این برنامه‌ها و مشکل برنامه‌سازی امروز برای نوجوانان می‌گوید: یک برنامه باید درست طراحی بشود و ساختار برنامه باید به‌درستی شکل بگیرد. وقتی طرح جذابی برای برنامه ترکیبی زنده نداریم برنامه‌ها موفق نمی‌شود. ساختار جذاب متناسب با نیاز و فضای ذهنی نوجوانان بایستی طراحی و شکل بگیرد؛ چه داستانی و چه غیرداستانی و چه زنده و ضبطی. ما الان طرح و برنامه قدرتمندی نداریم. از آغاز حرکت در هر مسیری در عرصه تولید فکر و فرهنگ باید طرح و برنامه کامل و جامع داشته باشیم که این طرح و برنامه آغاز و پایان را مشخص می‌کند و محصول را خوب پایه‌ریزی و نظام‌مند می‌سازد. اما متأسفانه امروز شاهد اینیم که در طراحی قدرتمند نیستیم.

گپ و گفت با مدیر شبکه امید/ به کجا رسیده‌ایم و باید به کجا برسیم؟

در سه سالگی به سراغ مهدی سالم مدیر شبکه امید رفتیم که چه کارهایی کرده‌اند، نوجوان چه نیازهایی دارد و قرار است در آینده چه اتفاقاتی برای نوجوان در تلویزیون بیفتد:

مهدی سالم مهم‌ترین هدف برنامه‌سازی را توجه به سبک زندگی نوجوانان می‌داند و می‌گوید:  برای رسیدن به چنین هدفی تولیدات شبکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با عنوان حیات طیبه بازتعریف شد و از برنامه‌سازان این حوزه خواسته شد تا طرح‌هایی با محوریت این رویکرد ارائه شود. راستگویی، فداکاری، پاکدامنی، شجاعت، پرهیزگاری، آزاداندیشی، مسئولیت‌پذیری و بلندهمتی از ویژگی‌هایی است که یک نوجوان تراز انقلاب اسلامی از آن برخوردار است. این را بدانید که آینده از آن نوجوانان امروز است و رسانه به عنوان دانشگاهی عمومی سهم عمده‌ای در تربیت آیندگان دارد.

او همیشه در خصوص آنتن‌دهی و عدم فراگیری شبکه امید دغدغه دارد و این‌طور می‌گوید:  اینکه سطح پوشش ما کم است را قبول دارم. اینکه برای نوجوانان کار می‌سازیم این عدالت باید اتفاق بیفتد، چرا که خیلی از مراکز استانداری مخصوصاً در برخی از شهرستان‌های کوچک‌تر این پوشش وجود ندارد و این هم مشکل سیگنال‌رسانی ما است و باید اصلاح بشود.

فرهنگ استفاده از سلبریتی در تلویزیون

سالم دغدغه دیگری هم همیشه داشته و فریادش کرده و آن موضوعِ سلبریتی‌ها و فرهنگ استفاده از سلبریتی‌ها در تلویزیون بوده است. او در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  اعلام کرد  در وهله اول باید ببینیم چقدر سلبریتی و چقدر چهره می‌تواند مؤثر باشد. شاید وظیفه برخی از شبکه‌های تلویزیونی به‌جهت علاقه مردم به هنرمندان معروف و مشهور، استفاده از این قشر بازیگر و هنرمند باشد و از طرفی باعث جذب مخاطب و اسپانسر هم می‌شوند. اما قرار نیست همه ذهن و تصور به‌سمت استفاده از سلبریتی‌ها برود. اینجا باید جانشین‌پروری اتفاق بیفتد که بازیگران بااستعداد جدید و مجریان خوب موفق به عرصه تلویزیون و سینما معرفی شوند. درست نیست که همواره از چهره‌های شناخته‌شده استفاده کنیم و جا برای جوان‌ترها باز نشود.

پوشش‌دهی و امیدوار به HD شدن تلویزیون

مدیر شبکه امید با اشاره به اینکه امیدوار به درست شدن مشکلات پوشش‌دهی شبکه‌ایم گفت:  امیدواریم ان‌شاءالله با HD شدن شبکه‌های سیما و راه‌اندازی 4K، هم سطح رقابت شبکه‌های ما از جهت نسبی با رسانه‌های موازی مجازی و ماهواره‌ای تقویت شود و هم به ما در بهتر دیده شدن شبکه کمک کند. الان 60 درصد کشور را پوشش می‌دهیم و در میزان جلب نظر مخاطب رشد داشته‌ایم و از میان 8 میلیون نوجوان، حداقل 5 میلیون بیننده داریم. برخی اوقات می‌نویسند یا می‌گویند چرا نوجوانان در قاب تصویر نیستند؟ من نمی‌دانم چطوری به این قضاوت می‌رسند؛ در حالی که ما 5 میلیون بیننده نوجوان داریم. بر اساس آمار مرکز تحقیقات 4.5 درصد بیننده شبکه امیدند. امیدواریم کیفیت پوشش شبکه‌ها بالاتر برود به صورت فراگیرتر در خدمت بینندگان علاقه‌مند باشیم. 

مراقبت کردیم تا سلبریتی مخاطب را فریب ندهد

وی با اشاره به اینکه به هر قیمتی بیننده نیاوردیم، افزود: روی خط قرمزهای خودمان پا نگذاشتیم و مخاطب خوبی داریم. فضای نوجوان باید پاک و سالم باشد و مراقبت کردیم که با هزینه‌های آنچنانی به هر قیمتی با ترفند آوردنِ چهره‌ها و سلبریتی‌ها مخاطب را فریب دهیم تا بیننده ما شوند! تقریباً 80 درصد برنامه‌های شبکه امید، مهارتی و آموزشی است و در لایه‌های دوم و سوم، دنبالِ انتقال پیام و مفاهیم مهمیم. بحث تعاملی با نوجوان‌ها و تقویتِ باشگاه امید را در دستور کار قرار داده‌ایم که بیشتر از بچه‌های نوجوان استفاده کنیم. حتی در تابستان امسال به پخش آثار نوجوانان بپردازیم و به اینجا رسیدیم که حضور نوجوانان را روی آنتن پررنگ‌تر کنیم. از مهمان نخبه نوجوان گرفته تا مجری و کارشناس و حتی عوامل پشت صحنه نوجوان بهره بردیم.

دستاوردهایی به قامتِ عمر سه ساله

با نگاهی به مهم‌ترین بخش‌های صحبت مدیر شبکه مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:

* این سه سال در شبکه امید چطور گذشت؟

هفته آینده که سه سال شبکه امید تمام می‌شود یاد‌ِ آن دوران بهمن‌ماه سال 1395 می‌افتم که دوران پخش آزمایشی را تا مردادماه سال 1396 گذراندیم. شب میلاد امام رضا(ع) و به برکت این امام همام کارمان آغاز شد. همه صداوسیما درگیرِ انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و فعالیتمان از دولت دوازدهم آغاز شد. آن‌موقع در حوزه تولید محتوا خلأ جدی در حوزه نوجوانان داشتیم و هدف‌گذاری اصلی شبکه امید پُرکردن این خلأها بود تا محصولات نوجوانانه برای سیمای جمهوری اسلامی تولید کنیم. البته با مشکلات زیادی مواجه بودیم؛ متخصصان این حوزه کم بودند و در این عرصه تولیداتی داشتند که به سمت کودک و بزرگسال کشیده می‌شد تا نوجوانان! به مرور توانستیم این فضا را باز کنیم. 

هویت نوجوانان در قدمِ اول

سال اول بحث هویت نوجوانانه را در دستور کار قرار دادیم؛ هویتی که فراموش شده بود و دیگر کسی به آن اهمیت نمی‌داد. الان نگاه کنید تقریباً همه دستگاه‌های فرهنگی کشور در عرصه نوجوانان فعال شده‌اند. از آستان قدس رضوی که قسمت عمده‌ای از کارهایشان را در قالب برنامه‌های مشارکتی با ما جلو می‌برند، همچنین سپاه و بسیج، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، سازمان تبلیغات و به نحوی هم هلال‌احمر کارهایی را در عرصه برنامه‌سازی و تولید محتوا آغاز کرده‌اند. 

المپیاد فیلمسازی به چهارمین سال رسید

سالی که مدیر شبکه امید شدم، فیلم‌های سینمایی نوجوانان یا نبود و یا خیلی خیلی ناچیز بود. اکثراً آنهایی را که نوجوانانه می‌دانستند جزو فیلم‌های سینمایی کودک به شمار می‌رفت. سال گذشته 7 فیلم سینمایی در بخش نوجوانان داشتیم. المپیاد فیلمسازی نوجوان با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان در دستور کار قرار دادیم. البته از همان سال اول شروع کردیم و امسال شاهد چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانیم که فراخوان آن منتشر شده است. این جنس اقدامات ادامه دارند و در کنار آن، جشنواره‌هایی مثل فیلم رشد، جشنواره فیلم مدرسه، جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و حتی پرداختن به فیلم‌های جشنواره فجر از نگاه کودک و نوجوان در برنامه "رسانش"؛ همه این‌ها در دستور کار قرار دارد. 

حضور شبکه امید در ورزش نوجوانان و جوانان

جالب است بدانید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تلویزیون جایی نداشتند و به فعالیت‌هایشان پرداخته نمی‌شد. امروز تمام برنامه‌هایشان را به صورت مشترک تحت عنوان جشنواره پویانمایی، اسباب‌بازی و مهرواره سرود با ما جلو می‌برند. در حوزه ورزش و مسابقات ورزشی حوزه نوجوانان هم دستاوردهای خوبی داشتیم که هیچ‌وقت پوشش زنده داده نشده است. به دلیل کرونا متوقف شده اما قبل از کرونا این مسابقات را روی آنتن می‌بردیم. شبکه امید مسابقات ورزشی جوانان را نیز کاملاً به صورت زنده پوشش می‌داد. الان امیدواریم مشکلات کرونا برطرف شود و همان روند را داشته باشیم. 

در موسیقی ضعیفیم

* در کدام قسمت‌ها دچار ضعف شدید؟

جایی که همچنان ضعف داریم و نتوانستیم به موفقیت خوبی دست پیدا کنیم حوزه موسیقی است. در حوزه سینمای نوجوان و حوزه نمایش عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشتیم و در حوزه ادبیات برنامه‌مان جدیداً به آنتن رسیده است اما در حوزه موسیقی ضعف جدی داریم. چرا که نوجوانان موسیقی را که متناسب با سیر تربیتی ما است، گوش نمی‌کنند. یکسری از موسیقی‌هایی که هم شعر مبتذل و نازلی دارد و هم ریتم نامناسب! این به خاطر نبود محتوای مناسب است. کاری به ذهنمان رسیده که تحت عنوان "بسرا" در دستور کار است تا کمبودها را جبران کند. 

"فصل امتحان" در تلویزیون/ فقیر در حوزه تأمین برنامه خارجی

وقتی مدارس تعطیل شد و پیش از آن،‌ ایامِ سیل خوزستان، برنامه "فصل امتحان" را روی آنتن بردیم. معلمین معتبری آمدند که این خلأ را پوشش دهیم. ما در حوزه تأمین برنامه خارجی هنوز مشکل داریم و با توجه به قیمت دلار و ارز و مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم خرید فیلم‌ها و سریال‌های خارجی دچار مشکل است و امیدواریم برطرف شود. از آن طرف محتوای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی در میان آثار خارجی کمتر پیدا می‌شود که با دقت نظر باید جستجو کرد. ان‌شاءالله آماده‌سازی، دوبله و پخش از شبکه اتفاق بیفتد. 

چه زمانی مشکل پوششِ شبکه امید حل می‌شود؟

* هنوز با پوشش فراگیر شبکه امید در چالشید و بسیاری از مناطق نمی‌توانند شبکه امید را از قابِ تلویزیون دنبال کنند؟

می‌دانید که شبکه امید نزدیک به 60 درصد فضای کشور را پوشش می‌دهد. ما در فرستنده سوم قرار داریم و با شبکه سه HD و شبکه تماشا در فرستنده هم‌بستریم. شبکه‌ای مثل کودک میزان مخاطب 90 درصد پوشش کشور را دارند و البته مثل ما به صورت آنالوگ نیست. شبکه‌های نسل اول تا شبکه قرآن بستر آنالوگ را دارند اینجا پوششمان کامل نیست که این‌ها ضربه می‌زند. قطع به یقین دچار آسیبیم و برای تغییر این میزان پوشش یکسری تدابیری اتخاذ می‌شود. تمهیداتی در سطح معاونت فنی سازمان صداوسیما اندیشیده شده و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. افزایش فرستنده‌ها هزینه‌های هنفگتی را می‌طلبد و باید متناسب با آن هزینه کیفیت محتوای ما نیز ارتقاء پیدا کند و مخاطب خوب را جلب و راضی کنیم و البته می‌دانم که این اتفاق رخ می‌دهد.

رویکرد سال چهارم/ معرفی مجریان و تهیه‌کنندگان جوان به تلویزیون

* سال اول رویکردتان بحث هویتی بود در سال‌های بعد به کدام سمت رفتید و قرار است در سال چهارم چه رسالت‌هایی را شبکه امید دنبال کند؟

رویکرد هویت جا اندختن و سال دوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سال سوم تمرکز‌مان روی بحث آموزش است. واقعیت این است ما برنامه‌ریزی پنج‌ساله‌ای داشتیم و سال چهارم با توجه به انتخابات مشارکت سیاسی را انتخاب کردیم که البته در صورت ادامه این وضعیت کرونا، ما مجبوریم کماکان رویکردهای آموزشی را دنبال کنیم. البته کرونا همه برنامه‌های بلندمدت رسانه‌ملی را دستخوش تغییر کرد. هدف اصلی شبکه امید در ابتدای راه‌اندازی این بوده و کماکان با قوت و قدرت به آن پایبندیم معرفی تهیه‌کنندگان و عوامل تولیدی و مجریان جوان به صداوسیما بوده است.

خوشبختانه در این عرصه توانستیم 27 نفر مجری در این سه سال معرفی کنیم. یکسری از شبکه امید به شبکه‌های دیگر همچون خبر و سه رفته‌اند و مشغول فعالیت‌اند. 34 تهیه‌کننده جوان معرفی کردیم که برای اولین بار کار سیمایی‌شان را در شبکه امید به صورت جدی دنبال کردند. البته امکان دارد پیش از این فیلم کوتاه ساخته باشند اما به صورت جدی اولین کارهایشان را با شبکه امید جلو بردند. عوامل پشت دوربین هم معرفی کردیم اما تعدادشان زیاد و متغیرند که به 100 تا 150  نفر می‌رسد. 

حضور سلبریتی‌ها ممنوع تا اطلاع‌ثانوی!

* موضوع دیگر ممنوعیت سلبریتی‌ها برای حضور در شبکه امید است؛ چرا این ممنوعیت آغاز شد و تا کی به این راهبرد پایبندید؟

من اعتقاد دارم ما باید اول به نوجوانمان آموزش بدهیم و نوجوانِ ما به این سواد رسانه‌ای برسد که به هنگامِ استفاده از سلبریتی‌ها دچار اشتباه استنباطی و خطای ادراکی نشود. ما سعی کنیم با آموزش‌های لازم در این حوزه قدم برداریم. به واسطه این مشکلات کماکان حضور سلبریتی‌ها در شبکه امید ممنوع است و از دو سال پیش این ممنوعیت را آغاز کردیم و تا اطلاع ثانوی این رویکرد پابرجا است. ما کارکردمان متفاوت است شاید در شبکه‌های دیگر کارکردشان جذب مخاطب باشد اما ما اولویت سِیر تربیتی را قائل شدیم نه صرفاً جذب مخاطب. 

همچنان منتظر تأییدیه برای ورود به سریال‌سازی

* به عنوان سؤال پایانی بفرمایید از چه زمانی قرار است شبکه امید صاحب بخش سریال‌سازی شود تا شاهد سریال‌هایی باشیم که دغدغه‌های نوجوانان در آن مجموعه‌ها مطرح شود؟

می‌دانید که سریال جذاب‌ترین قالب ساختاری برای انتقال مفاهیم است. نبود سریال و مجموعه داستانی برای نوجوانان خصوصاً در شبکه امید همیشه به ما فشار وارد کرده است. متأسفانه همچنان منتظریم این تأییدیه به ما داده شود و وارد بحث سریال و کارهای نمایشی کوتاه شویم. البته برخی اوقات کارهایی کرده‌ایم و سریال‌های دیگر شبکه‌ها را هم روی آنتن برده‌ایم. مثل کاری که عید نوروز دو سال پیش با مرکز صداوسیمای کرمان کردیم و "خانه مادری" تولید و از شبکه امید پخش شد. یا کار "حکایت‌های کمال" و "محرمانه" که در شبکه امید بازپخش شد.

ترجیحمان این است کارهای نمایشی و سریال را خودمان دست بگیریم و خودمان راهبری کنیم. هماهنگی خوبی با سیمافیلم داریم اما اعتبار خوبی به نوجوانان اختصاص داده نمی‌شود. کار نمایشی را برای ارتقای مطالعه و کتاب‌خوانی که آغاز کرده‌ایم 15 دقیقه‌ای است. دکور کار دچار حادثه شده و به محض برپا شدن دکور کار را شروع می‌کنیم. به ما قول داده‌اند از اواخر شهریورماه کار به آنتن برسد. 

فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای عید قربان/ "پیامبران خلیل‌الله" برای کودکان و "ابراهیم خلیل‌الله" برای بزرگسالانچرا طنازان امروز تلویزیون شکست می‌خورند؟/ درسِ نقیضه "افسانه هزارپایان" به نقیصه "آخر خط"

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران برنامه کودک و نوجوان سریال ایرانی بیشتر بخوانید... مجری "صبح بخیر ایران" تغییر کرد/ جنجال دو روزه کار دست آقای مجری داد ماجرای اختلاس‌گرها در "طلاق" ابوالقاسم طالبی/ قطب‌الدین صادقی: چرا تلویزیون سریال ماندگار نمی‌سازد؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مجری "صبح بخیر ایران" تغییر کرد/ جنجال دو روزه کار دست آقای مجری داد ماجرای اختلاس‌گرها در "طلاق" ابوالقاسم طالبی/ قطب‌الدین صادقی: چرا تلویزیون سریال ماندگار نمی‌سازد؟ واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران برنامه کودک و نوجوان سریال ایرانی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ آداب و اعمال شب و روز عرفه ۲ وزیر بهداشت: می‌‌خواهیم الگوی جهانی برای زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) ارائه کنیم ۳ چرا طنازان امروز تلویزیون شکست می‌خورند؟/ درسِ نقیضه "افسانه هزارپایان" به نقیصه "آخر خط" ۴ وایرال‌شدن به چه قیمتی؟/ عذرخواهی‌های زورکی و فرمالیته مجریان تلویزیون ۵ عوامل معنوی چقدر در رشد اقتصادی اثرگذار است؟/درس بزرگی که امام حسین در دعای عرفه به ما آموخت ۶ وکیل وبسایت سان: «جانی دپ» معتاد است و بر خودش کنترل ندارد! ۷ معرفی نامزدهای جایزه امی ۲۰۲۰ ۸ اولین مستند از نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا در مرحله تدوین است مهمترین اخبار فرهنگی روزگار کم‌فروغ ادبیات کودک/ عده‌ای هرچه غربی‌ها بنویسند، می‌گویند چقدر قشنگ! مجری "صبح بخیر ایران" تغییر کرد/ جنجال دو روزه کار دست آقای مجری داد چرا طنازان امروز تلویزیون شکست می‌خورند؟/ درسِ نقیضه "افسانه هزارپایان" به نقیصه "آخر خط" آشنایی با آموزه‌ها و نکات حج/ چرا طواف کعبه هفت دور است؟ مهمترین اخبار تسنیم امام خامنه‌ای: رفتار دولت نژادپرست آمریکا را محکوم و از حرکت مردم حمایت می‌کنیم دومین روز رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه|حملات گسترده موشکی و پهپادی علیه اهداف در خلیج‌فارس/ شلیک موشک‌های بالستیک از عمق زمین فیلم شلیک موشک های بالستیک سپاه از زیر زمین منتشر شد وزیر بهداشت: می‌‌خواهیم الگوی جهانی برای زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) ارائه کنیم گزارش| آشفته‌بازارِ اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات ۱۴۰۰/ تلاش برای فرار از کارنامه دولت روحانی و مجلس دهم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران برنامه کودک و نوجوان سریال ایرانی ویروس کرونا رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران برنامه کودک و نوجوان سریال ایرانی استفاده از سلبریتی دستور کار قرار مدیر شبکه امید برای نوجوانان کودک و نوجوان شبکه امید شبکه امید شبکه امید حوزه نوجوان برای نوجوان برنامه سازی برنامه ها سلبریتی ها ترین اخبار سریال سازی روی آنتن رسانه ای پوشش دهی شبکه ها فیلم ها شبکه ای سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو

نامزد انتخابات مجلس گفت: بنده در انتخابات مجلس ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد. - اخبار سیاسی -

 گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی:علی اصغر پورمحمدی سالیان زیادی در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته اما عمده شناخت از وی به زمان حضورش در تلویزیون باز می‌گردد که در آنجا به «حاج اصغر» معروف بود و چندین سال مدیریت شبکه‌های پنج و سه و معاونت سیمای سازمان صدا و سیما را بین سال‌های 1393 تا 1395 بر عهده داشت.

او فرزند شیخ عباس پورمحمدی از روحانیان برجسته رفسنجان و برادر ابوذر پورمحمدی تهیه‌کننده سینماست. وی همچنین پسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری است. سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و معاون پارلمانی فعلی رئیس جمهور نیز همسر خواهر او است.

علی اصغر پورمحمدی اکنون کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و با توجه به منتخب نشدن در دوره اول قرار است شانس خود را در دوره دوم انتخابات مجلس امتحان کند. در همین راستا گفتگویی با وی داشتیم که متن آن در ادامه می‌آید.

اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات

 

استخاره مانع حضور من در رفسنجان شد

تسنیم: شما سالها در تلویزیون حضور داشتید و برای خیلی‌ها شخصیت شناخته شده ای هستید، چطور شد که تصمیم گرفتید برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوید؟

هیچگاه به ذهنم خطور نمی‌کرد که بخواهم وارد مجلس بشوم. البته همیشه دغدغه داشتم که ما به قوانین خوب نیاز داریم به ویژه در حوزه رسانه. یک بار در گذشته در سال 66، برای مجلس سوم از رفسنجان کاندیدا شدم که 24 هزار رای آوردم اما نتوانستم وارد مجلس بشوم.

از آن زمان تاکنون دیگر کاری به کار سیاست نداشتم تا اینکه برای انتخابات مجلس دوازدهم افرادی به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم. این نکته جالب را هم بگویم که تا روز آخر هیچ کسی حتی خانواده خودم هم از حضور و شرکت من در انتخابات خبر نداشتند.

این موضوع را هم یادآور شوم که بنده از یک خانواده سیاسی می‌آیم. یعنی در زمان قبل از انقلاب، پدر بنده جزء یکی از افراد تأثیرگذار در کرمان بود و حتی چندین بار میزبان آیت الله خامنه‌ای در کرمان بودیم. پس با سیاست ناآشنا نیستم.

تسنیم: چرا شما از تهران ثبت نام کردید؟

همان افرادی که به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم همان افراد نیز گفتند که بهتر است از تهران ثبت نام کنم. دلیل هم داشتند چون معتقد بودند رویکرد‌های من عمدتاً ملی است و حضور بنده در مجلس مهم خواهد بود و اینکه از کدام حوزه انتخابیه باشد در اولویت بعدی بود.

تسنیم: دوست نداشتید از کرمان یا رفسنجان بیاید؟

دوست داشتم و بعدش می‌خواستم بروم رفسنجان اما نشد.

تسنیم: آنجا خیلی راحت‌تر می‌توانستید رای بیاورید نسبت به تهران؟

استخاره کردم و خوب نیامد. شاید راحت نبوده چون روند شهرستان‌ها متفاوت است و در این دوره پول خیلی خرج کردند.

در خیلی از شهر‌ها بیش از حد هزینه کردند. به نظر بنده خوب هم نبود. ولی عرض کردم رای آوردن در شهرستان‌ها شرایط متفاوتی دارد؛ زیرا زمان، تبلیغات رو در رو و هزینه می‌خواهد.

به هر حال بنده در انتخابات ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد.

در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد

تسنیم: اگر در انتخابات رای بیاورید، مهمترین هدف و اولویتتان در مجلس چه خواهد بود؟

اولویت اصلی تقویت اقتدار و قاعده‌مند کردن اقدامات مجلس شورای اسلامی است. یعنی حرکت بر مدار قوانین بالادستی، مثل قانون هفتم توسعه. گام بعدی پیگیری اجرای قوانین مصوب و تقویت رویکرد نظارتی مجلس و اولویت مهم دیگر تدوین قوانین هوشمندانه در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای. در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد.

تسنیم: این ناهماهنگی‌ها در کجاهاست؟

در خیلی جا‌ها. اصلاً یکی از مشکلات اصلی کشور ما ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف است. همه قوا باید هماهنگ باشند. ما در ایران کلاً ناهماهنگی زیاد داریم. فرض کنید وزارت نیرو بین آب و برق با هم کری می‌خوانند.

در همین صداوسیما، مثلاً در یکی از بازی‌های جام جهانی، ابتدا سیگنال به نودال سازمان در تلویزیون می‌آید بعد به نودال پخش شبکه ارسال می‌شود نودال پخش معتقد بود سیگنال را فرستاده است، اما نودال شبکه دریافت نکرده. هر دو برای یک واحد فنی بودند ولی یک رقابت‌ها و یک کری‌خوانی با هم داشتند.

یکی دیگر از چیز‌هایی که در ایران از آن رنج می‌بریم بی‌نظمی است.

تسنیم: در عرصه فرهنگی چطور؟

در عرصه فرهنگی هم همینطور است. یعنی اگه ساده بخواهم بگویم اکنون فرهنگ کشور صاحب ندارد. تحلیل این موضوع زمان بیشتری می‌خواهد. زمانی صداوسیما و رئیس صداوسیما مهم بود. هنرمندان زیر پوشش آن بودند و همه او را به عنوان یک عنصر فرهنگی قبول داشتند، بعدش رو به افول گذاشت.

اکنون وزیر ارشاد فعلی که آدم فعال و خوبی هم هستند، آیا می‌شود گفت که‌ ایشان پدر یا متولی هنرمندان و اهل فرهنگ هست؟ یا رئیس تلویزیون یا سایر مسئولان فرهنگی! به غیر از خود مقام معظم رهبری که بخش زیادی از فرهنگی‌ها، متدینین رسانه، هنر و ادب، رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر و موسیقی‌ ایشان را قبول دارند، کسی نتوانسته مرجعیت کافی برای مقبولیت هنرمندان متعهد را داشته باشد.

هنر دامنه وسیعی دارد و خلاصه به 4 تا سلبریتی نمی‌شود

تسنیم: شما اگر وارد مجلس شوید، راهکار و برنامه‌ای برای سروسامان دادن به عرصه فرهنگی کشور دارید؟ چون احتمالاً با توجه به سابقه‌تان شما به کمیسیون فرهنگی خواهید رفت. آیا برنامه‌ای دارید؟

وقتی بحث فرهنگ و هنر می‌شود، نباید فقط به یاد 4 تا هنرمند بفتیم، فرهنگ یک واژه وسیع‌تر و یک چیز مهم‌تر است. وقتی می‌گوییم فرهنگ یعنی نوع لباس پوشیدن، اسم بچه، اسم مغازه‌، نام و نشان، نحوه غذا خوردن، نحوه چیدمان میز و صندلی‌مان، نقشه ساختمان‌ها، نوع ساختن فضا‌های سبز، گفتار و رفتار، ادبیات، شعر، رمان و موسیقی‌، تئاتر و... همه اینها را در بر می‌گیرد.

پس فرهنگ دامنه وسیعی است اینکه برای فرهنگ چه کردیم و چه می‌خواهیم بکنیم، این بحثی نیست که بگوییم این را انجام بدهیم خوب است و آن را انجام ندهیم بد است. من با توجه به تحصیلات و تحقیقاتم در حوزه جامعه‌شناسی و 40 سال تجربه عملی در حوزه فرهنگ و هنر و مدیریت لایه‌های مختلف این حوزه، برنامه مفصلی برای تدوین ضوابط و قوانین مؤثر و کارساز دارم که در عین هماهنگی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، مورد قبول جامعه عظیم فرهنگی و هنری هم باشد.

تسنیم: شما با هنرمندان زیادی کار کردید. مشکل اساسی هنرمندان اکنون بحث بیمه است و همچنین معیشت، مثلاً در زمان کرونا شاهد بودیم که چقدر به مشکل خوردند، مجلس آینده با حضور شما آیا اتفاقاتی برای هنرمندان رقم خواهد زد؟

انشاءالله اگر وارد مجلس بشوم برای این امور تلاش خواهم کرد. اهالی فرهنگ یک طیف خیلی وسیعی هستند و متأسفانه 90 درصد از اهالی فرهنگ هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ بیمه‌ای مشکل دارند. چه خانم و چه آقا. شما نگاه نکنید که 4 تا چهره که در بیلبورد یا سینما و تلویزیون پول‌های کلانی در می‌آورند؛ اغلب هنرمندان با مشکلات جدی مواجهه هستند.

به هر حال تا اهالی فرهنگ زنده هستند باید به دادشان برسیم. وقتی می‌گوییم اهالی فرهنگ خیال می‌کنند باید در تهران باشد، کسی که در زاهدان، ایرانشهر، زابل، مریوان، سرخس و حاشیه کویر هست نیز جزء اهالی فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و مهم‌اند.

تسنیم: چه شد که در انتخابات اسفندماه یک لیست رای نیاورد و شاهد چند دستگی در انتخابات بودیم؟

چندین موضوع هست. دوست ندارم فعلاً رسانه‌ای بشود. یک سری مسائل پشت پرده و یکسری اقدامات ناشیانه و رویکرد‌های تفرقه افکنانه بود.

تسنیم: امکان دارد که در انتخابات روز جمعه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟

فکر نکنم! چون مقام معظم رهبری توصیه کردند که اختلاف افکنی نشود. افراد و گروه‌هایی که التزام عملی به ولی فقیه دارند باید از این فرمان اطاعت کنند.

انتخابات اسفندماه پشت پرده‌هایی داشت

تسنیم: این پشت پرده‌ها در انتخابات اثرگذار خواهند بود؟

شاید اثرگذار باشند، اما دوست داریم مردم مشارکت داشته باشند و سطح مشارکت خیلی پایین نباشد. شهرداری هم شاید لیست ندهد. چون دفعه اول لیست داد. به شهرداری تهران و شخص شهردار نیز تذکر دادند که چرا لیست دادید؟ و چرا در انتخابات ورود پیدا کردید؟

تسنیم: چقدر شما ‌امیدوار هستید که رای بیاورید؟

امید من به خدا و تصمیم هوشمندانه نیرو‌های انقلابی است. من در دور اول کار تبلیغاتی نکردم. ستاد هم نداشتم، پول هم خرج نکردم در دور دوم هم رویه همین است.

تسنیم: چقدر‌ امیدوار هستید؟

امیدمان به خدا هست.

تسنیم: در خیلی از این سال‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند که همه می‌گویند که ما در رسانه ضعیف هستیم اما یک طرح مدونی که قابل مطرح باشد نبود تا به قانون تبدیل و اجرایی شود. شما در عرصه فرهنگ کار اجرایی کردید، با باگ‌ها و نکاتی که باعث می‌شود قوانین ما دست نخورده باقی بماند در مرحله اجرا کاملاً اشراف دارید. آیا برنامه‌ای دارید اگر در مجلس دوازدهم به عنوان نماینده تهران باشید این موضوع را اجرایی کنید؟

ما درباره چند موضوع در ایران مشکل داریم، مثلاً هیچ قانون مدونی برای خبرگزاری‌ها نداریم. شنیدید می‌گویند در ایران خبرگزاری، روزنامه و خط هوایی زیاد است!

در ایران روزنامه خیلی زیاد داریم خبرگزاری هم همین طور. باید این موضوعات حساب کتاب داشته باشد. البته به رانت تبدیل نشود. ما برای صداوسیما هم قانون خوب می‌خواهیم و هم برای شبکه‌های مجازی. اساسنامه‌های صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها باید حتماً مصوب شود. تدوین قوانین جامع و به روز گام اول در ساماندهی بخش رسانه‌ای و فرهنگی است.

تسنیم: چالش‌های آقای پورمحمدی در دوران حضور در تلویزیون چه بود؟

چالش‌ها زیاد بود. ( با خنده)

اولاً بنده با خیلی‌ها در رادیو و تلویزیون دعوا کردم. از رده پایین تا بالا. البته بگویم تمام جر و بحث‌ها و عصبانیت‌ها به این خاطر بود که فقط کار پیش برود. مثلاً اگر در زیرنویس یک کلمه غلط املایی بود یا یک مجری می‌خواست ادا و اطوار در بیاورد که زننده باشد، برخورد می‌شد.

بنده برای تمام لحظات رادیو و تلویزیون ارزش قائل بودم و هستم و معتقدم هیچ ساعت از تلویزیون بی‌ارزش نیست. مثلاً زمانی می‌خواستیم برنامه سمت خدا را روی آنتن ببریم دنبال زمان پخش بودیم که آیا نزدیک اذان مغرب باشد یا اذان صبح و یا ظهر؟ بعد به این نتیجه رسیدیم که بعد از اذان ظهر باشد. حالا بگوییم چون ظهر پخش می‌شود ارزشمند نیست؟ نه خیلی ارزشمند بود. اکنون سمت خدا یکی از بهترین برنامه‌های معارفی تلویزیون است.

از عادل فردوسی‌پور که با او دعوا زیادم کردم تا احسان علیخانی، رضا رشیدپور و فرزاد حسنی با همه این افراد دعوا کردم. تنها فردی که دعوا نکردم نجم‌الدین شریعتی بود.(خنده) اما الان همه آن‌ها به من لطف دارند چون می‌دانستند که این دعوا‌ها یک دعوای شخصی نیست، بلکه برای بهتر شدن است. بالاخره مدیر اگر دانش و سواد حوزه مدیریتی خود را داشته باشد، قدرت مدیریت او مشروع می‌شود و قدرت مشروع مدیر را مقتدر می‌کند.

تسنیم: چه شد که صدا و سیمایی که ماه رمضان ماه عسل داشت الان به جایی رسیده که هر کاری می‌کند نمی‌تواند مخاطب جذب کند؟ مشکل اساسی چیست آیا مشکل مدیریتی است؟ و چه اتفاقی افتاده است که شاهد افول و تلویزیون هستیم؟

چندین عامل بهم پیوسته دارد. یکی اینکه کارکرد تلویزیون در جهان تغییر کرده است. شاید بگویید چرا مردم از گاری دیگر استفاده نمی‌کنند؟ چرا چرخ دستی کم شده؟ چون وانت آمده است. از این رو کارکرد تلویزیون در ایران و جهان تغییر کرده است. معدل و میانگین تماشای تلویزیون در ایران همیشه بالاتر از جهانی بود. از این رو کارکرد تلویزیون عوض شده و جای آن را موبایل گرفته است. یعنی یک نفر می‌تواند با یک گوشی از اینجا تا بندرعباس سرگرم بشود. در همین گوشی نیز می‌تواند کتاب هم بخواند. لذا تلویزیون موفق در قالب‌های رسانه‌ای نوین باید حضور مؤثر داشته باشد.

دومین عامل اینکه هزینه‌های ساخت برنامه در ایران و جهان بالا رفته است و مثل سابق نیست.

سوم اینکه ما دیگر انحصاری نیستیم، تلویزیون یک زمانی انحصاری بود، یعنی اگر برنامه پاورچین ساخته می‌شد تنها طنز کشور بود و همه می‌دیدند. مثلاً سریال‌های نرگس یا دلنوازان پخش می‌کردیم همه مردم می‌دیدند. حتی در پارک‌ها کنار هم می‌نشستند و تماشا می‌کردند. واقعاً خیابان خلوت‌کن بود. اما الان اینگونه نیست هر کسی هر چی دلش می‌خواهد در خانه تماشا می‌کند. پس الان ما دیگر انحصاری نیستیم، رقبای بزرگ داخلی و خارجی داریم. آن کسی که زبان می‌داند خارجی می‌بیند آن کسی هم که نمی‌داند به برنامه‌هایی که زیرنویس فارسی دارد یا کلاً فارسی هستند مراجعه می‌کند.

مسأله بعدی، سرمایه اصلی تلویزیون مخاطب و نیروی انسانی کارآمد است ما در این زمینه‌ها متأسفانه ضربه خورده‌ایم. بنده در اواخر دوره آقای ضرغامی گفتم اگر ما شبکه 5 را از دست بدهیم یک ترک در میزان مخاطب وارد بشود و از بین می‌رود. این موضوع را بار‌ها گفتم. یک روزی شبکه 5 انتخاب اول بود. حداقل در دوره‌ای که بنده بودم و همچنین در دوره‌ای که آقای مفید بود.

سه سالی که آنجا بودم، در تمام ساعات این شبکه اول بود. سریال‌هایی نظیر پشت کنکوری‌ها و پاورچین را داشتیم و برنامه‌های جشن رمضان را تدارک دیده بودیم و مردم از غروب آفتاب تا یک بامداد پای تلویزیون بودند. چرا الان مخاطب نداریم؟ اولاً که پاشنه آشیل تلویزیون نداشتن سریال خوب است. اکنون و در همین سال‌هایی که گذشت. یعنی در 10 سال گذشته. ما سریال‌های خوبی در تلویزیون نداشتیم.

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند

افرادی که که الان حاکم بر تلویزیون، برنامه‌های تلویزیونی و اتاق فکر‌ها هستند، به نظر بنده نمی‌توانند مشکل تلویزیونی را حل کنند؛ زیرا توان این کار را ندارند. زمان آقای سرافراز، ‌ایشان معتقد بود که نمی‌خواهد شبکه 5 سریال پخش کند و فقط شبکه‌های یک و سه کافی است و بیان می‌داشت که چرا می‌خواهید 4 شبکه سریال پخش کند که 4 تا سریال ضعیف و بیخودی باشد به جای آن دو شبکه سریال پخش کند، اما قوی، این نظریه آقای سرافراز هم موفق نشد. اکنون هم نظریاتی در دوره جدید تلویزیون مطرح است که موفق نخواهد بود. چون مشکل جای دیگری است.

از طرف دیگر ما نتوانستیم نقش پدرانه صدا و سیما و نقش مرجع بودن آن را بر روی نویسندگان، تهیه‌کنندگان و هنرمندان ایفا بکنیم. این هم ضعف بعدی تلویزیون است. خیلی از هنرمندان و سازندگان برنامه‌های تلویزیون که از این خانه دور هستند هنوز هم تلویزیون را دوست دارند و برای آن احترام قائل‌اند، اما برخی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باعث از بین رفتن این سرمایه‌ها شدند که این باعث ضربه خوردن تلویزیون شد و مخاطب از دست رفت و شاید هم هرگز برنگردد.

تسنیم: تعامل شما با شخصیت‌ها و با سرمایه‌های تلویزیون خوب بود، الان هم همینطور هست چه شد که این حفظ نشد؟

تعامل با دو گروه خیلی سخت است؛ با چهره‌ها تعامل خیلی سخت است. با ورزشکاران هم همینطور، ما کی می‌توانیم زورمان به چهره‌های بزرگ برسد موقعی که خودمان به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و عقل و فهم و درایت یا همسطح آن‌ها یا بالاتر باشیم. وقتی مدیر خبر کرمان بودم طوری کار و تعامل می‌کردم که کارمندان خبر نگویند این بیسواد است. در مدیریت شبکه هم همینطور.

مدیر فرهنگی باید گوش شنوایی داشته باشد. مطالعه کند و بعد از اینکه فهم حداکثری نسبت به موضوع داشت، اقدام جسورانه انجام دهد.

تسنیم: یعنی الان تعامل خوبی وجود ندارد؟

مفاهمه و گفتگو و تعامل زمانی بوجود می‌آید که شما با عناصر فرهنگی یا همسطح یا بالاتر باشید.

البته قرار نیست یک مدیر رسانه از جزئیات همه چیز سر در بیاورد ولی باید مرجعیت کلی در امور فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد. تعامل زمانی اتفاق می‌افتد که علاوه بر رئیس، تیم مدیریتی نیز سطح فرهنگی و رسانه‌ای قابل قبولی داشته باشند وگرنه اصحاب بزرگ فرهنگی و رسانه با افراد ضعیف یا به اصطلاح کوچک کار نمی‌کنند و اگر هم پولی وجود داشت و کاری انجام شد، این تعامل و همکاری مؤثر نخواهد بود چون محصول فرهنگی حاصل هم‌اندیشی است نه سفارش کالای تولیدی و تجاری!

تسنیم: چطور در طول این مدت مدیریتتان توانستید تمام این موارد را هماهنگ کنید؟

یک جا‌هایی باید کوتاه می‌آمدم و یک جا‌هایی باید هماهنگ می‌شدم. عرض کردم حوزه فرهنگ، حوزه تعامل و هم‌اندیشی است و شما باید بلد باشی در نهایت انعطاف، اقتدار هم داشته باشی.

دوران آقایان لاریجانی و ضرغامی بهترین دوران تلویزیون بود

تسنیم: بر اساس برآورد‌ها می‌گفتند که بهترین دوره، دوره آقای لاریجانی و ضرغامی بود. یعنی تعاملات خوبی با هنرمندان رخ می‌داد، اما بعد از آقای ضرغامی این موضوع تغییر کرد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟

با حرف شما موافق هستم، ولی آن موقع تلویزیون بی‌رقیب بود و هنرمندان مقید به تعامل بودند. الان فضا متفاوت شده، لذا هنر ما این است در این مقطع بتوانیم از سرمایه‌های خودمان بهره بگیریم.

رفتار فردوسی پور برای من مهم نبود

تسنیم: اخیراً در انتخابات شما یک ویدیو از آقای فردوسی پور منتشر کردید که حاشیه ساز شد ماجرای آن چه بود؟

با پخش آن موافق نبودم دوستان ما پخش کرده بودند که برای یک مراسم قدیمی بود. بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه به من لطف داشتند که آقای فردوسی‌پور هم آن رفتار را کرد که خیلی مهم نبود. این‌ها بیشتر می‌خواستند خبرسازی بکنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • مسیر جنوب به شمال هراز تا اطلاع ثانوی مسدود شد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور